Mutta ryhmäkuria, jokerifanit hei. Rajat pitää olla kristallinkirkkaat. Ja itse asiassa, jos te ihan oikeasti haluaisitte lopettaa tämän kierteen, pitäisi ne rajat vetää paljon ylemmäs kuin olisi ehdottoman välttämätöntä. Siinä vaiheessa kun Eteläpääty ry. ei vaadi pelkästään lakien noudattamista vaan myös normaalia, hyvää käytöstä, näitä ongelmia ei enää ilmenisi. Ei ainakaan samassa laajuudessa. Normaalien käytöstapojen edellyttäminen ei ainakaan EtäKärpille ole ongelma, tiedä sitten onko teille.
Pata kattilaa soimaa, tekisi mieleni sanoa. Olen reissaillut matseissa myös EtäKärppien järjestämillä reissuilla ja kyllä se hyvä käytös on usein ollut pelkkä haave niin halleissa, kuin matkan aikanakin. Väkeä on joutunut ongelmiin järkkäreiden kanssa ja taukopaikoilla on tullut negatiivista palautetta. Keski-Suomessa taitaa olla muutama huoltoasema, johon ei kannata Kärppä-paita päällä mennä.
Olen myös reissannut omatoimisia matkoja, joilla olen ollut etiksien kanssa samassa katsomossa. Näin oli viimeksi torstaina Hakametsässä. Yksikään EtäKärppien edustaja ei tullut kysymään minulta, onko minulla lippua kyseiseen katsomoon. Kantaisiko EtäKärpät ry nyt vastuun, jos olisin kokenut tarpeelliseksi aiheuttaa häiriötä hallissa, vai sanoutuisiko yhdistys irti hommasta, koska en ole yhdistyksen jäsen, enkä ollut hankkinut lippuani etiksien kautta. Ainakin tähän asti joku yhdistyksen aktiiveista on ollut heti ilmoittamassa, ettei yhdistyksellä ole asian kanssa mitään tekemistä, jos jotain hämminkiä on ollut, viimeksi mailman- viimeisen Porin reissun jälkeen.
Onko tosiaan niin että täysin ulkopuoliset voivat mennä Jokeri-fanikatsomoon savuttamaan? Eikö niillä fanimatkoilla oteta nimet ylös esim. maksujen yhteydessä? Luulisi ettei Jokereiden katsomoon ole ulkopuolisilla mitään asiaa ja jos olisin Jokeri-fani niin en todellakaan päästäisi sinne ketään ulkopuolista perseilemään ja pilaamaan kaikkien mainetta.
Vieläkin ihmettelen miten sinne Jokereiden katsomoon pääsee näitä ulkopuolisia. Ja jos jostain ihmeen syystä pääsee (Jokerifanina kyllä estäisin tämän) niin luulisi olevan erityistä hinkua ottaa nämä ulkopuoliset kaverit kiinni pilaamasta koko yhdistyksen mainetta.
Eiköhän se ole tapahtuman järjestäjän homma pitää huoli siitä, että jokainen on siinä katsomossa, johon lippu oikeuttaa. Jos väkeä on väärässä katsomossa, ei yhdistystä voi siitä laittaa minkäänlaiseen vastuuseen. Yksittäisellä katsojalla ei ole mitään oikeutta kysellä, onko katsomoon saapuvalla tyypillä lippua siihen katsomoon. Ei voi myöskään olettaa, että kukaan tuntisi kaikki reissussa olijat nimeltä ja ulkonäöltä.
Mikään ei estä joo, mutta eipähän ole sitten mitään 200 hengen lihamuuria suojana. Muutama hassu savuttaja jää "paljaasta" katsomosta kiinni saman tien.
En kyllä kutsuisi tuota kakaralaumaa miksikään lihamuuriksi, vaikka heitä lukumääräisesti paljon onkin. Varsin pienikin tuulenpuuska riitäisi levittämään koko orkesterin kuin Hujasen paskan.
Asia selvä. Nyt ei ollut toimittu kuten esimerkiksi Porissa jossa yksi katsomonosa oli vain Jokerien faneille. Eli tietenkin noin kun toimitaan niin se mystinen ulkopuolinen voikin päästä joukkoon.
Porissa oli Jokerifanien katsomossa myös omatoimimatkailijoita, joilla oli lippu muualle. Järjestyksenvalvojat päästivät näitä tyyppejä omiensa joukkoon.
No jos näin on, niin miksei Jokerifanit tee mitään vaan antavat täysin ulkopuolisten tahrata oman maineensa? Luulisi että olisi kiinnostusta ottaa kaverit saman tien kiinni ja kiikuttaa niska-perse-otteella säilöttäväksi. Kyllähän sen nyt näkee ketkä on ulkopuolisia ja ketkä ei.
Yhdistyksen puheenjohtaja on näitä yrittänyt toppuutella ja ohjeistanut edes vähän käyttämään järkeä noissa touhuissa. Seurauksena tuomittiin omiensa joukossa petturiksi ja fiksuimmat kävivät sotkemassa kaverin talon seinät.