Jäipä askarruttamaanpaskarruttamaan tällainen seikka tuolta toisesta ketjusta.
Ainakaan joskus ~8 vuotta sitten suomalainen tavallinen pankkikortti ei käynyt maksuvälineenä ulkomailla, vaan piti aina vinguttaa luottokorttia. Nykyään Visa Electron toimii "pankkikorttina" myös ulkomailla, ilman mitään luotto-ominaisuuksiakin. Onko tuollaista "vanhanaikaista pankkikorttia" enää edes olemassa ja toimiiko se maksuvälineenä ulkomailla tai verkossa? Mitä vaihtoehtoja on? Mulla on Visa Electron ja MasterCard, joiden kanssa menee oikeen mukavasti mutta voisihan se olla yksi ja sama korttikin mun puolesta.
Kyllä vielä löytyy. En usko että pelkästään pankkikorttia, vaan Luottokortti-Pankkikortti yhdistelmiä kuten minulla. Kortti vielä uusittiin viime vuonna ja olin varma, että uudessa kortissa ei enää pankkikorttia ole, mutta kyllä se siellä vielä on. Suurin osa nykyisistä yhdistelmäkorteista on Debit/Credit-kortteja joissa Debit vastaa vanhanaikaista pankkikorttia. Electronin ja Debitin eroja en vielä ole tajunnut, mutta ilmeisesti Electronilla maksettaessa menee katevaraus tililtä jo ennakkoon ja Debitillä vasta viivellä.
On edelleen mahdollista tilata Visa Electron, Debit että Credit-kortteja sekä Debit/Credit kortteja tietenkin. Debit siis vastaa tässä sitä vanhanaikaista pankkikorttia, ja osaltaan Electron myös.
Useimmiten ihmiset ottavat yhdistelmäkortin, eli pankki ja luottokortin samaan, mikäli luottokorttia ovat hankkimassa. Electron ja Debit-kortin ero on juurikin siinä, että Electron tekee katevarauskyselyn tilille heti, eli periaatteessa tilin ylittäminen ei ole mahdollista. Debit taas ei välttämättä veloita maksua samantien tililtä, vaan tapahtumat saattavat veloittua parin päivän viiveellä. Tämä seikka on hyvä ottaa huomioon, kun etenkin baareissa välillä varoitellaan näistä käyttökatkoksista, yleisimmin aikavälillä 00-06. Käyttökatkokset eivät siis vaikuta debit-kortteihin, koska kortti ei tee katekyselyä saman tien.
Jos luottokortti on mahdollista saada, niin on se hyvä mielestäni olla olemassa. Ulkomailla kesällä ollessani joissain liikkeissä ei pystynyt edelleenkään maksamaan muutoin, kuin luotolla. Sitäpaitsi luottokortti vaikkapa tonnin rajalla on hyvä hätävara siltä varalta, jos vaikka pesukone tai jääkaappi hajoaa. Ei tarvitse lainailla välttämättä rahaa keneltäkään.