Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 104 373
  • 47 276

Carrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United
Iphone 5s:n lasi pirstaloitui viime lauantaina. Laitoin nyt korvaushakemusta menemään vakuutusyhtiölle, kotivakuutukseen menee ja omavastuu 100e. Vitosen näyttöjä ei kuulemma korvata vaan sieltä jostain lähetetään mulle täysin uusi puhelin? Onko mitään väliä, että vienkö tuon nyt Soneran vai Elisan kauppaan heidän ihmeteltäväksi?

Ei ole, mutta nopeammin saat puhelimen vaihdettua jos viet sen itse suoraan Applen valtuutettuun huoltoon, esimerkiksi mcarelle tai SCF-huoltoon. Toki asian saa hoidettua myös Soneran/Elisan palvelupisteen kautta, lähettävät puhelimet niistä eteenpäin valtuutettuun huoltoon.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Semmoista kyselisin, että onko Stubhub edullisin paikka mistä löytää lippuja tammikuussa pelattavaan Miami Heat - Oklahoma City Thunder otteluun?

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mitä pitää tehdä että Petteri Poukka ja Arman Alizad poistuvat mun internetista?

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Onko liiketilan vuokran sitominen yrityksen liikevaihtoon (esim. Helsingissä) harvinaista vai tavallista?
Esim. hierojilla ja kosmetologeilla suht tavallista, mutta silloin tilan omistaja usein itse työskentelee samoissa tiloissa ja/tai pitää varauskirjaa. Pienissä kuppiloissa ei kyllä mielestäni kovinkaan tavallista, isoista en tiedä. Eli sanoisin että 99% vuokrat ei perustu liikevaihtoon. Ja miksi ei? No kun se valvonta on niin helkkarin vaikeeta ja aina jää epäilys että onko vedetty pimeästi jotain ohi kassan, nythän olisi kaksinkertainen syy: verot ja vuokrat.

Eli sanoisin että 99% vuokrat ei perustu liikevaihtoon. Ja miksi ei? No kun se valvonta on niin helkkarin vaikeeta ja aina jää epäilys että onko vedetty pimeästi jotain ohi kassan, nythän olisi kaksinkertainen syy: verot ja vuokrat.

Ok. Tosin jos valvonta pelaisi, niin näkisin tuon ihan positiivisena ratkaisuna monessa tapauksessa myös vuokranantajalle. Mikäs se uuden ravintolan keskimääräinen elinikä on... 6 kk?

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ok. Tosin jos valvonta pelaisi, niin näkisin tuon ihan positiivisena ratkaisuna monessa tapauksessa myös vuokranantajalle. Mikäs se uuden ravintolan keskimääräinen elinikä on... 6 kk?

Jotain semmoista. Nykyäänhän ravintoloille tehdään vuokrat määräaikaisina, kaksi vuotta on kai aika yleinen minimi. Noita tehtiin jo edellisen pienen nousun aikana ja sitten niiden kanssa moni olikin ihmeissään kun ei sitä rahaa tullutkaan sisään totuttuun tapaan kun taantuma alkoi. Railonkoski teki pitkän sopimuksen La Bodegalle/Cobacabanalle/Popkellarille, ja vuokrasi sen sitten eteenpäin Paksulle ja ilmeisesti nyt Open Bar Loungelle mille lie, kun oma kuppila ei oikein tuottanut. Paksun vuokrarästit taisi olla Railonkoskelle sadantonnin luokkaa...

Liikevaihtoon sidotuista vuokrista en muista kuulleeni, en kyllä vuokranantajana lähtisi välttämättä siihenkään, huijaamisen riski on tietysti olemassa, mutta myös muuten vaan todella onnettoman liikevaihdon riski.

Ostin epähuomiossa opiskelijahintaisen lipun tapahtumaan x ajattelematta, ettei mulla tällä hetkellä ole mitään millä todistaa tuota opiskelijastatusta. Lippukauppaa ei voi tietenkään peruuttaa, joten onko heillä tosiaan oikeus jättää meikäläinen ulos? Eiköhän tuossa maalaisjärkeä käytetä, mutta vituttaa ettei nyt ole sitä korttia ja jos meni rahat kankkulan kaivoon ja uudenvuoden suunnitelmat vituiksi.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ostin epähuomiossa opiskelijahintaisen lipun tapahtumaan x ajattelematta, ettei mulla tällä hetkellä ole mitään millä todistaa tuota opiskelijastatusta. Lippukauppaa ei voi tietenkään peruuttaa, joten onko heillä tosiaan oikeus jättää meikäläinen ulos? Eiköhän tuossa maalaisjärkeä käytetä, mutta vituttaa ettei nyt ole sitä korttia ja jos meni rahat kankkulan kaivoon ja uudenvuoden suunnitelmat vituiksi.
Mitä maalaisjärjen käyttö mielestäsi tässä tapauksessa tarkoittaa? Tapahtuman järjestäjä päästää asiakkaan sisään opiskelijahintaisella lipulla ilman asianmukaista opiskelijakorttia, vai sitä ettet edes yritä sisään lipulla, jonka oikeutusta sinulla ei ole todistaa. Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaisi huomattavan paljon enemmän siltä järjenkäytöltä.

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikähän vittu mun mahassa on...

Ennenkuin luin viestisi loppuun, tuli umpilisäke mieleen. Aiheuttaa tulehtuessaan vatsakipua, ripulia, kuumetta yms. Samantien päivystykseen. Ottavat kyllä tosissaan kun kertoo oireet.

Da-Capo

Jäsen
Loppuu mielikuvitus ja kärsivällisyys yrittäessä löytää sopivaa kaupunkilomakohdetta. Onko missään olemassa sivustoa, jossa voisi hakea matkapaketteja siten, että syöttäisi esim. lähtöpaikan, ajankohdan ja budjetin, jonka perusteella sivusto tarjoaisi eri vaihtoehtoja?

Jos ja kun ei, niin tässä kehitysidea joko uusille tai olemassa oleville matkailuyrityksille. Ei minulle ole väliä, lähdenkö seuraavaksi esim. Berliiniin vai Roomaan, kunhan vain hinta, lentojen aikataulutus ja hotellin sopivuus natsaa. Tätä varten ei jaksaisi kahlata läpi turhan montaa vaihtoehtoa löytämättä siltikään etsimäänsä.

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Loppuu mielikuvitus ja kärsivällisyys yrittäessä löytää sopivaa kaupunkilomakohdetta. Onko missään olemassa sivustoa, jossa voisi hakea matkapaketteja siten, että syöttäisi esim. lähtöpaikan, ajankohdan ja budjetin, jonka perusteella sivusto tarjoaisi eri vaihtoehtoja?

Jos ja kun ei, niin tässä kehitysidea joko uusille tai olemassa oleville matkailuyrityksille. Ei minulle ole väliä, lähdenkö seuraavaksi esim. Berliiniin vai Roomaan, kunhan vain hinta, lentojen aikataulutus ja hotellin sopivuus natsaa. Tätä varten ei jaksaisi kahlata läpi turhan montaa vaihtoehtoa löytämättä siltikään etsimäänsä.

http://www.supersaver.fi/viikonloppuhaku -sivuston kautta pääsee vertailemaan ainakin lentojen hintoja juurikin mainitsemallasi tavalla.

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Ostin aikoinaan pitkulaisen sytyttimen, josta on nyt ilmeisesti kaasu loppunut. Kysymykseni onkin, että miten tämä täytetään uudelleen? Ei ole mitään hajua mikä tämän kapistuksen nimi on, joten en osaa muuta tietoa antaa.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tietääkö kukaan Teistä yhtään mitään mitä kuuluu tällä hetkellä nimimerkki Lexaalle?
Tähän päivitystä tuolta Kalpan fanitoimintaketjusta:
Toinen tieto kertoo että puheenjohtajamme veli Leo on hoitanut operoinnit ja on toipumassa hyvää kyytiä , hienoa Lexaa!
Huomenna pidetään porukalla hauskaa!
Kuulostaa enemmän kuin hienolta. Tsemppiä Lexaalle toipumiseen.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Vuokralaiselle kyseinen malli voisi toimia jos: 1. vuokralainen on keltanokka eikä mitään varmuutta busineksen toimivuudesta ole. 2. ala on uusi, ja epävarma tai 3. alalla on voimakkaita kausivaihteluita mutta tila tarvitaan ympäri vuoden. Vuokranantajalla oikeastaan ainoa kaupallisesti järkevä syy lähteä mukaan moiseen olisi se että kyseiseen tilaan ei muuten meinaa saada ketään, niin on kai parempi saada edes jotain vuokraa kuin tyhjän. Vastike kuitenkin juoksee 12kk vuodessa joten en erittäin paljon suosittele, kuin äärimmäisessä hädässä. Yksi brobleemi on myös se että vuokralainen on tyytyväinen prosentuaaliseen vuokraansa tasan niin kauan kun bisnes menee "so so". Heti kun tuotto, (ja vuokra) rupeavat nousemaan, alkaa se parkuminen ja puheet kiinteästä vuokrasta, joka olisi tietenkin alapäässä asteikkoa. Ihan mielenkiinnosta, onko joku määrätty yritysidea mielessäsi?

Ihan mielenkiinnosta, onko joku määrätty yritysidea mielessäsi?

Ei mikään erikoisempi, ei todellakaan. Kunhan kartoitan tätä osaa ravintolaliiketoiminnasta, jota olen käynnistämässä muutamien vuosien jänteellä. Kiitos kuitenkin vastauksista. Jossain artikkelissa mainittiin tuosta suhteutuksesta liikevaihtoon, mutta ilmeisimmin kyse on vain suurista yökerholiiketiloista.

En kuitenkaan näkisi aivan mahdottomana löytää mallia, joka hyödyttäisi molempia osapuolia keskipitkällä tähtäimellä. Ei ne epävarmat saatavat sille vuokranantajallekaan mitään herkkua ole. Vai onko tosiaan niin, että vuokralaisia löytyy jonoksi asti?

Mitä maalaisjärjen käyttö mielestäsi tässä tapauksessa tarkoittaa? Tapahtuman järjestäjä päästää asiakkaan sisään opiskelijahintaisella lipulla ilman asianmukaista opiskelijakorttia, vai sitä ettet edes yritä sisään lipulla, jonka oikeutusta sinulla ei ole todistaa. Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaisi huomattavan paljon enemmän siltä järjenkäytöltä.

Vai sitä, että otan edes jotain koulun mustaa valkoisella ja kuvallisen ajokortin mukaan, joka mätsää em. dokumenttiin. Siinä vaiheessa peräänkuulutan portsarilta tuota kuuluisaa maalaisjärkeä.

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel

Eeeei ei ei ei. Voin yrittää parhaani mukaan kuvailla kyseistä sytkäriä: "runko" on muodoltaan pyöreä, mutta se loppuu kummassakin päässä neliönä. Toisessa päässä oleva neliön muotoinen päätypala on liutettavissa alassa, jolloin tulee kipinä ja sitä seuraava liekki. Toinen pääty ei liiku mihinkään ja siinä on vain joku saatanan pieni ruuvi, mutta se on ymmärtääkseni olemassa vain liekin säätelyä varten.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Vai sitä, että otan edes jotain koulun mustaa valkoisella ja kuvallisen ajokortin mukaan, joka mätsää em. dokumenttiin. Siinä vaiheessa peräänkuulutan portsarilta tuota kuuluisaa maalaisjärkeä.

Yritätkö hakea myös kaupasta keppanaa autonavaimia heilutellen, jos henkkarit ovat jääneet kotiin?

Mikä tahansa koulun aanelonen, jossa on nimesi, taitaa olla turhan helppo väärentää, jotta se kelpaisi todisteeksi opiskelijastatuksesta. Jos lipun ehdoissa sanotaan, että opiskelijahintaisen lipun esittävän on näytettävä voimassa oleva opiskelijakortti, niin portsarilla ei kyllä ole harkinnanvaraa.

Itse olisin ollut yhteydessä palveluntarjoajaan ja kysynyt, voiko lipun vaihtaa.

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Tuossa olisi aika paljon tuota juomatonta Jägeriä. Mihin sitä voisi sotkea? Eipä siinä, onhan se nannaa ihan niineenkin - ja kaikki me viinakärsät ollaan varmasti jekkubatterymme juotu.

Onko kellään mitään kivaa ja "uutta" sekoitusvinkkiä tarjota jos vaikka vääntäisi muutaman helpon drinksun? Ja toi Battery itessään on mun mielestäni aika pahaa että jotain muuta jos olisi? Raakanahan tuota jo viimeistään kolmannessa erässä kiskotaan...

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Yritätkö hakea myös kaupasta keppanaa autonavaimia heilutellen, jos henkkarit ovat jääneet kotiin?

Mikä tahansa koulun aanelonen, jossa on nimesi, taitaa olla turhan helppo väärentää, jotta se kelpaisi todisteeksi opiskelijastatuksesta. Jos lipun ehdoissa sanotaan, että opiskelijahintaisen lipun esittävän on näytettävä voimassa oleva opiskelijakortti, niin portsarilla ei kyllä ole harkinnanvaraa.

Itse olisin ollut yhteydessä palveluntarjoajaan ja kysynyt, voiko lipun vaihtaa.

Mä käytin koulun leimalla olevaa aanelosta sen muutaman kerran, kun joihinkin Klubin euromatseihin ostin opiskelijahintaisia lippuja. Ei siitä kukaan ikinä mitään valittanut. Yleensä edut koskevat opiskelijoita, ei nimenomaan opiskelijakortin haltijoita, mutta voi toki näitäkin tapauksia olla.

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Ei mikään erikoisempi, ei todellakaan. Kunhan kartoitan tätä osaa ravintolaliiketoiminnasta, jota olen käynnistämässä muutamien vuosien jänteellä. Kiitos kuitenkin vastauksista. Jossain artikkelissa mainittiin tuosta suhteutuksesta liikevaihtoon, mutta ilmeisimmin kyse on vain suurista yökerholiiketiloista.
Juuri näin, suuret ravintolaketjut, suuret tilat ja kaikki myynnit tietokoneen kautta. Näistä ei ole kokemusta mutta juuri näin se voisikin toimia. Sen sijaan kokemusta on pienistä, alle 50m2 tiloista, joissa pizzeriaa tai kuppilaa pyörittää nykyään 80% tapauksista ählämi tai Kiinalainen. Tällaiseenkö tekisin prosenttiperusteisen vuokrasopimuksen? Haha haha ruahaha vuahaha! En.

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Ei ne epävarmat saatavat sille vuokranantajallekaan mitään herkkua ole. Vai onko tosiaan niin, että vuokralaisia löytyy jonoksi asti?
Nyt on vaan se dilemma, että yrittäjä, ajautessaan konkurssiin, ei oikeastaan menetä mitään. Ok. sijoittamansa rahat, mutta perheen asunto ym. omaisuus säilyy, mutta tilan omistaja on tässä pelissä kiinni omistamallaan huoneistolla. Eli yritys konkurssiin -> vuokrat maksamatta esim. 6kk-> vastikkeet ja tilanomistajan lainat jää hoitamatta-> pankki vie tilan, ja huoneiston omistajalle jää vastikevelat ja maksamattomat lainat. Ja hups! Tila meni jo konkurssihuutokaupassa (samaan aikaan Ahmed on jo avannut uuden pizzerian naapuritaloon). Pienet tilat (pl vanhanaikaiset toimistotilat) vuokrataan pääkaupunkiseudulla muutamia huonoja alueita lukuunottamatta nopeasti, jonoa ei oikealla vuokrahinnalla ole, mutta ei tyhjiä kuukausiakaan.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mä käytin koulun leimalla olevaa aanelosta sen muutaman kerran, kun joihinkin Klubin euromatseihin ostin opiskelijahintaisia lippuja. Ei siitä kukaan ikinä mitään valittanut. Yleensä edut koskevat opiskelijoita, ei nimenomaan opiskelijakortin haltijoita, mutta voi toki näitäkin tapauksia olla.
Olen työskennellyt mm. Sonera Stadonilla ja siltä pohjalta voin kertoa, että aika arvalla menee noi tilanteet. Minä todennäköisesti päästäisin kunhan on jotain viralliselta vaikuttavaa dokumenttia esittää, mutta ohjesäännöissä vaaditaan kyllä ihan kunnollista opiskelijatodistusta. Se on pieneltä osin omista puhelahjoista ja suuremmalta osin tuurista kiinni, että pääseekö vajailla dokumenteilla sisään vai ei.

Areenalle olen kuitenkin päässyt sanomalla, että opiskelijakortti jäi himaan, joka sillä kertaa jopa piti paikkansa. Tapauskohtaisia noi on. Näin puoliammattilaisena kehottaisin kuitenkin pyrkimään ensisijaisesti siihen, ettei henkilökunta siinä ovilla keksi mitään valittamisen aihetta. Helpottuu kaikkien elämä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy