AnaMasa kirjoitti:
stiflat kirjoitti:Kesällä piti ostaa uusi jukkapalmu vanhan kuihtuneen tilalle.
Sopivaa, ja etenkin sopivan hintaista, ei löytynyt, joten päädyin ostamaan tuollaisen "sukulaispuun".
Nimeä en tiedä mutta tuollainen missä on kolme "ohutta jukkapalmua" samassa ruukussa, yleinen kaupoissa...
No kuitenkin, nyt tuntuu että siitä tippuu (=kuihtuu) lehdet yksitellen pois, ja onpa joihinkin lehtiin tullut valkoisia laikkujakin pinnalle.
Mikä menee väärin?
Kastellu olen noin kerran viikossa tahtiin, sekä olen jopa työntänyt sellaisia vihreitä "energiapötkylöitä" multaan.
Valoakin luulisi nyt saavan sen mitä kerrostalokämpässä nyt on saatavissa...
Luulin että noin jukkapalmut ym ovat kasveja joita ei kovin helposti saa hengiltä, eikä nyt niin viherpeukalo tarvi olla niiden kanssa.
Missä ihme ilmastossa asun, kun kuihtuminen näyttää olevan väistämätön..?
Kuten täällä on mainittu saatat kastella palmuasi liikaa, ja noita energia- ym. lannoitepötkylöitä aletaan yleensä käyttämään vasta keväällä, maaliskuun aikoihin. Jukkapalmu viihtyy parhaiten pienessä ja hengittävässä ruukussa, mutta nyt ei ole oikea aika vaihtaa ruukkua vaikka olisikin vääränlainen, sekin homma tehdään uuden kasvukauden alettua keväällä.stiflat kirjoitti:tuntuu että siitä tippuu (=kuihtuu) lehdet yksitellen pois, ja onpa joihinkin lehtiin tullut valkoisia laikkujakin pinnalle.
Mikä menee väärin?
Kastellu olen noin kerran viikossa tahtiin, sekä olen jopa työntänyt sellaisia vihreitä "energiapötkylöitä" multaan.
Valoakin luulisi nyt saavan sen mitä kerrostalokämpässä nyt on saatavissa...
Gags kirjoitti:Täällähän on ammattitaitoisia kasvitieteilijöitä, joten äkkiä omaa rikkaa rokkaan eli mulla ongelmia bonsai-puun kanssa. Ikkuna länteen, jossa ikkunalaudalla. Hiukan ehkä vetoa saa ikkunoista, mutta patteri tässäkin alapuolella. Lehdet karisee ihan simona. Kastelenkohan liikaa vai liian vähän? Muita ehdotuksia?
Siis sellaisiakin ihmisiä on olemassa, jotka kykenevät pitämään limoviikunan hengissä yli kuukauden. Minullakin oli kerran sellainen, lehti lehdeltä oheni tämä kaveri ja lopulta oli vain risut jäljellä. Harmi ettei silloin vielä ollut Jatkoaikaa, KingNothing viestin jälkeen havaitsin, että olen voinut tappaa sen juurikin patterin lämmöllä. Tai sitten kastelin väärin, pidin sitä vetoisessa paikassa tai se ei saanut tarpeeksi valoa tai jotakin. Kunpa joku jokus keksisi reippaasti rehevän elävän kasvin, joka pysyy hengissä kenen tahansa hoidossa. Sellaisesta haaveilen.KingNothing kirjoitti:Itse melkein tapoin ison limoviikunan patterin lämmöllä mutta kerkesin siirtää sen kauemmas patterista ennenkuin mitään peruuttamatonta kasville kerkesi tapahtua.
Bonsaipuita on tietenkin erilaisia ja vaativat erilaista hoitoa mutta vetoa ne eivät kai mitkään siedä. Patterikaan ei saisi olla suoraan puun alapuolella mutta patterin vieressä menestyvät.Gags kirjoitti:mulla ongelmia bonsai-puun kanssa. Ikkuna länteen, jossa ikkunalaudalla. Hiukan ehkä vetoa saa ikkunoista, mutta patteri tässäkin alapuolella. Lehdet karisee ihan simona. Kastelenkohan liikaa vai liian vähän? Muita ehdotuksia?
Jakke Huuliparta kirjoitti:Kertokaas nyt Bonsai-ihmiset että mistä niitä puita saa ostettua pk-seudulla ja missä hintaluokassa pyöritään. Alkoi kiinnostaa kun yleisesti ottaen viherkasvit pysyvät mulla hyvin hengissä vaikka en tee niille juuri mitään.
bozik kirjoitti:Kunpa joku jokus keksisi reippaasti rehevän elävän kasvin, joka pysyy hengissä kenen tahansa hoidossa. Sellaisesta haaveilen.
Omani ostin Tampereen Stoccalta mutta kai noita on ihan kukkakaupoissakin.Jakke Huuliparta kirjoitti:Kertokaas nyt Bonsai-ihmiset että mistä niitä puita saa ostettua pk-seudulla ja missä hintaluokassa pyöritään.
Minulle se ei ole mitenkään erityistä herkkua, vaan lähinnä vain muisto lapsuudesta. Nostalgiapullaa monelle, parempaa se on kahvin kanssa kuin joku Marie-keksi. Historiaa en tiedä sen tarkemmin, kunhan vain rykäisin oman mielipiteeni.pernaveikko kirjoitti:Oli asiaa Joensuuhun, siellä sattui olemaan markkinat. Ostin sitten mainostettua Viipurin rinkeliä. Jotain sokeripullaa tämä tuntuisi olevan, mutta kertokaa enemmän mistä on kyse. Toinpahan ainakin tuliaisia, jos ei muuta.
pernaveikko kirjoitti:Oli asiaa Joensuuhun, siellä sattui olemaan markkinat. Ostin sitten mainostettua Viipurin rinkeliä. Jotain sokeripullaa tämä tuntuisi olevan, mutta kertokaa enemmän mistä on kyse. Toinpahan ainakin tuliaisia, jos ei muuta.
Tilkittiin muuten ihan tavallisella polyuretaanisaumatiivisteellä. Toimii erittäin hyvin - savu poistuu hormia myöten niin kuin pitääkin.mäkine kirjoitti:Kysymys kaikille pikku muurareille. Vuokramökillä on takka joka on pelannut hyvin. Vaan nuohoojan käynnin jälkeen on alkanut savu tupruamaan sisälle - ilmeisesti äijä puhdisti vuosien varrella kertyneen moskan pois liian tehokkaasti. Nähkääs siinä kohdin jossa takka kiinnittyy muuriin on kauttaaltaan n. 1 mm:n kokoinen halkeama josta savua ei ennen tullut pihaustakaan. Oikeastaan näyttää siltä että laasti on pikkuisen irronnut takan ja muurin saumasta, mutta halkeama on kuitenkin piippuun asti syvä.
Mikäs olisi kätevä keino tämän halkeaman tukkimiseen? Vuokramökkiin ei viitsisi mitään kovin ihmeellistä korjausta alkaa tekemään JOS on mahdollista selvitä jollakin helpommalla konstilla. Elina mitä mä teen?
Axel K. kirjoitti:Katsoiko joku Yleltä ko. ohjelman, tulikohan viime vai sitä edellisenä yönä. Itsellä se oli tallennettu digiboxiin. Tallennus oli valitettavasti katkennut juuri ennen loppua.
Eli mitä tapahtui sen jälkeen, kun Derren käski opiskelijoiden mennä syömään pizzaa ja käveli ulos sairaalasta (oliko sairaala, no ei väliä) ja sanoi haluavansa näyttä katselijoille jotain.
Mitä hän halusi näyttää? Mitä muuta tapahtui?