Kuten jo moni edellä onkin jo todennut, Saarinen tulee tilanteeseen huonossa asennossa. Samoin moni ihan oikein toteaa, että Saarinen kelaa ihmeellisessä asennossa pitkän pätkän. Saarinen omalta osaltaan kantaa ehdottomasti vastuun tapahtuneesta, mutta samalla on täysin selvää se, että tässä tosiaankin kerrankin puhutaan päähän kohdistuneesta taklauksesta, eikä päähän osuneesta taklauksesta. Seikolalta täysin tahallinen ja tuottamuksellinen teko, josta tulevan pelikiellon pituus on oltava vähintään 5 ottelun pituinen. Seikola kaiken lisäksi tehostaa tahallisen vahingoittamisen tarkoittaman tekonsa hyppäämällä. Melkein suurin häpeä tilanteessa on se, että Seikola pääsee poistumaan kaukalosta hampaat tallella tai ilman katkaistuja käsiä. Myös se tosiasia, että Nielikäiselle ei annettu vaihtoaitiosta lupaa toimia pyövelinä tilanteessa, on jokseenkin noloa. Onneksi kuitenkin Ilmari Pitkänen ei jäänyt tilanteessa toimettomaksi, vaan näytti olevansa valmis puolustamaan joukkuetoveriaan, valitsemalla parikseen heti kokeneen nikkarin.
Kaikista häpeällisintä tuossa tilanteessa oli kuitenkin varsin äänekkäästi ja omiaan kannustaneen Ilves-kannattajien moukkamainen käytös. Siinä vaiheessa kun Saarinen makasi jäässä liikkumattomana ja lääkärit arpoivat uskaltaako häntä nostaa paareille, Ilves kannattajat osoittivat suosiotaan tästä törkeästä taklauksesta. Minä olen seurannut jääkiekkoa ja SM-liigaa rapiat 30 vuotta ja ikinä ennen en ole nähnyt yhtä moukkamaista käytöstä. Tilanteessa kannustustaan ilmaiseille Ilves kannattajilla minulla ei ole oikeastaan mitään muuta sanottavaa kuin että hävetkää, saatanan siat!