Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 100 010
  • 47 269

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tämä nyt saattaa olla nolo kysymys, mutta kun en ole ennen pelannut onlinessa mitään pc-peliä...

Minun tekisi mieli pelata NHL09:ää onlinessa, mutta mistä löydän vastustajan itselleni? Kovasti pelikin yrittää etsiä jostain minulle vastustajaa, mutta ei tunnu löytyvän vai kestääkö se vaan kauan?

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voinko nauhottaa digiboksin kovalevylle vanhoilta vhs-kaseteilta tavaraa? Tuli tällainen vaihtoehto mieleen, kun on jo aikoja pitänyt saada parempaan talteen jotain lapsuusvideoita.

edit: Ei mitään, en näköjään pysty.

Ostin ehkä OnOffista n. 40€ tuollaisen Grabster kapineen ja se ol helppo ja yksinkertanen käyttää. Saa vanhat videot koneelle ja siitä poltettua DVDlle parempaan talteen. Kuvan laatu ei valitettavasti muutu matkalla dvd tasolle mutta vanhat pilkkivideot on tallessa :)

Wolves

Jäsen
Palstan Lakimiehille kysymys

Työnantajani irtisanoi, minut eilen. Minua viisaammat ihmiset valaisivat minua siitä, että mikäli yhtiössä/yhdistyksessä on enemmän kuin 30 työntekijää on työnantajan velvollisuus lain mukaan pitää YT-neuvottelut.

a) Onko asia näin?

b) Työsuhdelaki puhuu työntekijöistä, mutta rinnastetaanko työnantajan palveluksessa olevat, jotka saavat korvausta (Lue: Kilmetrikorvausta) työstään, eivät palkkaa työntekijöiksi ko. lain mukaan?

c) Mikäli edellä mainittuihin vastaukset on kyllä, onko kyseessä laiton irtisanominen?

Nimim. Lakimiestä etsitään

J.Petke

Jäsen
Työnantajani irtisanoi, minut eilen. Minua viisaammat ihmiset valaisivat minua siitä, että mikäli yhtiössä/yhdistyksessä on enemmän kuin 30 työntekijää on työnantajan velvollisuus lain mukaan pitää YT-neuvottelut.

a) Onko asia näin?

b) Työsuhdelaki puhuu työntekijöistä, mutta rinnastetaanko työnantajan palveluksessa olevat, jotka saavat korvausta (Lue: Kilmetrikorvausta) työstään, eivät palkkaa työntekijöiksi ko. lain mukaan?

c) Mikäli edellä mainittuihin vastaukset on kyllä, onko kyseessä laiton irtisanominen?

Toivottavasti kuulut liittoon. Eli soita sinne ja kysy, sieltä se taatusti oikea tieto tulee.

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tiistaisin tulee Klaus Flamingin "Tiistaitrippi", mutta muistelisin että nimi oli tässä ennen joku muu... Jäi vaivaamaan että mikä?
Tykkään tuosta erityisesti kun biisien nimet/sanoitukset liittyvät aina edelliseen jotenkin, hauska funtsia seuraavaa biisiä itsekin.

Eiköhän täällä joku Radio Rock-tietäjä ole, joten kiitokset jo etukäteen.

Laitoin poistettuun viestiin "Terävämmät," mutta sehän onkin torstain setti. Tiistaina oli ennen “Rockin kahdet kasvot.” Biisilistat muuten löytyvät Rockin sivuilta.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

a) Onko asia näin?

Nopeasti ilman tarkempia tutkimisia.

a) Nykyisen lain mukaan raja 20. Jos kyseessä on aatteellinen yhdistys laki yhteistoiminnasta yrityksissä ei välttämättä tule sovellettavaksi.

b) Laki on nimeltään työsopimuslaki. Etkö siis saa palkaa duunistasi? Oletko siis itsenäinen yrittäjä? Alihankkijatkin voivat tulla rinnastetuiksi eräissä tapauksissa työntekijöiksi, mutta vaikea arvioida tietämättä tarkkoja faktoja.

Kannattaa ehkä konsultoida lakimiehen kanssa.

Wolves

Jäsen
Nopeasti ilman tarkempia tutkimisia.

a) Nykyisen lain mukaan raja 20.

b) Laki on nimeltään työsopimuslaki. Etkö siis saa palkaa duunistasi? Oletko siis itsenäinen yrittäjä? Alihankkijatkin voivat tulla rinnastetuiksi eräissä tapauksissa työntekijöiksi, mutta vaikea arvioida tietämättä tarkkoja faktoja.

Kannattaa ehkä konsultoida lakimiehen kanssa.

Olen siis työntekijä, eli saan palkkani ko. firmasta. Tai ainakin sopimuksen mukaan, sillä ko. puljun takia joudun hakemaan osaa saatavistani palkkaturvan kautta.

Edit: J. Petke: En kuulu liittoon.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Minua viisaammat ihmiset valaisivat minua siitä, että mikäli yhtiössä/yhdistyksessä on enemmän kuin 30 työntekijää on työnantajan velvollisuus lain mukaan pitää YT-neuvottelut.

Riippuu pitkälti siitä, mikä oli irtisanomisperuste: taloudelliset ja tuotannolliset syyt vai kassan polaaminen ja kolmen viikon oma loma.

Ja joo, ylläoleva oli pakko mainita. Nykypäivänä kun kaikille ei ole selvää edes se, että työpaikalta ei välttämättä saa lähteä viiden minuutin varoitusajalla vaikka kampaajalle tai keilaamaan.

Wolves

Jäsen
Riippuu pitkälti siitä, mikä oli irtisanomisperuste: taloudelliset ja tuotannolliset syyt vai kassan polaaminen ja kolmen viikon oma loma.

Sehän se onkin, kirjallisesti minua ei ole sanottu irti, mutta suullisesti kyllä. Suullisesti on ilmoitettu, että fyrkat on loppu.

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vastailen pintapuolisesti tuohon B kohtaan, vaikka periaatteesta pysyn mahdollisimman kaukana kaikesta työsopimusoikeuteen liittyvästä.

B kohdassa oletan että viittaat työsopimuslakiin ja siinä erityisesti työstä maksettavaan vastikkeeseen työsuhteen tunnusmerkkinä. Periaatteena on, jotta työstä suoritettavaa korvausta pidettäisiin vastikkeena, sillä tulee olla saajalleen taloudellista arvoa. Joten jos työsi täyttää myös muut työsuhteen tunnusmerkit (sinulla on työsopimus, teet työtä työnantajan lukuun ja työantajasi voi valvoa työtäsi) olet työsopimuslaissa tarkoitettu työntekijä.

Wolves

Jäsen
Vastailen pintapuolisesti tuohon B kohtaan, vaikka periaatteesta pysyn mahdollisimman kaukana kaikesta työsopimusoikeuteen liittyvästä.

B kohdassa oletan että viittaat työsopimuslakiin ja siinä erityisesti työstä maksettavaan vastikkeeseen työsuhteen tunnusmerkkinä. Periaatteena on, jotta työstä suoritettavaa korvausta pidettäisiin vastikkeena, sillä tulee olla saajalleen taloudellista arvoa. Joten jos työsi täyttää myös muut työsuhteen tunnusmerkit (sinulla on työsopimus, teet työtä työnantajan lukuun ja työantajasi voi valvoa työtäsi) olet työsopimuslaissa tarkoitettu työntekijä.

Minulla on työsopimus, teen työtä työnantajan lukuun ja työnantajani voi valvoa työtäni (Paitsi nyt kun työantaja on evännyt minulta tästä illasta lähtien pääsyn työpaikalle, mikä sikäli ei minua haittaa, koska palkka juoksee, eikä tarvitse mennä töihin).

Se mitä tarkoitin B-kohdalla on, että rinnastetaanko korvausta saavat (ei välttämättä palkkaa) työntekijöiksi, vaikka nimikkeellä työsopimus, heidän sopimuksensa ei ole yhtiön kanssa.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mitä tarkoitin B-kohdalla on, että rinnastetaanko korvausta saavat (ei välttämättä palkkaa) työntekijöiksi, vaikka nimikkeellä työsopimus, heidän sopimuksensa ei ole yhtiön kanssa.

Kenen kanssa heillä on sitten sopimus? Yhtiön alihankkijan kanssa, työvoiman vuokrausfirman kanssa vai kenen?

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saman yrityksen.

Aivan. Nyt ymmärsin. Heillä on siis sopimus saman firman kanssa, mutta sitä ei ole otsikoitu työsopimukseksi.

Sopimuksen otiskolla ei ole mitään merkitystä vain sisällöllä ja kuinka sitä on sovellettu. Jos Ruutiveijarin kirjoittamat tunnusmerkit täyttyvät heidänkin osalta, niin kyllä he ovat silloin lähtökohtaisesti työsopimuksen alaisia työntekijöitä.

Työoikeus on kyllä välillä helvetin kimuranttia (kiitos kolmikannan) kaikkine tulkintoineen, että ammattiapu olisi suotavaa.

Edit. Tajusinkohan edes nyt oikein tilannetta...

Viimeksi muokattu:

Wolves

Jäsen
Aivan. Nyt ymmärsin. Heillä on siis sopimus saman firman kanssa, mutta sitä ei ole otsikoitu työsopimukseksi.

Sopimuksen otiskolla ei ole mitään merkitystä vain sisällöllä ja kuinka sitä on sovellettu. Jos Ruutiveijarin kirjoittamat tunnusmerkit täyttyvät heidänkin osalta, niin kyllä he ovat silloin lähtökohtaisesti työsopimuksen alaisia työntekijöitä.

Työoikeus on kyllä välillä helvetin kimuranttia (kiitos kolmikannan) kaikkine tulkintoineen, että ammattiapu olisi suotavaa.

Edit. Tajusinkohan edes nyt oikein tilannetta...

Ymmärsit aivan oikein. Noh, huomenna otan yhteyttä lakimieheen, joka osaa 100% varmasti selvittää tilanteen minulle, tarvittaessa vaikka piirtämällä.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Jos yritys haluaa antaa työntekiöilleen leffalippuja, miten se verotus menee? Liput annettaisiin vähän samaan tyyliin kuin liikuntasetelit tai lounarit. ELi työntekijä saisi vain tietyn määrän tietylle ajalle ja tietenkin joutuisi itse maksamaan osan lipuista.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos yritys haluaa antaa työntekiöilleen leffalippuja, miten se verotus menee? Liput annettaisiin vähän samaan tyyliin kuin liikuntasetelit tai lounarit. ELi työntekijä saisi vain tietyn määrän tietylle ajalle ja tietenkin joutuisi itse maksamaan osan lipuista.

Ei noilla mitään tekemistä ole lounassetelien kanssa. Jos saat leffalippuja 10€ edestä se kasvattaa verotettavaa tuloasi 10€ eurolla.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ei noilla mitään tekemistä ole lounassetelien kanssa. Jos saat leffalippuja 10€ edestä se kasvattaa verotettavaa tuloasi 10€ eurolla.
Ei kai. Jokaiselle työntekijälle on valtion määrämä TyKy-raha, jonka määrää en nyt muista (oisko jotain 50€ tjsp). Tämän rahan voi käyttää työkyvyn ylläpitoon mm. liikuntasetelein, leffa- ja teatterilipuin jne. Periaatteessa tuota rahaa voi melko vapaasti käyttää mihin tahansa, mutta ei alkoholiin. Tuohon rajaan saakka nämä ovat verottomia työntekijälle ja taas työnantajalle verovähennyskelpoisia.

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson

Ensi vuoden alusta lähtien työnantajan kannattaa antaa työntekijöilleen kulttuuriseteleitä, koska ne määritellään verovapaaksi henkilökuntaeduksi. Ja kulttuuritoimintaan kuuluu mm. käynti elokuvateatterissa.

Mainitsemassasi tapauksessa etu, jonka työntekijä saa leffalippujen muodossa, katsottaneen palkaksi.

Edit: Tyky-rahasta en tiennytkään.

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tämän nainen synnytti lentokoneessa uutisen tiimoilta kysymys. Kuinka on syntymäpaikan kanssa, mitä merkataan? Enkä tarkoita että lentokone, vaan mikä maa. Se maa minkä ilmatilassa oltiin syntymän hetkellä vaiko maa johon laskeudutaan?

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämän nainen synnytti lentokoneessa uutisen tiimoilta kysymys. Kuinka on syntymäpaikan kanssa, mitä merkataan? Enkä tarkoita että lentokone, vaan mikä maa. Se maa minkä ilmatilassa oltiin syntymän hetkellä vaiko maa johon laskeudutaan?

Tilastokeskuksen sivuilta lainattua:

"Syntymämaa määräytyy sen mukaan, mikä on ollut äidin vakituinen kotimaa lapsen syntymähetkellä. Siten esimerkiksi ennen Viron itsenäistymistä syntyneillä virolaisilla maahanmuuttajilla syntymämaa on Neuvostoliitto. Samoin Suomen luovuttamilla alueilla syntyneiden syntymämaa on Suomi, vaikka alue ei enää kuulu Suomelle. Syntymämaa tulee syntymäajankohdan valtiorakenteen mukaisena. Syntymämaan koodauksessa käytetään ISO 3166 –standardia."

Edit. Tämä taitaa päteä tuohon lentokoneessa syntymiseen, mutta ei esim. NHL-pelaajien lapsiin, jotka syntyvät Amerikassa olon aikana.

Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Muistaakseni homma kuitenkin menee tai ainakin on mennyt niin, että "kaupantekijäiseksi" saa myös Yhdysvaltain kansalaisuuden, jos sattuu syntymään jenkkien ilmatilassa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy