Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 104 330
  • 47 276

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Tuossa kun päivällä katselin Ville Haapasalo -maratonia teemalta, niin tuli mieleen taannoin julkaistu uutinen, että Haapasalo on Forbes-lehden mukaan Venäjän kolmanneksi (tai neljänneksi, lähteestä riippuen) arvokkain kasvo tjsp. Itse kysymys kuuluukin, ketkä ovat Haapasalon edellä ja mikä se todellinen sijoitus on, kun en äkkiseltään mistään löytänyt tuota listaa?

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Saikulla ei kannattane mennä töihin ihan jo siitä syystä, että jos jotain sattuu ja vakuutus ei kata saikkulaista tai saikuttajan toilailuja.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Vitutusketjuun liittyvää asiaa, mutta sivussa tulee tärkeä kysymys, niin tänne.

Elikkäs, tuossa tunti sitten tuli huomattua, että oli matkalaukkuni sivutaskussa ollut rasvapurkki lauennut. Siinä samalla oli sotkenut tavaroita enemmän tai vähemmän ja puolet sivutaskusta rasvan peitossa.

Valitettavasti haveri lienee sattunut jonkin aikaa sitten, koska laukku oli rasvaa imenyt itseensä eikä se talouspaperilla meinaa lähteä pois. Imaisee vain mitättömiä määriä.

Kysyisinkin, millä keinolla tuon saisi puhtaaksi? Materiaalin luulisin sen kestävän, mutta en tiedä onko laukussa pahvipohja, joka olisi ikävä este pesulle. Samsoniten kassi kyseessä, joten näkisikö mistään mallimerkkiä, jotta pääsisi selville pohjan laadusta ja miten pesulle soveltuu?

Harkitsen kyllä pesulaan vientiä ammattilaisten käsiin, mutta jos tulee halvaksi ja urakka ei paljoa vaadi, niin voin tuon itsekin pestä.

EDIT: Tässä olisi laukun malli. Pahvipohjasta ei tietoa tuossa ollut, mutta miten materiaali soveltuu pesuun?

Viimeksi muokattu:

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Turmeleeko piilolinssien käyttö jotenkin silmiä? Ite käytän samoi linssei joskus pariki viikkoa putkeen.

Omasta puolestani sanon, että turmelee. Mun silmälääkäri tutki silmiäni ja sanoi, että verisuonet ovat alkaneet kasvaa silmiin, mikä johtuu siitä, että silmät ei linssien takia saa riittävästi happea. Samoin oli aika usein, ehkä noin 2-4 kertaa vuodesa silmätulehduksia, joihin tarvittiin antibioottitippoja.

Mutta sen jälkeen, kun siirryin kertakäyttölinsseihin ovat nuo vaivat takanapäin. Ts. vaihdan joka aamu uudet linssit ja viikonloput käytän silmälaseja. Kertakäyttölinssit ovat ihan eri maailmasta. Suosittelen. Tosin pakko on sanoa, että hintaa tulee lisää. Olisikohan se noin 45 ecua kuukauden satsi.

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Pitikö tupakan hinnan nousta täksi vuodeksi?

Äsken kävin shellillä ostamassa punaista chesterfieldia ja ihan saman 4,70 se myyjä siitä pyys ku aikaisemminkin.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Pitikö tupakan hinnan nousta täksi vuodeksi?

Tupakka-askin kyljessä on se hinta, jonka mukaan askista veloitetaan. Vuoden vaihteen jälkeen aletaan myydä askeja uudella hinnalla, kun vanhat askit on ensin myyty pois. Joku kaupassa työskentelevä voi varmaan vahvistaa, mutta luulisin tämän johtuvan siitä, että veron muuttuessa viivakoodi muuttuu (tai jotain) eikä ns. vanhoja askeja voi myydä uudella hinnalla.

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Kuinkahan paljon etukäteen on Nordealla tapana lähettää uusi pankkikortti, kun nykyisessä on validipäiväys menossa umpeen? Oma korttini vanhenee tämän kuun lopussa ja olen itse kuusta viimeiset puolitoista viikkoa ulkomailla, joten rupesin tässä miettimään, että ehtiiköhän se uusi kortti saapua ennen reissuun lähtöäni, vai pitääkö tässä ruveta kikkailemaan pankin kanssa jotain erityistä kuviota.

Kuinkahan paljon etukäteen on Nordealla tapana lähettää uusi pankkikortti, kun nykyisessä on validipäiväys menossa umpeen? Oma korttini vanhenee tämän kuun lopussa ja olen itse kuusta viimeiset puolitoista viikkoa ulkomailla, joten rupesin tässä miettimään, että ehtiiköhän se uusi kortti saapua ennen reissuun lähtöäni, vai pitääkö tässä ruveta kikkailemaan pankin kanssa jotain erityistä kuviota.

Mulla oli sama homma viime vuonna, sillä erotuksella, että en tajunnut tuota vasta kun Saksassa. No, noin viikossa lähettivät sinne uuden kortin. Kannattaa siis olla oma-aloitteisesti pankkiin yhteydessä jo nyt.

Tupakka-askin kyljessä on se hinta, jonka mukaan askista veloitetaan. Vuoden vaihteen jälkeen aletaan myydä askeja uudella hinnalla, kun vanhat askit on ensin myyty pois. Joku kaupassa työskentelevä voi varmaan vahvistaa, mutta luulisin tämän johtuvan siitä, että veron muuttuessa viivakoodi muuttuu (tai jotain) eikä ns. vanhoja askeja voi myydä uudella hinnalla.

Maahantuojalla/keskusvarastoilla on sen verran puskuria, että pitkälti koko tammikuu myydään edullisempaa mahorkkaa vanhalla enarilla.

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Luulen, että se hinta muuttuu kassassa ennemminkin. Viimeksi kun ne nousi, niin monesti myyjä korjasi käsin sen vanhan hinnan, joka askissa luki. Tosiaan, sen hintalapun mukaan ne menee ja vaihtuu pikkuhiljaa.

Kuinkahan paljon etukäteen on Nordealla tapana lähettää uusi pankkikortti, kun nykyisessä on validipäiväys menossa umpeen?
En nyt muista, miten ajoissa Nordealla on tullut. Viimeksi tilasin oma-aloitteisesti uuden, tai siis kuoletin vanhan Tallinnan-reissulla.. Yhtä kaikki, kannattaa käydä varmistamassa pankista, että onko jo tulossa. Siinä kestää kuitenkin viikko-pari vaikka heti laittaisi tilaukseen.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Luulen, että se hinta muuttuu kassassa ennemminkin. Viimeksi kun ne nousi, niin monesti myyjä korjasi käsin sen vanhan hinnan, joka askissa luki. Tosiaan, sen hintalapun mukaan ne menee ja vaihtuu pikkuhiljaa.

En osaa sanoa, että toimitaanko noin jossain yksittäisissä kaupoissa, mutta kyllä noissa yleensä toimitaan juuri kuten yllä on mainittu. Eli hinta vaihtuu sitten kun hyllyssä on uudella hinnalla olevia askeja. Esim. Keskolla ne hinnat ja koodit päivittyvät automaattisesti ketjun kautta, joten usein ne kassat eivät edes tiedä hinnan muutoksesta ennen kuin uusi hinta tulee vastaan.

Olenpa joskus aikanaan myynyt kaksi askia samalle asiakkaalle eri hinnoilla. Naureskeli iloisena, kun sai toisen ikäänkuin alennuksella.

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
En osaa sanoa, että toimitaanko noin jossain yksittäisissä kaupoissa, mutta kyllä noissa yleensä toimitaan juuri kuten yllä on mainittu. Eli hinta vaihtuu sitten kun hyllyssä on uudella hinnalla olevia askeja. Esim. Keskolla ne hinnat ja koodit päivittyvät automaattisesti ketjun kautta, joten usein ne kassat eivät edes tiedä hinnan muutoksesta ennen kuin uusi hinta tulee vastaan.
Niin, oikeastaanhan me kaikki kolme vastattiin sama asia vähän eri tavoilla..

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä röökiaskissa on ilmoitettu verollinen hinta ja siitä on siis jo maksettu veroa tietty määrä. Jos hintaa muutettaisiin painettua lukua suuremmaksi, pitäisi kai maksaa veroakin lisää. Olettaen siis, että hinnalla ja veron määrällä on joku prosenttiyhteys.

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Kuinkahan paljon etukäteen on Nordealla tapana lähettää uusi pankkikortti, kun nykyisessä on validipäiväys menossa umpeen?

Suosittelen myös ottamaan pankkiin omakätisesti yhteyttä. Danskella uusi tulee jo hämmentävän aikaisin postissa, siksi vaihto-operaatio on herättänyt joskus hämmennystä.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Danskella uusi tulee jo hämmentävän aikaisin postissa, siksi vaihto-operaatio on herättänyt joskus hämmennystä.
Tämä on muuten niin totta!

Mun Dansken MasterCardini meni syyskuun lopussa vanhaksi. Uusi kortti tuli jo elokuussa vai voisiko olla jopa heinäkuussa. Joka tapauksessa se saapui jo kesähelteillä, ja laitoin silloin uuden kortin kirjekuoressaan "johonkin varmaan talteen", että sitten varmasti löydän sen lähempänä syyskuuta. Olisi kai tuon uuden kortin voinut ottaa hetikin käyttöön, mutta nuuka on nuuka - wanhat käytetään aina täysin loppuun.

Noh, siinä sitten syyskuun 30. päivä olin kavereiden kanssa alkuillasta kebabilla. Myyjä vain sanoi, että sulla on näköjään korttikin viimeistä päivää voimassa. Ette muuten arvaa minkälainen paniikki oli sitten kotona etsiä tuota "varmassa tallessa olevaa" kirjekuorta uusine kortteineen...

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Siinä röökiaskissa on ilmoitettu verollinen hinta ja siitä on siis jo maksettu veroa tietty määrä. Jos hintaa muutettaisiin painettua lukua suuremmaksi, pitäisi kai maksaa veroakin lisää. Olettaen siis, että hinnalla ja veron määrällä on joku prosenttiyhteys.

Tuossa on sellainen hämmntävä juttu, että jos hinta nousee tarpeeksi vähän, niin valmistajan ei tarvitse muuttaa sitä enaria siinä askin kyljessä. Siitä viivakoodista kun se kassa lukee sen ostetun tuotteen ja hinnan. Eli kyse on silloin siitä, milloin kassajarjestelmään päivitetään uusi hinta. Jollain Keskolla ja SOK:lla päivitykset tulevat keskitetysti ja useimmiten heti. Jollain pikkuhuoltiksella saatetaan vanha erä myydä loppuun vanhalla hinnalla vielä hyvinkin myöhään.

Jos korotusprosentti on tarpeeksi iso, vaihtuu myös askin enari, ja tällöin hinta muuttuu, kun vanha erä loppuu.

t. hanu

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Reilu pari viikkoa olin pohjoisessa. Tällä välin olin saanut suurikokoisen kirjeen, jota säilytetään postissa 3.1. asti. Hitto viittä yli kahdeksan olin himassa ja kasilta meni posti kiinni. Tiistaina seuraavan kerran aukeaa posti ja mietin jos heti aamusta kävisin kysymässä. Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada tuota lähetystä?

Millä ohjelmalla voisi tehdä mahd. helposti amatööriremixin? Haluisin kokeilla remixata Teharien Kaukaisimmalle Rannalle erääseen instrumentiaalipainotteiseen biisiin ja kuunnella mikä on lopputulos. Sopivat näet yhteen kuin nenät päihin. Tai olisiko palstalla alan ammattilaista, joka tahtoisi kokeilla ja haluaisi hillota kyseisellä remiksillä mainetta että mammonaa? Siinä tapauksessa yyveetä.

Tuossa on sellainen hämmntävä juttu, että jos hinta nousee tarpeeksi vähän, niin valmistajan ei tarvitse muuttaa sitä enaria siinä askin kyljessä. Siitä viivakoodista kun se kassa lukee sen ostetun tuotteen ja hinnan. Eli kyse on silloin siitä, milloin kassajarjestelmään päivitetään uusi hinta. Jollain Keskolla ja SOK:lla päivitykset tulevat keskitetysti ja useimmiten heti. Jollain pikkuhuoltiksella saatetaan vanha erä myydä loppuun vanhalla hinnalla vielä hyvinkin myöhään.

Apaut 10 vuotta Keskolla duunissa ollu niin on ne EAN koodit vaihtunu joka kerta jokaiseen askiin kun hinta on muuttunu.

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Reilu pari viikkoa olin pohjoisessa. Tällä välin olin saanut suurikokoisen kirjeen, jota säilytetään postissa 3.1. asti. Hitto viittä yli kahdeksan olin himassa ja kasilta meni posti kiinni. Tiistaina seuraavan kerran aukeaa posti ja mietin jos heti aamusta kävisin kysymässä. Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada tuota lähetystä?

Jos se oli sellainen maxikirje-lähetys (eli siis käsinkirjattu ilmoitus tyyliin: koitimme toimittaa kirjeen kotiisi, mutta se ei mahtunut luukusta tjsp.), niin sellaisen säilytysaika on käsittääkseni kaksi viikkoa arkipäivissä mitattuna, eli kannattaa käydä kysymässä. Tässä kun nämä pyhät ovat sekoittaneet arjen ihan totaalisesti viime aikoina.

Tämä siis tolla ''jos'' -lauseen varauksella.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kun alaikäinen jää kiinni poliisille päihtyneenä, niin onko poliisien pakko tehdä lastensuojeluilmoitus, vai onko toimi harkinnanvarainen?

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kun alaikäinen jää kiinni poliisille päihtyneenä, niin onko poliisien pakko tehdä lastensuojeluilmoitus, vai onko toimi harkinnanvarainen?

Ihan satavarmaa tietoa ei ole, mutta käsitykseni mukaan tuossa on jonkin verran harkinnanvaraa. Riippuu esim. siitä, kuinka paljon sitä alaikää on. Eli jos kyseessä on joku 17-vuotias, niin ei ilmoitusta ole yhtä pakko tehdä kuin jos kyseessä on 13-14-vuotias.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy