Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 015 125
  • 47 212

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Osittain totta, mutta teitten kunto ei ole parantunut samaan tahtiin autojen kehityksen kanssa.

Ja mikä merkityksellisintä, kuljettajat eivät todellakaan ole parantuneet samassa tahdissa autojen kanssa, ehkä jopa päinvastoin. Vaikka eihän minulla nyt sentään 30 vuoden ajalta ole ajokokemusta, saati kuskikokemusta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kirotut ajonparannuslaitteet eivät todellakaan paranna amatöörien ajotaitoa. Ne antavat vain kuljettajalle vääränlaista turvallisuudentunnetta. Tämä on perseestä.
Olen kovasti sitä mielipuolta, että autokouluista pitäisi saada kaikki uudet, hyvät ja turvalliset autot pois. Ei mitään 2000-luvun Mersuja, Bemareita tai edes uusia japsiautoja. Kylmästi vaan 20 vuotta vanhoja Toyotoja ja Ladoja sinne. Niillä kun oppii ajamaan niin osaa sitten millä vain, eikä totu liian hyvälle nuoret kuskinraakileet.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Olen kovasti sitä mielipuolta, että autokouluista pitäisi saada kaikki uudet, hyvät ja turvalliset autot pois. Ei mitään 2000-luvun Mersuja, Bemareita tai edes uusia japsiautoja. Kylmästi vaan 20 vuotta vanhoja Toyotoja ja Ladoja sinne. Niillä kun oppii ajamaan niin osaa sitten millä vain, eikä totu liian hyvälle nuoret kuskinraakileet.

Puolustusvoimilta vaan ylijäämä-UAZit autokouluihin, niiden käynnistämistä voisi sitten ensin opetella pari viikkoa ennen kuin lähdetään ajamista harjoittelemaan.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Puolustusvoimilta vaan ylijäämä-UAZit autokouluihin, niiden käynnistämistä voisi sitten ensin opetella pari viikkoa ennen kuin lähdetään ajamista harjoittelemaan.
Ja C-kortti ajettaisiin tietysti esim. Parolasta tutuilla ZIL-ketteryysihmeillä. Olisi siinä tytöillä ja pojilla tekemistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mistä näkee vanhojen NHL-keräilykorttien nykyisiä arvoja? Pitäisi tarkistaa muutama. Beckettiä kun ei taida enää saada mistään.
Valistunut arvaus on että jos tuota pitää kysyä, niin ne eivät ole enää minkään arvoisia.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen kovasti sitä mielipuolta, että autokouluista pitäisi saada kaikki uudet, hyvät ja turvalliset autot pois. Ei mitään 2000-luvun Mersuja, Bemareita tai edes uusia japsiautoja. Kylmästi vaan 20 vuotta vanhoja Toyotoja ja Ladoja sinne. Niillä kun oppii ajamaan niin osaa sitten millä vain, eikä totu liian hyvälle nuoret kuskinraakileet.

Minäkin yhdyn tähän. Ja tätä väittämään vaan vahvistaa se, että usein nuorten ensimmäiset autot kuitenkin ovat vanhempaa kaliiberia, jolloin olisi hyvä että myös autokoulussa opeteltaisiin ohjaamaan nimenomaan näiden autojen tasoisia autoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja mikä merkityksellisintä, kuljettajat eivät todellakaan ole parantuneet samassa tahdissa autojen kanssa, ehkä jopa päinvastoin. Vaikka eihän minulla nyt sentään 30 vuoden ajalta ole ajokokemusta, saati kuskikokemusta.

Ja mikä vielä merkityksellistä, ihmisen reaktiokyky ei ole parantunut ratkaisevasti viimeiseen pariin tuhanteen vuoteen. Ja ihmistä ei todellakaan ole luotu liikkumaan vaikkapa 20 metriä sekunnissa, puhumattakaan yli 50m/s nopeuksista. 5 m/s alkaa olla ylärajoilla ihmisen reaktioille, ja silti rytisee kun Mikko Kivinen ei näe mummoa. Tämä kannattaa schollinkin pitää mielessä kun seuraavan kerran hällä on "ajamisen meininkiä" mutkaisella tiellä.

Toki itseänikin joskus pännii alhaiset nopeusrajoitukset, mutta eiväthän ne minua koskekaan, sillä olen tavallista parempi kuljettaja.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
eiväthän ne minua koskekaan, sillä olen tavallista parempi kuljettaja.
Niin minäkin, kaikkihan ovat.

Otetaas väliin kysymys, kun tämä kuitenkin on kysymysketju. Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään myöntävän olevansa keskimääräistä huonompi autoilija?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään myöntävän olevansa keskimääräistä huonompi autoilija?

Olen kuullut, monestikin. Tosin ovat poikkeuksetta olleet nuoria naisia nämä, jotka tuollaisia ovat jutelleet. Ehkä se ikä tuo lisää varmuutta ratin taakse. Ja onhan se toisaalta hyvä, että myöntävät suoraan, ettei se autoilu ihan hanskassa ole. Nuorilta miehiltähän ei vastaavia tunnustuksia tule, mistäköhän sekin johtuu. Varmaan siitä, että ovat toinen toistaan parempia autoilijoita.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään myöntävän olevansa keskimääräistä huonompi autoilija?

Sinä päivänä kun sain kortin, ymmärsin, etten osaa ajaa autoa. Koska on kaikkien kannalta turvallisinta, etten istahda hetkeksikään ratin taakse, on jäänyt tuo kakkosvaihekin suorittamatta ja kortti vanhentunut, enkä siten enää edes saa ajaa.

Mitä mä voitin?
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Sinä päivänä kun sain kortin, ymmärsin, etten osaa ajaa autoa. Koska on kaikkien kannalta turvallisinta, etten istahda hetkeksikään ratin taakse, on jäänyt tuo kakkosvaihekin suorittamatta ja kortti vanhentunut, enkä siten enää edes saa ajaa.

Mitä mä voitin?

Kysymyksen. Ja en siis vittuile tai provoile vaan mielenkiinnosta kyselen. Miksi sitten menit autokouluun ja miksi et ajanut lisää tunteja maikan kanssa ja sit vielä semmoinen pointti että vain ajamalla oppii ajamaan ja mahdollisimman paljon itsekseen niin sitä oppii ihan varmasti ajamaan kun vaan vähän koittaa keskittyä mitä tekee. Autolla ajaminen kun ei ole mitään rakettitiedettä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tunnustan myös auliisti olevani paska kuski, eikä minua saa päästää rattiin. Syy on tietysti miehessä eli saadessani kortin tuonaikainen poikaystävä ei päästänyt minua koskaan autonsa rattiin. Viimeksi ajoin autoa about 15 vuotta sitten.

Enkä ole myöhemminkään autoa tarvinnut, kun duuni on ollut aina helposti tavoitettavissa julkisilla ja muutkin menot ovat taittuneet junalla tms. Nyt miehellä on auto, mutta en minä sitä halua ajaa.

(Nuorilta) miehiltä ei tule vastaavia tunnustuksia, koska he kaikki yksinkertaisesti pitävät itseään loistokuskeina todellisuuden ollessa monasti aivan toinen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Sinä päivänä kun sain kortin, ymmärsin, etten osaa ajaa autoa. Koska on kaikkien kannalta turvallisinta, etten istahda hetkeksikään ratin taakse, on jäänyt tuo kakkosvaihekin suorittamatta ja kortti vanhentunut, enkä siten enää edes saa ajaa.

Mitä mä voitin?

Samat sanat.

Itse asiassa oma autokouluni oli täysin perseestä ensinnäkin. Ajokortin saaminen kestää normaalisti kaiketi 2-3 kuukautta, niin minulta se vei aikaa 8 kuukautta! Jeps, reputin pari ekaa kertaa sekä teoriassa että ajokokeessa, mutta ei tuo noin pitkä suoritusaika täysin siitä riippunut.

Ensinnäkin minulla oli noita ajotunteja todella harvakseltaan. Oli lottovoitto, mikäli kahden viikon aikana oli useamman kerran ajotunteja kuin kerran. Eikä tähän vaikuttanut omat intressit tms. Vaan ajotunteja ei vaan yksinkertaisesti ollut enempää vapaana. Opetettavia oli liikaa opettajamäärään nähden, sillä opettajia pahimmillaan oli vain yksi. Ei tuossa tahdissa voi edes oppia ajamaan autoa, enkä oppinutkaan. Suoritin kyllä inssin, mutta eipä minulla ole mitään hajuakaan miten helvetissä sen tein? Säälistä kaiketi?

Nyt on tilanne, etten ole autoa ajanut tuon parin vuoden aikana juurikaan. Minulla ei itse asiassa ole oikein mahdollisuuttakaan ajaa autoa tällä hetkellä. Ehkä sitä jonain päivänä otan muutaman lisäajotunnin ja alan kunnolla opettelemaan tuota autolla ajoa. Mutta tuohon autokouluun en enää mene, sillä niin paskaan ei ole käsiään lyönyt edes Ässät kasatessaan tulevan kauden joukkuetta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi sitten menit autokouluun ja miksi et ajanut lisää tunteja maikan kanssa ja sit vielä semmoinen pointti että vain ajamalla oppii ajamaan ja mahdollisimman paljon itsekseen niin sitä oppii ihan varmasti ajamaan kun vaan vähän koittaa keskittyä mitä tekee.

Menin sukulaisten painostuksesta. Kotrin saatuani en ajanut juurikaan, koska auto olisi löytynyt lainaan, mutta se olisi edellyttänyt sitä, että kyydissä olisi istunut auton omistanut sukulainen (jonka kanssa en ole enää missään tekemisissä), jonka elämäntehtävä oli joka välissä ja joka paikassa kailottaa kovaan ääneen, kuinka surkea olen kaikessa ja kuinka kamalalta näytän jne. Kun jo ajaminenkin jännitti, en tosiaankaan halunnut lisäksi kuunnella tuollaista sontaa.

Lisää ajotunteja autokoulussa puolestaan en ottanut, koska maksoin autokouluni itse, eikä 18-vuotiaalla yleensä ole sitä rahaa liiemmin... Siinäkin mokasin, kun ajotuntien välissä oli ajoittain pitkiäkin aikojan, mutta minkäs teit kun samaan aikaan piti käydä töissä ja lukiossakin.

Edit vielä. Sittemmin opintojen päätyttyä ja varsinaisen työelämän alettua olisi toki ollut enemmän sitä rahaakin, mutta kun on oppinut ajattelemaan, ettei kuitenkaan osaa, niin eipä halua yrittääkään.

Autolla ajaminen kun ei ole mitään rakettitiedettä.

On se mulle. Tai maantiellä ja motarilla pärjäsin kyllä ihan hyvin, mutta Helsingin keskustassa oli parit liikennevalot ja parit ratikat liikaa. Tai sitten autossa oli parit vaihteet liikaa; automaattivaihteisella olisin saattanut pärjätäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
(Nuorilta) miehiltä ei tule vastaavia tunnustuksia, koska he kaikki yksinkertaisesti pitävät itseään loistokuskeina todellisuuden ollessa monasti aivan toinen.
En ole enää nuori mies, mutta tunnustan rinta kaarella olevani paska kuski. Edellisesti ajokerrasta on aikaa ties kuinka monta vuotta, pientä parin metrin auton siirtoa ei lasketa. Samalla linjalla Azulin kanssa että kaikki pysyy terveinä kun en istu ratin taakse. Olen vakavasti harkinnut koko kortista luopumista, kai sen saa poliisille viedä ja ilmoittaa ettei enää tahdo omata oikeutta auton kuljettamiseen? Eipä tarvitsisi enää selitellä miksei aja autoa vaikka kortti onkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kyselin tätä jokin aika sitten jo tuolla Löytyykö tietokone-experttejä? -ketjussa, mutta enpä saanut vastausta. Eli miten saan siirrettyä töissä käytössä olevasta Express Outlookista kaikki sähköpostiosoitteet "siviilikäytössä" olevalle Elisanetin tilille?
 
Kunnon trolli suoraan raumalta. Toisaalta Vajakeilla nyt ei ikinä ole kiire mihinkään. (Huomaa rauma pienellä ja Vajakki isolla alkukirjaimella, kertooko sinulle jotain?)

Mikäli nimimerkki Koira vastaisuudessa tuntee pakottavaa tarvetta avautua yllä olevalla tavalla kanssakirjoittajille, kannattaa se tehdä yksityisviestein.

-Moderaattorit-
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään myöntävän olevansa keskimääräistä huonompi autoilija?

En kylläkään väitä olevani hyväkään mutta en huonokaan. Stadissa kun ajaa on vaan pakko osata, toisaalta täällä näkee niiin paljon apinoita jotka ei osaa ajaa muitten kanssa ei sitten senttiäkään. Vilkkuvalojahan ei osata/haluta käyttää, sateella (lue kolme tippaa vettä) juuri kukaan ei osaa ajaa, liikennevaloista on mahdotonta päästä joustavasti jne. Itseasiassa tää pitäis kyl varmaan kirjoittaa vitutusketjuun.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä väitän ihan pokkana että olen aika hyvä kuski.

Lokakuussa tulee 17 vuotta siitä kun kortin sain, ja olen ajanut varovaisen arvion mukaan n. 25000 kilometriä vuodessa (muutamana vuonna vain noin kymppitonnin, mutta 40 tuhannenkin vuosia on joukossa jokunen). 425000 kilometriä, noin 10 ja puoli kierrosta maapallon ympäri päiväntasaajaa pitkin.

Näiden 17 vuoden aikana olen saanut yhden (1) ylinopeussakon sekä yhden (1) pysäköintivirhemaksun. Olen myös ajanut yhden (1) kolarin, jossa vastapuoli (hirvi) tuli kylläkin oikealta, mutta tie jota ajoin oli etuajo-oikeutettu. Sarvipään syy, siis. Ihmisiä kolarissa ei loukkaantunut.

Aika monta mahdollista vaaratilannetta olen välttänyt ennakoimalla, seuraamalla liikennettä tarkoin sekä ihan vaan reflekseillä. Niitä juttuja ei opi autokoulussa, ne tulevat vain kokemuksen myötä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös