Tämä, pätee monessa asiassa suomalaisessa kulttuurissa. Kytätään omaa kateprosenttia niin fakkiutuneesti, ettei tajuta että volyymilla on merkittävä osa tuloksen tekemisessä.
Pääsin vuosia sitten tarjoamaan yhdelle kumppanille (parin miehen firma) käyttöön ilmaiseksi 100+ myyjän arsenaaliin sekä myynnin tarvisemat myyntimateriaalit yms, mutta kate myynnistä olisi pitänyt tiputtaa 15 prosentista 7,5 prosenttiin. Myynti olisi ollut sellaista, että tuo muiden duunaama 7,5% voitto olisi satanut suoraan tämän kumppanin laariin. Ei kelvannut ilmaiset sotaratsut, koska kateprosentti, jatkoivat myyntiään kahden miehen voimin.
Toinen hyvä esimerkki on suomalaisravintoloiden juomahinnoittelu. Myydään mielummin yksi pullo illassa isolla katteella, kuin 8 pulloa pienemmälllä katteella. Tähän saa ravintoloitsijoilta kuulla mutkumutku-selityksiä