Bast kirjoitti:Jaa-a, kultaakohan nyt aika muistot. Minun muistaakseni oli aikamoista saippuaoopperaa suurimmaksi osaksi.
Sarjahan perustuu Herman Woughin (en jaksanut tarkistaa kirjoitusasua) loistavaan kirjasarjaan, jota on julkaistu suomeksi hieman erimittaisina pätkinä, mutta ehkä selkeintä on sanoa osien olevan Sodan tuulet I & II sekä Sodan muisto I & II, eli neljä kirjaa.
Kyse on todella mammuttimaisesta teoksesta, jossa on niin sotaa kuin ihmissuhteitakin, mutta saippuaksi en sitä kutsuisi. TV-sarja tehtiin aluksi vain ensimmäiseen kahteen kirjaan perustuen, mutta laajennettiin myöhemmin kattamaan koko kirjasarja. Valitettavasti tässä yhteydessä osa näyttelijöistä vaihdettiin - ja muutos oli selvästi huonompaan suuntaan!
TV-sarja oli mielestäni hyvä, mutta kirjat ehdottomasti parempia. Pituudestaan huolimatta teos etenee vauhdikkaasti ja on tyyliltään helppolukusta. Sotahistoriasta kiinnostunutkaan ei huomannut monia asiavirheitä, ja vähemmän kiinnostunut oppii varmasti paljon uutta lukiessaan. Itse olen lukenut sen jo kauan sitten, ja olen jo pitkään harkinnut uusintakierrosta.
Vain sotahistoriasta kiinnostuneille: kirjassa Guadalcanalin (en taaskaan jaksanut tarkistaa kirjoitusasua) taistelu nostetaan yhdeksi II maailmansodan käännekohdaksi El Alameinin ja Stalingradin rinnalle. Tämä oli muistaakseni harvoja kohtia, joissa kirjailija syyllistyi amerikkalaiseen isänmaallisuuteen, koska taistelu oli kuitenkin mittasuhteiltaan aivan toista luokkaa kuin samoihin aikoihin käydyt oikeat suurtaistelut. Kyse oli varsin pienestä yhteenotosta, jonka merkitys oli lähinnä symbolinen, vaikka onkin totta että siitä amerikkalaisten voittokulku tyynellä merellä alkoi.