Tämähän on ihan höpöhöpöä. Suorastaan mammanpoikamaista. Jos minä tietäisin, että linjalla, oman laukkuni kanssa identtisessä, matkalaukussa on ydinpommin sytytin, niin pöllisin sen satavarmasti. Näkisin siinä mahdollisuuksia tilintekoon tai ainakin terroristeille vittuiluun....Opettavainen tämä elokuva kuitenkin on: kantsii olla tosi tarkkana, että ottaa sieltä lentokentän hihnalta oikean laukun.
Varsinainen kysymys sitten onkin, että onko ydinpommien sytytyslaitteita olemassa? Itse epäilen, että ei ole. On vain sytyttymiä. Kuten se intin porapanos vai mikä se oli. Sellainen pieni putki, millä räjäytettiin mm. telamiina.
Ymmärtääkseni ydinpommi räjäytetään jotakuinkin niin, että sen uraaniytimen ympärille kasataan räjähdysainetta, mikä siten posautetaan niin, että räjähdys puristaa ytimen kasaan niin, että kriittinen massa ylittyy. Se, että miten saada pommi räjähtämään tasan samaan aikaan ympäri ydintä, on se tekninen ongelma, minkä ratkominen 30-luvulla oli ongelma. Siksi jos katsoo kuvia siitä ekasta ydinpommista, niin se on täynnä johtoja ympäriinsä. Elikäs, pommi räjäytetään räjäyttämällä monta perinteistä pommia sen ympärillä samanaikaisesti ja varmaankin sähköllä. Eikö sähköä saa töpselistä tai akusta?
Oikeasti kaikki "informaatio" mikä edellisissä kappalaissa oli esillä, perustui tv-sarjoihin, elokuviin ja joihinkin dokkareihin, joista olen kasannut irtoinformaatiota ja päätellyt loput itse. Olikohan siinä mitään perää?
Kevennykseksi kuva siitä ekasta: Google-kuvahaun tulos kohteessa https://cdn.theatlantic.com/assets/media/img/photo/2015/07/70-years-since-trinity-when-we-test/n02_GadgetC939c10/main_1500.jpg