Mistähän tuollaisia osaisi lähteä kyselemään ja minkälaisessa hintaluokassa liikutaan jos ajatellaan että tekisi pari tuollaista n. 15 cm korkeata ja alaosastaan 10 cm halkaisijaltaan olevaa muovikuuppaa? Ja mitenkäs noissa sitten on materiaalivaihtoehtoja? Eli kuitenkin pitäisi olla sellaista materiaalia joka antaa valoa läpi ja mielellään vähän hajottaa sitä. Aika tuntematon ala minulle vielä tuo 3D-tulostuspuoli.
En ole kovinkaan kokenut 3d-tulostaja. Itse asiassa olen tasan kerran käyttänyt kyseistä laitetta. Muutama vuosi sitten eräästä laitteesta oli hajonnut muovinen hammasratas ja varaosan tilaaminen valmistajalta olisi maksanut n.150e.
Helsingin kirjaston kaupunkiverstaalla 3D-printterin käyttäminen maksaa 0,70e/objekti. Sen lisäksi joissakin yliopistoissa on printtereitä.
Tulostamiseen tarvitsee oikeassa tiedostomuodossa olevan filen, joka tehdään CAD-ohjelmalla. Ilmaisia ja kotikäyttöön ilmeisen toimivia ohjelmia löytyy ihan googlesta. En muista mitä ohjelmaa itse tuolloin käytin. Omat taitoni CAD:in kanssa olivat luokkaa nolla, mutta löysin valmiin mallinnoksen, jossa käytännössä piti vain keskellä olevaa reikää suurentaa ja tämä onnistui helposti.
Iso kasa valmiita 3d-mallinnoksia
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
Laitoin hakuun "lamp shade" ja valmiita vaihtoehtoja tuli viittä vaille vitun paljon:
Search Thingiverse - Thingiverse
Kaupalllisia palveluita on enemmän ja useimmissa suurissa kaupungeissa jos ei itse sitä jaksa/halua kokeilla. Hinnat toki sitten ihan eri luokkaa, mutta siellä on ammattilaisia jotka tarvittaessa mallintavat kappaleet ja tulostavat sen pohjalta. Suunnittelun hinnoista en osaa sanoa.
Materiaaleista en osaa sanoa, muuta kuin, että tulostamani kappale on kesti ihan hyvin käyttöä. Läpikuultavuudesta en sano mitään,mutta uskoisin jatkiksesta löytyvän joku ekspertti 3d-printtaukseen ja CAD-mallinnukseen yms. Ilmoittautukaa!
Tosiaan, omalla kohdallani pääsin ihan hyville "tuntipalkoille" kun kävin tulostamassa kyseisen muovinpalasen itse sen sijaan, että olisin maksanut itseni kipeäksi ja vielä joutunut odottelemaan (ja mahdollisesti taistelemaan tullien yms kanssa) viikkotolkulla osan saapumista jostain Kiinasta.