Tulossa avioero. Vaimo muutti jo uuteen kotiin. Meillä on yhteinen tili(minun alkuperäisesti) ja yhteinen laina, jotka pitäisi jakaa. Ongelmana on, että tuleva ex-rouva ei vastaa puheluihin, ei viesteihin ja sosiaalisssa medioissa on plokannut minut täysin. Pankki ei voi tehdä mitään asian eteen, jos toinen ei ota sinne mitään yhteytä. Eli mitä minä voin tehdä?
Tilissä ratkaisee miten teidät on sinne käyttäjinä aikoinaan määritelty, jos sinä ole (pää)omistaja ja vaimo käyttöoikeutettu niin voit pankissa poistattaa vaimon käyttöoikeuden tilistä, otat tarvittaessa sen päivän saldosta tiliotteen jolloin nähdään paljonko on tasittavaa ollut.
Lainan suhteen kannattaa pyytää pankkia olemaan yhteydessä vaimoon (verkkopankkiin viestiä, kirjettä tms), koska tuohon kannattaa hakea maksuvapaata tms. että tilanne saadaan ratkaistua, eikä synny lainarästejä ym. turhia lisäkuluja (yhteinen laina vaatii molempien suostumuksen).
Avioeron yhteydessä tulee tehdä ositus, jossa sitten viimeistään tehdään varojen ja velkojen mulle-sulle -jako.
Jos olet hoitanut yhteistä lainaa omista rahoistasi, niin osituksessa tämä tulisi huomoida tasinkona sinulle.
Kannattaa neuvotella pankin kanssa, kuin myös juristin/oikeusaputoimiston kanssa yksityiskohdista ja marssijärjestyksestä, niin ei mene ihan reisille koko homma.
Toki on huomioitavaa että pankkeja ja pankin virkailijoita on erillaisia, ja näiden ko. viitseliäisyys ja pelisilmä on vaihtelevaa.