Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 976 385
  • 47 167
Mitä maalaisjärjen käyttö mielestäsi tässä tapauksessa tarkoittaa? Tapahtuman järjestäjä päästää asiakkaan sisään opiskelijahintaisella lipulla ilman asianmukaista opiskelijakorttia, vai sitä ettet edes yritä sisään lipulla, jonka oikeutusta sinulla ei ole todistaa. Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaisi huomattavan paljon enemmän siltä järjenkäytöltä.

Vai sitä, että otan edes jotain koulun mustaa valkoisella ja kuvallisen ajokortin mukaan, joka mätsää em. dokumenttiin. Siinä vaiheessa peräänkuulutan portsarilta tuota kuuluisaa maalaisjärkeä.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel

Eeeei ei ei ei. Voin yrittää parhaani mukaan kuvailla kyseistä sytkäriä: "runko" on muodoltaan pyöreä, mutta se loppuu kummassakin päässä neliönä. Toisessa päässä oleva neliön muotoinen päätypala on liutettavissa alassa, jolloin tulee kipinä ja sitä seuraava liekki. Toinen pääty ei liiku mihinkään ja siinä on vain joku saatanan pieni ruuvi, mutta se on ymmärtääkseni olemassa vain liekin säätelyä varten.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Vai sitä, että otan edes jotain koulun mustaa valkoisella ja kuvallisen ajokortin mukaan, joka mätsää em. dokumenttiin. Siinä vaiheessa peräänkuulutan portsarilta tuota kuuluisaa maalaisjärkeä.

Yritätkö hakea myös kaupasta keppanaa autonavaimia heilutellen, jos henkkarit ovat jääneet kotiin?

Mikä tahansa koulun aanelonen, jossa on nimesi, taitaa olla turhan helppo väärentää, jotta se kelpaisi todisteeksi opiskelijastatuksesta. Jos lipun ehdoissa sanotaan, että opiskelijahintaisen lipun esittävän on näytettävä voimassa oleva opiskelijakortti, niin portsarilla ei kyllä ole harkinnanvaraa.

Itse olisin ollut yhteydessä palveluntarjoajaan ja kysynyt, voiko lipun vaihtaa.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Tuossa olisi aika paljon tuota juomatonta Jägeriä. Mihin sitä voisi sotkea? Eipä siinä, onhan se nannaa ihan niineenkin - ja kaikki me viinakärsät ollaan varmasti jekkubatterymme juotu.

Onko kellään mitään kivaa ja "uutta" sekoitusvinkkiä tarjota jos vaikka vääntäisi muutaman helpon drinksun? Ja toi Battery itessään on mun mielestäni aika pahaa että jotain muuta jos olisi? Raakanahan tuota jo viimeistään kolmannessa erässä kiskotaan...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Yritätkö hakea myös kaupasta keppanaa autonavaimia heilutellen, jos henkkarit ovat jääneet kotiin?

Mikä tahansa koulun aanelonen, jossa on nimesi, taitaa olla turhan helppo väärentää, jotta se kelpaisi todisteeksi opiskelijastatuksesta. Jos lipun ehdoissa sanotaan, että opiskelijahintaisen lipun esittävän on näytettävä voimassa oleva opiskelijakortti, niin portsarilla ei kyllä ole harkinnanvaraa.

Itse olisin ollut yhteydessä palveluntarjoajaan ja kysynyt, voiko lipun vaihtaa.

Mä käytin koulun leimalla olevaa aanelosta sen muutaman kerran, kun joihinkin Klubin euromatseihin ostin opiskelijahintaisia lippuja. Ei siitä kukaan ikinä mitään valittanut. Yleensä edut koskevat opiskelijoita, ei nimenomaan opiskelijakortin haltijoita, mutta voi toki näitäkin tapauksia olla.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Ei mikään erikoisempi, ei todellakaan. Kunhan kartoitan tätä osaa ravintolaliiketoiminnasta, jota olen käynnistämässä muutamien vuosien jänteellä. Kiitos kuitenkin vastauksista. Jossain artikkelissa mainittiin tuosta suhteutuksesta liikevaihtoon, mutta ilmeisimmin kyse on vain suurista yökerholiiketiloista.
Juuri näin, suuret ravintolaketjut, suuret tilat ja kaikki myynnit tietokoneen kautta. Näistä ei ole kokemusta mutta juuri näin se voisikin toimia. Sen sijaan kokemusta on pienistä, alle 50m2 tiloista, joissa pizzeriaa tai kuppilaa pyörittää nykyään 80% tapauksista ählämi tai Kiinalainen. Tällaiseenkö tekisin prosenttiperusteisen vuokrasopimuksen? Haha haha ruahaha vuahaha! En.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Ei ne epävarmat saatavat sille vuokranantajallekaan mitään herkkua ole. Vai onko tosiaan niin, että vuokralaisia löytyy jonoksi asti?
Nyt on vaan se dilemma, että yrittäjä, ajautessaan konkurssiin, ei oikeastaan menetä mitään. Ok. sijoittamansa rahat, mutta perheen asunto ym. omaisuus säilyy, mutta tilan omistaja on tässä pelissä kiinni omistamallaan huoneistolla. Eli yritys konkurssiin -> vuokrat maksamatta esim. 6kk-> vastikkeet ja tilanomistajan lainat jää hoitamatta-> pankki vie tilan, ja huoneiston omistajalle jää vastikevelat ja maksamattomat lainat. Ja hups! Tila meni jo konkurssihuutokaupassa (samaan aikaan Ahmed on jo avannut uuden pizzerian naapuritaloon). Pienet tilat (pl vanhanaikaiset toimistotilat) vuokrataan pääkaupunkiseudulla muutamia huonoja alueita lukuunottamatta nopeasti, jonoa ei oikealla vuokrahinnalla ole, mutta ei tyhjiä kuukausiakaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mä käytin koulun leimalla olevaa aanelosta sen muutaman kerran, kun joihinkin Klubin euromatseihin ostin opiskelijahintaisia lippuja. Ei siitä kukaan ikinä mitään valittanut. Yleensä edut koskevat opiskelijoita, ei nimenomaan opiskelijakortin haltijoita, mutta voi toki näitäkin tapauksia olla.
Olen työskennellyt mm. Sonera Stadonilla ja siltä pohjalta voin kertoa, että aika arvalla menee noi tilanteet. Minä todennäköisesti päästäisin kunhan on jotain viralliselta vaikuttavaa dokumenttia esittää, mutta ohjesäännöissä vaaditaan kyllä ihan kunnollista opiskelijatodistusta. Se on pieneltä osin omista puhelahjoista ja suuremmalta osin tuurista kiinni, että pääseekö vajailla dokumenteilla sisään vai ei.

Areenalle olen kuitenkin päässyt sanomalla, että opiskelijakortti jäi himaan, joka sillä kertaa jopa piti paikkansa. Tapauskohtaisia noi on. Näin puoliammattilaisena kehottaisin kuitenkin pyrkimään ensisijaisesti siihen, ettei henkilökunta siinä ovilla keksi mitään valittamisen aihetta. Helpottuu kaikkien elämä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt on vaan se dilemma, että yrittäjä, ajautessaan konkurssiin, ei oikeastaan menetä mitään.
Pari vuotta konkursseja duuniksi hoitaneena (ja noin 500 konkurssia sivusta seuranneena) väitän, että mainitsemasi tilanne ei käytännössä koskaan tullut vastaan. Aina yrittäjällä on kiinni henkilötakauksia firmassa, jos kyseessä ei ole bulvaani tms järjestely. Viimeistään siinä vaiheessa, kun firmalla alkaa menemään huonosti, suurin osa yrittäjistä heittää peliin omat luottotietonsa ja pyrkii lainalla tekohengittämään. Useimmiten ne takaukset on tosin annettu jo perustamisen yhteydessä.

Konkurssi Suomessa on yrittäjälle pitkä, raskas prosessi, joka leimaa aivan turhaan ja ajaa ihmisiä pitkiin velkakierteisiin.
 
Sen sijaan kokemusta on pienistä, alle 50m2 tiloista, joissa pizzeriaa tai kuppilaa pyörittää nykyään 80% tapauksista ählämi tai Kiinalainen.

Minua on mietityttänyt pitkän aikaa, että miksi hitossa maahanmuuttajat perustavat näihin vuokratiloihin joko sen pizzerian tai kinkkilän. Heillä on kuitenkin luultavasti jotain mitä kantasuomalaisilla ravintoloitsijoilla ei ole: perustietämys lähtömaansa oikeasta ruokakulttuurista. Toki Suomessa säilykepizzamalli lienee yrittäjän kannalta turvallisempi (muistetaan esimerkiksi BK:n jonot ja se ettei mikään saa maksaa mitään), mutta silti, miten ketään motivoi tehdä tuollaista bisnestä vuodesta toiseen. Aivan v-tun uskomatonta kunnianhimon puutetta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minua on mietityttänyt pitkän aikaa, että miksi hitossa maahanmuuttajat perustavat näihin vuokratiloihin joko sen pizzerian tai kinkkilän. Heillä on kuitenkin luultavasti jotain mitä kantasuomalaisilla ravintoloitsijoilla ei ole: perustietämys lähtömaansa oikeasta ruokakulttuurista.

Oma valistumaton arvaukseni on, että koska tuolla ruoalla on paljon enemmän kysyntää kuin sillä lähtömaan oikeaa ruokakulttuuria edustavalla ruoalla. Mennään siis bisnes edellä. Etniset ravintolathan aina mukauttavat tarjontaansa sijaintimaansa ruokakulttuuriin, enemmän tai vähemmän. Henkilökohtaisesti en pidä tilanteesta, mutta tarjonta määräytynee kysynnän mukaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa olisi aika paljon tuota juomatonta Jägeriä. Mihin sitä voisi sotkea? Eipä siinä, onhan se nannaa ihan niineenkin - ja kaikki me viinakärsät ollaan varmasti jekkubatterymme juotu.
Miksi sitä pitäisi sekoittaa johonkin? Siis kovalla vaivalla on tehty toinen toistaan parempia juomia ja sitten joku sekoittelee niitä johonkin limsoihin tms. Esim. jotain viskikolaa mä en ymmärrä yhtään kun molemmat noista juomista on paljon parempia ihan sellaisenaan, eikä mulle tulisi mieleenikään sekoittaa Jägeriä ja energiajuomaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Minä todennäköisesti päästäisin kunhan on jotain viralliselta vaikuttavaa dokumenttia esittää, mutta ohjesäännöissä vaaditaan kyllä ihan kunnollista opiskelijatodistusta. Se on pieneltä osin omista puhelahjoista ja suuremmalta osin tuurista kiinni, että pääseekö vajailla dokumenteilla sisään vai ei.

Opiskelijakortti onkin aivan varmasti helpoin tapa osoittamaan asia, mutta toi koulusta saatava todistus opiskelusta on kyllä niin virallinen ja kelvollinen todistamaan opiskelijastatus kuin vain voi olla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Tuossa olisi aika paljon tuota juomatonta Jägeriä. Mihin sitä voisi sotkea? Eipä siinä, onhan se nannaa ihan niineenkin - ja kaikki me viinakärsät ollaan varmasti jekkubatterymme juotu.

Onko kellään mitään kivaa ja "uutta" sekoitusvinkkiä tarjota jos vaikka vääntäisi muutaman helpon drinksun? Ja toi Battery itessään on mun mielestäni aika pahaa että jotain muuta jos olisi? Raakanahan tuota jo viimeistään kolmannessa erässä kiskotaan...

Jenkeissä tuli maistettua root beeriä ja Jekkua sekasin. Oli muuten yllättävän hyvää. Root beer on raakana kyllä melko paskaa. Toinen mihin Jekku (2cl) sopii on kermaliköörin (2cl) ja kuuman kaakaon kanssa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Miksi valmiiksi blandattua brenkkua pitää vielä blandata? Puolet Jekkua ja puolet kermalikööriä, jos on ihan pakko.

Siis tä? Koska tuo nyt vaan on hyvää ja on loistava vaihtoehto esim. Minttukaakaolle. Tuossa nyt on ne määrät mitkä kyseiseen juomaan tulee. Baarissa tilatessa tuo Jekku-Baileys-Kaakao.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Miksi sitä pitäisi sekoittaa johonkin? Siis kovalla vaivalla on tehty toinen toistaan parempia juomia ja sitten joku sekoittelee niitä johonkin limsoihin tms. Esim. jotain viskikolaa mä en ymmärrä yhtään kun molemmat noista juomista on paljon parempia ihan sellaisenaan, eikä mulle tulisi mieleenikään sekoittaa Jägeriä ja energiajuomaa.

Nyt varmaan helvettikin jaatyy ja Suomi voitaa Euroviisut mutta pakko sanoa etta olen suunnilleen ensimmaista kertaa koskaan pettterin kanssa samaa mielta.

Jenkeissä tuli maistettua root beeriä ja Jekkua sekasin. Oli muuten yllättävän hyvää. Root beer on raakana kyllä melko paskaa. Toinen mihin Jekku (2cl) sopii on kermaliköörin (2cl) ja kuuman kaakaon kanssa.

Miksi valmiiksi blandattua brenkkua pitää vielä blandata? Puolet Jekkua ja puolet kermalikööriä, jos on ihan pakko.

No oikeastaan siksi että kun viinasta vääntää drinkkiä niin siinä on enemmän juotavaa, ikään kuin kaljaa joisi. Ja tarkoituksena oli vain tuhota tuo neste + humaltua, tuoremehun kanssa se olikin ihan kelpoa.

Nautittiin toki raakanakin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tämmöinen ongelma liittyen lääkärintodistuksiin. Niska-hartiaseudulla helvetinmoiset kivut joiden takia tullut vikat pari yötä valvottua. Nyt varasin tälle päivälle ajan työterveyteen että sais jotain helpotusta. Mutta epäilen että ne passittavat minut sairaslomalle. Käyhän sekin, mutta huomenna pitäisi minun olla ehdottomasti töissä koska silloin otetaan käyttöön yksi järjestelmä johon liittyvää projektia vedän. Ei pitäisi olla edes kovin raskas päivä.
Voiko lääkäriä pyytää kirjoittamaan sairasloman alun vasta torstaista lukien?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En osaa sanoa voiko saikkua määrätä päivästä x eteenpäin, mutta itse olen samoissa merkeissä vieraillut lääkärissä muutamaan otteeseen ja ilman saikkua kyllä selviää jos ei sitä halua eikä ihan romuna ole. Pyydä kipulääkkeitä ja esim lihasrelaksantteja pahimpiin oireisiin.

Näin teen. Ja eihän tämä kipu niinkään työntekoa haittaa vaan yöllä nukkumista koska makuuasento on se kaikkein pahin. Tietenkään olematon nukkuminen ei ole hyvä lähtökohta työpäivään.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pimeni jo toinen kattolampuista joten kait nuo pitäisi vaihtaa, en vaan keksi että miten tuon saa auki, on vielä niin korkealla että työskentely on hieman hankalaa kun ei ole kunnon tikkaita. Jos tuota kupua yrittää pyörittää niin pyörii vaan tyhjää eli siinä ei tunnu sen ja harmaan osan välillä kierteitä tai aukkoa olevan mikä vapauttaisi kuvun. Onko ideoita miten tuo lähtisi auki?

kuva lampusta
 

J.Petke

Jäsen
Voiko lääkäriä pyytää kirjoittamaan sairasloman alun vasta torstaista lukien?

Vaikka saisit saikkua heti siitä päivästä niin saat kyllä mennä seuraavana päivänä töihin. Siinä voi sitten pomon kanssa sopia, että tuut päiväksi töihin "koska on niin tärkeä projekti" mutta jos kipu yltyy niin jäät seuraavana päivänä saikulle.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Vaikka saisit saikkua heti siitä päivästä niin saat kyllä mennä seuraavana päivänä töihin. Siinä voi sitten pomon kanssa sopia, että tuut päiväksi töihin "koska on niin tärkeä projekti" mutta jos kipu yltyy niin jäät seuraavana päivänä saikulle.

Tuo 'saikulla töissä' on silloin arveluttavaa, jos KELAn päivärahoille mennään. Kiinnijäämisen riski normi palkansaajalla on toki pieni, vaan yrittäjien saikkuja KELA pistokokein välillä tarkistaa. Petoshan se noin teoriassa on.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Sanoin että huomenna pitää ehdottomasti olla töissä ja päivä on lyhyt ja kevyt (kuten tod.näk. onkin). Torstaille ja perjantaille kirjoitti "varalta" saikkua.

Diapamia ja tulehduskipulääkettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös