Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 031 355
  • 47 224

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Parasta aikaa Subilla pyörivässä Conanissa esiintyneessä koirasketsissä oli vaalenaruskea koiranpentu. Minkä rotuinen kyseinen koira on?

Thanks in advance.
 

Fordél

Jäsen
Kertokaapas joku, että millä numerolla Jukka Hentunen pelasi aikoinaan Calgaryssä? Oisi hienoa jos jollain olisi asiasta tietoa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
AnaMasa kirjoitti:
http://www.karjala-turnaus.fi/

Tuolla on ainakin linkki tulospalveluun. Toimivuudesta en tiedä.

No toimii ja toimii. Saiskohan mistään tietoa, että paljonko on Tsekki-Ruotsi peli tällä hetkellä? Tuo palvelu ei kerro yhtään mitään.

edit: No eipä kait sitä mistään taida löytyä kun tekstitv:kään ei tiennyt sanoa asiaan juuta eikä jaata. Prkl kun joutuu pimennossa odottamaan tulosta kun kerta Suomenkin matsi menis ennakkokaavailujen mukaan monivedossa, kerrankin.
 
Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kukka/kasvi-asiantuntijat

Kesällä piti ostaa uusi jukkapalmu vanhan kuihtuneen tilalle.
Sopivaa, ja etenkin sopivan hintaista, ei löytynyt, joten päädyin ostamaan tuollaisen "sukulaispuun".
Nimeä en tiedä mutta tuollainen missä on kolme "ohutta jukkapalmua" samassa ruukussa, yleinen kaupoissa...

No kuitenkin, nyt tuntuu että siitä tippuu (=kuihtuu) lehdet yksitellen pois, ja onpa joihinkin lehtiin tullut valkoisia laikkujakin pinnalle.
Mikä menee väärin?

Kastellu olen noin kerran viikossa tahtiin, sekä olen jopa työntänyt sellaisia vihreitä "energiapötkylöitä" multaan.
Valoakin luulisi nyt saavan sen mitä kerrostalokämpässä nyt on saatavissa...

Luulin että noin jukkapalmut ym ovat kasveja joita ei kovin helposti saa hengiltä, eikä nyt niin viherpeukalo tarvi olla niiden kanssa.
Missä ihme ilmastossa asun, kun kuihtuminen näyttää olevan väistämätön..?
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yksi juttu joka kukan saa kuolemaan on lämpö. Sanoit että kukka saa tarpeeksi valoa joten se voi olla lähellä ikkunaa. Nokkelaa, eikös. Ja nyt kun ulos katsoo niin huomaan että on kohta talvi joten lämmitys on kovemmassa käytössä kuin kesällä. Ja patterit on monesti ikkunan lähellä. Itse melkein tapoin ison limoviikunan patterin lämmöllä mutta kerkesin siirtää sen kauemmas patterista ennenkuin mitään peruuttamatonta kasville kerkesi tapahtua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
stiflat kirjoitti:
Kesällä piti ostaa uusi jukkapalmu vanhan kuihtuneen tilalle.
Sopivaa, ja etenkin sopivan hintaista, ei löytynyt, joten päädyin ostamaan tuollaisen "sukulaispuun".
Nimeä en tiedä mutta tuollainen missä on kolme "ohutta jukkapalmua" samassa ruukussa, yleinen kaupoissa...

No kuitenkin, nyt tuntuu että siitä tippuu (=kuihtuu) lehdet yksitellen pois, ja onpa joihinkin lehtiin tullut valkoisia laikkujakin pinnalle.
Mikä menee väärin?

Kastellu olen noin kerran viikossa tahtiin, sekä olen jopa työntänyt sellaisia vihreitä "energiapötkylöitä" multaan.
Valoakin luulisi nyt saavan sen mitä kerrostalokämpässä nyt on saatavissa...

Luulin että noin jukkapalmut ym ovat kasveja joita ei kovin helposti saa hengiltä, eikä nyt niin viherpeukalo tarvi olla niiden kanssa.
Missä ihme ilmastossa asun, kun kuihtuminen näyttää olevan väistämätön..?

36 vuotiaaksi piti elää että sai 1 kasvin elämään enemmän kuin puolivuotta, nyt jo 3 vuotta elossa edelleen...
Nyt palmu kukoistaa ikkunalla ja viihtyy. itse kastelen sitä todella vähän, eli noin 2 krt/kk ja silloinkin vain sen verran kun ruukun alla olevalle pikkulautaselle mahtuu vettä. Selvisi että olen tappanut aikasemmat kasvit aina liian innokkaalla kastelemisella.. ainakin palmut.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
stiflat kirjoitti:
tuntuu että siitä tippuu (=kuihtuu) lehdet yksitellen pois, ja onpa joihinkin lehtiin tullut valkoisia laikkujakin pinnalle.
Mikä menee väärin?

Kastellu olen noin kerran viikossa tahtiin, sekä olen jopa työntänyt sellaisia vihreitä "energiapötkylöitä" multaan.
Valoakin luulisi nyt saavan sen mitä kerrostalokämpässä nyt on saatavissa...
Kuten täällä on mainittu saatat kastella palmuasi liikaa, ja noita energia- ym. lannoitepötkylöitä aletaan yleensä käyttämään vasta keväällä, maaliskuun aikoihin. Jukkapalmu viihtyy parhaiten pienessä ja hengittävässä ruukussa, mutta nyt ei ole oikea aika vaihtaa ruukkua vaikka olisikin vääränlainen, sekin homma tehdään uuden kasvukauden alettua keväällä.

Terveisin koo
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Täällähän on ammattitaitoisia kasvitieteilijöitä, joten äkkiä omaa rikkaa rokkaan eli mulla ongelmia bonsai-puun kanssa. Ikkuna länteen, jossa ikkunalaudalla. Hiukan ehkä vetoa saa ikkunoista, mutta patteri tässäkin alapuolella. Lehdet karisee ihan simona. Kastelenkohan liikaa vai liian vähän? Muita ehdotuksia?
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Gags kirjoitti:
Täällähän on ammattitaitoisia kasvitieteilijöitä, joten äkkiä omaa rikkaa rokkaan eli mulla ongelmia bonsai-puun kanssa. Ikkuna länteen, jossa ikkunalaudalla. Hiukan ehkä vetoa saa ikkunoista, mutta patteri tässäkin alapuolella. Lehdet karisee ihan simona. Kastelenkohan liikaa vai liian vähän? Muita ehdotuksia?

Bonsai-puihinhan ei saa aurinko ihan suoraan paistaa(muuten valoisa paikka) ja kastelu on hyvin tarkkaa puuhaa, omani vaatii vettä kerran päivässä kun aika pienessä kehdossa asustaa. Mutta yleensäkin paljon vettä ja lannoitetta myös kasvukauden ulkopuolella välillä, ei toki niin paljoa kuin kasvukauden aikana.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KingNothing kirjoitti:
Itse melkein tapoin ison limoviikunan patterin lämmöllä mutta kerkesin siirtää sen kauemmas patterista ennenkuin mitään peruuttamatonta kasville kerkesi tapahtua.
Siis sellaisiakin ihmisiä on olemassa, jotka kykenevät pitämään limoviikunan hengissä yli kuukauden. Minullakin oli kerran sellainen, lehti lehdeltä oheni tämä kaveri ja lopulta oli vain risut jäljellä. Harmi ettei silloin vielä ollut Jatkoaikaa, KingNothing viestin jälkeen havaitsin, että olen voinut tappaa sen juurikin patterin lämmöllä. Tai sitten kastelin väärin, pidin sitä vetoisessa paikassa tai se ei saanut tarpeeksi valoa tai jotakin. Kunpa joku jokus keksisi reippaasti rehevän elävän kasvin, joka pysyy hengissä kenen tahansa hoidossa. Sellaisesta haaveilen.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Gags kirjoitti:
mulla ongelmia bonsai-puun kanssa. Ikkuna länteen, jossa ikkunalaudalla. Hiukan ehkä vetoa saa ikkunoista, mutta patteri tässäkin alapuolella. Lehdet karisee ihan simona. Kastelenkohan liikaa vai liian vähän? Muita ehdotuksia?
Bonsaipuita on tietenkin erilaisia ja vaativat erilaista hoitoa mutta vetoa ne eivät kai mitkään siedä. Patterikaan ei saisi olla suoraan puun alapuolella mutta patterin vieressä menestyvät.
Kastelusta olen erimieltä KingNothingin kanssa. Muistini mukaan Bonsaipuun mullan pitää olla kokonaan kuivaa ennenkuin puu uudelleen kastellaan. Itse kaivelin bonsaini multaa varovasti kahvilusikalla jotta sain selville onko multa ruukun pohjia myöten kuivunut, sitten vasta kastelin kun oli kauttaaltaan kuivaa. Kastelin upottamalla koko komeuden sankoon sillä bonsain multahan on "vettä hylkivää" ja tuolleen sain mullan kauttaaltaan märäksi.

Mutta en tiedä sitten kastelinko väärin, puuni jokatapauksessa kukoisti siihen asti kunnes leikkasin sen liian radikaalisti.

Terveisn koo
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kai ne bonsait ovat kovinkin yksilöllisiä, omani kukoisti pari vuotta jokapäiväisellä kastelulla ja hoidolla. Sitten yksi viikon loma ja kaikki työ hukkaan. Tai ei ihan hukkaan, hieno taidepläjäys siitä tuli kun legoukkeli sahan kanssa kaatoi puun ja pilkkoi sen kirveellä klapeiksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Kertokaas nyt Bonsai-ihmiset että mistä niitä puita saa ostettua pk-seudulla ja missä hintaluokassa pyöritään. Alkoi kiinnostaa kun yleisesti ottaen viherkasvit pysyvät mulla hyvin hengissä vaikka en tee niille juuri mitään.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Kertokaas nyt Bonsai-ihmiset että mistä niitä puita saa ostettua pk-seudulla ja missä hintaluokassa pyöritään. Alkoi kiinnostaa kun yleisesti ottaen viherkasvit pysyvät mulla hyvin hengissä vaikka en tee niille juuri mitään.

Hyvistä kukkakaupoista löytyy varmaan mihin hinta/kokoluokkaan vaan ja edullisesti pienen puun löytää ainakin Bauhausista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
bozik kirjoitti:
Kunpa joku jokus keksisi reippaasti rehevän elävän kasvin, joka pysyy hengissä kenen tahansa hoidossa. Sellaisesta haaveilen.

Kiinanruusu on oman kokemukseni mukaan takuuvarma hitti, jolta on mahdoton saada henkikultaa pois. Kastelutarpeesta tuo ilmoittaa riiputtamalla lehtieen, ja vaikka menisi monta päivääkin roikkulehtisenä niin saadessaan vettä kestää noin vartin ja taas kukoistaa. Välillä villeinä poikamiesvuosina mullanvaihdotkin ynnä muu hoiva oli vähän niin ja näin, mutta niin se vaan selvisi kaikesta.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Kertokaas nyt Bonsai-ihmiset että mistä niitä puita saa ostettua pk-seudulla ja missä hintaluokassa pyöritään.
Omani ostin Tampereen Stoccalta mutta kai noita on ihan kukkakaupoissakin.
Bonsaipuita voi kasvattaa myös siemenestä ja se on kuulemma hyvinkin haastavaa ja antoisaa puuhaa. Itselläni ei taitaisi ikä enää riittää mutta jos sinulla muutenkin kasvit viihtyy niin miksi et kokeilisi tuota siemenjuttua.

Terveisin koo

Löysin tällaisen jos jotakuta kiinnostaa
http://www.bonsaifi.net/keskustelu/
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Latinaa ymmärtävät, saisikos käännöksen, eli mitenköhän Viuhkolan ensimmäinen diagnoosi kuuluisi epikriisissä eli lääkärten kielillä?

"polvesta löytyi repeämää niin nivelkapselista, kierukasta kuin nivelsiteestäkin."
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
anna sen soida

Bongasin Elastisen "Anna sen soida" -videon. Onkos missään myynnissä (siis voiko teettää) semmoisia nimikoituja vyönsolkia? Ihqulla neitokaisella siinä videossa oli semmottinen..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oli asiaa Joensuuhun, siellä sattui olemaan markkinat. Ostin sitten mainostettua Viipurin rinkeliä. Jotain sokeripullaa tämä tuntuisi olevan, mutta kertokaa enemmän mistä on kyse. Toinpahan ainakin tuliaisia, jos ei muuta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
pernaveikko kirjoitti:
Oli asiaa Joensuuhun, siellä sattui olemaan markkinat. Ostin sitten mainostettua Viipurin rinkeliä. Jotain sokeripullaa tämä tuntuisi olevan, mutta kertokaa enemmän mistä on kyse. Toinpahan ainakin tuliaisia, jos ei muuta.
Minulle se ei ole mitenkään erityistä herkkua, vaan lähinnä vain muisto lapsuudesta. Nostalgiapullaa monelle, parempaa se on kahvin kanssa kuin joku Marie-keksi. Historiaa en tiedä sen tarkemmin, kunhan vain rykäisin oman mielipiteeni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös