Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 611 202
  • 5 631

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yleensä varsinkin ravintoketjun yläpäässä olevat kuvittelevat olevansa korvaamattomia ja ansainneensa palkan.
Siinä he ovat oikeassa. on hemmetin vaikeaa löytää pieneen tai keskisuureen firmaan osaavaa toimitusjohtajaa, liiketoimintajohtajaa, ratkaisumyyjää tai vastaavaa ja jos sellainen pois lähtee, niin kusessa firma usein on. Sitten on toki kaikenlaisia henkilöstöpäällilöitä ja talouspuolen ihmisiä, joita kasvaa vähän joka oksalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin. Itse opettajana seuraan hyvin närkästyneenä hoitajien valittamista nykytilanteesta. Eipä ainakaan työt ole loppumassa niinkuin monilla muilla aloilla.

Itse toimin opettajana 800 oppilaan ja 100 aikuisen yksikössä. Jokainen voi laskea kontakteja ja riskejä tuosta mutta enpä valita kun töitä on. Ja ne ihanat visiirit jotka suojaavat meitä jopa karanteeneilta. Siitä lienevät hoitajatkin kateellisia.
 
K

kiwipilot

Niin. Itse opettajana seuraan hyvin närkästyneenä hoitajien valittamista nykytilanteesta. Eipä ainakaan työt ole loppumassa niinkuin monilla muilla aloilla.

Itse taas seurasin hämmentyneenä opettajien keväistä parkumista koronariskistä. Ei sen puoleen, naureskelen myös sairaanhoitajien jatkuvalle uhriutumiselle: joitain poikkeuksia lukuunottamatta pidän varsin hölmönä ihmistä joka painaa vuosikausia paskoja ja raskaita hommia, paskalla palkalla (omasta mielestään) eikä vaihda alaa, varsinkin kun tässä maassa on niinkin hieno systeemi kuin aikuiskoulutustuki.

T: HT eh (sh), vuositulot 50k

ps. Valintojahan nämä.
pps. Missä on @kalevi ?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta palkan kuuluukin jossain määrin korreloida työturvallisuuden kanssa. Tällä tarkoitan sitä, että valmistuvalla hoitajalla on käytännössä auringonvarma työpaikka eläkeikään saakka. Jos hoitajat kiskoisivat 4k ylöspäin palkkoja, niin olisihan se outo yhtälö. Omalla kaupallisella alalla on aika paljon sitä hyväpalkkaista jengiä saanut kenkää ja hakee kilpaa paikkoihin, jotka saavat +100 hakijaa järjestään.

Omasta mielestä tietysti erikoista, jos alle 20-vuotiaana tietää jo mitä haluaa työkseen tehdä ja hakeutuu hyvin selkeään urapolkuun koulutusvalinnan myötä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaaha, täällä oikeamieliset avautuvat. Kuka teistä on ollut osastolla katsomassa/kuuntelemassa huonovointisia ihmisiä? Joka vuoro, 8 tuntia?
Totta vitussa se toimari ansaitsee 200 tonnia vuodessa, kun ruuveja myydään, varsinkin kun itse ollut tekemässä hommia. Ja varsinkin sopimussuhteessa. Sentään kovia bisnesneuvotteluja.
Kun niitä potilaita siellä auttelee, eikä mitään voi, tulee aika toivoton olo. Se, mikä palkka riittää, on epäolennaista, ihmishenkeä kun ei voi arvottaa. Mutta en minä ainakaan omaa elämääni ihan ilmaiseksi myisi.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jaaha, täällä oikeamieliset avautuvat. Kuka teistä on ollut osastolla katsomassa/kuuntelemassa huonovointisia ihmisiä? Joka vuoro, 8 tuntia?
Totta vitussa se toimari ansaitsee 200 tonnia vuodessa, kun ruuveja myydään, varsinkin kun itse ollut tekemässä hommia. Ja varsinkin sopimussuhteessa. Sentään kovia bisnesneuvotteluja.
Kun niitä potilaita siellä auttelee, eikä mitään voi, tulee aika toivoton olo. Se, mikä palkka riittää, on epäolennaista, ihmishenkeä kun ei voi arvottaa. Mutta en minä ainakaan omaa elämääni ihan ilmaiseksi myisi.
Mikä lasketaan huonovointiseksi? 6 vuotta samassa paikassa tällä hetkellä muistisairaiden vanhusten kanssa, eikä taida sormet ja varpaat riittää saattohoitojen määrään. Ja minä en ole edes sairaanhoitaja, ja koen palkkani riittäväksi, säästöönkin jää. Eri tavalla meillä töissä on tietysti kiire kuin sairaalan osastolla, mutta kiire kuitenkin.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Duunitorin mukaan sairaanhoitajan keskipalkka on 3133 euroa.
Oma sairaanhoitajan peruspalkkani on noin 2400 euroa kuussa. Korkeakoulun läpikäyneelle se ei todellakaan oo mikään hyvä palkka..


2. Sairaanhoitajien työolosuhteet ovat muuttuneet kestämättömiksi koronan vuoksi.
Suomessa on tällä hetkellä alle 300 potilasta sairaalassa koronan vuoksi (heistä alle 30 teholla). Suomessa on noin 72 000 työssä olevaa sairaanhoitajaa. Onko korona todella tehnyt heidän kaikkien työstä niin helvetillistä, että koko jengi tarvitsee bonuspalkkion? Bonuspalkkioksi ei voida laska sitä, että he ovat ensimmäisinä rokotusjonossa ja voivat siten aloittaa normaalin elämän ennen muita suomalaisia?

Sairaanhoitajien työ korona aikana on vaatinut myös kaikilta muilta sopeutumista. On tullut uusia varotoimia. Uusia suojavarusteita ja henkilöstöä on sijoitettu uudelleen minimaalisella perehdytyksellä. Lisäksi poikkeuslain varjolla teetettiin hoitoalan ihmisillä ylitöitä sekä muita paikkauksia, vaikkei niillä ollut mitään tekemistä koronan kanssa. (NÄMÄ OVAT RIITAUTETTU OIKEUSASIAMIEHELLE)

LISÄKSI koronaviirus on niittänyt useita kokonaisia hoitokoteja eli kaatanut niin asukkaita kuin joitajiakin sairasvuoteelle. Koronapotilaan hoitamisen velvoittaminen oman sairastumisen uhalla pitäisi oikeuttaa jonkinlaiseen korvaukseen.
Oudon hiljaista on myös se, ettei paljoa puhetta irtoa siitä, että Terveystalo (tai joku muu näistä ns. pörriäisistä) antoi 500 bonuksen omille työntekijöilleen.
Ainakin Tehy piti hyvin ääntä tästä omissa somekanavissaan. Yksityiset työterveysasemat ja lääkärikeskukset ovat oikeasti ihan hyviä työpaikkoja, joissa pääsee välillä ihan tienisteillekki (ylitöillä). Ongelmia tuovat yksityiset hoitolaitokset, joissa vanhusten hoidolla tehdään valtavia summia samalla kun hoito on perseestä ja työntekijän palkkauskin on poljettu tarpeeksi alas.

Tässä nyt omia pikaisia vastauksia mitä osaan äkkiseltään sanoa teille alustavasti . Ei siis yksistään sulle osoitettu :) ei
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Oma sairaanhoitajan peruspalkkani on noin 2400 euroa kuussa. Korkeakoulun läpikäyneelle se ei todellakaan oo mikään hyvä palkka..
Kuitenkin jos totta puhutaan se on ammattikorkeakoulu ja vain 3,5 verrattuna esim. insinöörien 4v eli palkkaero on koulutuksen pituuden perusteella perusteltu.
Toisekseen palkasta päätellen teet pelkkää päivätyötä ja siitä tuo on ihan ok palkka kun lomia on se 7-8 viikkoa vuodessa, heti kun lomat on se 5 viikkoa vuodessa niin palkka voi olla 2800.

Sairaanhoitajien työ korona aikana on vaatinut myös kaikilta muilta sopeutumista. On tullut uusia varotoimia. Uusia suojavarusteita ja henkilöstöä on sijoitettu uudelleen minimaalisella perehdytyksellä. Lisäksi poikkeuslain varjolla teetettiin hoitoalan ihmisillä ylitöitä sekä muita paikkauksia, vaikkei niillä ollut mitään tekemistä koronan kanssa. (NÄMÄ OVAT RIITAUTETTU OIKEUSASIAMIEHELLE)

LISÄKSI koronaviirus on niittänyt useita kokonaisia hoitokoteja eli kaatanut niin asukkaita kuin joitajiakin sairasvuoteelle. Koronapotilaan hoitamisen velvoittaminen oman sairastumisen uhalla pitäisi oikeuttaa jonkinlaiseen korvaukseen.
Ei se korona nyt kuitenkaan jokaista tapa. Sen sijaan teollisuudessa käytetään oikeasti aineita jotka joko tappavat tai aiheuttavat heti kun altistuminen tulee niin seurauksia, koronan suhteen ei ole näin vaan se vaatii sairastumisen.
Sen riski toki kasvaa kun joutuu olemaan 8h vuoron tekemisssä potilaiden kanssa.

Osalla ehkä tehtiin noita mutta ei se mikään vakio toiminta tapa ollut.
Useita kokonaisia hoitokoteja ei ole kyllä mennyt sairasvuoteelle, eikä hoitokotien hoitajia mutta muutamassa on kyllä ollut keskimääräistä enemmän tartuntoja.
Pitäisikö siis jokaisen, joka käsittelee töissä vähänkään terveydelle vaarallista materiaalia olla heti oikeutettu korvaukseen?
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kuitenkin jos totta puhutaan se on ammattikorkeakoulu ja vain 3,5 verrattuna esim. insinöörien 4v eli palkkaero on koulutuksen pituuden perusteella perusteltu.
Toisekseen palkasta päätellen teet pelkkää päivätyötä ja siitä tuo on ihan ok palkka kun lomia on se 7-8 viikkoa vuodessa, heti kun lomat on se 5 viikkoa vuodessa niin palkka voi olla 2800.
Puhuin peruspalkastani ja teen kolmivuorotyötä. Lomia mulla on vuodessa 6 viikonverran ja mun työkokemus on 8 vuotta . Ainakin Vamkissa insinöörit teki omat työharjoittelunsa palkallisena joten ei ihan toi 0.5 vuoden koulutus pituus pitäisi selittää noin suurta palkkaeroa. Esimerkiksi terveydenhoitajat lukevat saman 4 vuotta eivätkä pääse lähellekään insinööripalkkoja.


Ei se korona nyt kuitenkaan jokaista tapa. Sen sijaan teollisuudessa käytetään oikeasti aineita jotka joko tappavat tai aiheuttavat heti kun altistuminen tulee niin seurauksia, koronan suhteen ei ole näin vaan se vaatii sairastumisen.
Sen riski toki kasvaa kun joutuu olemaan 8h vuoron tekemisssä potilaiden kanssa.
Ei tapa mutta kivat tunnon tuskat siitä saa kun on sitä ollut levittämässä potilaisiin jotka se on tappanut. Ja kyllä tiedän useampia 16 paikkaisia hoitolaitoksia joissa suurin osa on sairastanut koronan ja osa asukkaista kuollut siihen. Ja kyllä myös sairaanhoidossa käytetään erittäin myrkyllisiä lääkkeitä päivittäin ja ollaan tietyissä toimipisteissä säteilyn sekä myrkyllisten kaasujen kanssa tekemisissä.
Pitäisikö siis jokaisen, joka käsittelee töissä vähänkään terveydelle vaarallista materiaalia olla heti oikeutettu korvaukseen?
Maailmanlaajuisen vaaralliseksi todetun pandemian, jonka johdosta koko maapallo on isketty polvilleen niin kyllä sellasen sairauden hoitamisesta minunlielestäni korvaus kuuluisi antaa. Näin toimittiin mm Ruotsissa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Puhuin peruspalkastani ja teen kolmivuorotyötä. Lomia mulla on vuodessa 6 viikonverran ja mun työkokemus on 8 vuotta . Ainakin Vamkissa insinöörit teki omat työharjoittelunsa palkallisena joten ei ihan toi 0.5 vuoden koulutus pituus pitäisi selittää noin suurta palkkaeroa. Esimerkiksi terveydenhoitajat lukevat saman 4 vuotta eivätkä pääse lähellekään insinööripalkkoja.
Erona toinen tekee töitä julkisella puolella toinen tekee töitä yksityisellä puolella suurimmaksi osaksi. Toisella on riski saada kenkää toisella ei, silloin ei kannata palkoista juuri puhua.
Oletko valmis siihen, että lomaa on viisi viikkoa vuodessa vaikka työkokemusta on 25v jos palkka nousee 400€/kk ?
Tuon 2-3v ylimääräinen loma verrattuna yksityiseen kyllä korvaa sen itse olisin heti valmis alentamaan palkkaani jos saisin noin hieno loma edut kuin julkisella puolella on se lisäisi samantien työnantajan kilpailukykyä ja tulisi lisää tilauksia ulkomailta.
Se on edellytys siihen, että julkisen puolen sairaanhoitaijen palkkoja voidaan yleisesti nostaa.

Ei tapa mutta kivat tunnon tuskat siitä saa kun on sitä ollut levittämässä potilaisiin jotka se on tappanut. Ja kyllä tiedän useampia 16 paikkaisia hoitolaitoksia joissa suurin osa on sairastanut koronan ja osa asukkaista kuollut siihen. Ja kyllä myös sairaanhoidossa käytetään erittäin myrkyllisiä lääkkeitä päivittäin ja ollaan tietyissä toimipisteissä säteilyn sekä myrkyllisten kaasujen kanssa tekemisissä.
Tunnon tuskat ovat asia erikseen. Mutta korona nyt on valitettavasti sellainen tauti, että selkeästi heikommalla vastustuskyvyllä olevat henkilöt kuolevat siihen useammin.
Toiset ajelee röntgen rekalla ympäri Suomea ja saavat siitä kyllä hyvää korvausta teollisuuteenkin nähden ei mitään ongelmaa, mutta ne ovatkin niitä erikoisaloja. Ei jokaisen sairaanhoitajan osaaminen kuten ei jokaisen insinöörin osaaminen ole erityistä erona on vaan yleensä palkanmaksaja.

Maailmanlaajuisen vaaralliseksi todetun pandemian, jonka johdosta koko maapallo on isketty polvilleen niin kyllä sellasen sairauden hoitamisesta minunlielestäni korvaus kuuluisi antaa. Näin toimittiin mm Ruotsissa.
Miksi toisille pitäisi maksaa siitä, että ovat siellä missä heidän pitää olla ylimääräistä jos toisilta lähti työt kokonaan pois kun hallitus niin päätti?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ainakin Vamkissa insinöörit teki omat työharjoittelunsa palkallisena joten ei ihan toi 0.5 vuoden koulutus pituus pitäisi selittää noin suurta palkkaeroa. Esimerkiksi terveydenhoitajat lukevat saman 4 vuotta eivätkä pääse lähellekään insinööripalkkoja.
Tämä on vähän hölmö keskustelu. Insinööreistä suurin osa työskentelee yksityisellä puolella kun taas hoistuista suurin osa julkisella, joten se jo selittää palkkaeroa. Toinen juttu on, että insinööri ei ole mikään työtehtävä vaan koulutus. Sellaisella koulutuksella voi tehdä jos sun minkälaista työtä. Insinöörinkoulutuksella voi päästä vaikka kymppitonnin ansioihin kun etenee johtajatehtäviin tai alkaa yrittäjäksi. Kukaan ei varmasti estä hoitajia tekemästä samaa.

Muutenkin on tosin sanottava, että kun palkkaan ihmisiä töihin, niin ei minua voisi vähempää kiinnostaa että onko jonkun koulutus kestänyt 3 vai 5 vuotta vai onko hän opetellut asiat itse. Oleellista on että mitä hän osaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Oletko valmis siihen, että lomaa on viisi viikkoa vuodessa vaikka työkokemusta on 25v jos palkka nousee 400€/kk ?
Ehdottomasti olisin valmis luopumaan mun yhden viikon lomasta jos tienaisin joka kk 400 enemmän.
Miksi toisille pitäisi maksaa siitä, että ovat siellä missä heidän pitää olla ylimääräistä jos toisilta lähti työt kokonaan pois kun hallitus niin päätti?
Kuten sanoin aikaisemmin hallitus päätti käyttää poikkeusoloja turvaamaan terveydenhoidon kapasiteettia, joka johti siihen että poikkeuslain varjolla teetettiin muutakin kuin koronaan liittyviä töitä. Jos poikkeusllakija käytetään niin siitä olisi pitänyt myös muullakin tavalla muistaa kuin valaisemalla Finlandia taloa siniseksi.
 
Kuten yllä mainittu, insinöörinä voi edetä urallaan eri tehtäviin. Minä olen insinööri, esimieheni on insinööri ja hänen esimiehensä on insinööri. Uskoisin, että esimiehelläni ja hänen esimiehellään on parempi palkka kuin minulla.

Käsittääkseni myös hoitajat voivat tehdä muutakin kuin ihan perustason hommia ja näin saada parempaa palkkaa? Ainakin tunnen yhden hoitajan joka on suurehkossa firmassa johtotehtävissä. Uskoisin, että myös hänellä on parempi palkka kuin jollain sairaanhoitajalla vanhainkodissa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jaaha, täällä oikeamieliset avautuvat. Kuka teistä on ollut osastolla katsomassa/kuuntelemassa huonovointisia ihmisiä? Joka vuoro, 8 tuntia?
Totta vitussa se toimari ansaitsee 200 tonnia vuodessa, kun ruuveja myydään, varsinkin kun itse ollut tekemässä hommia. Ja varsinkin sopimussuhteessa. Sentään kovia bisnesneuvotteluja.
Kun niitä potilaita siellä auttelee, eikä mitään voi, tulee aika toivoton olo. Se, mikä palkka riittää, on epäolennaista, ihmishenkeä kun ei voi arvottaa. Mutta en minä ainakaan omaa elämääni ihan ilmaiseksi myisi.

Niin tähän mennessä se osaston toiminta on ollut hyvää (ainakin Töölössä jossa itse olin ns.vaativamman leikkauksen takia).

Mutta nyt kun työn puolesta olen hoitajien/ortopedien kanssa jatkuvasti yhteydessä, niin eroa on sairaalojen kiireessä isosti. Mutta yksi ongelma yhdistää: monesti liian vähän väkeä varsinkin traumakeskuksissa. Kovaa touhua.

MUTTA se aivan karmea tilanne on kotisairaanhoidon puolella. Siis epäinhimillinen suorastaan. Kuulin tossa taannoin että kotikäynnille on joskus aikaa vain osa siitä mitä se oikeasti veisi pesuineen kaikkineen. Tästä maailmasta me ei tiedetä, mutta ehkä pitäisi. Oli karmean kuuloista se, että jos tarvisi siihen käyntiin oikeasti vaikka 30-40min huolelliseen pitoon, niin onkin vaan suunnilleen puolet siitä aikaa. Melkosta menoa ja vähän pelottavaakin. Kaikille ei kuitenkaan mitään laitospaikkoja ole.
 
Viimeksi muokattu:

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tämä on vähän hölmö keskustelu. Insinööreistä suurin osa työskentelee yksityisellä puolella kun taas hoistuista suurin osa julkisella, joten se jo selittää palkkaeroa. Toinen juttu on, että insinööri ei ole mikään työtehtävä vaan koulutus. Sellaisella koulutuksella voi tehdä jos sun minkälaista työtä.
Joo siis itsehän en alunperin insinööreitä tähän keskusteluun tuonut. Silti todettava että onhan insinööreitä kunnankin puolella ja heillä on suhteessa sairaanhoitajiin paljon parempi palkka. Ja niinkuin Insinööri myöskään sairaanhoitaja ei ole työtehtävä vaan koulutus. Sairaanhoitajan palkka vaan tuppaa oleen aika sama työtehtävästä riippumatta.
Muutenkin on tosin sanottava, että kun palkkaan ihmisiä töihin, niin ei minua voisi vähempää kiinnostaa että onko jonkun koulutus kestänyt 3 vai 5 vuotta vai onko hän opetellut asiat itse. Oleellista on että mitä hän osaa.
Tällä esimerkillä valitettavasti ei tee sairaanhoitaja keskustelussa mitään , vaikka minustakin olisi hienoa jos voisin tehdä tiettyjä töitä tällä alalla pelkästään itseopiskelun jälkeen. Harmi vaan ettei toimi niin.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Tässä muutama kysymys pureskeltavaksi.
Voi tsiisus mitä idioottimaisuutta. Mulla oma ja kourallinen hyvin läheistä tuttua Tays:issa töissä.
Nuoria kun ovat niin palkka aivan skeidaa ja työtähän "pikkaisen" piisaa. Kaikki pyhät töissä.

Esimerkkinä 6pv putkeen töitä. Yksi vapaa ja taas pitkä pätkä työtä. Tuleehan siinä vapaata tuon jälkeen päiviä mutta ei piisaa, nuppi joutuu niin koville.

Yksitellen porukkaa putoillut pois(saikuille), on vain niin saakelin raastavaa.
Läheinen tuttu siivoa leikkausosastoja kaiken päälle. Funtsi pienessä mielessä millaista hommaa.

Niin tähän mennessä se osaston toiminta on ollut hyvää (ainakin Töölössä jossa itse olin ns.vaativamman leikkauksen takia).

Mutta nyt kun työn puolesta olen hoitajien/ortopedien kanssa jatkuvasti yhteydessä, niin eroa on sairaalojen kiireessä isosti. Mutta yksi ongelma yhdistää: monesti liian vähän väkeä varsinkin traumakeskuksissa. Kovaa touhua.

MUTTA se aivan karmea tilanne on kotisairaanhoidon puolella. Siis epäinhimillinen suorastaan. Kuulin tossa taannoin että kotikäynnille on joskus aikaa vain osa siitä mitä se oikeasti veisi pesuineen kaikkineen. Tästä maailmasta me ei tiedetä, mutta ehkä pitäisi. Oli karmean kuuloista se, että jos tarvisi siihen käyntiin vaikka puoltuntia, niin onkin vaan puolet siitä.

Tämä asiaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Käsittääkseni myös hoitajat voivat tehdä muutakin kuin ihan perustason hommia ja näin saada parempaa palkkaa? Ainakin tunnen yhden hoitajan joka on suurehkossa firmassa johtotehtävissä. Uskoisin, että myös hänellä on parempi palkka kuin jollain sairaanhoitajalla vanhainkodissa
Niin no mikä "on perustason hommia"? Hoitaja voi edetä apulaisosastonhoitajaksi ja sitä kautta osastonhoitajaksi ja siitä edelleen ylihoitajaksi. Kaikkiin noihin etenemisiin pitää käydä ylempi AMK tai lukea hallintotiedettä ja valmistua yliopistosta. Varmasti joku hoitaja on edennyt erinnäisissä laite / lääkefirmoissa pitkällekin. Mutta eivät he tällöin sitä työtä enään sairaanhoitaja nimikkeellä tee ja tässä ketjussa on kyse sairaanhoitajan/hoitajan tämänhetkisistä kuulumisista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Esimerkkinä 6pv putkeen töitä. Yksi vapaa ja taas pitkä pätkä työtä. Tuleehan siinä vapaata tuon jälkeen päiviä mutta ei piisaa, nuppi joutuu niin koville.
Eikö suomessa jokaisella ole vapaus sopia omista työsopimuksistaan kunhan TESin vaatimukset täyttyvät? Jos tuo 6v on liikaa, niin eikö hänen silloin kannattaisi tehdä sellainen sopimus jossa lupaa tehdä vain 4 tai 5 päivää. Ketjussa on myös annettu ymmärtää, että hoitsuista on pulaa, joten varmasti työnantaja tuollaiseen joutuu suostumaan.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma sairaanhoitajan peruspalkkani on noin 2400 euroa kuussa. Korkeakoulun läpikäyneelle se ei todellakaan oo mikään hyvä palkka..
Itse lähihoitajana saan välillä enemmän kuussa rahaa kuin pelkällä Peruspalkalla vetävä sairaanhoitaja (arkipäivää ja aamuvuoroa tekevä). Toisaalta, jos tekee kaikkia vuoroja, niin lisät tietysti kuuluu asiaan.

Itse en sairaanhoitajaksi jaksaisi opiskella, vaikka siinä tietysti avautuu paljon uusia monipuolisia työmahdollisuuksia, mutta palkka ei kuitenkaan välttämättä nouse merkittävästi. Toki voisin nytkin tehdä aika erilaisia töitä kuin mitä nyt teen.

Ehkä myös Koulutuksessa olisi parannettavaa, koska se sisältää aikamoista sontaa, kuten nyt koulut yleensä Sisältää.

Toki suurimman osan oppii sitten käytännössä töissä tai sitten harkoissa. Itsekin olen ohjannut monia opiskelijoita, niin lähihoitajia kuin sairaanhoitajia.

Kun ei ole ihan siellä ytimessä töissä, niin osa Koronan tuomista jutuista tuntuu hieman huvittavilta. Jos joku on ripuloinut jatkuvasti, niin koronan jälkeen siitä napsahti heti testi, koska ripuli. Tavallaan ymmärrän, mutta tavallaan en. Ja toinen on muistisairaiden huone-eristys, joka ei toimi ollenkaan edes ajatuksen tasalla, vaikka ovessa lukee pienen nisäkkään kokoisilla kirjaimilla, että älä poistu huoneestasi.

Olisi hauska nähdä miten tämä toimii, jos joku sairastuisi, kun lukita ei voi. Tässä talossa kun muistisairaat ovat usein aika tuoreita tapauksia ja kotona asuvia.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lomakysymys on mielenkiintoinen. Tänä vuonna melko normaalissa toimistotyössäni sain nautiskella lomautusten myötä hyvinkin messevän, golfin ja auringontäyteisen 7-8 viikon (en tarkkaan muista, tuntui ikuiselta) kesäloman. Olisin ehdottomasti valmis pienentämään palkkaani sen eteen jatkossa.
 

Verilepakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lomakysymys on mielenkiintoinen. Tänä vuonna melko normaalissa toimistotyössäni sain nautiskella lomautusten myötä hyvinkin messevän, golfin ja auringontäyteisen 7-8 viikon (en tarkkaan muista, tuntui ikuiselta) kesäloman. Olisin ehdottomasti valmis pienentämään palkkaani sen eteen jatkossa.

No se on kiva mutta kelaa nyt jotain 2500 kuussa tienaavaa "taloushallinnon osaajaa". Ei paljon mieltä lämmitä tinkiä palkasta. Se on rankkaa elämää se. Nimimerkillä systerin valitusta kuukausikaupalla kuunnellut.
 
Niin no mikä "on perustason hommia"? Hoitaja voi edetä apulaisosastonhoitajaksi ja sitä kautta osastonhoitajaksi ja siitä edelleen ylihoitajaksi. Kaikkiin noihin etenemisiin pitää käydä ylempi AMK tai lukea hallintotiedettä ja valmistua yliopistosta. Varmasti joku hoitaja on edennyt erinnäisissä laite / lääkefirmoissa pitkällekin. Mutta eivät he tällöin sitä työtä enään sairaanhoitaja nimikkeellä tee ja tässä ketjussa on kyse sairaanhoitajan/hoitajan tämänhetkisistä kuulumisista.
Perustason hommiksi lasken sellaiset mihin mennään valmistumisen jälkeen ennen kuin pääsee muihin hommiin. En tiedä mitä ne sairaanhoitajilla ovat.

Olet oikeassa että tämä tuntemani heppu, joka on pohjakoulutukseltaan sairaanhoitaja, ei ole nykyiseltä nimikkeeltään sairaanhoitaja. Pointtini olikin, että jos sairaanhoitajan työ ei niin kiinnosta ja palkkakin on huono, niin heilläkin on mahdollisuus eri töihin ilman täyttä alan vaihtoa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse lähihoitajana saan välillä enemmän kuussa rahaa kuin pelkällä Peruspalkalla vetävä sairaanhoitaja (arkipäivää ja aamuvuoroa tekevä). Toisaalta, jos tekee kaikkia vuoroja, niin lisät tietysti kuuluu asiaan.
Tottakai ja itsekkin siis tienaan kyllä lisääkin, mutta nehän on haittakorvauksia siitä että vietän viikonloput poissa perheeni luota ja harrastuksista, enkä edes niiden ansioiden kanssa pääse samoihin tienesteihin kuin muissa korkeakouluammateissa, joissa tehdään pelkkää arkityötä.
Olisi hauska nähdä miten tämä toimii, jos joku sairastuisi, kun lukita ei voi. Tässä talossa kun muistisairaat ovat usein aika tuoreita tapauksia ja kotona asuvia.
Tartuntatautilaki mahdollistaa huone-eristyksen ihan niin, että ovi laitetaan fyysisesti lukkoon jos sairastunut ei muuten pysy eristyksessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eikö suomessa jokaisella ole vapaus sopia omista työsopimuksistaan kunhan TESin vaatimukset täyttyvät? Jos tuo 6v on liikaa, niin eikö hänen silloin kannattaisi tehdä sellainen sopimus jossa lupaa tehdä vain 4 tai 5 päivää. Ketjussa on myös annettu ymmärtää, että hoitsuista on pulaa, joten varmasti työnantaja tuollaiseen joutuu suostumaan.
Ehkä teoriassa. Käytännössä kukaan ei sovi omista työehdoistaan julkisella, vaan palkka ja muut edut on Tesista. Eikä kunnat esimerkiksi kai edes saa maksaa samasta työstä eri palkkaa.

Ei kouluissa tai sairaaloissa edes taida olla semmoisia esimiehiä, joiden kanssa palkoista voisi neuvotella. Rehtorin kanssa voi neuvotella joidenkin lisätöiden korvauksesta, mutta varsinaisen opetustyön palkka on kiveen hakattu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös