Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 610 649
  • 5 631

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Jos ihminen on mennäkseen, ei sitä rahalla pidättele. Ja se kuva mikä hoitajista on tänä syksynä muodostunut antaa aiheen vastata, että kuulostaisi oikein hyvältä, että hoitajia tulisi muualta. Ehkä ne hoitajat olisivat kiinnostuneita hoitamisesta. Eivätkä tekisi työtään VAIN ja AINOASTAAN rahan takia.


Syyt siihen, mikseivät hoitajaa jää lainkaan alalle töihin ovat monisyisemmät kuin raha.

Niin no, kylläpä tässä on kärjistystä:) Kerrotko nyt ainakin ensiksi, että mitkä ne monisyisemmät syyt ovat?

Siis sinun mielestäsi kyse on siitä, että hoitajia ei kiinnosta hoitaa potilaita? Ja siksi he haluavat lisää palkkaa? Minun on ihan pakko kysyä, koska en muuten sitä usko, että oletko oikeasti lukenut tätä viestiketjua ajatellen esim. toiselta kantilta tätä asiaa, vai onko tässä kyse ainoastaan siitä ettei hoitajat ole oikeutettuja pyytämäänsä korotukseen?
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Jos ihminen on mennäkseen, ei sitä rahalla pidättele. Ja se kuva mikä hoitajista on tänä syksynä muodostunut antaa aiheen vastata, että kuulostaisi oikein hyvältä, että hoitajia tulisi muualta. Ehkä ne hoitajat olisivat kiinnostuneita hoitamisesta. Eivätkä tekisi työtään VAIN ja AINOASTAAN rahan takia.

Yllättävän iso prosentti, aiemmat tilastot kertovat ulkomailla olevan n. 10% suomalaisista hoitajista.

Teetkö itse työtä vain ja ainoastaan rahan takia? Etkä halua palkaasi tarkistettavan?! Eli siihen palkkaan pitää tyytyä mitä maksetaan ja ei saa vaatia lisää rahaa?! Vaimo ei tee hoitajan työtä vain rahan takia vaan myös kutsumuksesta auttaa ihmisiä. Väittäisin että suurin osa hoitajista on valinnut alan tämän vuoksi. Tekeekö se ihmisestä ahneen kun pyytää lisää liksaa jos ajattelee ansaitsevan sen?

Kymmenen prosenttia kaikista suomalaisista hoitajista? Jos laskee pelkästään tuon nyt irtisanoutuneista niin puhutaan 1280 hoitajasta. Se on mun mielestä aika paljon ja myöhemmin niitä tarvittaisiin myös Suomessa.

Mitäs Tepe#44, ja miksei muutkin, sanot siihen, että jo nyt verovaroillamme koulutetaan ulkomaalaisia sairaanhoitajia täällä Suomessa? Henkilökohtaisesti pidän sitä hyvänä asiana, mutta ikävä kyllä noista ulkomaalaisista suurin osa ei jää alan töihin Suomeen. Kuitenkin sairaanhoitajan liksa Suomessa on tähtitieteellinen esimerkiksi Banghladeshin vastaavaan, mutta niin ovat elinkustannuksetkin.

Verovarojen tuhlausta?

Kannatan koulutusta ulkomaalaisillekin jos he maksaisivat itse koulutuksesta. Voit myös kysyä joltain mummolta tai paapalta kuinka mielellään hän keskutelisi hoitajan kanssa joka ei ymmärrä hänen tarkoittamaa kipua tai edes sää keskustelua.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Eikös se ole ihan tutkittuakin faktaa (huom! toisen käden tietoa, ei linkkiä) ettei palkka motivoi ihmistä työssä kuin hetkellisesti.
Johtamisen tunneilta on jäänyt mieleen työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden lokerointi hygienia- ja motivaatiotekijöihin, mahtaisikohan kyse olla tästä jutusta. Hygieniatekijät ovat sellaisia tekijöitä, jotka pielessä ollessaan aiheuttavat tyytymättömyyttä, mutta eivät takaa työhyvinvointia, motivaatiotekijät taas vaikuttavat suoraan siihen, kokeeko työnsä miellyttäväksi. Palkan katsottiin kuuluvan hygieniatekijöihin, motivaatiotekijöitä olivat muistaakseni mm. rakentava palaute ja haasteelliset tehtävät.
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Kun kyseessä näinkin mittava otos suomalaisista hoitajista, olisi varmasti paikallaan erotella niistä muutamista ulkomaille lähteneistä ne, jotka halusivat lähteä vain ulkomailla työskentelyn ilosta tai siitä syystä, että sopivaa paikkaa ei suomessa ollut tarjolla niistä, jotka ovat lähteneet vain ja ainoastaan riittämättömän palkan takia. Uskaltaisin väittää, että pelkästään palkan takia ei kovin moni ole lähtenyt.

Puolisoni politiikkaa opiskelevista ystävistä 100% on lähtenyt ulkomaille. Ovatko siis suomalaiset politiikot palkkakuopassa?

Mikäli oon oikeen ymmärtäny vaimon puheen niin ulkomaille lähtöön syy oli lähes kaikilla palkka ja vakituinen työsuhde. Palkka nousee Ruotsissa eri tasoille jos vaan kouluttaa itseään lisää. Ja työnantaja kannustaa koulutuksiin ja maksaa niistä hoitajille. Suomessa voi saada 20€ lisää kk jos pääsee läpi kielikokeen (ruotsi) ja muusta et voi saada korotusta palkka lukuunottamatta ikälisiä.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Missäs muiden järjestöjen tukitoimet? Ei taida mennä ahtaajat lakkoon Tehyn vaatimuksia vauhdittaakseen?

Sovittelulautakunnan neuvotteluja jatketaan ensi viikolla. Huru-ukko puheenjohtajalla oli jo lähtökohtaisesti aivan älyttömät visiot ratkaisuehdotuksesta, hänhän arveli sen syntyvän heti kättelyssä ja lausunto tuli ennenkuin lautakunta oli edes kokoontunut.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kannatan koulutusta ulkomaalaisillekin jos he maksaisivat itse koulutuksesta. Voit myös kysyä joltain mummolta tai paapalta kuinka mielellään hän keskutelisi hoitajan kanssa joka ei ymmärrä hänen tarkoittamaa kipua tai edes sää keskustelua.

Eiköhän ne tänne pyrkivät hoitajat opi kieltä, siinä missä täältä lähtevätkin oppivat kohdemaassa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eli sovintoesitystä ei sittenkään tullut. Monet spekulaatiothan perustuivat siihen, että tässä vaiheessa kiista viimeistään ratkeaisi, mutta näin ei siis käynyt. Nyt on sitten hallituksen päätettävä tästä poikkeuslaki-esityksestään, ja ilmeisesti se koneisto myös lähtee liikkeelle, joskin sopii epäillä riittääkö aikataulu. Kaikki osapuolet toivovat ja ilmeisesti myös laskevat sen varaan, että vastapuoli bluffaa ja väistää viime minuutilla - usein tämä toimii, mutta on tilanteita, että seurauksena onkin täysi katastrofi. Jos näin käy tässä tapauksessa, niin silloin on kaikkien osapuolien vastuu raskas. Ei vain Tehyn, ei vain työnantajan ja valtion. No, vielä on aikaa, ja ehkä sovinto löytyy sitten ensi viikolla.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Kannatan koulutusta ulkomaalaisillekin jos he maksaisivat itse koulutuksesta. Voit myös kysyä joltain mummolta tai paapalta kuinka mielellään hän keskutelisi hoitajan kanssa joka ei ymmärrä hänen tarkoittamaa kipua tai edes sää keskustelua.

Eivät käsittääkseni maksa vaan ovat kustannusten suhteen "tasa-arvoisia" suomalaisten opiskelijoiden kanssa. Korjatkaa jos olen väärässä. Ja muista nyt, että hoitajilla on niin kiire töissä ettei siinä ehdi paljon päivän säästä keskustelemaan. Ihan sama puhuitko suomea äidinkielenäsi vai et.

Jos näin käy tässä tapauksessa, niin silloin on kaikkien osapuolien vastuu raskas. Ei vain Tehyn, ei vain työnantajan ja valtion. No, vielä on aikaa, ja ehkä sovinto löytyy sitten ensi viikolla.

Olet tainnut unohtaa, että Tehyllä ei ole mitään vastuuta jos katastrofi iskee hoitoalalle. He eivät tarvitse kuin rahaa niin kriisi on vältetty. Yksinkertaista vai mitä?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin no, kylläpä tässä on kärjistystä:) Kerrotko nyt ainakin ensiksi, että mitkä ne monisyisemmät syyt ovat?

Mitä ihmeen kärjistystä, kalevi on meille kertonut, että hän ja työtoverinsa tekevät työtään "vain ja ainoastaan rahan takia". Eikö häntä kannata tässäkään asiassa uskoa?

Toki kerron näistä monisyisemmistä syistä. Usien paljastuu, ettei se ammatti johon kouluttautui ei ollutkaan sellainen kuin kuvitteli, kiinnostus muuttuu, terveys ei salli.

Tai sitten muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa ei alan töitä ole. Näitä vaihto-ehtoja on monia.

Samoin syyt lähteä ulkomaille (seikkailu, elämänkumppani). Jos pelkän rahan perässä juoksee, saa juosta aina.


Siis sinun mielestäsi kyse on siitä, että hoitajia ei kiinnosta hoitaa potilaita? Ja siksi he haluavat lisää palkkaa? Minun on ihan pakko kysyä, koska en muuten sitä usko, että oletko oikeasti lukenut tätä viestiketjua ajatellen esim. toiselta kantilta tätä asiaa, vai onko tässä kyse ainoastaan siitä ettei hoitajat ole oikeutettuja pyytämäänsä korotukseen?

Minä olen tätä ketjua lukenut ja siihen kirjoittanut, olet sinä siitä tietoinen. Olemme me ennenkin väitelleet tämänkaltaisista asioista.

Ja olen ajatellut asiaa muiltakin kanteilta, usko pois.

Syy miksi olen kärkäs nyt arvostelemaan hoitajien linjanvetoja on se, että heille tarjottiin nyt palkankorotusta, avattiin pää asian korjaamiselle. Se ei kelvannut, piti saada kerralla PALJON enemmän.

Se miksi tuntuu siltä, että hoitajia ei kiinnosta potilasturvallisuus ja työolosuhteet on se, että eiväthän he niistä puhu. Vaan rahasta, kun kylliksi maksetaan, niin unohtuvat ne ikävät asiat. Se on minusta todella väärä lähtökohta terveydenhoito-alan ongelmien ratkomiseen, ja tekee hallaa sille.

Se millaiseen korvaukseen hoitajat ovat tai eivät ole oikeutettuja on vaikeampi asia. Mutta hoitajien valitsevat keinot päästä tavoitteihinsa eivät ole oikeutettuja. Oletko siitä eri mieltä?



Teetkö itse työtä vain ja ainoastaan rahan takia? Etkä halua palkaasi tarkistettavan?! Eli siihen palkkaan pitää tyytyä mitä maksetaan ja ei saa vaatia lisää rahaa?! Vaimo ei tee hoitajan työtä vain rahan takia vaan myös kutsumuksesta auttaa ihmisiä. Väittäisin että suurin osa hoitajista on valinnut alan tämän vuoksi. Tekeekö se ihmisestä ahneen kun pyytää lisää liksaa jos ajattelee ansaitsevan sen? ?

Kyllä minulla työssä painavat muut syyt kuin raha, muutenhan tekisin jotain muuta. Palkan osalta tarkistuksista sovitaan ja jolleivat näkemykset kohtaa, pistän CV:n postiin. EN ala kiristämään. Oli ala mikä hyvänsä ja tehtävä, niin kiristäminen "irtisanoutumisella" on naurettavaa ja ennen kaikkea raukkamaista. Jos tuntuu siltä, että muualla on paremmin, niin sitten lähtee.


Ihmisestä tekee ahneen se, jos alkaa kiristää toisten terveydellä. Eikö sinusta?


Kymmenen prosenttia kaikista suomalaisista hoitajista? Jos laskee pelkästään tuon nyt irtisanoutuneista niin puhutaan 1280 hoitajasta. Se on mun mielestä aika paljon ja myöhemmin niitä tarvittaisiin myös Suomessa. ?

Toisaalta suomalaisten etu on se, että hoitajatkin hankkivat kokemusta ulkomailta. Samahan se on muillakin aloilla.

Ei se ole vain raha, joka ulkomaille vie tai sieltä takaisin tuo.


Voit myös kysyä joltain mummolta tai paapalta kuinka mielellään hän keskutelisi hoitajan kanssa joka ei ymmärrä hänen tarkoittamaa kipua tai edes sää keskustelua.

Helpomi se kai on kuitenkin hyväksyä, että toinen ei ymmärrä kuin se, että toinen ymmärtää, mutta ei välitä.
 
Viimeksi muokattu:

Puolikaspakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito kilpailu ja rehellinen tuomaritoiminta
Eikös se ole ihan tutkittuakin faktaa (huom! toisen käden tietoa, ei linkkiä) ettei palkka motivoi ihmistä työssä kuin hetkellisesti.

Eräs tapa lähestyä asiaa on esim Maslowin tarvehierarkia http://en.wikipedia.org/wiki/Maslow%27s_hierarchy_of_needs ja nämä suurehkot vaatimukset voidaan osaltaan tulkita myös siten, että hoitajat ovat siirtyneet tarvehierarkiassa turvallisuudesta itsetuntoon. Siksi paljon on hoitajien työn arvostamisesta puhuttu.

Se on kuitenkin faktaa, että palkankorotus motivoi tasan yhden palkanmaksuvälin verran. Työmotivaatio ja työssäviihtyminen tulevat ihan eri asioista. Valitettavasti minulla ei ole antaa mitään julkista tutkimusta aiheesta ja täten perustankin näkemykseni mm työpaikallamme pidettyjen kyselyiden tuloksiin. [sarcastic font] Valitettavasti firmassamme ei työskentele kuin n. 40 000 henkilöä maailmanlaajuisesti, joten otoshan ei ole yhtä kattava kuin esim Tehyn jäsenistöstä otettu. [/sarcastic font]
 
Viimeksi muokattu:

Puolikaspakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito kilpailu ja rehellinen tuomaritoiminta
Mikäli oon oikeen ymmärtäny vaimon puheen niin ulkomaille lähtöön syy oli lähes kaikilla palkka ja vakituinen työsuhde. Palkka nousee Ruotsissa eri tasoille jos vaan kouluttaa itseään lisää. Ja työnantaja kannustaa koulutuksiin ja maksaa niistä hoitajille. Suomessa voi saada 20€ lisää kk jos pääsee läpi kielikokeen (ruotsi) ja muusta et voi saada korotusta palkka lukuunottamatta ikälisiä.

Kysymyksessä, johon vastasit, pyysin nimen omaan erittelemään palkan takia lähteneet vakituista työpaikkaa hakeneista. Jos voisit sen vielä tehdä ja samalla kertoa, kuinka suuresta otoksesta (montako henkilö oli luokalla, moniko lähti) on kyse, niin päästään kartalle.

Se, millaiset jatkokoulutusmahdollisuudet muualla on verrattuna Suomeen ei käsitykseni mukaan ole ollut Tehyn vaatimuslistalla.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Palkka nousee Ruotsissa eri tasoille jos vaan kouluttaa itseään lisää.

Tästähän Tehyn barrikaadeille noususta ei suinkaan ole kyse. Päinvastoin nyt halutaan helvetinmoiset palkankorotukset jottei sen kovemman palkan toivossa tarvitse kouluttaa itseään lisää.

Ja kalevikaan maininnut että Ruotsissa joutuisi kovempaa palkkaa saadakseen vielä kouluttautumaan lisää joten ei voi pitää paikkaansa. Siellähän saa aiankin tuplaliksaa samantien. Tämähän on juuri se kuva minkä Plösilä-Laiturinpaino joukkoineen haluaa antaa.
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Kysymyksessä, johon vastasit, pyysin nimen omaan erittelemään palkan takia lähteneet vakituista työpaikkaa hakeneista. Jos voisit sen vielä tehdä ja samalla kertoa, kuinka suuresta otoksesta (montako henkilö oli luokalla, moniko lähti) on kyse, niin päästään kartalle.

Se, millaiset jatkokoulutusmahdollisuudet muualla on verrattuna Suomeen ei käsitykseni mukaan ole ollut Tehyn vaatimuslistalla.

Vaimon luokalta valmistui muistaakseni 13 - 15 sairaanhoitajaa. Joista 6 lähti töihin ulkomaille. Kolme jatkoi lääkäriksi ja yksi ei mennyt alalle. 6 lähtijästä viisi meni työn perässä (palkka ja työsuhteen vuoksi) ja yhden oli tarkoitus olla yksi vuosi siellä mutta löysi äijän sieltä.
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Tästähän Tehyn barrikaadeille noususta ei suinkaan ole kyse. Päinvastoin nyt halutaan helvetinmoiset palkankorotukset jottei sen kovemman palkan toivossa tarvitse kouluttaa itseään lisää.

Ja kalevikaan maininnut että Ruotsissa joutuisi kovempaa palkkaa saadakseen vielä kouluttautumaan lisää joten ei voi pitää paikkaansa. Siellähän saa aiankin tuplaliksaa samantien. Tämähän on juuri se kuva minkä Plösilä-Laiturinpaino joukkoineen haluaa antaa.

Ei tarvi kouluttaa itseään? Kyllä vain sairaanhoitajatkin kouluttavat itseään ihan ilman porkkanaa.

Ruotsissa on jo parempi lähtöpalkka verrattuna lähtöpalkkaa Suomessa. Sillä saat sitten lisää kun käyt kouluttamassa itseäsi.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Mitä ihmeen kärjistystä, kalevi on meille kertonut, että hän ja työtoverinsa tekevät työtään "vain ja ainoastaan rahan takia". Eikö häntä kannata tässäkään asiassa uskoa?

Toki kerron näistä monisyisemmistä syistä. Usien paljastuu, ettei se ammatti johon kouluttautui ei ollutkaan sellainen kuin kuvitteli, kiinnostus muuttuu, terveys ei salli.

Tai sitten muuttaa sellaiselle paikkakunnalle jossa ei alan töitä ole. Näitä vaihto-ehtoja on monia.

Samoin syyt lähteä ulkomaille (seikkailu, elämänkumppani). Jos pelkän rahan perässä juoksee, saa juosta aina.




Minä olen tätä ketjua lukenut ja siihen kirjoittanut, olet sinä siitä tietoinen. Olemme me ennenkin väitelleet tämänkaltaisista asioista.

Ja olen ajatellut asiaa muiltakin kanteilta, usko pois.

Syy miksi olen kärkäs nyt arvostelemaan hoitajien linjanvetoja on se, että heille tarjottiin nyt palkankorotusta, avattiin pää asian korjaamiselle. Se ei kelvannut, piti saada kerralla PALJON enemmän.

Se miksi tuntuu siltä, että hoitajia ei kiinnosta potilasturvallisuus ja työolosuhteet on se, että eiväthän he niistä puhu. Vaan rahasta, kun kylliksi maksetaan, niin unohtuvat ne ikävät asiat. Se on minusta todella väärä lähtökohta terveydenhoito-alan ongelmien ratkomiseen, ja tekee hallaa sille.

Se millaiseen korvaukseen hoitajat ovat tai eivät ole oikeutettuja on vaikeampi asia. Mutta hoitajien valitsevat keinot päästä tavoitteihinsa eivät ole oikeutettuja. Oletko siitä eri mieltä?

Siis mitä? Kehottaisin -täysin vilpittömästi- tutustumaan tähän alaan paremmin. 70-luvulla oli samanlainen ihmettely hoitajapulast ym. ja olisiko ollut 80-luvulla kun tehy oli lakossa viimeksi (ihan mutulla)...

Se mitä itse olen saanut työssäni seurata terveydenhuollon toimintaa kertoo kylläkin hieman toisesta suunnasta. MUTTA kun valittaminen työolosuhteista ei tuo muutosta. Miksi? No, siksi koska koko systeemi on melkein verrattavissa surullisen kuuluisaan NHS:ään jonka byrokraattiset rattaat ovat niin vailla öljyä, että muutokset vaativat uuden jääkauden verran ryminää toteutuakseen.

Kuitenkin suurin ongelma Suomessa on mielenterveyspuolen rahoituksen puute. Harjavallan sairaalan n. 600 potilaspaikasta jäljellä on laman jälkeisessä Suomessa n. 150-200. Tuskin nyt ainakaan siitä syystä, että enää olisi ihmisiä mielenterveysongelmineen. Mitä tämä sitten liittyy hoitajien palkkatoiveisiin? No ehkä lähinnä siten, että painikisat osastoilla ovat oikeasti arkipäivää, viikottaisia. Oma terveys on sinällään pelissä joka päivä, narkomaanien ym. kanssa toimiessa. Työstään pitivät monet, eivätkä halua muualle, mutta palkan ollessa pieni, se aiheuttaa helposti monissa tilanteissa sen tunteen, että onko tämä sen arvoista... Nyt en sano, että tämä olisi jokaisella mielessä, mutta hepatiittinarkin kanssa painiminen jälkimmäisen vaipuessa johonkin aggressio/angstiin ai
 
Ruotsissa on jo parempi lähtöpalkka verrattuna lähtöpalkkaa Suomessa. Sillä saat sitten lisää kun käyt kouluttamassa itseäsi.
Mites elinkustannukset? Itse en tiedä, koska en ole siellä pidempiä aikoja viettänyt. Miten tuo palkka vaihtelee alueittain? Tukholmassa varmasti korkein, mutta mitenkäs muualla?
Ja saattaapi siinä olla Suomessa ruotsinsa opiskelleella hoiturillakin sormi suussa, kun joku skånelaismuori alkaa kertomaan tarinaansa.
 

Puolikaspakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito kilpailu ja rehellinen tuomaritoiminta
Vaimon luokalta valmistui muistaakseni 13 - 15 sairaanhoitajaa. Joista 6 lähti töihin ulkomaille. Kolme jatkoi lääkäriksi ja yksi ei mennyt alalle. 6 lähtijästä viisi meni työn perässä (palkka ja työsuhteen vuoksi) ja yhden oli tarkoitus olla yksi vuosi siellä mutta löysi äijän sieltä.

Hyvä, eli tämä mittava otos on siis 13 - 15 henkilöä. 5 lähti joko vakituisen työsuhteen tai palkan perässä ulkomaille. Ymmärtääkseni tällä hetkellä Tehy ei kiukuttele vakituisten työsuhteiden perään vaan nimen omaan palkasta. Näin ollen näistä viidestä olisi syytä poistaa vakituista työsuhdetta etsimään lähteneet. Jäljellä jäänee 1 tai 2.

Jos oletetaan epätodennäköisempi vaihtoehto todeksi, eli 2, niin lopputulokseksi saadaan 2/13 ulkomaille lähtijää, joka on huomattavasti vähemmän kuin 50 - 60 prosenttia, joka alkuperäisessä viestissä väitettiin.

Ja ennen kuin keksit hermostua siitä, etten olisi lukenut viestejä tarkkaan tai luen rivien välistä ehdin vielä mainita, että huomasin kyllä että sanoit 50 - 60 prosentin lähteneen ulkomaille, etkä puhunut vain palkan takia lähteneistä. Otinkin itsevaltaisesti oikeuden irroittaa viestissäsi esittämät faktat ja suhteuttaa ne muun keskustelun sisältöön. Hyi minua. Mutta puhutaampa edes samasta asiasta.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ruotsissa on jo parempi lähtöpalkka verrattuna lähtöpalkkaa Suomessa. Sillä saat sitten lisää kun käyt kouluttamassa itseäsi.

Nythän tätä koulutusaspektia(joka kaupallisella-alalla tai teknilliselläalalla on itsestäänselvyys)ei olla sivuttu missään vaiheessa. Vaan tuupattu tiivisti pusikkoon piiloon. Rahaa pitää vaan saada helvetisti lisää vaikkei itseään kouluttaisikaan.

Ja todella SAK/demarimainen metodi verrata Ruotsin palkoista sen kalleusluokka ykkösen, eli Tukholman palkkoja Ähtävän palkkoihin. Siinä ei edelleenkään ole järjen hitustakaan. Jos puhutaan siitä korkeimmasta länsinaapurin palkkatasosta niin kaivakaa sille vastineeksi Helsingin vastaava, ei Taka-Hikiän. Sitten tehkää vielä hoitajat.netmäinen laskelma siitä kumman palkalla on enemmän ostovoimaa kun tuppaa nuo vuokrat ja asuntojen hinnat olemaan stokiksessa vielä stadiakin korkeammat. Toki voitte lietsoa omaa propagandaa ja valita asuinpaikaksenne vielä Jällivaaran josta pokalla väitätte käyvänne stokiksessa töissä jotta saatte luvun äärettömän positiiviseksi omaa kantaanne pönkittämään.
 
Viimeksi muokattu:
...Kuitenkin suurin ongelma Suomessa on mielenterveyspuolen rahoituksen puute. Harjavallan sairaalan n. 600 potilaspaikasta jäljellä on laman jälkeisessä Suomessa n. 150-200. Tuskin nyt ainakaan siitä syystä, että enää olisi ihmisiä mielenterveysongelmineen. Mitä tämä sitten liittyy hoitajien palkkatoiveisiin?..
Onko siis niin, että jos hoitsu Harjavallassa painii, niin hoitsu Kihniössä ansaitsee sen saman korotuksen palkkaansa?
Eikö sitten olisi järkevämpää ajaa tehtävänmukaisia korotuksia, eikä sitä "kaikille 500"-korotusta?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Radiossa eräs asiantuntija (en nyt muista nimeä) sanoi tästä TEHY-kiistasta erittäin fiksun kommentin toissapäivänä. Hän sanoi, että jos kerran valtio on valmis tulemaan vastaan todella paljon asiassa, niin pallo täysin "tehyläisillä", koska myös heidän on tultava asiassa vastaan. Homma ei yksinkertaisesti toimi niin, että toinen osapuoli joustaa loputtomiin, ja toinen ei yhtään.

Esimerkiksi tuo vaadittu 24%:n korotus on isolle ihmisjoukolle niin kova korotus, että se voi oikeasti olla mahdoton toteuttaa järjellisillä ratkaisuilla.

Sairaanhoitajia arvostan kyllä, mutta liiton edustajien liian jäykkää neuvotteluasennetta en arvosta tipan vertaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onko siis niin, että jos hoitsu Harjavallassa painii, niin hoitsu Kihniössä ansaitsee sen saman korotuksen palkkaansa?
Eikö sitten olisi järkevämpää ajaa tehtävänmukaisia korotuksia, eikä sitä "kaikille 500"-korotusta?

Mahtaako kumpikaan osapuoli haluta, että palkkoja radikaalisti erotettaisiin erilaisten alueiden ja työtehtävien kesken?
Muutenkin epäilen, että kunnallisella puolella kummallakaan osapuolella ei ole halua käydä reilua 400 000 yksilöllistä palkkaneuvottelua vuosittain.

Tässähän kehnompikin työntekijä pysyy palkkavauhdissa muiden mukana ja hyvätkään eivät voi työsuorituksellaan saada olleellista parannusta ansiotasoonsa.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Ja lain nimi tulisi ilmeisesti olemaan Potilasturvalaki. Nimi kertoo kaiken oleellisen, ja ihmettelen jos jollakulla on tuota vastaan jotain.

Keksin ainakin noin 130 000 suomalaista, jotka eivät pidä ajatuksesta. Saas nähdä miten äijien käy. Bluffi vs. bluffi, mutta 19.11. ollaan edelleen viisaampia. Paljon on saanut hallitus puolessa vuodessa aikaan. Lupaukset petetty, nyt alettu murentamaan perustuslakia, potilaitakin yritetty siinä vähän turvata ja autoverotus järkevöitetty. Enemmän saatu aikaan kuin piiiitkään aikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös