Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 033 961
  • 47 225

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Voiko ensiasunnon ostajan edut käyttää, jos omistaa kiinteistöstä alle puolet?

edit. juu pitää omistaa vähintään puolet.
Ja jos on omistanut alle puolet niin seuraavassa asunnossa on edelleen ensiasunnon ostaja. Eli pariskunta voi käyttää edut (ainakin sen leimaverottomuuden tjsp) kahdesti ostamalla ensimmäisen kämpän kokonaan toisen nimiin ja toisen kämpän toisen nimiin. Omistamalla yli puolet tai tasan puolet edut voi käyttää vain siltä omistusosuudelta, ei koko hinnalta.

Mutta tarkemmin lukien kysymyksessähän olikin kyse kiinteistön omistamisesta, kirjoitin asunnon omistamisesta. Ja tiedotkin hieman vanhoja, en ole seurannut onko tilanne edelleen tuo sama.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Lisäyksenä tuohon ensiasuntoasiaan, edut voi käyttää vain alle 40-vuotiaana. Meidän perheessä kikkailemalla saatiin edut irti kahdesta eri asunnosta, tosin vain kerran per nenä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Omistamalla yli puolet tai tasan puolet edut voi käyttää vain siltä omistusosuudelta, ei koko hinnalta.
Juu noinhan se menee. Vaikeampi jatkokysymys.

Pirjo ja Mauri ovat avoliitossa. Maurilla on ensiasunnon ostajan status vielä käyttämättä, Pirjolla ei. Pirjolla on säästöjä, Maurilla ei. Avopari ostaa kiinteistön, josta Pirjo maksaa säästöillään 15% ja loppu rahoitetaan yhteisellä lainalla. Käytännössä Mauri siis rahoittaa ja omistaa kiinteistöstä alle puolet. Mitä jos siitä huolimatta yli puolet merkitään Maurin nimiin, jotta Maurista tulee ensiasunnon ostaja ja siltä osin säästytään varainsiirtoverosta ja saadaan Maurille 30% alijäämähyvitys. Tuleeko veroseuraamuksia käytännössä (lahjavero tms.)? Onko kukaan harrastanut tällaista? Tiedän, että avioliitossa tämä on yleistä, mutta onnistuuko avoliitossa?

Luottamusasioista en halua kuulla.
 

Fordél

Jäsen
Kouvolan suunnalla oli jokin aika sitten tarjonta aika heikkoa. Itse ostin vähän laadukkaamman vahvistimen Helsingistä.

Ok. Täytyy tsekkailla sitten muualta. Ihmeen halpa laite muuten kun ajattelin että maksaa jonkun 50€, mutta näyttää irtoavan alle 30€.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Pirjo ja Mauri ovat avoliitossa. Maurilla on ensiasunnon ostajan status vielä käyttämättä, Pirjolla ei. Pirjolla on säästöjä, Maurilla ei. Avopari ostaa kiinteistön, josta Pirjo maksaa säästöillään 15% ja loppu rahoitetaan yhteisellä lainalla. Käytännössä Mauri siis rahoittaa ja omistaa kiinteistöstä alle puolet. Mitä jos siitä huolimatta yli puolet merkitään Maurin nimiin, jotta Maurista tulee ensiasunnon ostaja ja siltä osin säästytään varainsiirtoverosta ja saadaan Maurille 30% alijäämähyvitys. Tuleeko veroseuraamuksia käytännössä (lahjavero tms.)? Onko kukaan harrastanut tällaista? Tiedän, että avioliitossa tämä on yleistä, mutta onnistuuko avoliitossa?

Luottamusasioista en halua kuulla.

Veroseuraamuksista en tiedä, mutta poikani ja minäni tapauksessa ei edes pankki suostunut tuollaiseen järjestelyyn.

t. hanu
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Kuulostaa kummalta, koska eihän tuossa pankilla pitäisi olla yhtään lehmää ojassa.
Niin kuulostaa. "Pankki ei suostunut" yleensä tarkoittaa sitä että joku virkailija on mutissut ja pelokas ihminen on unohtanut olevansa maksava asiakas.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ok. Täytyy tsekkailla sitten muualta. Ihmeen halpa laite muuten kun ajattelin että maksaa jonkun 50€, mutta näyttää irtoavan alle 30€.

Levysoitinhifistit kovasti kyllä varoittelee noista halvimmista laitteista, mutta kai se on siitäkin kiinni että mitä tasoa levysoitin ja varsinainen vahvistin ovat ja miten kultakorva itse on. Itse panostin vajaa 100€ seuraavaan laitteeseen NAD-PP2
 

Fordél

Jäsen
Levysoitinhifistit kovasti kyllä varoittelee noista halvimmista laitteista, mutta kai se on siitäkin kiinni että mitä tasoa levysoitin ja varsinainen vahvistin ovat ja miten kultakorva itse on. Itse panostin vajaa 100€ seuraavaan laitteeseen NAD-PP2

Juu. Ei tule mulle vaan kaverille, jolla taas budjetti ei riitä noihin hifilaitteisiin. Itelläkin oli aikanaan Vivancon halpa korjain ja se kyllä pelitti hyvin eikä tuottanut mitään ongelmia soundiin. Varmasti helkkarin hyvä peli tuo linkittämäsikin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Juu. Ei tule mulle vaan kaverille, jolla taas budjetti ei riitä noihin hifilaitteisiin. Itelläkin oli aikanaan Vivancon halpa korjain ja se kyllä pelitti hyvin eikä tuottanut mitään ongelmia soundiin. Varmasti helkkarin hyvä peli tuo linkittämäsikin.
RIAA-muunnin sinänsä on standardoitu, hyvin yksinkertainen analoginen kapistus. Eli periaatteessa noissa kalliimmissa malleissa lähinnä liitinten/kolvausten laadussa ja ulkonäössä on eroa. Levysoittimissa suurin merkitys ääneen on rasialla ja neulalla, eli noilla kolmenkympin vehkeillä pääsee kyllä hyvin alkuun.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Täällä kun kaikki kaikesta tiedetään, niin kertokaapa:

Mulla on wanha lp-soitin, siis vinyylisellainen. Nyt kun sitä aika harvakseen käyttänyt, niin se on alkanut vouvata ja vinkua. Ilmeisesti se joku vetohihna tms on kuivunut ja/tai hapristunut ja pitäisi vaihtaa uuteen. Levari on 80-90 -luvun vaihteesta.

Kysymys: Mistä sellaisen "vetohihnan" saisi? Osaan sen kyllä itse vaihtaa, mutta kaikki paikat mistä olen kysellyt, ovat vain naureskelleet. Ajattelin, että otan wanhan mukaan ja haen uuden, jos vain tietäisin mistä (pk-seudulla mieluummin).
 

Fordél

Jäsen
RIAA-muunnin sinänsä on standardoitu, hyvin yksinkertainen analoginen kapistus. Eli periaatteessa noissa kalliimmissa malleissa lähinnä liitinten/kolvausten laadussa ja ulkonäössä on eroa. Levysoittimissa suurin merkitys ääneen on rasialla ja neulalla, eli noilla kolmenkympin vehkeillä pääsee kyllä hyvin alkuun.

Jep. Hifikaupassa myyjä vain sanoi, että jotkut "markettipelit" saattavat aiheuttaa häiriötä soundiin. Itsellä ei tällaisia kokemuksia ole, joten halvempi laite riittää kaverillekin.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
...Onko kenelläkään kokemuksia, että mitä tässä voisi enää tehdä? Miten ostaja saisi levynsä perille? Vituttaa. Entä kuuluisiko mun teidän mielestänne palauttaa rahat ostajalle takaisin vai pitäisikö ostajan ennemmin periä korvauksia Postilta (vai mikä helvetin Itella onkaan)?

Olen ollut postilla 4 vuotta töissä muutama vuosi takaperin. Ja voi sanoa, että siihen puljuun ei voi luottaa tippaakaan. Kun nykyisin on kaiken maailman asiamiesposteja, missä kaupan tädit ja sedät hoitaa heille kuulumatonta työtä. Ja postilla on töissä jos jonkinlaista "jamppaa", joilla kaikilla on välillä vähän omia sääntöjä. Voisin vaikka vannoa, että postin tietokannasta löytyy lähettäjän tai vastaanottajan nimellä jotain todistusaineistoa ks. lähetyksestä. Oikea tapa on siis se, että vastaanottaja perii korvauksia Itellalta(maailman tyhmin postin nimi). Sinä kun et ole asiassa tehnyt mitään väärää ja piste. Toki suosittelen menemään siihen postiin, josta paketin olet lähettänyt ja vaadit päästä esim. jakelupäällikön/aluepäällikön juttusille, jolloin pääset kuumottamaan häntä niin, ettei asiassa ole epäselvyyttä. Siellä, jos missä on motto "asiakas on aina oikeassa", nimimerkillä kokemusta on.
 

kekkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Vapaa Ukraina
Onko Siljan laivojen seisovaan pöytään kuuluvissa ruokajuomissa oluena lappari vai koff?
 

Bronco

Jäsen
Toki suosittelen menemään siihen postiin, josta paketin olet lähettänyt ja vaadit päästä esim. jakelupäällikön/aluepäällikön juttusille, jolloin pääset kuumottamaan häntä niin, ettei asiassa ole epäselvyyttä. Siellä, jos missä on motto "asiakas on aina oikeassa", nimimerkillä kokemusta on.

Huh, suurkiitokset viestistäsi! Toimin näiden ohjeiden mukaan, mikäli asia ei vastaanottajan kuumottamisilla lähde eteenpäin.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Myydäänkö glögiä jossakin nyt kun ei ole joulu?

No jos et löydä mistään, niin mä voin laittaa kolme purkkia postissa tulemaan ;)
Ei vaan kyllä sitä vielä pitäisi joistain isoista kaupoista ainakin löytyä, jopa ale hintaan.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Jep. Hifikaupassa myyjä vain sanoi, että jotkut "markettipelit" saattavat aiheuttaa häiriötä soundiin. Itsellä ei tällaisia kokemuksia ole, joten halvempi laite riittää kaverillekin.

Itse aikanaan kokeilin mustan pörssin "etuvahvistinta" ja soundi oli todella huono.
Kavoin sitten faijan kahdeksankymmentälukulaisen Yamaha-systeemin ullakolta ja soi vinyylitkin paremmin kuin koskaan, ilman mitään lisälaitteita.
Vanhassa vara parempi, sano.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Myydäänkö glögiä jossakin nyt kun ei ole joulu?

Ainakin MEILLÄ S-kaupassa näkyi olevan useita purkkeja puoleen hintaan. Terästykset sitten pitkäripaisesta. Täyteen hintaan.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missäköhän hinnoissa maalit liikkuvat?

Olisi tarkoitus remontoida muuton yhteydessä yksi huone. Eli Tapetit irti, paklaus ja hionta ja siihen maali päälle. Huone on noin 15 neliötä iso ja valkoiseksi ajattelin vetäistä (tämä tieto siksi että eri värit lienevät eri hintaisia?)
 

J.Petke

Jäsen
Missäköhän hinnoissa maalit liikkuvat?

Olisi tarkoitus remontoida muuton yhteydessä yksi huone. Eli Tapetit irti, paklaus ja hionta ja siihen maali päälle. Huone on noin 15 neliötä iso ja valkoiseksi ajattelin vetäistä (tämä tieto siksi että eri värit lienevät eri hintaisia?)

Maalit ovat n. 50€-90€ per 9litraa. Tunnetummat merkit haitarin yläpäässä ja kauppojen omat merkit alapäässä. Siinä olet oikeassa, että sävytys maksaa hieman lisää väristä riippuen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös