Ammattikone on voimavirtalaite, noin 3wW boileri ja laite tarvii noin 6kW edestä virtaa. Myrkyt on kovempia ja tosiaan omassa säiliössään/annostelijassa. Kone ottaa säiliön täyteen vettä ja sillä pestään joka pesusykli, kunnes vesi on niin likaista että säiliö pitää puhdistaa ja täyttää uudelleen. Vedenkulutuksessa on eroa mutta paremmat ammattimallit eivät käytä kuin noin 5-6L vettä loppuhuuhteluun, mutta pesuun kuluva määrä on isompi. Lisäksi melutaso. Kotikone noin 40-48dB kun ammattikone noin 65dB. Tuossa melussa on ihan saakelin iso ero. Lisäksi ammattikoneet vaativat usein lattiakaivon johon luukusta roiskunut vesi voidaan lastata. Tiskiä ei myöskään kuivata koneessa vaan astiakorit nostetaan johteikolle tai vaunuun kuivumaan.Onhan noissa sitten eroa vedenkulutuksessa ja pesuaineissakin, todennäköisesti sähköäkin imee noi isommat moottorit vähän eri tavalla. Kotikoneet halutaan varmaan myös pitää suhteellisen hiljaisina, kun ammattikoneet pitävät melkoista mekkalaa. Tosin eipä se mekkala kauaa kestäisi, jos sen koneellisen saisi samassa ajassa pestyä.
Eipä mitään. Meikäläinen kävi viimeksi jenkeissä passilla, jossa oli Kiinan ja Pohjois-Korean leimat. Vähän tuli pitkää katsetta vain ja ihmettelyä. Tietysti jos haluat oikeasti korostaa kokemusta niin iske turbaani päähän.
Vitsiketjussa tuli vastaan termi ilmalämpöpumppu. Ensin mietin että mikä se on, joten googletin. Googlettamisellakaan ei selvinnyt, että mikä vika on patterissa tai ilmastointilaitteessa. Sitten googlettelin vielä lisää, ja kävi ilmi, että tuollainen härveli maksaa 1500-2000 euroa. Kysymykseni kuuluu: Mitä helvetin vittua nyt taas? (Itse menisin tuolla rahalla pariksi viikoksi Nykkiin).
Mutsilla ja faijalla 30-luvulla rakennettu puutalo jossa eristykset vähän niin ja näin. Kilowatteja paloi järkyttävästi, maksoi tuo vehje itsensä takaisin 4 vuodessa vuodessa. Eli ei mikään turhake.Sillä pääasiassa lämmitetään omakotitaloja rospuuttokaudella energian (rahan) säästämiseksi. Kesällä porvarit jäähdyttää mökkinsä mukavaksi.
Ollut käytössä näillä leveyksillä kymmenkunta vuotta ja tuntuu suosio jatkuvan.
Ihan samoin kun jääkaappi tai pakastin jäähdyttää sisältönsä vaikka on +20 lämmintä. Samalla periaatteella ne kaikki toimii.Ok. Kiitos vastauksista. En ole juurikaan aikaa omakotitaloissa viettänyt, niin ei ollut tasan mitään hajua ko. vekottimesta. Joskaan vieläkään ihan hiffaa, että miten se lämmittää sisäilmaa ulkoilmalla, jos ulkoilma on sanotaan vaikka -15 astetta.
Ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö jäähdyttää ulkoilmaa samaan tapaan kuin jääkaappi jääkaapin sisäosaa, ja näin syntynyt lämmin ilma siirretään huoneilmaan.Ok. Kiitos vastauksista. En ole juurikaan aikaa omakotitaloissa viettänyt, niin ei ollut tasan mitään hajua ko. vekottimesta. Joskaan vieläkään ihan hiffaa, että miten se lämmittää sisäilmaa ulkoilmalla, jos ulkoilma on sanotaan vaikka -15 astetta.
Okei, eli miten? Mikä se periaate on? Mä en ymmärrä fysiikasta juuri mitään, joten mulle jääkaapin toimintaperiaate on se, että mä dumppaan sinne sisälle tuotteita, jotka pysyy tai muuttaa ne kylmiksi. En myöskään osaa korjata telkkaria tai puimuria.Ihan samoin kun jääkaappi tai pakastin jäähdyttää sisältönsä vaikka on +20 lämmintä. Samalla periaatteella ne kaikki toimii.
Mutsilla ja faijalla 30-luvulla rakennettu puutalo jossa eristykset vähän niin ja näin. Kilowatteja paloi järkyttävästi, maksoi tuo vehje itsensä takaisin 4 vuodessa vuodessa. Eli ei mikään turhake.
edit. Jahas, siellä olikin jo seikkaperäisempi esitys. Kiitos siitä. Nyt luen sen yhdeksän kertaa ja leikin että ymmärsin jotain. (Onko maalla asuminen oikeasti noin monimutkaista? Pihaakin pitää korjata ja lehdet hakea ulkoa...)
Sekalainen kysymys: minua kiinnostaisi ladata yksi lapsuusaikojeni suosikkipeleistä omalle Macille, eli nyt puhun Warhammer: Dark Omenista.
ymmärtääkseni peli on ladattavissa koneelle ihan laillisesti netistä, mutta en tajua hevon helvettiä siitä, mitä steppejä tähän nyt kuuluu ja mitä kaikkea koneelle pitäisi ladata, jotta saan pelin toimimaan.
Osaako joku muutamalla ranskiksella tiivistää, jotta mitä pitäisi tehdä?
Heitätkö linkin mistä tuon pelin saa laillisesti ladattua niin voin jeesata siitä eteenpäin. Oli muuten pleikka ykkosen suosikkipelini.
-Tinke
Kehittyneet järjestelmät toimivat talvella lämmittäjinä ja kesällä repivät lämoöä huoneistosta (jäähdyttävät) ja lämmittävät sillä käyttövettä sekä ylijäämälämmöllä maalämmön reikää eli kalliota. Siitä se hyötysuhde tykkää. Erittäin miellyttävä sekä halpa systeemi. Tosin en ole ihan varma, että rajoittuuko termi ilmalämpöpumppu vain näihin systeemeihin missä on sisällä puhallin ja ulkona lämmönvaihdin tai mikä se on.Ihan samoin kun jääkaappi tai pakastin jäähdyttää sisältönsä vaikka on +20 lämmintä. Samalla periaatteella ne kaikki toimii.
Avastia itse ainakin suosittelen.Laitetaan vaikka tänne tämä kyssäri... Mikä olisi hyvä ilmainen virustorjunta läppärille? Joskus mulla oli AVG käytössä ja silloin se ainakin pelasi ihan ok. Vieläkö se pelaa vai onko joku parempi tai vastaavan tasoinen... Windows7 olisi koneessa johon se tulisi...
Vai pärjääkö tuolla Windowsin omalla peruskäytössä?
Olen menossa Suomi-Kreikka fudismatsia katsomaan lauantaina ja ajattelin mennä autolla. Minne kannattaisi jättää auto tuolloin?
-Tinke
Velodromin parkki Mäkelänkadulla on ainakin yksi vaihtoehto, ilmainen viikonloppuisin.
Eikö lähempänä olisi? Toki kts kuitenkin.
-Tinke