Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 108 222
  • 47 279

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko Salkkareissa Juuliaa näyttelevä Oona Louhivaara ja Jypissä hyökkääjänä pelaava Ossi Louhivaara mahdollisesti mitään sukua keskenään?
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä ihmeen vuoksi ihmiset eivät aja nopeusrajoitusten mukaan? Eipä paljon tarvitse kameroita navigaattorista kyttäillä tai kiertää vastaantulijoiden kaistan kautta.

Kunnon trolli suoraan raumalta. Toisaalta Vajakeilla nyt ei ikinä ole kiire mihinkään. (Huomaa rauma pienellä ja Vajakki isolla alkukirjaimella, kertooko sinulle jotain?)

Pääkaupunkiseudulla onneksi suurin osa autoilijoista tajuaa että oikealla kaistalla ajetaan nopeusrajoituksen mukaan, ja vasemmalla kaistalla ajetaan 20km/h ylinopeutta. Tällä saavutetaan sujuvuus, joka täällä onneksi edes välillä onnistuu.
 

scholl

Jäsen
Minkä ihmeen vuoksi ihmiset eivät aja nopeusrajoitusten mukaan? Eipä paljon tarvitse kameroita navigaattorista kyttäillä tai kiertää vastaantulijoiden kaistan kautta.

Sen takia, koska Suomessa nopeusrajoitukset on määritelty väärin. Jos on hyvä auto ja iso kone niin kaupunkiolosuhteissa jo pelkästään vaihteen päälle laittaminen vie nopeuden yli rajoituksen kuten Mika Salo joskus asian ilmaisi. Maantiellä taas joku 80km/h nopeus on ihan hirvittävän tylsää ja monotonista ajettavaa. Pitää olla sen verran nopeutta, että ajaminen tuntuu ajamiselta.
Esim. Saksassahan niin on. Pienemmillä maanteillä rajoitus on 100 ja silloin sitä itse joutuu päättämään, voiko sellaista nopeutta mutkaisilla ja mäkisillä osuuksilla ylläpitää vai pitääkö ajaa hiljempaa. Siinä on ajamisen meininkiä. Suomessa sen sijaan vastaavassa paikassa nopeusrajoitus olisi 60.

Autot ovat parantuneet hurjasti esimerkiksi viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta rajoitukset eivät ole kehittyneet samassa tahdissa, vaan ajamme aivan liian hiljaa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Sen takia, koska Suomessa nopeusrajoitukset on määritelty väärin. Jos on hyvä auto ja iso kone niin kaupunkiolosuhteissa jo pelkästään vaihteen päälle laittaminen vie nopeuden yli rajoituksen kuten Mika Salo joskus asian ilmaisi. Maantiellä taas joku 80km/h nopeus on ihan hirvittävän tylsää ja monotonista ajettavaa. Pitää olla sen verran nopeutta, että ajaminen tuntuu ajamiselta.
Esim. Saksassahan niin on. Pienemmillä maanteillä rajoitus on 100 ja silloin sitä itse joutuu päättämään, voiko sellaista nopeutta mutkaisilla ja mäkisillä osuuksilla ylläpitää vai pitääkö ajaa hiljempaa. Siinä on ajamisen meininkiä. Suomessa sen sijaan vastaavassa paikassa nopeusrajoitus olisi 60.

Autot ovat parantuneet hurjasti esimerkiksi viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta rajoitukset eivät ole kehittyneet samassa tahdissa, vaan ajamme aivan liian hiljaa.

Juuri tätä samaa asiaa pohdin tänään, kun ajoin pohjanmaalta takaisin pääkaupunkiseudulle. Aiemmin tuli aina ajettua hyvin säntillisesti nopeusrajoitusten mukaan, mutta hitto vie, hyvät baanat, vähän autoja liikenteessä ja hyvä sää, niin nopeus oli aika reippaasti yli sallitun. Eikä vaaratilannetta ollut lähelläkään. Kun kelit on paskat, niin silloin kyllä ajan nopeusrajoitusten mukaan, tarvittaessa paljon hiljempaakin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Autot ovat parantuneet hurjasti esimerkiksi viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta rajoitukset eivät ole kehittyneet samassa tahdissa, vaan ajamme aivan liian hiljaa.
Osittain totta, mutta teitten kunto ei ole parantunut samaan tahtiin autojen kehityksen kanssa. Kyllähän moottoritiellä kelpaa huristella kovaakin, mutta kantatiet ja paikoin valtatietkin ovat osin järkyttävän kehnossa kunnossa. Autonsahan siinä särkee jos ajaa niin lujaa kuin haluaisi.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Osittain totta, mutta teitten kunto ei ole parantunut samaan tahtiin autojen kehityksen kanssa. Kyllähän moottoritiellä kelpaa huristella kovaakin, mutta kantatiet ja paikoin valtatietkin ovat osin järkyttävän kehnossa kunnossa. Autonsahan siinä särkee jos ajaa niin lujaa kuin haluaisi.
Missä Karjalassa sitten ajat kun niin kehnossa kunnossa ovat? Valtateillä ei ole mikään ongelma ajaa 120-160 km/h ilman, että rikkoisi autonsa. En toki ikinä aja yli nopeusrajoituksen. En ikinä myöskään alle. En ikinä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Osittain totta, mutta teitten kunto ei ole parantunut samaan tahtiin autojen kehityksen kanssa.

Ja mikä merkityksellisintä, kuljettajat eivät todellakaan ole parantuneet samassa tahdissa autojen kanssa, ehkä jopa päinvastoin. Vaikka eihän minulla nyt sentään 30 vuoden ajalta ole ajokokemusta, saati kuskikokemusta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kirotut ajonparannuslaitteet eivät todellakaan paranna amatöörien ajotaitoa. Ne antavat vain kuljettajalle vääränlaista turvallisuudentunnetta. Tämä on perseestä.
Olen kovasti sitä mielipuolta, että autokouluista pitäisi saada kaikki uudet, hyvät ja turvalliset autot pois. Ei mitään 2000-luvun Mersuja, Bemareita tai edes uusia japsiautoja. Kylmästi vaan 20 vuotta vanhoja Toyotoja ja Ladoja sinne. Niillä kun oppii ajamaan niin osaa sitten millä vain, eikä totu liian hyvälle nuoret kuskinraakileet.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Olen kovasti sitä mielipuolta, että autokouluista pitäisi saada kaikki uudet, hyvät ja turvalliset autot pois. Ei mitään 2000-luvun Mersuja, Bemareita tai edes uusia japsiautoja. Kylmästi vaan 20 vuotta vanhoja Toyotoja ja Ladoja sinne. Niillä kun oppii ajamaan niin osaa sitten millä vain, eikä totu liian hyvälle nuoret kuskinraakileet.

Puolustusvoimilta vaan ylijäämä-UAZit autokouluihin, niiden käynnistämistä voisi sitten ensin opetella pari viikkoa ennen kuin lähdetään ajamista harjoittelemaan.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Puolustusvoimilta vaan ylijäämä-UAZit autokouluihin, niiden käynnistämistä voisi sitten ensin opetella pari viikkoa ennen kuin lähdetään ajamista harjoittelemaan.
Ja C-kortti ajettaisiin tietysti esim. Parolasta tutuilla ZIL-ketteryysihmeillä. Olisi siinä tytöillä ja pojilla tekemistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mistä näkee vanhojen NHL-keräilykorttien nykyisiä arvoja? Pitäisi tarkistaa muutama. Beckettiä kun ei taida enää saada mistään.
Valistunut arvaus on että jos tuota pitää kysyä, niin ne eivät ole enää minkään arvoisia.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen kovasti sitä mielipuolta, että autokouluista pitäisi saada kaikki uudet, hyvät ja turvalliset autot pois. Ei mitään 2000-luvun Mersuja, Bemareita tai edes uusia japsiautoja. Kylmästi vaan 20 vuotta vanhoja Toyotoja ja Ladoja sinne. Niillä kun oppii ajamaan niin osaa sitten millä vain, eikä totu liian hyvälle nuoret kuskinraakileet.

Minäkin yhdyn tähän. Ja tätä väittämään vaan vahvistaa se, että usein nuorten ensimmäiset autot kuitenkin ovat vanhempaa kaliiberia, jolloin olisi hyvä että myös autokoulussa opeteltaisiin ohjaamaan nimenomaan näiden autojen tasoisia autoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja mikä merkityksellisintä, kuljettajat eivät todellakaan ole parantuneet samassa tahdissa autojen kanssa, ehkä jopa päinvastoin. Vaikka eihän minulla nyt sentään 30 vuoden ajalta ole ajokokemusta, saati kuskikokemusta.

Ja mikä vielä merkityksellistä, ihmisen reaktiokyky ei ole parantunut ratkaisevasti viimeiseen pariin tuhanteen vuoteen. Ja ihmistä ei todellakaan ole luotu liikkumaan vaikkapa 20 metriä sekunnissa, puhumattakaan yli 50m/s nopeuksista. 5 m/s alkaa olla ylärajoilla ihmisen reaktioille, ja silti rytisee kun Mikko Kivinen ei näe mummoa. Tämä kannattaa schollinkin pitää mielessä kun seuraavan kerran hällä on "ajamisen meininkiä" mutkaisella tiellä.

Toki itseänikin joskus pännii alhaiset nopeusrajoitukset, mutta eiväthän ne minua koskekaan, sillä olen tavallista parempi kuljettaja.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
eiväthän ne minua koskekaan, sillä olen tavallista parempi kuljettaja.
Niin minäkin, kaikkihan ovat.

Otetaas väliin kysymys, kun tämä kuitenkin on kysymysketju. Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään myöntävän olevansa keskimääräistä huonompi autoilija?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään myöntävän olevansa keskimääräistä huonompi autoilija?

Olen kuullut, monestikin. Tosin ovat poikkeuksetta olleet nuoria naisia nämä, jotka tuollaisia ovat jutelleet. Ehkä se ikä tuo lisää varmuutta ratin taakse. Ja onhan se toisaalta hyvä, että myöntävät suoraan, ettei se autoilu ihan hanskassa ole. Nuorilta miehiltähän ei vastaavia tunnustuksia tule, mistäköhän sekin johtuu. Varmaan siitä, että ovat toinen toistaan parempia autoilijoita.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään myöntävän olevansa keskimääräistä huonompi autoilija?

Sinä päivänä kun sain kortin, ymmärsin, etten osaa ajaa autoa. Koska on kaikkien kannalta turvallisinta, etten istahda hetkeksikään ratin taakse, on jäänyt tuo kakkosvaihekin suorittamatta ja kortti vanhentunut, enkä siten enää edes saa ajaa.

Mitä mä voitin?
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Sinä päivänä kun sain kortin, ymmärsin, etten osaa ajaa autoa. Koska on kaikkien kannalta turvallisinta, etten istahda hetkeksikään ratin taakse, on jäänyt tuo kakkosvaihekin suorittamatta ja kortti vanhentunut, enkä siten enää edes saa ajaa.

Mitä mä voitin?

Kysymyksen. Ja en siis vittuile tai provoile vaan mielenkiinnosta kyselen. Miksi sitten menit autokouluun ja miksi et ajanut lisää tunteja maikan kanssa ja sit vielä semmoinen pointti että vain ajamalla oppii ajamaan ja mahdollisimman paljon itsekseen niin sitä oppii ihan varmasti ajamaan kun vaan vähän koittaa keskittyä mitä tekee. Autolla ajaminen kun ei ole mitään rakettitiedettä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tunnustan myös auliisti olevani paska kuski, eikä minua saa päästää rattiin. Syy on tietysti miehessä eli saadessani kortin tuonaikainen poikaystävä ei päästänyt minua koskaan autonsa rattiin. Viimeksi ajoin autoa about 15 vuotta sitten.

Enkä ole myöhemminkään autoa tarvinnut, kun duuni on ollut aina helposti tavoitettavissa julkisilla ja muutkin menot ovat taittuneet junalla tms. Nyt miehellä on auto, mutta en minä sitä halua ajaa.

(Nuorilta) miehiltä ei tule vastaavia tunnustuksia, koska he kaikki yksinkertaisesti pitävät itseään loistokuskeina todellisuuden ollessa monasti aivan toinen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Sinä päivänä kun sain kortin, ymmärsin, etten osaa ajaa autoa. Koska on kaikkien kannalta turvallisinta, etten istahda hetkeksikään ratin taakse, on jäänyt tuo kakkosvaihekin suorittamatta ja kortti vanhentunut, enkä siten enää edes saa ajaa.

Mitä mä voitin?

Samat sanat.

Itse asiassa oma autokouluni oli täysin perseestä ensinnäkin. Ajokortin saaminen kestää normaalisti kaiketi 2-3 kuukautta, niin minulta se vei aikaa 8 kuukautta! Jeps, reputin pari ekaa kertaa sekä teoriassa että ajokokeessa, mutta ei tuo noin pitkä suoritusaika täysin siitä riippunut.

Ensinnäkin minulla oli noita ajotunteja todella harvakseltaan. Oli lottovoitto, mikäli kahden viikon aikana oli useamman kerran ajotunteja kuin kerran. Eikä tähän vaikuttanut omat intressit tms. Vaan ajotunteja ei vaan yksinkertaisesti ollut enempää vapaana. Opetettavia oli liikaa opettajamäärään nähden, sillä opettajia pahimmillaan oli vain yksi. Ei tuossa tahdissa voi edes oppia ajamaan autoa, enkä oppinutkaan. Suoritin kyllä inssin, mutta eipä minulla ole mitään hajuakaan miten helvetissä sen tein? Säälistä kaiketi?

Nyt on tilanne, etten ole autoa ajanut tuon parin vuoden aikana juurikaan. Minulla ei itse asiassa ole oikein mahdollisuuttakaan ajaa autoa tällä hetkellä. Ehkä sitä jonain päivänä otan muutaman lisäajotunnin ja alan kunnolla opettelemaan tuota autolla ajoa. Mutta tuohon autokouluun en enää mene, sillä niin paskaan ei ole käsiään lyönyt edes Ässät kasatessaan tulevan kauden joukkuetta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi sitten menit autokouluun ja miksi et ajanut lisää tunteja maikan kanssa ja sit vielä semmoinen pointti että vain ajamalla oppii ajamaan ja mahdollisimman paljon itsekseen niin sitä oppii ihan varmasti ajamaan kun vaan vähän koittaa keskittyä mitä tekee.

Menin sukulaisten painostuksesta. Kotrin saatuani en ajanut juurikaan, koska auto olisi löytynyt lainaan, mutta se olisi edellyttänyt sitä, että kyydissä olisi istunut auton omistanut sukulainen (jonka kanssa en ole enää missään tekemisissä), jonka elämäntehtävä oli joka välissä ja joka paikassa kailottaa kovaan ääneen, kuinka surkea olen kaikessa ja kuinka kamalalta näytän jne. Kun jo ajaminenkin jännitti, en tosiaankaan halunnut lisäksi kuunnella tuollaista sontaa.

Lisää ajotunteja autokoulussa puolestaan en ottanut, koska maksoin autokouluni itse, eikä 18-vuotiaalla yleensä ole sitä rahaa liiemmin... Siinäkin mokasin, kun ajotuntien välissä oli ajoittain pitkiäkin aikojan, mutta minkäs teit kun samaan aikaan piti käydä töissä ja lukiossakin.

Edit vielä. Sittemmin opintojen päätyttyä ja varsinaisen työelämän alettua olisi toki ollut enemmän sitä rahaakin, mutta kun on oppinut ajattelemaan, ettei kuitenkaan osaa, niin eipä halua yrittääkään.

Autolla ajaminen kun ei ole mitään rakettitiedettä.

On se mulle. Tai maantiellä ja motarilla pärjäsin kyllä ihan hyvin, mutta Helsingin keskustassa oli parit liikennevalot ja parit ratikat liikaa. Tai sitten autossa oli parit vaihteet liikaa; automaattivaihteisella olisin saattanut pärjätäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös