Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 996 152
  • 47 190

J.Petke

Jäsen
Peltipoliiseista muuten vielä sellainen kysymys: eikös sakko lähetetä automaattisesti auton omistajalle tai haltijalle? Toisin sanoen sillä ei ole mitään merkitystä, ketä sitä ylinopeutta on ajanut.

Isälleni sattui hauska juttu tuossa pari vuotta sitten. Avasin postia ja katsoi, että oli poliisilta tullut postia. Noh, avasi kuoren joka sisälsi sakon. Sakko oli ylinopeudesta Nakkilan suunnalla. Noh, ainoa huono puoli oli se, että ei ollut sielläpäin ajellut 5 vuoteen. Hän sitten soitti poliisille, että mitäköhän tämä juttu meinaa kun ei tuo voi yksinkertaisesti olla totta. Poliisi vastasi, että ei ollut ihan varma ollut rekkarista kun oli ollut samansuuntainen kun sakko oli lähetetty. Isäni oli kommentoinut, että teillähän toimii systeemit hyvin. Luonnollisesti sakko oli peruttu.

Eli aikamoista arpapeliä voi olla välillä tuokin.
 

d2uce

Jäsen
Pirkanmaalla tuntuvat lähettelevän pelkkiä varoituksiakin. Itse sain alkukesästä kirjeessä varoituksen liiallisesta nopeudesta (89 km/h, 80 alueella).

Minullekin lähetettiin varoitus kun oli 71km/h 60 alueella, juuri ennen Lahtea, kun olin Kouvolasta tulossa.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuinka mä vaan muistaisin sellaisen jutun, että jos poliisi näkee kuskin juovan kossupullosta vaikka vettä tai konjakkipullosta teetä, niin puhalluttamaan tulevat. Puhallustestin näyttäessä nollaa, tulee sakko viranomaisen harhauttamisesta. Onko tämä vain urbaanilegendaa?

On.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos täällä kellään (ja taatusti on) kokemuksia Googlen selaimesta Chromesta? Kannattaako tuo ladata, onko hyviä käyttökokemuksia?
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Minullekin lähetettiin varoitus kun oli 71km/h 60 alueella, juuri ennen Lahtea, kun olin Kouvolasta tulossa.

Mulla räpsähti kanssa kamera ennen Lahtea Kouvolasta päin tultaessa leveäkaistatiellä. Ohitin karavaanaria 100km/h alueella ja nopeutta oli rapiat 115km/h kun kamera ikuisti tilanteen. Poliisilta postia odotellessa, meneeköhän päiväsakon puolelle vai selviänkö rikesakolla. Kyllähän tuo oma hölmöys vituttaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei tietenkään ole. Kiellettyä on ajaa autolla, jos veressä on enemmän kuin puoli promillea alkoholia.
On tota joskus tullut itsekin tehtyä, juotua pullo keskiolutta samalla kun ajaa autoa. Ehkä moraalisesti arveluttavaa, muttei rikos millään, promillemäärä kun pysyy varmuudella alle nollaviiden. Eikä se kossuhuikastakaan tuon yli mene.
Heti huikan jälkeen jos puhallat niin menee varmasti heilahtaen yli sallitun. Sitten mennäänkin jo verikokeeseen ja matka tyssää joka tapauksessa siihen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tolpasta ei _ymmärtääkseni_ tule sakkoa, vaan "nopeusvalvontamaksu" joka siis on jokseenkin rinnastettavissa pysäköintivirhemaksuun. Itse vetäisin kaverin autolla 80 alueella 89 tolppaan, ja parin viikon päästä tuli 100€ lasku kotiin. Ei kyselty tuloja, ja onhan tuo 100€ muutenkin minimisakkoa ja rikesakkoa pienempikin. Kuvat on kyllä todella selkeitä, niistä ei jää kauheasti seliteltävää turvavöiden ja kännykän osalta, tosin sitä en kyllä tiedä tuleeko niistä rapsuja. Oma kuva otettiin syksyllä pimeällä ja vesisateella, ja melkoista järkkäritekniikkaa ilmeisesti tolpassa on, kun kuva oli siltikin todella tarkka.

Tolpat voi muuten "kiertää", eli nopeus mitataan vain oikealta ajoradalta, eli jos vastaantulijan kaista on vapaa, niin kiertää sitä kautta.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tolpat voi muuten "kiertää", eli nopeus mitataan vain oikealta ajoradalta, eli jos vastaantulijan kaista on vapaa, niin kiertää sitä kautta.

Toi on muuten urbaanilegendaa. Tiiän tapauksen missä on tullut aiheettomat sakot, kun viereisellä kaistalla ambulanssi ohitti kaverin pakun, varsin kovalla ylinopeudella. Noh, kameran kohalla tietysti kuva räpsästiin, juur samaan aikaan kun kaveri oli lattialta noukkimassa kännykkää. Parin viikon päästä firmaan soitettiin että teen paku on ajanyt ylinopeutta kameraan, että kuka sitä on mahtanut ajaa silloin, kun kuvassa ei näy ketään. Sitä asiaa mentiin selvittämään oikeen laitokselle asti, ja kuski saatiin selville.

Sitä myöden sitten selvis sekin että se oli lanssin takia räpsähtäny, nopeuttakin tais olla kuudenkympin alueella yli satkun. "Eihän meen transitilla ees uskalla ajaa noin lujaa keskustassa" oli ollut viitesanoina laitoksella...
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy kyllä ihmetellä, miten niihin kameroihin pystyy ajamaan ylinopeutta. Mittaaminenhan tapahtuu juuri ennen tolppaa, joten tolpan havaitseminen ajoissa ei vaadi mitenkään normaalista poikkeavaa tarkkaavaisuutta. Itse ajan sen lakisäätäisen vajaa parikymppiä yli maantiellä ja aina olen ehtinyt hidastamaan ihan mainiosti. Kameroihin ylinopeutta ajaneille tulisi antaa bonussakko tarkkaavaisuuden puutteesta liikenteessä.
 

scholl

Jäsen
"Eihän meen transitilla ees uskalla ajaa noin lujaa keskustassa" oli ollut viitesanoina laitoksella...

Keskusta on eriasia kuin maantie. Maanteillä näkyy missä kohdassa anturit ovat. Ne on vain sillä siihen suuntaan menevällä kaistalla, joten jos paikan kiertää niin ei voi mitenkään saada sakkoja.

Täytyy kyllä ihmetellä, miten niihin kameroihin pystyy ajamaan ylinopeutta.

Ainakin Hangontiellä tolppia ei näe pimeällä. Ennen ne paikat oppi muistamaan aika hyvin ulkoa, mutta nyt matka on pidentynyt eli kameroita jatkettu Karjan ja Hangonkin välille, eikä pelkästään Kirkkonummen ja Karjaan niin homma on vaikeampaa.
 

Viljuri

Jäsen
(snips) Ainakin Hangontiellä tolppia ei näe pimeällä. Ennen ne paikat oppi muistamaan aika hyvin ulkoa, mutta nyt matka on pidentynyt eli kameroita jatkettu Karjan ja Hangonkin välille, eikä pelkästään Kirkkonummen ja Karjaan niin homma on vaikeampaa.

Käsittääkseeni kaikkiin autonavigaattoreihin on jo useamman vuoden saanut sellaiset karttapohjat, että nämä ilmoittavat äänimerkillä aina nopeusvalvontakameran paikasta.

Eli ei tarvitse itse niitä vakoilla sieltä pientareelta.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainakin Hangontiellä tolppia ei näe pimeällä. Ennen ne paikat oppi muistamaan aika hyvin ulkoa, mutta nyt matka on pidentynyt eli kameroita jatkettu Karjan ja Hangonkin välille, eikä pelkästään Kirkkonummen ja Karjaan niin homma on vaikeampaa.
On ole aivan varma olenko ajanut Hangontietä pimeällä, mutta ainakin Lahdesta pohjoiseen (Asikkalaan?) olen ajanut ja siellä ne bongasi helposti.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mulla räpsähti kanssa kamera ennen Lahtea Kouvolasta päin tultaessa leveäkaistatiellä. Ohitin karavaanaria 100km/h alueella ja nopeutta oli rapiat 115km/h kun kamera ikuisti tilanteen. Poliisilta postia odotellessa, meneeköhän päiväsakon puolelle vai selviänkö rikesakolla.
Tuosta selviää vielä 100 euron pikavoitolla. Itse menin pienellä kiireellä pitsiturnaukseen, ja 80 km/h alueella vauhtia oli 99 km/h. Siitäkin sai satasen lapun parin viikon kuluttua tapahtumasta.

Asiassa vituttaa eniten se, että juuri tuo kyseinen pylväs on aina ollut tyhjillään, joten jätin sen hieman noteeramatta nostamalla pelkästään jalan kaasulta tolpan kohdalla olevan risteysalueen takia. Poliiseilla kun välillä tapana päivystellä siinä alueella ikäänkuin piilossa, niin aluetta on syytä hieman kunnioittaa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Asiassa vituttaa eniten se, että juuri tuo kyseinen pylväs on aina ollut tyhjillään, joten jätin sen hieman noteeramatta nostamalla pelkästään jalan kaasulta tolpan kohdalla olevan risteysalueen takia. Poliiseilla kun välillä tapana päivystellä siinä alueella ikäänkuin piilossa, niin aluetta on syytä hieman kunnioittaa.
Kiva että noita risteysalueita kunnioitetaan edes jonkin asian takia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kiva että noita risteysalueita kunnioitetaan edes jonkin asian takia.
No joo, taisin ilmaistaa itseäni jotenkin huonosti vastauksestasi päätellen.

Tämä kyseinen ns. 4 tien risteys sattuu kuitenkin olemaan keskellä pitkää suoraa, jossa näkyvyyttä on reilusti tulosuunnasta riippumatta. Siinä risteyksessä tehtiin jopa sellainen muutos joitakin aikoja sitten, että liittymät pistettiin vastakkain turvallisuussyistä, joka olikin hyvä muutos. Kuitenkin nopeus haluttiin tiputtaa 100 -> 80, niin silloin tienkäyttäjän kannalta tehtiin huono muutos. Ja koska se on todellakin "helppo paikka" ajella näkyvyytensä takia, niin siinä ei ole sinällään mitään järkeä kovalle valvonnalle, jota ko. paikassa on paljon harjoitettu. Jokin aika sitten keksittiin päätien molemmista suunnista tuleville asentaa kamerat, koska poliisit kyllästyivät keräämään helppoa rahaa puskassa väijymällä.

Ja vielä tarkennuksena tuohon kommenttiisi, niin kunnioitan toki risteyksiä, siitä ei ole kysymys, mutta nopeuksia en niissä juurikaan tiputa, jos rajoitus vaan pysyy samana. Suomessa on ihan tarpeeksi näitä "haitarikuljettajia", jotka sahaavat nopeuttaan edestakaisin jatkuvasti osin edes tiedostamatta sitä asiaa. Minä pyrin tasaisuuteen tässäkin asiassa, koska se on oleellinen osa liikenneturvallisuutta.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten mennäänkin jo verikokeeseen ja matka tyssää joka tapauksessa siihen.

Enpä usko että mennään, jos hoitaa homman nätisti puhumalla ja lupaa virkavallalle puhaltaa (lähes) nollat vartin päästä. Vaikea kuvitella että se olisi poliisienkaan etu olla kaikenlaista kunnollista veronmaksajaa heti raijjaamassa verikokeeseen.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Heti huikan jälkeen jos puhallat niin menee varmasti heilahtaen yli sallitun. Sitten mennäänkin jo verikokeeseen ja matka tyssää joka tapauksessa siihen.
Eikös Karpo tämän aikoinaan testannut, että kaksi liköörikonvehtia ajaa saman asian. Käsittääkseni poliisit antavat mahdollisuuden toiseen (/kolmanteen) puhallukseen, jos tilanne ei ole aivan yksiselitteinen.
Ei tietenkään, jos on ilmoittanut autonsa varastetuksi.
Entä jos ei ole ilmoittanut autoaan varastetuksi. Jos ei ole edes huomannut autoaan varastetuksi. Millä tavalla se pitää todistaa? Miten auton omistamisesta voi tulla todistusvelvollisuus, että ei ole kuitenkaan ajanut sitä?

Pari esimerkkiä: vietän säännöllisen epäsäännöllistä matkalaukkuelämää ja välillä saatan olla kuukauden päivät poissa kotoa tai tehdä vain lyhyen stop-overin. Periaatteessa autoni voidaan varastaa ja jopa peltipoliisisakko tulla kotiini ennen kuin itse edes olen Suomessa. Tässä tapauksessa en myöskään ole voinut tehdä rikosilmoitusta. Miksi ihmeessä minun pitäisi viranomaisille jollain tavalla todistaa, että olen ollut rikoksen tapahtumahetkellä jossain aivan muualla? Ainoa tekemäni "rikos" on siis auton omistaminen. Syyllinen kunnes toisin todistetaan!

Toinen esimerkki: edellisessä minun on halutessani helppo todistaa olleeni jossain aivan muualla. Entä jos olenkin kotona? En käytä autoa päivittäin, sillä kävellen tai pyörällä olen kymmenessä minuutissa missä tahansa Turun keskustassa. Autoni varastetaan vaikka ti-ke välisenä yönä ja huomaan sen kadonneen vasta lauantaina. Teen välittömästi rikosilmoituksen, mutta silti saan keskiviikolta, torstailta ja perjantailta peltipoliisisakot kultakin päivältä. Todistusvelvollisuus lankeaa taas minulle, että en ole käyttänyt autoani kyseisinä päivinä. Ainoa tekemäni "rikos" on jälleen auton omistaminen. Syyllinen kunnes toisin todistetaan!

Mielenkiintoista!
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Vähäsen vastauksia.

"Peltipoliisit" mittaavat yli 12km/h ylitykset, jollei ole nollatoleranssia kokeilua. Anturit ovat nimenomaan kameran puoleisella kaistalla 15m, ennen kameraa. Eli kiertäminen onnistuu. Rikesakolla selviää 15 km/h ylityksellä, sitten mennään päiväsakoille, ihan normaalisti. Lappu lähetetään auton omistajalle/haltijalle ja tämän tulee selvittää, kuka ajoi. Jollei pysty selvittämään, omistaja/haltija maksaa. Moottoripyörästä ei kilpiluvaa saada.

Puhallus hommeleihin sitten. Jos puhallat, esim. aterialla nautitun oluen jälkeen 0,6, seuraa uusi puhallus 15 min jälkeen. Eli ei lähdetä verikokeelle. Jos kyse on ainoastaan aterian yhteydessä nautitusta oluesta, 15 min jälkeen puhallus näyttää sallittuja lukemia.

Jos jotain epäselvää, kysykää. Minä tiedän tämän...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Oikeusministeriö on kanssasi eri mieltä:
http://www.om.fi/31521.htm

20 km/h ylitys menee vielä rikesakon piiriin.

Liikkuvanpoliisin ohjeistus on kanssani samaa mieltä. Olen nämä "faktat" ihan haastattelemalla hakenut. Liekö sitten käytäntö eri, kun määräykset?

edit. Toisaalta, on tainnut kyse olla ylitysprosenteista. 40:n alueella 20:n ylitys on jo aika huikea. Pitää asia vielä tarkistaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Liikkuvanpoliisin ohjeistus on kanssani samaa mieltä. Olen nämä "faktat" ihan haastattelemalla hakenut. Liekö sitten käytäntö eri, kun määräykset?

Eli sinun kokemuksesi mukaan poliisi antaa päiväsakkoja vaikka 'ministeriö' eli lainsaadäntö päästäsi rikesakolla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös