Onko täällä jatkoajassa mummoja? Kertokaa miten ihmeessä saa tehtyä kunnollisia lettuja (lättyjä/räiskäleitä)...
Mä tein tässä ensimmäistä kertaa ikinä lettuja, mutta kohtasin paljon ongelmia. Katsoin kyllä netistä kolme tai neljäkin ihan vähän toisistaan eroavaa ohjetta miten ja siis missä suhteessa kamoja sekoitetaan, ja tein niiden "keskiarvon" mukaan. Varsinkin alussa letut, tai siis se taikina paloi kokoajan pohjaan. (Onkohan se ees taikinaa kun se on niin "juoksevaa", no mut se velli kuitenkin.) Voiko syynä olla se, että käytin voin sijasta margariinia(60%), mutta osassa netistä löytyvissä ohjeissakin oli näin. Kait tää puolikarkea vehnäjauho on sopivaa letuille, minä kun en tiedä näistä ja ostin halvinta. Maito oli normaalia sinistä kevytmaitoa, mummo varmaankin on silloin joskus muinoin kun raipekin oli rookie käyttänyt sitä punaista täysmaitoa. (Yhden kaverin kans väiteltiin että lukeeko siinä tyylikkään punaisen värisessä maitopurkissa täys- vai kulutusmaito. Olin väärässä). Kananmunat oli jotain mitä lie vapaan kanan munia, mutta sillä nyt ei varmaankaan oo mitään väliä. Suolaa tai sokeria en muistanut laittaa ollenkaan, ei kait niiden puuttuminen nyt voi mitenkään polttaa sitä pohjaan. Ohjeissa luki että sitä taikinaa pitää vatkata. Ekaa lettua varten en "vatkannut", vaan hieman sekoittelin ne kamat (järjestyksessä munat-maito-jauhot-sulanut margariini), viimeiseen lettuun mennessä olin vatkannut sitä taikinaa jo sen verran että sillä liikkeen ja energian määrällä olisin runkannutkin neljä kertaa. Ohjeissa luki että sen taikinan pitää antaa olla vähän aikaa "seisomassa", mutta mulla meni keittiössä yhteensä 1.5 tuntia niin tuskin se nyt liian vähän on. Paistinpannua, tai siis levyä pidin sekä hieman pienemmällä että isommallakin lämmöllä. Kokeilin myös laittaa taikinaa pannulle sekä vähän, että hieman enemmän. Se mun käyttämä pannu kyl ei oo mikään kaikkein kallein malli, voisko se olla tähän syynä. Paskat. Kaikkea mielestäni yritin. Ja tuskin vielä tähän aikaan illasta olen niin kännissä, että se vaikuttaisi asiaan millään lailla. Ja loppujen lopuksi pistin siihen pannulle paljon rasvaa, ja sain just ja just paistettua niitä lettuja.
Mitä mä tein väärin, tai siis osaako joku sanoa miten noita lettuja kuuluisi tehdä jotta onnistuisi paremmin? Mulla oikeasti meinasi mennä hermot.
Kaiken lisäksi mä ihmettelin miksi se mun taikina haisi ihan spermalle. Ei kait kananmunan, maidon, jauhojen ja margariinin yhdistelmän pitäisi mitenkään juuri siltä haista. Eikä varmasti mun kädet olleet niitä jotka haisivat, tarkistin asian. Täällä poikamies-opiskelija-kommuunissa varsinkin ex-kämppisten kanssa on joskus tullut tehtyä toisille jekkuja, ja yksi hurjimmista on varmaankin että ollaan runkattu suihkussa toisen shamppoopulloon, eikä olla ihan heti siitä kerrottu. Mutta shamppoota sentään käytetään ulkoisesti. Mutta ei kait helevetti kukaan oikeasti voi tehdä tälläistä jekkua kenellekkään? Ei kait kukaan voi olla oikeasti niin tyhmä. Ei hitto. Ja se suurin jekuttajakämppis on muuttanut aikoja sitten muualle. Hitto mua oksettaa nyt, ja varmaan kohta meen oksentamaan. Tää kyl varmaankin johtuu vaan siitä kun söin juuri äsken letuissa varmaankin lähes sata grammaa rasvaa.