Minulla on mahdollisesti jossain vaiheessa muutto Joensuuhun edessä, tyttöystävän perässä siis olisin lähdössä.
Otan osaa.
Jos olette muuttaneet Joensuuhun, niin miksi? Ja jos olette muuttaneet pois sieltä, niin miksi? Tosin minunkin olisi tarkoitus asua siellä max 3 vuotta, jonka jälkeen olisi suunnitelmissa muuttaa takaisin Tampereelle.
Itse olen muuttanut Joensuuhun naapurikunnasta ja sen jälkeen onnellisesti ihmisten ilmoille. Silloisen avovaimoni pistin muuttamaan mukanani Joensuuhun, joten jotain pohjaa keskustelulle "miltä tuntuu ulkopuolisesta Joensuussa" on.
Kaupunki on kaunis. Tai se keskustan alue joen rannasta on. Ihmiset... Noo, kyllähän niiden kanssa toimeen tulee kun siellä on kasvanut, mutta muita murteita puhuvia katsotaan kyllä edelleen pitkin nenänvartta. Toki varmasti paljon riippuu ikäpolvesta ja kontekstista, mutta huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi täällä Jyväskylässä. Ei se mitään rotusyrjintää tai rasismia ole, mutta jotenkin kuunnellaan vaan epäillen, kun tampereeksi alat siellä jotain selittää. Työllistymismahdollisuudet riippuvat paljon alasta; palvelualoilla on kysyntää ja työpaikka on varma, jos puhut venäjää. Kovempipalkkaiset, erikoisemmat alat voit unohtaa - ei tarjontaa. Tekemistä: talvella on mukavasti penkkiurheilua, kun pääsarjassa pelaa Josba, Kataja, Riento ja mestiksessä Jokipo. Kesällä ei ole kuin pesistä ja divarifutista (ikinä en ole Jipon peliin eksynyt).
Asuinalueista keskustan lisäksi itse tykkään Niinivaarasta ja Hukanhaudasta, josta tosin on pisimmät matkat sillan yli keskustaan. Rantakylä on kaksijakoinen, on hienoja alueita ja ihan hirveitä, Utrasta puhumattakaan. Noljakasta jotkut pitää, mutta se on semmoinen pitkulainen asuinalue, jossa tarvitset auton lähikauppaan mennäksesi. Alueet on voineet muuttua toki, on tästä jo vuosia kun siellä viimeksi asustin.
Joukkoliikenteen nykyisestä toimivuudesta en osaa sanoa, mutta kymmenen vuotta sitten siitä ei ainakaan mitään hyötyä ollut.