Nyt vasta aukeni, että tänne ei ole mitään ikärajaa rekisteröitymisellä? Olempas ollut naiivi, kun tällaista olen ajatellut. Jaws ja Kai Nu Laine ovat tuntuneet muutenkin huomattavasti ikäistään vanhemmilta ja oletin kummankin olevan +18v iässä. Vaikka itse en nyt vielä kolmekymppiä käy, niin vähän tuli wanha olo :)
Jaws on toki nykyisin tämän 18 vuoden iän ylittänyt, ajokorttikin on tuoreeltaan taskussa. Mutta 15-vuotiaana hänkin palstalle on oikeudet saanut. Nuorna se on vitsa väännettävä.
Ei olisi minusta ollut 14-vuotiaana hakemaan tunnuksia Jatkoajan palstalle. Koska silloin ei ollut koko Jatkoajan palstaa. Eikä koko internetiä nykymuodossaan, mikä tietysti olisi hieman hankaloittanut tunnuksien hakemista.
Suomessahan kotitaloudet pääsivät käsiksi silloiseen internetiin vasta 1993, sitä ennen homma oli tiukasti yliopistojen FUNET-verkoissa. Samana vuonna tuli ensimmäinen WWW-selain, ja seuraavana vuonna laajemmalle levinnyt Netscape Navigator.
BBS-purkkeja käytin aikaisemmin ja latailin puhelinpurkeista modeemin avulla pikku tiedostoja, mutta ns. kunnon internetiä ja WWW-selainta käytin ensimmäisen kerran vasta vuonna 1997, 20-vuotiaana. Edes lukiossa ei sitä ennen ollut mitään nettihömpötyksiä, siellä oli "ATK-tunteja", joissa kaljuuntuva vanha käpy opetti joka vuosi vain Pascal-ohjelmointikieltä, koska hän ei muuta osannut. Ei ollut mitään nettiä, wikipediaa tai googlea, josta tietoa kaivaa ja esseevastausten pohjat kopioida. Kynä ja paperi oli, ja käpylehmä Angry Birdsien sijasta. Niin.
Mutta sitten sekalaisiin kysymyksiin, joita minulla on kaksikin:
1. Minkä ikäisenä ja missä yhteydessä arvon jatkoaikalaiset ovat käyttäneet ensimmäisen kerran nettiä ja/tai WWW-selainta? Minulla meni siis WWW/nettineitsyys kaksikymppisenä, tämä tapahtui 1997 Raision kauppaoppilaitoksen YO-pohjaisella opiskelulinjalla.
2. Kun nyt nuorista jatkoaikalaisista oli puhe, niin onko täällä jo 2000-luvulla syntyneitä käyttäjiä? Toistaiseksi Jatkoaika on kaiketi ollut vielä viime vuosituhannella syntyneiden viimeinen linnake, mutta tämä taika on varmasti murtumassa, ellei ole jo murtunut.