Ensimmäinen sähköpostitilini oli muistaakseni n. vuonna 1997 sellaisessa palvelussa kuin Xoom.com. Muistatteko? Vastaavia taisi olla ainakin Geocities, Angelfire ja Tripod. Tai en ole varma oliko tuo sittenkään ensimmäinen, mutta ensimmäisten joukossa kuitenkin.
Muistan nuo Xoomit ja Angelfiret, tosin en itse niitä käyttänyt. Minä rekisteröidyin oppilaitoksessa Hotmail-sähköpostipalveluun, koska sitä silloinen opettaja sattui suosittelemaan. Hotmail ei silloin vielä ollut osa Microsoftia vaan erään intialaisen ohjelmoijan kehittelemä sähköposti, joka tosin sitten myytiin jo joulukuussa 1997 Microsoftille isosta rahasta.
Hotmailia monet luulivat vuosikausia joksikin seksisivustopostiksi, kun tuo "hot"-etuliite tuntui viittaavan siihen. Todellisuudessahan tuo tulee alkuperäisten nörttiohjelmoijien nörttimäisyydestä, eli Hotmail oli HoTMaiL. Isoista kirjaimista tulee tietysti sana HTML. Vain nörtti voi tuollaista kehitellä ja itsekseen hihittää hassulle sananpläjäykselle.
Nykyisinhän Hotmail pakkonussittiin väkisin Outlookiksi, mistä olen vieläkin katkera. On minulla muitakin sähköposteja, useitakin, mutta edelleen vahvasti myös alkuperäinen hotmail-sähköpostiosoite, joka siis täytti 16 vuotta syksyllä. Se vain vituttaa, että tulin aikoinaan myöhemmin vaihtaneeksi salasanan, ja silloin ei enää kelvannutkaan alkuperäinen merkkimäärä salasanaan, joka oli Hotmailin alkuaikoina tietoturvalliset neljä merkkiä. Alkuperäinen salasanani oli siis neljä merkkiä vailla yhtään numeroita, erikoismerkkejä tai isoja kirjaimiakaan. Sillä mentiin.