Edellisellä sivulla peräänkuulutit seurojen vastuuta tuoda sarjaa esille.
Tämän jälkeen parin päivän sisään vertaat KeuPan huumorimielessä tehtyä hassuttelua ruotsalaiseen katsomokulttuuriin ja lyttäät RoKin kausikorttihaasteen. Molemmat toivat sitä kaivattua julkisuutta ja ilman niitä sarja olisi ollut vielä vähemmän esillä yhtään missään.
Ei tuossa nyt oikein mikään mennyt oikein. En ole peräänkuuluttanut seurojen vastuuta tuoda sarjaa esille. Olen ainoastaan todennut, että sarja ei nykyisin kiinnosta niin laajasti kuin ennen, siksi siitä ei myöskään kirjoitella mediassa siinä määrin missä aiemmin. Totta kai seurojen työllä pystytään tekemään hienoja juttuja ja saamaan näkyvyyttä, mutta isossa kuvassa ongelma on siinä, että sarjasta on poistunut kolme suurta seuraa, ja nykypäivän Mestis on todella näköalaton sarja ihan kokonaisuutena.
Suomi vs. Ruotsi -vertailussa kyse oli lähinnä siitä, että toisessa videossa pelataan toisen maan kakkostason kevään kohokohtaa, karsintaa ylöspäin, jossa Leksandin kotipelissä 7650 ihmistä repeää riemuun Leksandin kaventaessa. Kuten sanoin, niin se Keupan kissavideo oli ihan hauska, mutta on näillä ihan pikkainen ero. Totean haikeana, että naapurissa on huomattavasti paremmin.
Mitä taas tulee tuohon RoKin kausikorttihaasteen "lyttäämiseen", niin lähinnä kyse oli siitä että vuosikaudet täällä tämä nimimerkki BlackWolf on vaahdonnut miten vittua ja saatanaa ja spedeä ja idioottia on väki, ja on ihan Mestiksen oma syy, että sarja ei ketään kiinnosta. Mitään konkreettista ei ole tullut missään vaiheessa, paitsi eilen ennen tätä jarisillanpäämaista lopun kyynelehtimistä kaveri tiesi kertoa meille, että Rovaniemellä on kääritty hihat ja ruvettu tosissaan töihin, kun on laitettu kausikorttihaaste pystyyn. Kun tätä on vuodet seurannut, niin pikkaisen enemmän olisi ollut minusta lupa odottaa. En ihan usko, että Mestis pelastuu sillä, että lippujen hinnoista saksitaan kaikkialla puolet pois.
Ja varmasti jokainen haluaa ennemmin katsomoon vaikkapa 2000 ihmistä "puoleen hintaan" kuin 1000 ihmistä "oikeaan hintaan". Rovaniemellä on myös todennäköisesti otettu huomioon myös oheismyynnit jne, joten luultavasti jäävät plussan puolelle tuosta hinnoittelustaan ja kaupan päälle saavat enemmän porukkaa katsomoon, näkyvyyttä ja mahdollisesti myös kauaskantoisempia merkityksiä sitoutuneemman katsomokunnan muodossa, uusia asiakkaita.
Näinhän sitä yksinkertaistettuna. Mukaan kuvioon tulee kuitenkin aika pitkälti paikalliset olosuhteet ja se, että millainen väki noita kausikortteja oikein ostaa. Kysehän on ihan perus hinnan optimoinnista. Monesti kuulee puhuttavan siitä, että kasvanut kioskimyynti tuo lisää rahaa seuran kassaan. Voi olla näinkin, mutta kannattaa muistaa se, että keskimääräinen halliin jäävä raha per katsoja on ollut tutkimusten mukaan Mestiksessä 2-4 euroa per katsoja, eli ihan hirveistä rahoista siinä ei välttämättä puhuta. Lisäksi kannattaa muistaa sekin, että tällainen alennuskampanja toimii hyvin kertaluontoisesti, mutta miten sitten jatkossa, kun uutuudenviehätys häviää - saati sitten että niiden kausikorttien hintoja pitäisi nostaa? Toisella puolella taas on se, että lisääntynyt näkyvyys voi auttaa sponsorimyynnissä jne. Ei ole ihan yksiselitteistä siis, vaan liikkuvia osia on. Mielenkiintoista tuota on seurata, ja nostan hattua sille että yritetään. Toivotaan, että päätökset pohjautuvat huolelliseen analyysiin kaikkialla, niin ei sitten mennä ojasta allikkoon näiden kanssa..
Mutta kaikkiaan se viesti on se, että kausikorttihaasteet jees, videot jees, kaikki yritteliäisyys jees, mutta ydintä ei oikein ole niin kauan kuin sarja on mikä on.