"Ajokortti ei ole virallinen matkustusasiakirja
Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus"
Tästä pitäisi myös kirjoitella ihmettelyketjuun. Monissa virallisissa lomakkeissa (esim. pankissa) on rasti ruutuun -kohta miten henkilöllisyys on todettu ja siellä on vaihtoehtojen joukossa ajokortti. Useimmissa tämmöisissä on, en edes muista milloin olisin viimeksi nähnyt sellaista lomaketta jossa ajokortti ei kelpaisi.
Ajokortin käyttö henkkarina on muutenkin outoa, koska sitä uusitaan niin harvoin. Itselläni ajokortissa on kuva vuodelta 1994, jolloin olin lievästi sanottuna erinäköinen. Kyllähän kuvaa ja minua vertaamalla yhtäläisyyksiäkin löytyy, mutta väitän, että sen kuvan perusteella minua ei CSI löytäisi. Paitsi että niillä olisi ohjelma, jolla ne vanhentaisi minua 20 vuotta ja sitten löytäisivät.
Tämä minun retro-ajokorttini on hiljainen protesti yhteiskunnalle. Varmaan rajuin, mihin ikinä osallistun. En vaihda sitä ennen kuin on pakko. Ihmisiä ei saa pakottaa vaihtamaan ajokorttimallia ja netota siinä sivussa rahnukkaa. Uusin jos antavat ilmaiseksi uudenmallisen kortin.
Sekalaiseen kysymykseeni ei ole tainnut tulla sen kummempaa vastausta. Tulkitsen, ettei kansalaisella ole velvollisuutta pystyä todistamaan henkilöllisyyttään ellei ole käyttämässä etuuksia, joita vain tämä ko. henkilö voi käyttää. Kuten ajaa autoa tai ostaa kallista luottokortilla tai osamaksulla. Jos minun ruumis joskus ojasta löydetään, CSI joutuu selvittämään henkilöllisyyden vaikeamman kautta. Sormenjälkiäkään niillä ei tietääkseni ole tiedossa.