Eikö edes siinä tapauksessa, että jos työtuomioistuin toteaisi listairtisanoutumisen laittomaksi niin silloinhan Tehyltä tippuisi se todellinen moukari asearsenaalista pois.
Sinä varmaan tiedät minkälaisia perkeleitä suututetut akat voivat pahimmillaan olla...
Riippuu mikä siinä olisi sanktio
yksittäiselle hoitajalle Jos tiedossa ehdotonta vankeutta minimissään pari vuotta niin ehkä osan mieli muuttuisi, muutenpa en usko kelkan kääntyvän.
Lisäksi jokainen tajuaa, että se sopu on kuitenkin tehtävä jossain vaiheessa, joten se on järkevää tehdä ennenkuin muut kuin leikkausjonojen purku on kärsinyt. Sovun lopputulemaksi veikkaisin 16%. Joku 15% olisi naurettava saavutus Tehylle tällaisen ruljanssin jälkeen. Fiksuinta olisi varmaan tehdä joku 18% neljäksi vuodeksi. En tosin tiedä tehdäänkö näin pitkiä sopimuksia ikinä.
Kyllähän palkkaohjelman voi rakentaa vaikka kymmeneksi vuodeksi, eihän se ole mikään ongelma. Ja mitä tulee tuohon "ruljanssiin" niin tämähän on ollut järjestölle erittäin kevyt ja halpa taistelu tähän saakka. Ja jos käy niin kuin epäilen että irtisanoutumiset eivät realisoidu niin silloin jokainen lisäprosentti on pelkkää plussaa. Itse kyllä epäilen että suurin ongelma tulee tehylle siinä että miten saa myytyä alle 24 prosentin tuloksen jäsenistölle, kohtalaisen ehdottomana kun porukka tuntuu olevan.
No niin, löysithän sinäkin virheellisen spekulointisi tilalle oikeankin tiedon.
Näinhän tämä on aina mennyt, jos et ole kyennyt tätä ymmärtämään niin syy on ollut allekirjoittaneen kankeassa ulosannissa tai vastaanottavassa laitteessa.
Vielä jäi kuitenkin saamatta ne "faktasi" koulutusmääristä ja ongelmista + trendistä siellä...
Syyttely siitä että valehtelen ja puhun paskaa lähti siis tästä seuraavasta kirjoituksestani;
Niin, takavuosina kun hain hoitoalalle oli kurssille hakijoita 20 kertaisesti se mitä voitiin ottaa. Tänä päivänä osaa kursseista ei saada aloitettua koska hakijoita ei löydy riittävästi
Nettifaktaa minulla ei ole edelleenkään, eli jos haluat täyden varmuuden pitää sinun kaivaa vuoden 1987 yhteisvalintatulokset. Sieltä löydät tiedon että esimerkiksi Helsingin terveydenhuolto-oppilaitokseen (silloinen sairaanhoito-oppilaitos) hakijoita oli usealle kurssille monikymmenkertainen määrä mitä voitiin ottaa. Itselleni on jäänyt mieleen että "parhaalle" kurssille oli 320 hakijaa ja 16 otettiin, eli hakijoiden ja valittujen suhde oli hieman erilainen mitä tänä päivänä.
Ja opiskelijapulan vuoksi hoitajakursseja on jäänyt aloittamatta ainakin pohjoisessa keskisuomessa Karstulan kunnassa 90-luvulla, valitettavasti en jaksa tästäkään asiasta lähteä faktoja soittelemaan, sillä minulle tämä ei ole kynnyskysymys. Minulle riittää se tieto ja käsitys minkä itse muodostan tehdessäni työtä kentällä sekä uusien että vanhojen ammattilaisten kanssa, maallikoiden käsityksillä, uskomuksilla ja tilastoilla ei sitä tuntumaa pysty muuttamaan.
Jokohan tämä aihe voitaisiin haudata...?