Seikolan taklaus Saariseen 11.10.2008

  • 51 208
  • 271

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eli mielestäsi kun vaikkapa Sidney Crosby kompastuu ja jää kyyryyn asentoon, niin kylmäksi vaan ja sairaalaan?
Jos Crosby on kompastamisen jälkeen vielä kiekollinen, niin sitten sitä saa taklata. Ainoa vähänkin rajatapaus joka oikeassa elämässä oikeasti on tapahtunut on Mooren taklaus Näslundiin. Siinä Näslund menetti tasapainon ja tavoitteli vielä hölmösti kiekkoa, jolloin Moore oikein asettautui matalaan asentoon taklaamaan polvillaan ollutta Näslundia päähän.

Senkin uhalla että yksi tuollainen tapahtuu kerran kahdessakymmennessä vuodessa, niin kyllä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta tällainen ajattelu on aivan perseestä, sillä pahimmillaan teknisestikin puhdas taklaus voi johtaa vaikkapa halvaukseen, jos vastaanottaja on huonossa asennossa.
Voi ja voi, mutta tähän mennessä tuollaista ei ole kertaakaan tapahtunut niissä kymmennissä tuhansissa ammattilaisten aikuisten peleissä mitä on pelattu. Sen sijaan vahinkotörmäyksistä on ainakin Otevrel halvaantunut. Sen perusteella loogisempaa siis olisi kieltää koko jääkiekko kuin yksi sen osa.

Mooren ruma ja pahannäköinen taklaus Näslundiin ajassa 0.44
http://nl.youtube.com/watch?v=xKeXMugPZVA
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja kohta 2) johtuu taas siitä että taklaus osuu päähän.
Muna-kana. Osuu päähän, koska Saarinen suorastaan tarjoaa päänsä taklattavaksi. Eipä siinä muita kropanosia ollut enää vaihtoehtona. Ja minusta se ei ole Seikolan syy. Seikola varmaan saa sanktioita, ellei ole saanut jo. En ole seurannut viime hetken uutisia.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pidin myös Pesosen Jussin OPG:n telomista välittömänä kuittina oikeana reaktiona. Ei olisi ehkä pitänyt vetää mailalla, mutta pääasia, että vedettiin jollakin.
Eli sinulle on ok, että jos joku HIFK:n mies teloo vastustajan, vastustajan puupää käy telomassa vaikka Pikkaraisen tai Kuhdan?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Eli sinulle on ok, että jos joku HIFK:n mies teloo vastustajan, vastustajan puupää käy telomassa vaikka Pikkaraisen tai Kuhdan?

Voiko olla enempää OT ? No, vastaan kuitenkin: Onpa typerä kysymys. Miksi mulle HIFK-fanina pitäisi olla ookoo, että joku käy telomassa meidän pelaajan? Onko vaikea ymmärtää, että joku ei ole demari ja näkee asiat ennemmin oman joukkueen kannalta? Mun mielestäni on ookoo, että HIFK:n mies käy kuittaamassa, kun meitä kohdellaan kaltoin. Jos vastustaja käy kuittaamassa, venttaan tietenkin, että vedetään takaisin. Kas, olen HIFK-fani ja vitut välitän joukkueiden välisestä tasa-arvosta. Tällä kaudella emme kuitenkaan tule näkemään pahemmin kuitteja HIFK:lle
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tätä linjaa voi jatkaa loputtomiin, minä poistun tältä höpölinjalta. Vain asiaa.
Hyvä, että poistut. Väitteesi eivät pidä paikkaansa. Sen huomaa helposti, jos vähänkään viitsii katsella sitä klippiä, mikä on tähänkin ketjuun linkattu.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Näköjään meni. Tulkitsin nimittäin tuota lainaamaani kohtaa (väärin), niin että koska jokainen pelaaja on joskus pää alhaalla, niin silloin oikein olisi ettei häntä saisi taklata ja se on minun mielestäni niin vastoin koko lajin luonnetta vastaan kuin voi.
No oikeastaan tuo minun kirjoutus oli lähes pelkästään vastaveto näille "pää pystyyn ja kiviä taskuun" ja "jos ei osaa pitää päätä ylhäällä, niin ei ole asiaa kaukaloon" - mussuttajile. Itseäni vituttaa ideologia, jonka mukaan loukkaantuminen johtuu lähes yksinomaan taklattavan huolimattomasta pelaamisesta. Näin ajattelevat ihmiset tuskin ovat koskaan jääkiekkoa pelanneet. Itse olen myös sitä mieltä, että kaukalossa ei voi koko aikaa odottaa taklausta.

Huolimatta siittä, että olen kanssasi samaa mieltä tuosta yllä olevasta asiasta, niin olen myös tapuvainen ajattelemaan, että joka paikassa ei pidä, eikä saa taklata jos kaverilla on pää alhaalla. Kyllä sen itse huomaa ja tietää ennen taklausta koska kaverilla on pää alhaalla tai koska pääsee pommittamaan puun takaa. Näissä kohtaa pitää ymmärtää kunnioittaa vastustajan terveyttä, vaikkakin sen pommittaminen on niin vitun kivaa. Pakko ei ole painaa aivan täysillä taklausta loppuun, koska siinä tilanteessa pienempikin voima riittää lennättämään kaveria näyttävästi.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä, että poistut. Väitteesi eivät pidä paikkaansa. Sen huomaa helposti, jos vähänkään viitsii katsella sitä klippiä, mikä on tähänkin ketjuun linkattu.

Jos ymmärrät lukemasi, niin poistun sinun höpö-linjaltasi, se ei johda mihinkään.

TBK kirjoitti täyttä asiaa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No oikeastaan tuo minun kirjoutus oli lähes pelkästään vastaveto näille "pää pystyyn ja kiviä taskuun" ja "jos ei osaa pitää päätä ylhäällä, niin ei ole asiaa kaukaloon" - mussuttajile. Itseäni vituttaa ideologia, jonka mukaan loukkaantuminen johtuu lähes yksinomaan taklattavan huolimattomasta pelaamisesta. Näin ajattelevat ihmiset tuskin ovat koskaan jääkiekkoa pelanneet.
Täysin samaa mieltä koko TBK:n kirjoituksesta ja juuri tuo sama ideologia minuakin vituttaa. Noista "pää pystyyn" kirjoittajista syntyy väkisinkin mielikuva, että ovat kuulleet tuon sanonnan ja hokevat sitä, mutta eivät ymmärrä pätkääkään mikä tilanne on kaukalossa.

Tästä taklauksesta tekee minusta törkeän juuri se, että Seikola ei pyri estämään tapahtunutta vaikka hänen on pakko ymmärtää, että siinä voi käydä pahasti. Tässä kohdin puuttuu täysin kunnioitus vastustajaa kohtaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos ymmärrät lukemasi, niin poistun sinun höpö-linjaltasi, se ei johda mihinkään.

TBK kirjoitti täyttä asiaa.
TBK kirjoitti asiaa, sinä sen sijaan et. Nyt ne värilasit pois naamalta.
- Seikola polkee vauhtia todella jo ennen videoklippiin saapumista
- Seikolan kyynärpää on irti vartalosta
- Saarinen on irti laidasta. Kyseessä on ryntäys, kyynärpäätaklaus sekä laitataklaus.
- Seikola ei polje vauhtia vaan liukuu tilanteeseen
- Seikolan kyynärpää ei ole irti vartalosta
- Edelläolevista johtuen kyseessä voi mahdollisesti olla korkeintaan laitataklaus. Saarinen on ehkä max 50 cm irti laidasta.

Nämä kaikki pystyy toteamaan tänne linkitetyistä klipeistä.

Seikolalta huonoa tilannetajua mennä tilanteeseen turhan täysillä, mutta kuuden pelin pelikiellon vaatiminen kyseisestä tilanteesta on liioittelua. Kyseessä oli kuitenkin taklaus. Mieleen tuli lähinnä Jakke Ruudun taklaus Jagriin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täysin samaa mieltä koko TBK:n kirjoituksesta ja juuri tuo sama ideologia minuakin vituttaa. Noista "pää pystyyn" kirjoittajista syntyy väkisinkin mielikuva, että ovat kuulleet tuon sanonnan ja hokevat sitä, mutta eivät ymmärrä pätkääkään mikä tilanne on kaukalossa.

Tästä taklauksesta tekee minusta törkeän juuri se, että Seikola ei pyri estämään tapahtunutta vaikka hänen on pakko ymmärtää, että siinä voi käydä pahasti. Tässä kohdin puuttuu täysin kunnioitus vastustajaa kohtaan.
Ymmärrän kyllä, että tuota "pää ylös" -mantraa hoetaan kyllästymiseen asti, ja että se vituttaa, kun sitä käytetään väärässä paikassa (tosin tässä se on oikea paikka). Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että Saarinen loukkaantuu hyvin suurella varmuudella siksi, että hän lyö paljaan päänsä jäähän. Ketä tahansa sattuu pahasti tuossa tapauksessa riippumatta siitä, mitä joku vastustaja on sitä ennen tehnyt. Minusta tuo on ihan silkkaa hurskastelua tehdä Seikolan taklauksesta se mörkö tässä nimenomaisessa tapauksessa. Tuossa taklauksessa ei ole todellakaan mitään erikoista. Vielä vähemmän törkeää.

En tiedä, onko Saarisen kypärän hihna löysällä tai viallinen, vai irtoaako se ihan silkasta iskun voimasta. Mutta uskallan väittää, että tätä ketjua ei olisi, jos se kypärä olisi pysynyt päässä.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
- Seikola ei polje vauhtia vaan liukuu tilanteeseen
- Seikolan kyynärpää ei ole irti vartalosta
- Edelläolevista johtuen kyseessä voi mahdollisesti olla korkeintaan laitataklaus. Saarinen on ehkä max 50 cm irti laidasta.

Eiköhän tuo taklaus nyt kaikkein selvimmin ole päähän kohdistunut taklaus, josta sanktiot kuuluu tuomita. Päähänhän tuo osuu, josta syy osin kuuluu toki Saarisen kyyristelylle.

Noiden klippien perusteella en edelleenkään ole täysin vakuuttunut, että Seikolalla olisi kyynärpää kiinni vartalossa (tosin en ole jaksanut hinkata varsinaista osumakohtaa edestakaisin niin kuin ilmeisesti moni muu on tehnyt, olen vain katsonut klipin viitisen kertaa). Kyynärpään asento/sijainti kuitenkin muuttuu selvästi jo ennen taklausta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysin samaa mieltä koko TBK:n kirjoituksesta ja juuri tuo sama ideologia minuakin vituttaa. Noista "pää pystyyn" kirjoittajista syntyy väkisinkin mielikuva, että ovat kuulleet tuon sanonnan ja hokevat sitä, mutta eivät ymmärrä pätkääkään mikä tilanne on kaukalossa.

Tästä taklauksesta tekee minusta törkeän juuri se, että Seikola ei pyri estämään tapahtunutta vaikka hänen on pakko ymmärtää, että siinä voi käydä pahasti. .

Oletko edes katsonut kyseistä taklausta? "Tässä kohdin puuttuu täysin kunnioitus vastustajaa kohtaan" on jo aika raju väite heittää ihan lonkalta. Jos katsot videon, niin kiekon haltuunsa saatuaan, Lönnbergin laitamainoksen kohdalla, Saarinen nostaa pään pystyyn ja on täysin valmis ottamaan taklauksen vastaan. Raxxin mainoksen kohdalla, juuri ennen punaviivaa, kumartuu yllättäen todella huonoon asentoon, tässä vaiheessa Seikolalla on matkaa max. 2 metriä Saariseen, mikä tarkoittaa korkeintaan muutamaa sekunnin kymmenystä ajallisesti. Eipä siinä ole edes riittävästi reaktioaikaa enää taklauksen estämiseksi.

Nämä tilanteet voi kieltämättä nähdä hieman eri tavalla, mutta se kyllä ihmetyttää, miten joillakin voi näkökyky olla tasolla "Stevie Wonder" pelkästään sen takia, että loukkaantunut pelaaja pelaa omassa suosikkijoukkueessa. Tällä nyt viittaan lähinnä saluzciin.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nämä tilanteet voi kieltämättä nähdä hieman eri tavalla, mutta se kyllä ihmetyttää, miten joillakin voi näkökyky olla tasolla "Stevie Wonder" pelkästään sen takia, että loukkaantunut pelaaja pelaa omassa suosikkijoukkueessa. Tällä nyt viittaan lähinnä saluzciin.

Katsos, meillä kun on se ero, että minä en hinkkaa suttuisia klippejä edes eestaas, vaan tilanteen paikan päällä, hyvin läheltä nähneenä tuon tänne pelkkää faktaa, enkä katso tilannetta naapuriseuran kateellisin sumusilmin.

Emmeköhän saa kuulla puolueettoman näkemyksen, kun Mr.Muukkonen on puhunut.

Haluatko kenties nimitellä joillakin muilla sitaateilla minua vielä? Se näyttää teillä joillakinstadin kakkosjengiläisillä olevan näämmä tapana.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katsos, meillä kun on se ero, että minä en hinkkaa suttuisia klippejä edes eestaas, vaan tilanteen paikan päällä, hyvin läheltä nähneenä tuon tänne pelkkää faktaa, enkä katso tilannetta naapuriseuran kateellisin sumusilmin.

Emmeköhän saa kuulla puolueettoman näkemyksen, kun Mr.Muukkonen on puhunut.
.


Eiköhän se Muukkonenkin hinkkaa clippejä edestakaisin.

Toivottavasti olet edelleen samaa mieltä kun kurinpitopäätös on luettavissa, eiköhän tuo huomenna ole tiedossa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Se mikä tässä sm-liigassa tuntuu olevana aikamoinen trendi, on se että taklauksia ei osata ottaa enää vastaan. Suurimmaks osaksi taklauksia otetaan vastaan tyylin kääntämällä selkä vastustajalle, kuten salibandyssä. En nyt tarkoita että tässä kyseisessä taklauksessa olisi siitä kyse, mutta näin yleisesti. Itsekin pelanneena tiedän, että ihan oman terveyden kannalta siihen kiekkoon ei kannata ihan liian kauaa tuijotella, jos se omassa lavassa on. Saattaapi se vastustajan rinta tulla yllättävän lähelle nassua. Tottakai taklaajalla on vastuu aina, mutta myöskin taklattavan pelaajan pitää kantaa vastuunsa, juuri näissä selän kääntämisissä, tai kyyryyn menemisissä yms.

Ja toinen, mikä jo junnuna opetettiin, on tuo kypärän hihna. Aina tiukalle. Piste. Jos on hihna löysällä niin ei pelata. Vaikka kuinka se oli isommilla pojilla löysänä ja oli hienon näköistä. Itse se opein kerrasta. Riitti kun meni kaks hammasta ja molemmat huulet. Alkoi se remmi pysyä tiukalla, vaikka häkki olikin päässä. Se nyt vaan on totta että kipu opettaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Eiköhän se Muukkonenkin hinkkaa clippejä edestakaisin.

Toivottavasti olet edelleen samaa mieltä kun kurinpitopäätös on luettavissa, eiköhän tuo huomenna ole tiedossa.

Eikös tuo muukkosen linja näkynyt jo tuossa mäen casessa ?
Eli aikas hissua taitaa olla sen kuuden pelin kanssa.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Ihme horinoita kompastumisista ja laitataklauksista. Ainakin mun clipissä Saarinen luistelee kumarassa, mutta ei se mihinkään kompastu ja sen tähden ole alhalla. Ja edelleen mun clipissä sillä on varmaan harttarit laidassa kiinni. Hyppyä tai kyynärpäätaklausta tosta ei saa tekemälläkään.

Puhdas, joskin turhan kova ja ikävän näköinen, taklaus, jo annettu yksi lisämatsi riittää hyvin.

Saariselle toipumisia.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Ihme horinoita kompastumisista ja laitataklauksista. Ainakin mun clipissä Saarinen luistelee kumarassa, mutta ei se mihinkään kompastu ja sen tähden ole alhalla.
Katsopa tarkemmin tuota Rapidsharesta ladattavaa videota 3,8 sekunnin kohdalla. Saarisen toinen luistin jää jotenkin hassusti jäähän kiinni, meinaa lentää nokalleen (ei Jalonen). Sen jälkeen luisteluasento on melko epäterveellinen. Sekuntia myöhemmin jysähtää.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Katsopa tarkemmin tuota Rapidsharesta ladattavaa videota 3,8 sekunnin kohdalla. Saarisen toinen luistin jää jotenkin hassusti jäähän kiinni, meinaa lentää nokalleen (ei Jalonen). Sen jälkeen luisteluasento on melko epäterveellinen. Sekuntia myöhemmin jysähtää.

kyllähän tuo ilkeä tilanne on, ei siitä voi muuta kyllä sanoa. Mutta toisaalta, kun on nepea pelitilanne, niin sekunti on aikas lyhyt aika reagoida. Tai mistä sitä tietää, vaikka Seikola olis kerenny jonkin verran hidastamaankin jo taklaustilanteessa, mutta ei vaan kerenny riittävästi rauhottaan.
Tosin Saarista varmaan lohduttaa ihan vitusti tällanen vääntäminen täällä..:)
 

Dominator131

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Harmillista, ettei taklauksesta olevaa 3 eri kuvakulman kuvaa ole saatu mihinkään internetin syövereihin. Tuo "perus tv-kameran" kuva on juuri se mistä Seikolan kyynärpää ei näy oikeassa kulmassa (kyynärpää oli se joka osui ensimmäisenä päähän, oltiin sitten pää ylhäällä tai alhaalla). Areenan videotaululla kelailtiin moneen otteeseen Jokereiden tai Ilveksen päädystä kuvattua videota, josta monen paikalla olleen (myös itseni) kommentit kyynärpäästä päähän johtuvat.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Olen koko ajan todennut omaan kantaani liittyen, että mulla ei ole mitään muuta näkökulmaa kuin Nelosen suttuinen clippi ja sen perusteella taklauksen teknisestä puolesta ei ole huomauttamista. Siinä ei näe kyynärpään liikkeitä erkkikään. Niinpä totesin ylipäätään, että Seikola olisi ehtinyt tehdä jotain ja jättää vetämättäkin, vaikka taklaa puhtaasti. Tästä piittaamattomuudesta 1 tai jopa 2 (aivotärähdys Saariselle) ottelua olisi sopiva. 1 matsihan tuli tienattua samantien. Samalla heitin luottamuslauseen Muukkoselle, jolla on käytettävissään parempaa matskua. Jos sieltä nähdään kyynärpään nosto ja isku päähän, on tilanne aivan toinen ja Seikola lusii yli 3 matsia - ja ihan aiheesta. Eipä tässä voi muuta kuin venttailla Muukkosen päätöstä.
 

wezq

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt vasta ehtii ottamaan kantaa ko. tilanteeseen. Mielestäni suurin syy tapahtuman syntyyn oli Saarisen kokemattomuus ottaa vastaan kovia taklauksia. Ei tuolla tasolla voi luistella kyyryssä katse vain kiekossa, tosin Saarisen kompurointi teki tilanteesta pahemman näköisen kuin se oikeasti oli. Ottelurangaistus on riittävä rangaistus kun sitä vertaa Mäen taklaukseen -> molemmat onnettomien sattumien summia.

Saariselle pikaisia toipumisia, ja Seikolalle parempaa onnea pommien osumisessa. No hard feelings.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös