Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 022 490
  • 47 213

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Everton kirjoitti:
EDIT: jaahas, lahtelainen taisikin tosiaan tarkoittaa enempi tuollaista huudattamista. Kai kaikkialla sentään kuulutetaan kokoonpanot jossain vaiheessa ennen ottelua?
Juu eiköhän se ole ihan liigan määräämä juttu. Tosiaankin tarkotin tuota show-osastoa pelaajien luistellessa jäälle.
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Toivottavasti täältä löytyy yleisurheilutietäjiäkin.

Tästä tuli MM-kisojen aikaan parranpärinää, mutta oikeata vastausta en ole vieläkään löytänyt. Eli: Kuka on nopein valkoinen kautta aikojen miesten satasella ja millä ajalla?
 

scholl

Jäsen
Kerouac kirjoitti:
Toivottavasti täältä löytyy yleisurheilutietäjiäkin.

Tästä tuli MM-kisojen aikaan parranpärinää, mutta oikeata vastausta en ole vieläkään löytänyt. Eli: Kuka on nopein valkoinen kautta aikojen miesten satasella ja millä ajalla?

Olisikohan vieläkin Allan Wells GB 10,00s. Pietro Menneahan oli nimittäin 200m miehiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toiminko pahastikin länsimaista moraalikoodistoa vastaan, jos kutsun pari kolme eri kiinteistövälittäjää tutkailemaan kämppääni? En aio kutsua heitä kaikkia samaan aikaan, vaan noin niinkuin muutaman tunnin erotuksilla, ylivertaisen älykäs kun olen.

Minkälainen etiketti näissä tilanteissa yleensä on? Välittäjä arvioi ja tutkii, ja minä seison tumput suorina? Mitä eri seikkoja kannattaa siivoamisen lisäksi ottaa huomioon tätä arviointia varten? Olen kutsunut jo kaksi ison ketjun välittäjää, meininkinä oli kutsua yksi hiukan pienemmän puulaakin edustaja. Katsotaan nyt, kuka palvelee parhaiten ja on osaavimman oloinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
sampio kirjoitti:
Toiminko pahastikin länsimaista moraalikoodistoa vastaan, jos kutsun pari kolme eri kiinteistövälittäjää tutkailemaan kämppääni? En aio kutsua heitä kaikkia samaan aikaan, vaan noin niinkuin muutaman tunnin erotuksilla, ylivertaisen älykäs kun olen.

Minkälainen etiketti näissä tilanteissa yleensä on? Välittäjä arvioi ja tutkii, ja minä seison tumput suorina? Mitä eri seikkoja kannattaa siivoamisen lisäksi ottaa huomioon tätä arviointia varten? Olen kutsunut jo kaksi ison ketjun välittäjää, meininkinä oli kutsua yksi hiukan pienemmän puulaakin edustaja. Katsotaan nyt, kuka palvelee parhaiten ja on osaavimman oloinen.
En minä ainakaan saanut tunnontuskia samasta asiasta.

Kerrot suoraan välittäjälle, että vertailet eri välittäjien toimintaa ja valitset sen, jonka kokonaispaketti miellyttää eniten. Ei siinä mitään häpeämistä ole, jos kilpailuttaa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
sampio kirjoitti:
Toiminko pahastikin länsimaista moraalikoodistoa vastaan, jos kutsun pari kolme eri kiinteistövälittäjää tutkailemaan kämppääni? En aio kutsua heitä kaikkia samaan aikaan, vaan noin niinkuin muutaman tunnin erotuksilla, ylivertaisen älykäs kun olen.

Minkälainen etiketti näissä tilanteissa yleensä on? Välittäjä arvioi ja tutkii, ja minä seison tumput suorina? Mitä eri seikkoja kannattaa siivoamisen lisäksi ottaa huomioon tätä arviointia varten? Olen kutsunut jo kaksi ison ketjun välittäjää, meininkinä oli kutsua yksi hiukan pienemmän puulaakin edustaja. Katsotaan nyt, kuka palvelee parhaiten ja on osaavimman oloinen.

Komppaan Ossia, näin minäkin toimin. Hinta-arvioissa on aika isoja eroja. Pankkien yhteydessä olevat toimistot ovat yleensä aika luotettavia. Siitä oransseilla autoilla ajavasta porukasta taas on negatiivisiä kokemuksia ja kuultuja juttuja. Heillä kun homma tuntuu perustuvan massaan, pannaan niin halpa hinta, etä varmasti menee nopsasti kaupaksi vähällä työllä. Jos olet vähänkin sivummalta myymässä, niin kokeile etsiä joku paikallinen, pitkään alalla ollut välittäjä. Niillä on paras käsitys paikallisesta hintatasosta ja yleensä hyvät verkostot.

Jos sitä omakotitaloasi myyt, niin kerro mahdollisimman rehellisesti myös kaikki puutteet ja tietämäsi tulevat remontointitarpeet. Ja kaupantekovaiheessa kirjauta ne ylös! Kiinteistökauppa kun on Nyky-Suomessa aina vähän riskihomma. Olet vastuussa esim. mahdollisista kosteusvaurioista tai rakennevioista jos niitä ei kaupantekovaiheessa ole mainittu. Talon kuntotarkastus on nykyään myös myyjän etu, tosin hyvän tarkastajan löytäminen on vielä vaikeampaa kuin hyvän välittäjän.

t. hanu
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
hanu kirjoitti:
Siitä oransseilla autoilla ajavasta porukasta taas on negatiivisiä kokemuksia ja kuultuja juttuja. Heillä kun homma tuntuu perustuvan massaan, pannaan niin halpa hinta, etä varmasti menee nopsasti kaupaksi vähällä työllä.

Ja lisäksi tuosta kolmiologofirmasta, nimi alkaa isolla Hlla, olen kuullut jotain pahaa. Mm. puhutaan myyjälle hurjasta hinnasta sopimusta tehdessä, mutta myydessä ruvetaan sitten suostuttelemaan myymään halvemmalla.

Että silleen...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset vinkeistä ja varoituksista. Kahta suurta ja yhtä pienempää valtakunnallista sekä yhtä paikallista ajattelin kilpailuttaa. Puute- ja remppalista tulee varmasti tehtyä ja todennäköisesti myös kuntotarkastus tehdään.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
sampio kirjoitti:
Toiminko pahastikin länsimaista moraalikoodistoa vastaan, jos kutsun pari kolme eri kiinteistövälittäjää tutkailemaan kämppääni? En aio kutsua heitä kaikkia samaan aikaan, vaan noin niinkuin muutaman tunnin erotuksilla, ylivertaisen älykäs kun olen.

Minkälainen etiketti näissä tilanteissa yleensä on? Välittäjä arvioi ja tutkii, ja minä seison tumput suorina? Mitä eri seikkoja kannattaa siivoamisen lisäksi ottaa huomioon tätä arviointia varten? Olen kutsunut jo kaksi ison ketjun välittäjää, meininkinä oli kutsua yksi hiukan pienemmän puulaakin edustaja. Katsotaan nyt, kuka palvelee parhaiten ja on osaavimman oloinen.

Samoilla linjoilla edellisten vastajien kanssa. Kilpailuta ihan reilusti ja välittäjien myyntihintaan perustuva %-palkkio tippuu huomattavasti kun tajuat ottaa asian puheeksi. Voita säästää nipun rahaa avaamalla suun oikeassa paikassa.
 

krobbe

Jäsen
Jaahas

Kun valitsee välittäjän kannattaa muista, että

- kokemus on valttia

- pieni ei välttämättä paras, muttei toki suurinkaan

- jos valitset yrityksen jossa työskentelee vain yksi henkilö asian eteen saat vain yhden ihmisen työpanoksen, samalla rahalla saat helposti jopa +/- 5 ihmisen työpanoksen valitessasi toimiston jossa on useampi työntekijä

- hinta-arvion saatuasi kannattaa kysyä mihin se perustuu, asiantuntevilla välittäjillä on tänä päivänä käytössään välineet, joilla he pääsevät helposti katsomaan alueellasi vastaavanlaisista kuin kotisi toteutuneet kauppahinnat

- monella välittäjällä on tapana luvata maat ja taivaat niin hinnan kuin palvelunkin suhteen saadakseen toimeksiannon ja heti kun kohde on "kotona" alkaa hinnan alaspumppaus kohti reaalimaailmaa.

- yhden miehen nyrkkipajoilla ei välttämättä ole käytössään parhaita mahdollisia markkinointivälineitä; näkyvä ilmoittelu, omat kotisivut, etuovi, oikotie jne.

- kiinteistövälittäjää valitessasi kannattaa muistaa yleispätevä ohjenuora; halvin on tuskin se paras!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
krobbe kirjoitti:
- monella välittäjällä on tapana luvata maat ja taivaat niin hinnan kuin palvelunkin suhteen saadakseen toimeksiannon ja heti kun kohde on "kotona" alkaa hinnan alaspumppaus kohti reaalimaailmaa.

Hyviä pointteja krobbelta, tätä yhtä kohtaa vielä tarkentaisin ja täydentäisin. Eli luultavasti kaikki jotka kämpillesi otat, tulevat sanomaan että heillä on varma ostaja kämpällesi valmiina tai ainakin 2-3 melkein varmaa pokaa, juuri sillä hinnalla johon sinä tyydyt. Tällä lupauksella he yrittävät saada sinut tekemään 3-6kk pituisen sopparin, jonka jälkeen tuo krobben kuvailema pumppaus alkaa. Näiltä härskeimmiltä saat luun kurkkuun, tarjoamalla 1 viikon välityssopimusta nimetyistä asiakkaista ja jos joku heistä kämpän ottaa, välittäjä saa massit. Kun he rupeavat selittämään ettei näin ole tapana tehdä, toteat vain että nyt kannattaisi, jos varma poka tiedossa. Huomaat kuinka varma se todellisuudessa oli.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kerouac kirjoitti:
Toivottavasti täältä löytyy yleisurheilutietäjiäkin.

Tästä tuli MM-kisojen aikaan parranpärinää, mutta oikeata vastausta en ole vieläkään löytänyt. Eli: Kuka on nopein valkoinen kautta aikojen miesten satasella ja millä ajalla?

Tiedä kuka on ollut nopein, Allan Wells, Marian Voronin vai Valeri Borzov mutta ensimmäisenä valkoihoisena 10.0 juoksi Saksan Armin Hary vna 60. Voittipa vielä olympiakullankin Roomassa samana vuonna. Käsiajanotolla tosin, mutta kuitenkin.

Tuo Manen lista kun käsittänee vain sähköajanotolla otetut tulokset. Normaalisti ajatellaan, että käsinotetut ajat ovat epätarkkoja siihen suuntaan että oikeat ajat olisivat huonompia, vuan suattaahan se olla toisinkin päin.
 

krobbe

Jäsen
Gags kirjoitti:
Hyviä pointteja krobbelta, tätä yhtä kohtaa vielä tarkentaisin ja täydentäisin. Eli luultavasti kaikki jotka kämpillesi otat, tulevat sanomaan että heillä on varma ostaja kämpällesi valmiina tai ainakin 2-3 melkein varmaa pokaa, juuri sillä hinnalla johon sinä tyydyt. Tällä lupauksella he yrittävät saada sinut tekemään 3-6kk pituisen sopparin, jonka jälkeen tuo krobben kuvailema pumppaus alkaa. Näiltä härskeimmiltä saat luun kurkkuun, tarjoamalla 1 viikon välityssopimusta nimetyistä asiakkaista ja jos joku heistä kämpän ottaa, välittäjä saa massit. Kun he rupeavat selittämään ettei näin ole tapana tehdä, toteat vain että nyt kannattaisi, jos varma poka tiedossa. Huomaat kuinka varma se todellisuudessa oli.

Juurikin näin, juuri tuota moni kepulivälittäjä tekee. Itse asiassa on laitonta ja mitä suuremmassa määrin hyvän kiinteistövälitystavan vastaista markkinointia tuo "mulla on ostaja valmiina" liirumlaarumi. Tuossa kohtaa kannattaa sanoa, että ostaja joka on jo noin vahvassa asiakassuhteessa välittäjään maksaa myös välityspalkkion.

Oikea ja totuudenmukainen tapa välittäjällä on kertoa, että kortistosta löytyy asiakkaita, jotka hakevat myyntiin tulossa olevan asunnon kaltaista kotia. Varman ostajan höpöttäjiin kannattaa suhtautua erittäin kriittisesti.

Ja kuten aikaisemmassa viestissäni kerroin, välityspalkkion suuruus on asia jota ei kannata priosoida kärkipäähän valitessaan välittäjää. Kysyntä nostaa ainba hintoja, jos yksi ihminen tarjoaa kotiasi yhdelle ostajalle syntyy tuskin tervettä kilpailua ostajien taholta, mutta kun välitysliikkeen viisi eri myyntihenkilöä tarjoaa kotiasi samoilla markkinoilla viidellle eri asiakkaalle syntyy varmasti ostajien keskuudessa paineita maksaa kerralla se "oikea" hinta eikä luottaa siihen ettei muita tarjouksia tule.

Myyntihenkilöt elävät kaupoista ja jos on vain yksi henkilö myymässä riittää hänelle se yksi ostaja, vaikka matalampaankin hintaa, mutta useamman kesken syntyy kilpailutilanne, joka aivan varmasti nostaa asunnon hintaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
krobbe kirjoitti:
Ja kuten aikaisemmassa viestissäni kerroin, välityspalkkion suuruus on asia jota ei kannata priosoida kärkipäähän valitessaan välittäjää. Kysyntä nostaa ainba hintoja, jos yksi ihminen tarjoaa kotiasi yhdelle ostajalle syntyy tuskin tervettä kilpailua ostajien taholta, mutta kun välitysliikkeen viisi eri myyntihenkilöä tarjoaa kotiasi samoilla markkinoilla viidellle eri asiakkaalle syntyy varmasti ostajien keskuudessa paineita maksaa kerralla se "oikea" hinta eikä luottaa siihen ettei muita tarjouksia tule.
Itse ajattelin myös, että mielummin maksan hiukan enemmän siitä, että saan asiallisen ja osaavan välittäjän, kuin säästän, ja välittäjänä on sitten joku täyskäsi. Itselleni merkkaa jo se, että arviointivaiheessa tulen juttuun tyypin kanssa ja käsityksemme myynnistä ovat kutakuinkin yhtäläiset. Toivon, että välittäjä pääsee sinuiksi talon kanssa ja löytää hyviä myyntiargumentteja jo tutustuessaan kohteeseensa, eikä vain luimistele tai hymähtele ylimielisenä pelkkä välityspalkkio mielessään. No, katsotaan, mitä tuleman pitää.
 

Keynet

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiekkokortteja

Tuli siivoiltua nurkkia ja vastaan tuli iso läjä Parkhurstin kiekkokortteja vuosilta 1991-1994. Osaakos joku neuvoa mistä noitten mahdollinen arvo kätevimmin selviäisi. Läjässä on käsittääkseni joitain speziaalikorttejakin. Kaikki kortit on pakasta vedettyjä eli virheettömiä.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Million Dollar Quartet

Minulla on sellainen värikansilla varustettu vinyylilevy, jonka nimi
on Million Dollar Quartet. Ostin sen joskus vuonna -82 Keravalta
ns. Heimosen rockabilly-kaupasta.

Levyllä soittavat ja laulavat Elvis, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis ja
Johnny Cash.

Onkohan moisella vinyylillä mitään muuta kuin muistoarvo?

Levy maksoi aikoinaan tuplahinnan tavalliseen vinyyliin verrattuna
(erikoispainos?).
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
teemu73 kirjoitti:
Halla ja yöpakkanen. Mikä ero niillä on?
Yöpakkanen on hallaa silloin kun päivän keskilämpötila on yli... ööh arvataan vaikka 10'C. Yöpakkanen ei ole hallaa vaikkapa tammikuussa. Määrittely voi olla joku muu kuin vuorokauden keskilämpötila, mutta siis 'kesällä' yöpakkanen on hallaa.

En ole ihan 100 varma että noin se on ja sillä sipuli, mutta melko varma.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
sampio kirjoitti:
Minkälainen etiketti näissä tilanteissa yleensä on? Välittäjä arvioi ja tutkii, ja minä seison tumput suorina? Mitä eri seikkoja kannattaa siivoamisen lisäksi ottaa huomioon tätä arviointia varten? Olen kutsunut jo kaksi ison ketjun välittäjää, meininkinä oli kutsua yksi hiukan pienemmän puulaakin edustaja. Katsotaan nyt, kuka palvelee parhaiten ja on osaavimman oloinen.

Tähän sampiolle vielä vähän.

Keräile valmiiksi sähkö-, vesi- ja lämmityslaskut parilta viime vuodelta, samoin kiinteistöveroliput. Välittäjien pitäisi niitä ehdottomasti kysyä. Samaten kirjoita lyhyt lista mahdollisista viime aikoina tehdyistä remonteista, jos teetetty jossain, niin lasku / kuitti näkyviin. Samaten jos olet hankkinut isompia romuja, niin koitapa kaivella kuitit, mahdolliset takuupaperit ja käyttöohjeet valmiiksi. Hyvä välittäjä kyselee noitakin, ostajaehdokkaat sitten viimeistään ainakin. Esim. öljykattilasta ja säiliöstä, kuumavesivaraajista, keittiökalusteista, kiukaista yms. kamasta kysellään paljonkin.

Keskustele välittäjäehdokkaittesi kanssa myös siitä, mikä osa hinnasta on kiinteistökauppaa ja mikä osa voidaan laittaa irtaimiston myyntinä. Harva esimerkiksi tietää, että kunnallistekniikan liittymät voidaan myydä kiinteistökaupan ulkopuolella irtaimistona, eli tuolta osin kaupasta ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Hyvä välittäjä tietää niiden hyväksyttävän arvon kunnassasi. Samaten esimerkiksi jos liiteriin jää puita tai kauppaan kuuluu vaikkapa ruohonleikkuri, niin niille voidaan laskea jokin käypä hinta ja sisällyttää irtaimistoon. Ostaja tuosta tokikin hyötyy, etkä sinä, mutta tuollaistenkin asioiden huomioiminen kaupantekotilanteessa saattaa olla se viimeinen naula.

t. hanu
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Twite kirjoitti:
Yöpakkanen on hallaa silloin kun päivän keskilämpötila on yli... ööh arvataan vaikka 10'C. Yöpakkanen ei ole hallaa vaikkapa tammikuussa. Määrittely voi olla joku muu kuin vuorokauden keskilämpötila, mutta siis 'kesällä' yöpakkanen on hallaa.

En ole ihan 100 varma että noin se on ja sillä sipuli, mutta melko varma.

Minä olen taas antanut kertoa itselleni, että hallaa on se, kun lämpötila laskee maan pinnassa nollan alapuolelle. Pakkanen se on sitten vasta, kun ilman lämpötila virallisella mittauskorkeudella, oliko se nyt sitten metri vai kaksi, menee pakkasen puolelle.

En tosin ole varma minäkään.

t. hanu
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
teemu73 kirjoitti:
Halla ja yöpakkanen. Mikä ero niillä on?
Lainaillaan Ylen-sivustoa:

"
Mitä eroa on hallalla ja yöpakkasella?

Sääennusteissa siis arvioidaan lämpötilan käyttäytymistä parin metrin korkeudella maanpinnasta ja kun tämän lämpötilan ennustetaan painuvan nollan alapuolelle, puhutaan yöpakkasista. Halla voi kuitenkin vaurioittaa kasveja silloinkin, kun parin metrin korkeudessa on plusasteita; siksi hallasta tai sen mahdollisuudesta mainitaan silloin vielä erikseen. Tiivistettynä voi siis sanoa, että yöpakkasten aikaan pakkasta on sekä maanpinnan tasolla että parin metrin korkeudessa mutta hallaa (eli pakkasta maanpinnan tasolla) voi esiintyä, vaikka ikkunanpielessä lämpömittari näyttäisikin koko yön ajan plusasteita.
"
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
hanu kirjoitti:
Minä olen taas antanut kertoa itselleni, että hallaa on se, kun lämpötila laskee maan pinnassa nollan alapuolelle. Pakkanen se on sitten vasta, kun ilman lämpötila virallisella mittauskorkeudella, oliko se nyt sitten metri vai kaksi, menee pakkasen puolelle.

En tosin ole varma minäkään.

t. hanu
Tuohan kuulostaa järkevältä. Onneksi en ole mitenkään säähän liittyvällä alalla töissä *vislailee viattoman näköisenä* kun en tuotakaan tiennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös