Joku jutteli joskus Mersujen ajovalojen omituisuuksista. Ihan mielenkiinnosta aloin eilen sitten harjoittamaan tutkivaa journalismia tylsän iltapäivä-ajelun ratoksi.
Eli eilen kun ajelin koulusta kotiinpäin, tuli matkan varrella vastaan kuusi Mersua. Näistä kuudesta viisi ajoi niin, etteivät ajovalot olleet päällä. Lisäksi kun kahdelle ensimmäiselle asiasta "ilmoitin" nopeasti pitkiä vilauttamalla, oli kiitoksena asiasta tympeä ja vittumainen kyyläys Mersukuskilta. Ja ei, valot eivät syttyneet ainakaan minun nähteni.
Miksi näin? Onko laadukkaina autoina tunnetuissa Mersuissa todellakin jonkin sortin sähkövikoja valojärjestelmässä, vai onko valojen katkaisin niin vaikeassa paikassa ettei sitä viitsi päiväsaikaan turhaan haroa? Onko tosiaan niin, että minulla on sittenkin jollain tavalla hienompi auto, kun minulla valot syttyvät automaattisesti kun pistän auton käyntiin? Ja miksi kiukkuinen kyyläys, kun hyvää tarkoittava Pösökuski asiasta ilmoittaa? Onko kyse siitä, että Mersukuskit tietävät autoni "hienon" ominaisuuden, jota heidän autostaan ei ilmeisesti löydy? Vai onko kyseessä vittuuntuneisuus ko. sähkövikaan ja vitutus vain kasvaa kun vanhalla ranskis-romulla ajava työväenluokan mies nostaa asian niin näkyvästi tapetille? Vai onko kyseessä jonkin sortin anarkia viranomaisia vastaan?
Joku siinä pitää olla, sillä näiden viiden "pimeän" Mersun lisäksi tuli vastaan ainoastaan yksi toista merkkiä edustava auto ilman valoja. Ja tämän auton kuski pisti kuin pistikin valot päälle ja kiitti vielä moikkaamalla, kun hänellekin hyvien tapojen mukaan asiasta vinkkasin. Tämä toinen auto oli vanha Nissan.
Tämä alkoi todellakin mietityttämään. Etusijassa nyt haluaisin Mersulla ajavilta vastausta tähän, sillä olen itsekin suunnitellut ostavani sellaisen, kunhan vaan koulusta valmistun ja kunnon duuneihin pääsen. En haluaisi sähköistään herkkää autoa ostaa.
Vai tuleeko Mersun ostaessa kaupan tekijäisiksi myöskin sama välinpitämätön/anarkistinen asenne yhteiskuntaa ja viranomaisia kohtaan? Ihmeellistä sinänsä, sillä Mersulla on ainakin minun silmissäni ollut ehdottoman konservatiivisen auton leima, joita ostavat ja käyttävät muunmuassa yhteiskuntamme tukipilareina pidetyt henkilöt yritysjohtajista presidenttiin.