Mainos

Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 627 909
  • 5 632

msg

Jäsen
Kysymys oli toisaalta tarkoitettu ymmärrettäväksi myös niin, että miksi ei ko. työntekijöiden 500€ palkankorotus herätä juuri keskustelua? Koska kyseessä on yrityspohjalta toimiva systeemi?

Tokihan tässä on paljon puhuttu rahasta, mutta enemmän kai keskustellaan menettelytavoista molemmin puolin. Et kai voi väittää, että tämän työriidan menettelytavat ovat olleet ihan tavalliset?

Tehyn korotukset eivät ole vain Tehyn korotuksia, vaan Tehy ainakin vielä on osa yli 400 000 työntekijän kuntasektoria, jonka palkkauksessa on olemassa kaikenlaisia sopimuksia ja tasavertaisuuden periaatetta.

Eli siinä mielessä kyse tuossa toisessa on yritystoiminnasta, joka tosin ei minusta ole ihan aitoa yritystoimintaa. Kyseinen ala ei ole mikään malliesimerkki markkinataloudesta vaan ennenmmin esimerkki viranomaisten tiukoin säätelemästä yritystoiminnasta.

Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin lääkärit ovat neuvotelleet irtioton mummontaluttelijoista ja sopivat omat juttunsa ilman lastentarhanopettajia, hoitajia ja muuta alempaa paskasakkia. Sairaanhoitajat ilmeisesti haluavat nyt samaan kastiin lääkärien kanssa eli irtiottoa näihin Jääkoneenkuljettajan mainitsemiin mummontaluttelijoihin ja vaipanvaihtajiin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä piileekin aikamoinen karhunpalvelus-vaara. Jos Tehyläisille annettaisiin todella 24%:n korotus, niin kohta mm. palomiehet ja poliisit vaativat samaa... ja samanlaisilla kiristyskeinoilla. Mitäs sitten tehdään?

Eikä vain poliisit tai palomiehet tai kanta-upseerit - täällä on lueteltu pitkä rivi työntekijäryhmiä, joiden toiminta on olennaista yhteiskuntajärjestykselle. Eikö kannattaisi poistaa kaikilta näiltä sekä lakko- että irtisanoutumisoikeus? Tietysti irtisanoutumisen voisi hyväksyä yksittäistapauksissa sillä ehdolla, ettei siitä aiheudu mitään vaaraa palveluille, harkinta olkoon työnantajan ja viranomaisen. Myöskin mielipiteen ja kokoontumisen vapautta käytetään jatkuvasti väärin palvelemaan yhteiskuntajärjestyksen horjuttamista. Eikö kannattaisi tehdä niistäkin ehdollisia ja jo valmiiksi rajattuja? Hallitus on vastuussa kansalaisten turvallisuudesta ja turvallisuushan on aina tärkeämpi asia kuin vapaus. (Vaikka se siis oikeasti lepääkin vapauden varassa, vapauden perustalla - mutta tätä emme pysty välittömässä hädässä ikinä näkemään.)

Tämä on toki tiettyyn rajaan asti kärjistystä, mutta en usko että oikeasti löytyisi kauheasti vastustusta oikeuksien suurellekin rajoittamiselle ja poistamiselle, jos vain toimien kohde nähdään aina tarpeeksi laajalti hyväksyttävänä. Tällähän perusteella vanha anglosaksisen oikeusjärjestelmän ja henkilökohtaisten vapauksien linnake USA hyväksyy tällä hetkellä tietyissä tilanteissa vangitsemiset ilman oikeudenkäyntiä sekä tiettyjen kidutusmetodien käytön kuulusteluissa. Koska on siis "hätätilanne". Yhteiskunta on vaarassa. Meille varmaan periytyy noilta eläinajoilta kun vipellettiin sapelihammastiikereitä pakoon tietty äärimmäinen paniikkireaktio välittömän uhan poistamiseksi. Tämä toimi tietysti hyvin noissa luonnonvaraisissa olosuhteissa, mutta näissä monimutkaisissa, pitkän historian omaavissa yhteiskunnissamme pitäisi olla viisaus nähdä, että lyhyen tähtäimen ratkaisut saattavat olla todella vahingollisia pitkällä ajanjaksolla. Voi kuulostaa typerältä puolustaa oikeuksia jonain universaalina asiana, mutta tilanne on se, että ne voivat hyvin helposti pitemmällä tähtäimellä heiketä tai kadota kokonaan, ellei niitä nähdä yleispätevinä. Ei heti, ei ensi vuonna, mutta pitkällä tähtäimellä. Tässä mielessä, jos kajotaan keskeisiin oikeuksiin tietyissä sinänsä ymmärrettävissä poikkeustapauksissa on se tehtävän korostetun laillisin keinoin, erittäin rajatusti sekä kompensoiden mahdollisimman avokätisesti tämä rajoitus. Niin ettei syntyisi uutta helppoa maan tapaa, jonka käyttökynnys on joka kerta yhä matalampi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eikä vain poliisit tai palomiehet tai kanta-upseerit - täällä on lueteltu pitkä rivi työntekijäryhmiä, joiden toiminta on olennaista yhteiskuntajärjestykselle.

Kun palkat nousevat joka tapauksessa jonkun verran, niin näille aloille voisi antaa suosiolla tasoitusprosentteja, mutta tuollaiset 24%:n superkorotukset täytyy unohtaa ihan suosiolla. Ei sellaisiin järjellisillä keinoilla pystytä, oikeasti.
 

nastamuumio

Jäsen
Suosikkijoukkue
TIIKERIT (kovin junnuseura ikinä!)
Entä jos irtisanoutunut työntekijä on ehtinyt tekemään työsopimuksen uuden työnantajan kanssa. Kannetaanko hänet väkisin uudesta työstä vanhoihin hommiinsa? Eikö ihmisellä enää olisikaan vapaata tahtoa päättää, mitä elämällään tekee? Mielestäni lain laatiminen on jälleen kerran yksi lisäaskel kohti poliisivaltiota.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Entä jos irtisanoutunut työntekijä on ehtinyt tekemään työsopimuksen uuden työnantajan kanssa. Kannetaanko hänet väkisin uudesta työstä vanhoihin hommiinsa? Eikö ihmisellä enää olisikaan vapaata tahtoa päättää, mitä elämällään tekee? Mielestäni lain laatiminen on jälleen kerran yksi lisäaskel kohti poliisivaltiota.

Eihän työntekijät vielä ole itseään irtisanoneet, vaan irtisanominen on uhkaus, jos asiat eivät mene heidän kannaltaan halutulla tavalla. Jos sama tahti jatkuu, eli tehy ei tule yhtään asiassa vastaan, niin milläs siinä sopimuksen synnytät? Lain laatiminen on eduskunnalta hätäkeino, jolla se pyrkii pitämään ihmishenkiä elossa pahimmassa mahdollisessa tilanteessa. Keinot loppuvat heiltäkin, joten tuo on ihan inhimillinen tapa vastata huutoon, vaikka se niskakarvoja pystyyn monella suunnalla nostaakin. Ei Suomesta mitään "poliisivaltiota" tule muutamalla lakiuudistuksella. Demokraattisempaa maata saa maailmalta hakea.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Entä jos irtisanoutunut työntekijä on ehtinyt tekemään työsopimuksen uuden työnantajan kanssa. Kannetaanko hänet väkisin uudesta työstä vanhoihin hommiinsa? Eikö ihmisellä enää olisikaan vapaata tahtoa päättää, mitä elämällään tekee? Mielestäni lain laatiminen on jälleen kerran yksi lisäaskel kohti poliisivaltiota.

Itse asiassa alkuperäinen lakiteksti ei koske vain irtisanoutuneita vaan myös niitä terveydenhuoltoalan koulutuksen omaavia henkilöitä, jotka ovat kotona, muissa työsuhteissa muilla aloilla tai jopa eläkkeellä. Näihin kaikkiin ryhmiin kuuluvia voidaan tietyn menettelyn jälkeen komentaa töihin. Mutta tätä muotoilua varmaan kavennetaan noiden lakiasiantuntijoiden kommenttien perusteella.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Tokihan tässä on paljon puhuttu rahasta, mutta enemmän kai keskustellaan menettelytavoista molemmin puolin. Et kai voi väittää, että tämän työriidan menettelytavat ovat olleet ihan tavalliset?

En väitä moista, ja keskustellahan niistä pitääkin. Syy poikkeuksellisiin keinoihin työntekijäpuolella on varmasti se, että työnantaja tarjosi ns. työkalut käteen vaihtamalla virat työsuhteiksi, jolloin aseita työtaisteluun löytyy virkasuhteisia enemmän. Mutta onhan tässä siinä mielessä kyse rahasta, että se tämän kiistan alulle laitossa ja ratkaisussakin jotain roolia varmasti näyttelee.

Tehyn korotukset eivät ole vain Tehyn korotuksia, vaan Tehy ainakin vielä on osa yli 400 000 työntekijän kuntasektoria, jonka palkkauksessa on olemassa kaikenlaisia sopimuksia ja tasavertaisuuden periaatetta.

Onhan niitä periaatteita, Superilaisille maksetaan uuden sopimuksen mukaan ja Tehyläisille vanhan, kunnes uusi saadaan neuvoteltua. Näin esimerkkinä, samasta työstä maksetaan eri palkkaa ay-jäsenyyden mukaan. Eli kai niistäkin voidaan poiketa. Seurauksia sillä toki olisi, eikä varmasti pienimpänä työnantajan pelko liian vahvan työntekijäpuolen muodostumisesta. Ajaisihan se varmasti monia työntekijöitä Tehyn jäseniksi, jos sillä saisi paremmat korotukset.
 

msg

Jäsen
Onhan niitä periaatteita, Superilaisille maksetaan uuden sopimuksen mukaan ja Tehyläisille vanhan, kunnes uusi saadaan neuvoteltua. Näin esimerkkinä, samasta työstä maksetaan eri palkkaa ay-jäsenyyden mukaan. Eli kai niistäkin voidaan poiketa. Seurauksia sillä toki olisi, eikä varmasti pienimpänä työnantajan pelko liian vahvan työntekijäpuolen muodostumisesta. Ajaisihan se varmasti monia työntekijöitä Tehyn jäseniksi, jos sillä saisi paremmat korotukset.

Onko todella näin, että samasta nyt työtehtävästä maksetaan eri palkkaa vai onko tämä vain tälläinen faktoja vailla oleva keskustelupalsta-argumentti, jonka toivotaan uppoavan muihin, koska kukaan ei jaksa tarkistaa? Ihan oikeasti siis haluaisin tietää kummasta on kysymys.
Miten sitten mahdolliset liittoon kuulumattomat eli vaikkapa nyt jommasta kummasta jostain syystä eronneet?
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Jos sama tahti jatkuu, eli tehy ei tule yhtään asiassa vastaan, niin milläs siinä sopimuksen synnytät?

Tähän on pakko puuttua, kun itseäkin kiinnostaisi tietää mitä siellä sovittelulautakunnassa on puhuttu. Kuka on ehdottanut ja mitä, mitkä ovat olleet vasta-argumentit? Tietoa kun ei julkisuuteen ole juuri tihkunut. Sinulla ilmeisesti tietoa on? Minä olen ollut sillä kannalla ettei työnantaja tule yhtään vastaan, vaan huutaa oikeusistuimia ja hallitusta apuun, mutta olen ajatellut että se johtuisi siitä kun asemassani osuu silmiin/korviin enemmän Tehyn propagandaa kuin työnantajan. En helvetissä usko että näin iso haitari (12% vs 24%) saadaan puristettua yhteen niin etteivät molemmat osapuolet joutuisi myönnytyksiä tekemään.
 

msg

Jäsen
Minä olen ollut sillä kannalla ettei työnantaja tule yhtään vastaan, vaan huutaa oikeusistuimia ja hallitusta apuun, mutta olen ajatellut että se johtuisi siitä kun asemassani osuu silmiin/korviin enemmän Tehyn propagandaa kuin työnantajan.

Voisihan se Tehykin neuvotella suojelutyöstä samaan tapaan kuin hallitus voisi vetää esityksen pois? En väitä, että olisi millään tavalla halukas sitä tekemään, mutta ei kai se periaatteessa mahdotonta ole?
Hyvä, että tunnistat propagandan. Siitä on helppo jatkaa siihen maailmaan, jossa ei ole vain mustaa ja valkoista. Tuo 'yhtään vastaan' on aika minusta mustavalkoista kun ei tiedä mitä oikeasti vaaditaan ja kenelle ja mitä Pelkosen lautakunnassa on puhuttu.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Onko todella näin, että samasta nyt työtehtävästä maksetaan eri palkkaa vai onko tämä vain tälläinen faktoja vailla oleva keskustelupalsta-argumentti, jonka toivotaan uppoavan muihin, koska kukaan ei jaksa tarkistaa? Ihan oikeasti siis haluaisin tietää kummasta on kysymys.
Miten sitten mahdolliset liittoon kuulumattomat eli vaikkapa nyt jommasta kummasta jostain syystä eronneet?

Ainakin osalla työpaikoista kyseltiin listoja Tehyyn kuuluvista, jotta palkanmaksu saadaan hoidettua. Kuvittelisin, että useilla työpaikoilla maksetaan Superin sopimuksen mukaan ihan käytännön syistä (eli työnantaja ei voi tietää työntekijän ammattiliittoa). Liittoon kuulumattomat varmasti noiden periaatteiden mukaan saavat Superin sopimuksen mukaista palkkaa. Mutta olkoon edellinen viestini, kuten tämä vastauksenikin "faktoja vailla oleva keskustelupalsta-argumentti", sillä itse en hoida kenenkään palkanmaksua. En myöskään voi tilannetta työkaverilta tsekata, sillä meillä ei ole osastollamme Superilaisia/liittoon kuulumattomia kuin yksi, ja hänkin eri ammattiryhmää. Tällainen käsitys asiasta on kuitenkin itselleni muodostunut, ja esim. kuntatyönantajan sivuillakin asiasta mainitaan seuraavasti:

Linkki: http://www.kuntatyonantajat.fi/index.asp?id=F2B32AF071AC4F7090DCE4F131A9684F&data=1,00308B787886459385F296A5AFD4FA74,64FE4B31864849A198A1A62426210D3F&tabletarget=data_1&laytmp=kt2006


www.kuntatyonantajat.fi kirjoitti:
Hylkäämällä kuntatyönantajan tarjouksen sairaanhoitajat menettivät uusiin sopimuksiin sisältyvän 1.10.2007 yleiskorotuksen 3,4 prosenttia ja joulukuussa 2007 maksettavan 270 euron kertaerän.



Toki jos täällä joku palkka-asioita hoitava on, voisi mielellään kumota tai vahvistaa väittämäni.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Onneksi asiat eivät tule menemään aivan näin, eli usko rintaman voimaan on edelleen vankka ja jostakin syystä kuvittelen sen järjenhivenenkin eksyvän hallituksen päätäntään ennen 19. päivää.

Ainoastaan niin että sen järjenhivenen pitäisi kyllä eksyä sinne hoitsujenkin päähän. Jos uusi laki nyt voimaan tulee, niin kyllä siitä tehy saa syyttää vain itseään ja lapsellisia uhkauksiaan. Tälläisiin ei jouduttaisi, jos Teidän pyynnöissänne olisi edes pieni järjenhiven. Mikä estää Tehyä vaatimasta seuraavaa 500e ensi kierroksella?

Sydämmestäni toivon että hallitus tekee Tehyn pelleilystä lopun, vaikkakin sitten muutaman ahneen hoitsun kustannuksella.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Voisihan se Tehykin neuvotella suojelutyöstä samaan tapaan kuin hallitus voisi vetää esityksen pois? En väitä, että olisi millään tavalla halukas sitä tekemään, mutta ei kai se periaatteessa mahdotonta ole?
Hyvä, että tunnistat propagandan. Siitä on helppo jatkaa siihen maailmaan, jossa ei ole vain mustaa ja valkoista. Tuo 'yhtään vastaan' on aika minusta mustavalkoista kun ei tiedä mitä oikeasti vaaditaan ja kenelle ja mitä Pelkosen lautakunnassa on puhuttu.


Tämähän tässä pointtina oli. Kun ei ole tietoa kuka on tullut vastaan ja kuinka paljon, ja kuka on jättänyt tulematta, on aika vaikea keskustella asiasta järkevästi. Oma heittoni oli tarkoitettu Doupille toisen osapuolen näkökannaksi vertailua varten.

Miksi neuvotteluissa ei ole esiintynyt irtisanomisten siirtäminen myöhemmäksi? On toki saattanut olla pöydällä lautakunnassa. Tämä olisi ollut varmasti hyvä alku verrattuna hallituksen lakiesitykseen ja antanut sovittelulautakunnalle lisää aikaa sovinnon saavuttamiseksi. Kuvittelisin että Tehy olisi tuossa voinut hyvinkin tulla kertaalleen vastaan. Sopimuskysymys siinä kuin irtisanoutuneitten takaisin ottaminen vanhoina työntekijöinäkin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joku varmaan tämän tiedon on jo laittanutkin mutta jos nyt ei kuitenkaan niin tässä hesarin arvio lain käsittelymallista:

Viisi kuudesta eduskunnassa perjantaina kuullusta valtiosääntöasiantuntijasta oli Helsingin Sanomien tietojen mukaan sitä mieltä, että niin sanottu potilasturvalaki voidaan säätää tavallisena lakina ja siis hyväksyä yksinkertaisella ääntenenemmistöllä.

Jos tähän päädytään, laki ei tarvitse opposition tukea.

Vain yksi valtiosääntöasiantuntija piti parempana, että laki säädettäisiin perustuslain säätämisjärjestyksessä, jolloin sen nopea hyväksyminen kysyisi viiden kuudesosan enemmistöä.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Tälläisiin ei jouduttaisi, jos Teidän pyynnöissänne olisi edes pieni järjenhiven.

500€ lisää palkkaan on mielestäsi järjettömyys. Homma bueno, ei siinä mitään ja hyvä että on selkeä mielipide. Itselläni ei oikein ole ihan selvää mielipidettä, koska asia on tosiaan sen verran monitahoinen. Jos kysymys olisi pelkästään siitä, että laitetaanko 500€/kk meikäläisen tiliin lisää, tietäisin kyllä mielipiteeni. Tässä jutussa kun täytyy vaan miettiä muitakin puolia, useita niistä onkin tuotu tässä kejussa esiin.

Nyt haluaisin tarkennusta mielipiteeseesi. Onko tuo 500€ järjettömyys myös muilla aloilla? Osahan on sen jo saanut kaikessa hiljaisuudessa ja osa uhkaa työtaistelulla sen saadakseen (siis muutkin kuin irtisanoutuneet hoitajat).
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Nyt haluaisin tarkennusta mielipiteeseesi. Onko tuo 500€ järjettömyys myös muilla aloilla? Osahan on sen jo saanut kaikessa hiljaisuudessa ja osa uhkaa työtaistelulla sen saadakseen (siis muutkin kuin irtisanoutuneet hoitajat).
Se riippuu täysin alasta. Esimerkiksi lääkäreille tuollainen 13% korotus saattaa helposti tuoda 500e lisää.

Haluaisin tarkennusta myös sinun mielipiteeseesi, mikä oikeuttaa hoitajat 24% korotuksiin? Eli siis jotkut hoitajat tulisivat saamaan reilusti ylikin tuon 500e.

-Koulutus?

-Työajat? Eihän niitä huonoja työaikojakaan ole kuin 1/3 hoitajista, niinkuin täällä on jo itse hoitajat esiin tuoneet.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
-Työajat? Eihän niitä huonoja työaikojakaan ole kuin 1/3 hoitajista, niinkuin täällä on jo itse hoitajat esiin tuoneet.

Kun näitä hoitajia on sukulaisissa ja tuttavissa, niin pistän tässä muutaman sanan näistä työajoista. Tuntemani eri alojen hoitajat ovat tehneet jopa vuosikymmeniä täysin turhia ylitöitä, jopa tunteja päivässä. Tämä on alalla ihan yleinen käytäntö.

Mitä voimme tästä päätellä. TEHY ei ole vuosikymmeniin hoitanut asioita kunnolla. Mielestäni on hullua kuvitella että vuosikymmenien virheet voidaan kuitata yhdessä vuodessa. Katsokaa sinne Kimmo Kuhdan kuuluisaan peiliin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voisihan se Tehykin neuvotella suojelutyöstä samaan tapaan kuin hallitus voisi vetää esityksen pois? En väitä, että olisi millään tavalla halukas sitä tekemään, mutta ei kai se periaatteessa mahdotonta ole?
Hyvä, että tunnistat propagandan. Siitä on helppo jatkaa siihen maailmaan, jossa ei ole vain mustaa ja valkoista. Tuo 'yhtään vastaan' on aika minusta mustavalkoista kun ei tiedä mitä oikeasti vaaditaan ja kenelle ja mitä Pelkosen lautakunnassa on puhuttu.

Ei Tehy varsinaisesti voisi neuvotella suojelutyöstä, mutta Tehy olisi voinut rajata työtaistelua ulos kriittisimmistä kohdista, kuten normaalisti tehdään kaikkialla - ja Tehykin on aiemmin tehnyt näin. Nythän niin ei tehty, jonka myötä pakkotyölaki tuli säädettäväksi.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Se riippuu täysin alasta. Esimerkiksi lääkäreille tuollainen 13% korotus saattaa helposti tuoda 500e lisää.

Haluaisin tarkennusta myös sinun mielipiteeseesi, mikä oikeuttaa hoitajat 24% korotuksiin? Eli siis jotkut hoitajat tulisivat saamaan reilusti ylikin tuon 500e.

-Koulutus?

-Työajat? Eihän niitä huonoja työaikojakaan ole kuin 1/3 hoitajista, niinkuin täällä on jo itse hoitajat esiin tuoneet.

En ole missään vaiheessa tuonut esiin mielipiteenäni 24% korotusta hoitajille. Johtuen siitä, etten ole ihan edes itselleni tarkkaa kantaa muodostanut tuohon 24% korotukseen (kuten edellisestä viestistäni varmasti ymmärsitkin). Mutta kuten jo aiemmin olen sanonut, kuvittelisin sen sisältävän "tinkivaran", mikä ei tietysti ole välttämättä Tehyn enemmistön mielipide.

Mitä tuohon korotuksen perusteluihin tulee, kyllähän ne palkan korotusta puolustavat argumentit ovat aika kattavasti olleet esillä: koulutus, vastuu jne. Tietty nuo työajatkin jossain määrin, vaikka eivät kuulu sinänsä suoraan tähän kun kokonaispalkoista kuitenkin keskustellaan (lisät ja ylityöt ovat siis laskettuna mukaan kokonaiskeskiansioon).

Mielipiteesi siis tuli kuitenkin selväksi, kiitos asiallisesta vastauksestasi. Tässä taas sitä ajoin takaa, että 13% lääkäreille nostaa saman veroja kuin n. 20% hoitajille, eikä siinä ole mitään ongelmaa (tämä ei siis kohdistettu RaikkA:lle, vaan yleensä).
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ei Tehy varsinaisesti voisi neuvotella suojelutyöstä, mutta Tehy olisi voinut rajata työtaistelua ulos kriittisimmistä kohdista, kuten normaalisti tehdään kaikkialla - ja Tehykin on aiemmin tehnyt näin.
Joka on muuten suurin syy miksi Tehyn ja Superin aikaisempi lakko meni vituiksi. Ei voi lakkoilla, jos ainoa henkilö joka on lakossa on nenäleikkauksissa avustava hoitsu.

Toinen asia. MTV3:n sivuilta löytyi juttu:

- Lakiteitse pyritään turvaamaan, mikä aiemmin oli vanhan suojelutyön velvoitteen piirissä eli palataan vanhaan järjestelmään. Nyt se tapahtuu toisenlaista tietä pitkin, mutta kyllä tämä on potilasturvallisuuden kannalta välttämätön tapahtuma, (HUSin vara tj Seppo) Kivinen sanoo.

Ymmärsinkö oikein? Kuntatyönantaja on pyrkinyt luomaan uudet ja vanhat työpaikat virkojen sijasta toimiksi helpottaakseen työntekijöiden irtisanomista, mutta ei ole tullut ajatelleeksi että toimet eivät sisällä enää suojeluvelvotteita. Tuo nyt vaan on paskaa suunnittelua. Se että irtisanomiskynnystä madelletaan on mielestäni kaksi suuntainen tie; jos työnantaja voi päästä työntekijästä eroon helpommin, niin ei voi olla mahdollista että samalla työntekijän mahdollisuutta jättää sama homma omasta tahdostaan kavennetaan myös. Koko työsuhteen riski on täten hoitsun niskassa. Vaikka pidän sairaanhoitajien palkkoja aivan kilpailukykyisinä, niin tuo nyt vaan on väärin.

Kun 21:n ketjutettuun työsuhteeseen hermostunut Sari Sairaanhoitaja saa tarpeeksensa ja ilmoittaa, että ei tarvitse enää tarjota niitä puolen vuoden pätkiä, vaan että siirtyy Gigantin myyjäksi. Tällöin lääninhallituksen päätöksellä Sari tekee tuota vanhaa duuniaan maailman tappiin asti. Tälle ei voi Sari, eikä Gigantti vittuakaan.

Minua ei tiettyjen avainalojen (poliisi, palomiehet, lennonjohtajat, ahtaajat yms) lakko-oikeuteen puuttuminen haittaa, kunhän tuolle porukalle määritetään omat tavat ajaa palkkakehitystänsä. Tulkitsen tehykokkareiden irtisanoutumista normaalina irtisanoutumisena, jossa irtisanomisajan jälkeen molemmin puoliset velvoitteet lakkaavat. Jos irtisanoutumiset pelottavat, niin muuttakaa toimet viroiksi. Niin yksinkertaista se on.

Kuten olen sanonut, niin minusta julkishallinnon irtisanomiskäytäntöjä tulisi helpottaa jos palkkaa ollaan hinaamassa lähemmäksi yksityistä puolta. Työsuhteen turvallisuus on rahanarvoinen työsuhde-etu. Mutta se on eri keskustelun paikka.
 

Viljuri

Jäsen
(...) Tämä on toki tiettyyn rajaan asti kärjistystä, mutta en usko että oikeasti löytyisi kauheasti vastustusta oikeuksien suurellekin rajoittamiselle ja poistamiselle, jos vain toimien kohde nähdään aina tarpeeksi laajalti hyväksyttävänä. Tällähän perusteella vanha anglosaksisen oikeusjärjestelmän ja henkilökohtaisten vapauksien linnake USA hyväksyy tällä hetkellä tietyissä tilanteissa vangitsemiset ilman oikeudenkäyntiä sekä tiettyjen kidutusmetodien käytön kuulusteluissa. Koska on siis "hätätilanne". Yhteiskunta on vaarassa. Meille varmaan periytyy noilta eläinajoilta kun vipellettiin sapelihammastiikereitä pakoon tietty äärimmäinen paniikkireaktio välittömän uhan poistamiseksi. Tämä toimi tietysti hyvin noissa luonnonvaraisissa olosuhteissa, mutta näissä monimutkaisissa, pitkän historian omaavissa yhteiskunnissamme pitäisi olla viisaus nähdä, että lyhyen tähtäimen ratkaisut saattavat olla todella vahingollisia pitkällä ajanjaksolla. Voi kuulostaa typerältä puolustaa oikeuksia jonain universaalina asiana, mutta tilanne on se, että ne voivat hyvin helposti pitemmällä tähtäimellä heiketä tai kadota kokonaan, ellei niitä nähdä yleispätevinä. Ei heti, ei ensi vuonna, mutta pitkällä tähtäimellä. Tässä mielessä, jos kajotaan keskeisiin oikeuksiin tietyissä sinänsä ymmärrettävissä poikkeustapauksissa on se tehtävän korostetun laillisin keinoin, erittäin rajatusti sekä kompensoiden mahdollisimman avokätisesti tämä rajoitus. Niin ettei syntyisi uutta helppoa maan tapaa, jonka käyttökynnys on joka kerta yhä matalampi.

Hieman oudolta vaikuttaa nyt sen valossa, että mitä "tiedämme" ajattelusi perusteista... ;)

Sosiaalidemokraattisen poliittisen näkökulman hyvin syvällisesti omaksuneena henkilönä kannatat asevelvollisuutta, verovelvollisuutta ja sen sellaisia kollektiiviseen vastuuseen ja varautumiseen perustuvaa henkilökohtaisen vapauden rajoitusta.

Toisinaan kommenteistasi kuultaa läpi jopa "TSS-oikeuksia" perinteisempää kollektivismia, esimerkiksi ihan perinteistä anti-internationalistista kansallisuustunteeseen vetoamista.

Näillä virkkeillä on tarkoitus sanoa, että et varmastikaan ole mikään libertarismin kannattaja, jos siis kommenttejasi jatkoajasta tarkastellaan.

Päinvastoin, näytät kannattavan yhteiskunnan entistä syvempää puuttumista yksilöiden autonomian piiriin, esimerkiksi tulonjakoon liittyvistä progressiivista syistä.

Nyt hallituksen esityksestä ei kuitenkaan puututa perustuslain tarkoittamiin perusoikeuksiin yleisellä tasolla. Siinä toki tilapäisluontoisesti asetetaan toki vastakkain tiettyjä oikeusperiaatteita, mitä tilanteita varten muuten on olemassa ihan vakiintuneet tulkintaperiaatteet. Ja näiden tulkintaperiaatteiden valossa saavutetaan sellainen myös moraalinen tulos, että yhteiskunta ei voi sallia mahdollisuuksiensa mukaan lapsien jättämistä kuolemaan hapenpuutteeseen/liikaan happeen keskoskaappiin, vaikka esimerkiksi palkkauksen erimielisyys tai muu ristiriita yhteiskunnassa vallitsee.

Yhteiskunnalliset ristiriidat yms. asiat ratkaistaan neuvottelemalla ja sen sellaisilla, vähemmän väkivaltaisilla asioilla. Hoitajienkin perustuslaillista oikeutta järjestäytymisen vapauteen kunnioitetaan, ja he voivat jatkaa myös työtaistelutoimenpiteitään (vaikka ns. "lakko-oikeutta " ei ole sellaisenaan kirjattu perustuslakiin).

Toki kaikki yllä oleva pätee vain siinä tilanteessa, että jos hyväksytään yhteiskunnalle ja yhteiskuntakehitykselle ei-marxilainen ja siten ei-sosialistinen perusta. Näin eivät kaikki yhteiskunnan jäsenet tee, kuten olemme saaneet esimerkiksi Linkolaa seuraavien ajattelijoiden teoista huomata. Tai historiasta sitten kommunistien ja fasistien teot, joiden yhteinen scorecard on lähes 200 miljoonaa murhattua ja muutoin surmattua.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Ei pelota, olen varautunut muutaman kuukauden irtisanoutumiseen ja sakkokassaankin on avustajia tyrkyllä ihan kivasti.
Et siis selvästikään tajua mitä tuleman pitää. No minäpä sanon, koska Tehyn intrassa eivät teille tule tätä kertomaan. Ei ne sakot jää yhteen pysäköintisakon suuruiseen pikkusakkoon. Niitä lähetetään tarvittaessa vaikka joka päivä samalle henkilölle, niin kauan kuin tarve vaatii ja Tehyrristit on kaivettu ulos kuopistaan. Sakot tulevat aiheuttamaan monessakin tapauksessa taloudellisia ongelmia ja ne voidaan ulosmitata palkasta. Ja sitä ei Tehyn perse (sakkokassa) kestä, vaikka se puheenjohtajalla iso onkin. Näin saadaan myös mahdolliset palkankorotuksetkin kompensoitua. Kätevää eikö vaan? Jos ei hyvällä, niin pahalla. Itsehän olette soppanne keittäneet.

Ja mitä tulee tuohon kansan 60% tukeen tälle työtaistelulle, niin veikkaan että prosentit tulevat kovaa vauhtia alas siinä vaiheessa kun ensimmäinen lapsi kuolee sen seurauksena ettei hoitajia ole tarpeeksi töissä.
 

msg

Jäsen
Ymmärsinkö oikein? Kuntatyönantaja on pyrkinyt luomaan uudet ja vanhat työpaikat virkojen sijasta toimiksi helpottaakseen työntekijöiden irtisanomista, mutta ei ole tullut ajatelleeksi että toimet eivät sisällä enää suojeluvelvotteita.

Onko jotain syytä olettaa, että virkojen muuttaminen toimiksi on tehty vain ja ainostaan helpottamaan irtisanomista vai onko tämä vain oletus?
Osaako joku kertoa enemmän miksi kuntapuolella on haluttu alasta riippumatta siirtyä viroista toimiin? Eikös LTO:kin ennen ollut virka, kun VES-päivistä vielä puhuvat? Muuten kai puhuisivat TES-päivistä.
Mietin vain, että montako irtisanomista tämän muutoksen ansiosta on tehty?
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mikään näistä ei uhkaa samalla tavalla ihmishenkiä, kuin hoitajien kiristyslakko. Siksi niitä ei ole syytäkään enempää tässä retostella.
Jos hätäpuheluiden perillemeno hätäkeskuksen suuntaan ja hätäkeskusten hälytykset pelastustoimen eri yksiköille ovat tietyn ammattiryhmän lakkoilut takia epävarmalla pohjalla niin et näe ongelmia tässä?
Ja mitä tulee Virve-verkkoon niin melko tarkkaan on tiedossa minulla mihin sitä käytetään; kapula kun on roikkunut vyöllä työn puolesta vuodesta 2003 alkaen.
Nyt jäitä hattuun. Vaikka olenkin asianosainen, pidän hoitajien aseita työtaisteluun etenkin uuden lainsäädännön myötä olemattomina ja syyllistyn viesteissäni pikku provoiluunkin, mielestäni Sinulla alkaa nyt karata mopo käsistä, vaikka viestisi konditionaalimuodossa onkin.
Sarkasmi on näköjään vaikea laji.
Eli viestini pointti oli laittaa porukka ajattelemaan mitkä ovat tälle tielle lähteneen hallituksen keinot kymmenen kertaa suuremmassa katastrofissa johon ei voi lex-tehyä soveltaa.


Voinko nyt siis vetää johtopäätöksen että olet työtaistelussa mukana pääasiallisesti ahneudesta, ja terveyspalveluiden turvaaminen on tehyläisen palkkapussin rinnalla toisarvoista? Ja lisäksi että tarvittaessa palkanmaksukyky hoitajille on löydyttävä vaikka muiden ammattiryhmien edustajia irtisanomalla?

Tästä päästäänkin Jussih:n jo aiemmin täysin asiallisesti esittämään kysymykseen johon kieltäydyit vastaamasta:

Kenelle kenkää jotta hoitajille voidaan maksaa enemmän?
Olen mukana työtaistelussa hoitajien palkkatason korottamiseksi, mutta jos onnistuneen työtaistelun seurauksena ei vääjäämättä saataisi paljon koko julkista terveydenhuoltoa hyödyttäviä seurannaisvaikutuksia en ehkä olisi näin innokkaasti mukana hyväksymässä näitä kieltämättä melko rankkoja työtaistelutoimenpiteitä.

Ja että kenelle kenkää? Tuskin kenellekään; kuten Katainen on kertonut terveydenhuollon resursseja (siis henkilöstöresursseja) on vahvistettava x-prosenttia vuosittain jotta vanhenevan väestön hoito voidaan turvata. Terveydenhuollon organisaatiot purkamalla ja rakentamalla uudestaan vapautuu näihin uusiin työntekijätason tehtäviin resursseja kaksilinjaisen organisaatiomallin pomopaikoilta melkoisesti. Eli valtio joutuu väistämättä avaamaan pussinnyörejä jos aikoo hyvinvointivaltiota ylläpitää; onneksi nämä rahat eivät ole pois muualta kuin finnairin osakekaupoista, rahastosijoituksista ja valtion velan lyhentämistahdista.

Onko todella näin, että samasta nyt työtehtävästä maksetaan eri palkkaa vai onko tämä vain tälläinen faktoja vailla oleva keskustelupalsta-argumentti, jonka toivotaan uppoavan muihin, koska kukaan ei jaksa tarkistaa? Ihan oikeasti siis haluaisin tietää kummasta on kysymys.
Miten sitten mahdolliset liittoon kuulumattomat eli vaikkapa nyt jommasta kummasta jostain syystä eronneet?
Näin on asia, työnantaja on jakanut hoitajat sairaaloissa palkanmaksullisesti tehyläisiin ja sitten muuhun korotukset jo saaneeseen porukkaan. (superilaiset, JHL:läiset, liittoon kuulumattomat)
Eli linjaus on tehty työnantajan toimesta ja mikäpä sitä estäisi jatkamasta samalla mallilla tehyn sopimuksen jälkeenkin..



Tämähän tässä pointtina oli. Kun ei ole tietoa kuka on tullut vastaan ja kuinka paljon, ja kuka on jättänyt tulematta, on aika vaikea keskustella asiasta järkevästi.
Totta on että sovittelulautakunnan neuvotteluista ei paljoa ole tihkunut tietoa. Ja totta on myös se että kaikkien osapuolien on tultava vastaan että sopimus sattaisiin puristettua. Ja totta on varmastikin myös se mikä kuultiin perjantain eduskuntakeskustelussa monta kertaa; koska asia ratkeaa sillä millä se lopulta kuitenkin joudutaan ratkaisemaan, eli valtion rahalla niin miksi sitä ei tehdä nyt saman tien. Eli muitakin kuin hoitajia ihmetyttää se että että kolmas neuvotteluosapuoli eli suomen hallitus ei ole tullut mukaan neuvotteluihin muulla kuin uhkaamalla ja pakkolakeja säätämällä.

Miksi neuvotteluissa ei ole esiintynyt irtisanomisten siirtäminen myöhemmäksi? On toki saattanut olla pöydällä lautakunnassa. Tämä olisi ollut varmasti hyvä alku verrattuna hallituksen lakiesitykseen ja antanut sovittelulautakunnalle lisää aikaa sovinnon saavuttamiseksi. Kuvittelisin että Tehy olisi tuossa voinut hyvinkin tulla kertaalleen vastaan. Sopimuskysymys siinä kuin irtisanoutuneitten takaisin ottaminen vanhoina työntekijöinäkin.
Jos olet seurannut työtaistelun kulkua ja lakiasiantuntijoiden lausuntoa tiedät että irtisanoutumista ei voi hallituksen eikä työnantajan puolelta nykyisen lainsäädännön ollessa voimassa mitenkään myöhentää.

Nyt haluaisin tarkennusta mielipiteeseesi. Onko tuo 500€ järjettömyys myös muilla aloilla? Osahan on sen jo saanut kaikessa hiljaisuudessa ja osa uhkaa työtaistelulla sen saadakseen (siis muutkin kuin irtisanoutuneet hoitajat).
Niin, ketään ei tunnu häiritsevän se että esimerkiksi lääkärit saivat 600-700 euron matalapalkkaisten alojen tasokorotuksen palkkoihinsa. Ei sillä että se minua mitenkään häiritsisi mutta tämä kertoo suomalaisen keskustelun tasosta paljon.

Ymmärsinkö oikein? Kuntatyönantaja on pyrkinyt luomaan uudet ja vanhat työpaikat virkojen sijasta toimiksi helpottaakseen työntekijöiden irtisanomista, mutta ei ole tullut ajatelleeksi että toimet eivät sisällä enää suojeluvelvotteita.
Oikein olet ymmärtänyt, pelkästään työnantajan ahneuden takia tähän on tultu.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hieman oudolta vaikuttaa nyt sen valossa, että mitä "tiedämme" ajattelusi perusteista... ;)

Sosiaalidemokraattisen poliittisen näkökulman hyvin syvällisesti omaksuneena henkilönä kannatat asevelvollisuutta, verovelvollisuutta ja sen sellaisia kollektiiviseen vastuuseen ja varautumiseen perustuvaa henkilökohtaisen vapauden rajoitusta.

Toisinaan kommenteistasi kuultaa läpi jopa "TSS-oikeuksia" perinteisempää kollektivismia, esimerkiksi ihan perinteistä anti-internationalistista kansallisuustunteeseen vetoamista.

Näillä virkkeillä on tarkoitus sanoa, että et varmastikaan ole mikään libertarismin kannattaja, jos siis kommenttejasi jatkoajasta tarkastellaan.

Niin, itse näen ajatteluni suhteellisen burkelaisena, kuten oli esimerkiksi Keynesinkin ajattelu. Eli yhdistä sosiaali-liberalismi Burken epäluuloisuuteen abstraktia ja teoreettista ideologista ajattelua (ja etenkin toimintaa) vastaan niin pääset melkoisen lähelle omia lähtökohtiani. Sinun kirjoituksistasi ei tälläinen epäluulo todellakaan paista. Ehkä olisi paikallaan lukea enemmän Oakeshottia ja vähemmän Friedmania.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös