Onkos täällä kenelläkään kokemusta opiskella aikuisiällä etänä ylioppilaaksi?
Ainakin minulle oli aikoinaan vähän alle kolmikymppisenä sopivan leppoisa harrastus. Suurin osa lukio-opinnoista on aikuiselle ihan peruskauraa, eli suurimmassa osassa aineista en käynyt edes oppitunneilla tai juurikaan lueskellut kirjojakaan. Toki sitten esim. ruotsia ja matematiikkaa joutui vähän opiskelemaankin, kun niitä ei ollut tullut käytettyä. Ruotsista taisin käydä jonain kesänä ~10 tunnin mittaisen lisäkurssin.
Tahdin sai valita vapaasti ja myöskin sen, minkä verran haluaa opetusta ja kuinka paljon tekee omatoimisesti. Minulla meni lukio etänä läpi parissa vuodessa ihan mukavasti työn ja muiden harrastusten ohella. Kirjoituksistakin tuli kaikista aineista joku hyväksytty kirjain. Minulla ei tosin ollut mitään tavoitteita lukion tai kirjoitusten suhteen, joten eipä tarvinnut stressatakaan.
Toki etäopiskelun toimiminen on pitkälti kiinni ihmisestä itsestään, mutta ainakin meidän lukiossa sai kyllä riittävästi lähiopetustakin, jos sille oli tarvetta. Muut etäopiskelijat olivat suurimmalta osin joko ammattikoululaisia, jotka suorittivat lukiota samalla, tai sitten päälle viisikymppisiä (osa jopa eläkeikäisiä). Nuorista joku saattoi lopettaa kesken, mutta en muista, että kukaan "varttuneemmasta kansanosasta" olisi lopettanut: toisilla vaan tahti oli vähän hitaampi.
Kannattaa lähteä ainakin rohkeasti kokeilemaan!