Mainos

Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 627 909
  • 5 632

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Mulle kyllä kelpaa ja onnee vaan hallitukselle, jos tulkintasi on oikea, noin löperöin puhein se ei kyllä kauaa vallassa potki, eikä ole syytäkään.

Ei nyt liity ketjun aiheeseen mitenkää, mutta olisiko vasemmistohallitus sitten ratkaisu? Eivät tehneet asian eteen mitään 12 vuoteen ja lupasivat eläkeläisillekin huimat 300 euroa lisää mikä kutistuikin sitten noin 5 euroon, kun oltiin päästy vallankahvaan kiinni. Ja Suomi eli tällöinkin voimakasta noususuhdannetta. Opintotuesta nyt ei varmaan kannata edes mainita mitään...

Oppositiopolitiikka on siinämielessä pelkkää pelleilyä, että luvata voidaan kuu taivaalla, koska ei tarvitse ottaa vastuuta mistään. Ja tämä toteutuu oli siellä oppositiossa sitten demarit tai kokoomus.
 
Mulle kyllä kelpaa ja onnee vaan hallitukselle, jos tulkintasi on oikea, noin löperöin puhein se ei kyllä kauaa vallassa potki, eikä ole syytäkään.
Olet siis ollut tyytyväinen edellisten hallituksien toimiin viimeisten 12 vuoden aikana, jolloin minkäänmoisista korotuksista ollut puhettakaan. Ja nyt lähdettiin heti asiaa korjaamaan. Ja demareiden lupausten mukainen toiminta ajaisi tämän maan aika pirunmoiseen ahdinkoon taloudellisesti.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Näihin kahteen asiaan.
a) Niin, vähemmän tienaaville korotus on pienempi kuin enemmän tienaaville. Mutta se rako tienesteissä vain kasvaa, mitä isompi on prosentti. Kysynkin, olisiko nämä yli 2500 tienaavat valmiita tinkimään omasta korotuksestaan vähemmän tienaavien hyväksi?
Puhutko hoitajista? Kunnallisten hoitajien palkat perustuvat tehtäväkohtaisiin peruspalkkoihin ja niissä minun tietojeni mukaan on maksimissaan 200 euron haitari saman ammattikunnan välillä. Eli jos halutaan pienentää näiden 3000 euroa tienaavien hoitajien palkkoja on puututtava heidän lisätöihin, ylitöihin tai tupladuunin tekemiseen - ahkeraa hoitajaa joka tekee paskavuoroja on minun mielestä aivan turha rokottaa.

b) monia lapsiakin itkettää, kun heille selviää, että joulupukkina onkin toiminut aina naapurin Jarmo, ja että suurin osa poroista ei lennäkään. (huomaa vertauskuva! haavemaailma vs todellisuus)
Tähän ei liene tarvetta vastata, sovitaanko että keskustellaan haavemaailmoista ja niiden toteutumisesta työtaistelun loputtua?

Mitä luulet julkistavatko? Jos pelaavat mediapelinsä oikein niin loppuviikosta otsikot "kirkuvat" kuntatyönantajan pahuutta ja viattomien tehyläisten nöyryyttämistä ja itkettämistä.
Itse veikkaan että viimeistään ensi viikon alussa Tehyn suunnasta tulee jotain informaatiota kentän tilanteesta, enkä ihmettelisi jos uusia painostustoimenpiteitäkin julkistettaisiin.
No, nämä kaikki kuuluvat homman juoneen, enkä usko että KT:n Jalonen vanhana tehyläisenä näistä enää hämmästyy. Nyt kun on siis oivaltanut että "akat perhana olivatkin aivan tosissaan..."


p.s. Haluaisin kiittää tämän aamun keskustelijoita; yhtään henkilökohtaista loukkausta, ammattitaitoni aliarvioimista tai edes kiroilua minun suuntaan ei ole vielä tainnut tulla. Jatketaan samalla linjalla ja annetaan asioiden riidellä, itse kun yritän välttää viimeiseen saakka henkilöön kohdistuvaa arvostelua vaikka kirjoittaja olisi omasta mielestäni asiasta aivan pihalla tai sitten provosoisi niin perkeleen oikeilla argumenteilla että savu nousee päästä...
 
Tähän ei liene tarvetta vastata, sovitaanko että keskustellaan haavemaailmoista ja niiden toteutumisesta työtaistelun loputtua?
Lähinnä ihmettelen sitä, millä KT on hoitajia oikein itkettänyt? Mielestäni KT on tehnyt selkeitä ratkaisuja, esim. niiden irtisanomisten varmistamisen kanssa. Ei siinä ole mitään uhkailua tai painostamista, jos työnantaja haluaa varmistaa, että olet itse nimesi listaan laittanut ja irtisanoutua haluat.
Juuka ja Joensuu ovat puolestaan tehneet omat ratkaisunsa ja pyrkineet jo ennalta ehkäisemään vakavan työvoimapulan. Mielestäni siitäkään ei heitä voi syyttää - radikaalit keinot käytössä molemmilla osapuolilla yhtälailla.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jättikorotus ehkä prosentuaalisesti, ei euromääräisesti. Tehy on solidaarinen järjestö ja haluaa ajaa kaikkien jäseniensä etuja, eihän siinä olisi mitään mieltä jos ammattijärjestö ajaisi vain HUS-piirin hoitajien etua.
Ja kuten monta kertaa todettu niin alan vetovoimaisuuden lisääminen on yksi perusasioita tässä työtaistelussa; ainoastaan palkkausta parantamalla on Tehyn näkemyksen mukaan mahdollisuus täyttää toimet ja turvata tulevaisuudessakin laadukas hoito omalla äidinkielellä..

Mitäs solidaarista siinä sitten on, että haetaan prosentuaalista korotusta? Eikö tuolloin kannattaisi hakea suoraan euromääräistä korotusta?

Erikoista solidaarisuutta on se, että haetaan omaan kerhoon kuuluville etuoikeuksia muiden kustannuksella.

Alan vetovoimaisuus kasvaisi minusta paremmin työolojen kohentamisella kuin palkankorotuksella.


Onko siitä puhuttu sen jälkeen kun neuvottelut valtakunnansovittelijan kanssa alkoivat? Ei ole, koska Tehy on ollut minun mielestä yllättävän rauhallinen neuvotteluiden aikana.
Moni tehyläinen on kyllä sitä mieltä että KT:n painostoimien jälkeen Tehyn pitäisi laittaa toinen aalto liikkeelle; sen verran rankkoja syytöksiä ja painostustoimia on kentällä tehty täysin sivullisille tehyläisille. Jos ei uutta listaa kerättäisikään niin minun mielestä Tehyn kannattaisi edes julkistaa osa näistä työnantajan painostustoimista ja hoitajien itkettämisistä. .

Kaikki julkisuuteen vaan, ettei jää pyörimään molemmin puolin väitteitä sivullisten itkettämisistä ja painostamisista.


En ole mielissäni työtaisteluista vaan siitä että duunareilta löytyy vielä asennetta ajaa omia oikeutettuja etujaan.
Ja myös muillakin kuin matalapalkkaisilla naisvaltaisilla aloilla on paljon korjattavaa, esimerkiksi juuri teknologiateollisuuden ja suunnittelualan lakoille minulta kyllä löytyy ymmärtämystä. .

Se on hienoa, että ymmärrät ylempien toimihenkilöiden olevan samanlaisia duunareita kuin muutkin. Aitoa työväkeä.

Heiltä sentään kuitenkin löytyy rakentavaa henkeä ongelmien selvittämiseen.
Ei tuosta missään tapauksessa sellaista ratkaisua saa, että jokainen matkatunti korvattaisiin. Mutta jonkinlainen ylimääräinen verollinen päiväraha voisi olla paikallaan, on se nimittäin aika karua jos koko ajan matkustaa työn takia omalla ajallaan.


Enkä minä ole ainoa joka hyväksyy työtaistelut; 61% suomen kansalaisista hyväksyy Tehyn työtaistelun (http://www.hs.fi/politiikka/artikke...ksyy+Tehyn+työtaistelun/1135231160921?ref=rss) ja uskoakseni vielä suurempi osa on yleisemmällä tasolla oikeutettujen työtaisteluiden kannalla. Tästä minulla kyllä ei löydy faktaa.

Kyllä minäkin hyväksyn oikeutetut työtaistelut ja oikeutetut toimet. Tehyn tämän syksyisille toimille ei hyväksyntää voi saada. Ei toki kaikille KT:n toimillekaan.

Gallupia tehdessä päätetään kysymyksen asettelulla se, millainen tulos kyselystä halutaan. Kyllähän tämänkin jokainen ymmärtää.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Itse veikkaan että viimeistään ensi viikon alussa Tehyn suunnasta tulee jotain informaatiota kentän tilanteesta, enkä ihmettelisi jos uusia painostustoimenpiteitäkin julkistettaisiin.
No, nämä kaikki kuuluvat homman juoneen, enkä usko että KT:n Jalonen vanhana tehyläisenä näistä enää hämmästyy. Nyt kun on siis oivaltanut että "akat perhana olivatkin aivan tosissaan..."

Kentän tilanne ja kentältä tullut informaatio on siinä mielessä hauskaa, että sitä ei voida oikeastaan todistaa millään. Tehyn kentällä on myös ollut irtautumista liitosta, mutta ymmärrettävistä syistä tätä on vähätelty. "Kentän" kantaan on hyvä perustaa argumenttinsa, koska sieltä on helppo poimia ne omaa asiaa edesauttavat kannanotot.

Jos esimerkiksi kentältä on tullut 1000 viestiä, että "tartutaan työnantajan tarjoukseen" ja 500 viestiä, että "tämä katsotaan loppuun asti" niin julkisuuteen ilmoitetaan tietysti, että kentän kanta on, että työnantajan tarjousta ei tule hyväksyä.

Esimerkin luvut ovat hatusta vedettyjä eikä niitä pidä ottaa totuutena. Ne vain helpottivat esimerkin ymmärtämistä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Olet siis ollut tyytyväinen edellisten hallituksien toimiin viimeisten 12 vuoden aikana, jolloin minkäänmoisista korotuksista ollut puhettakaan. Ja nyt lähdettiin heti asiaa korjaamaan. Ja demareiden lupausten mukainen toiminta ajaisi tämän maan aika pirunmoiseen ahdinkoon taloudellisesti.


Tähänpä topikkiin ei ole kuulunut kai keskustelu edellisen hallituksen toimivuudesta tai siihen tyytyväisenäolemisesta, jos moinen asiaan kuulumaton trivia on jonkun mielestä oleellista, niin tulkoon sanotuksi, että aikoinaan vaaliketjussa ennustelin demarien kyntävän klyyvari ojossa vaalitappioon juurikin paskan ja pönäkän työnsähoitamisen vuoksi ja mielestäni joutivatkin mennä. Tietenkään se, että joku on näennäisesti pikkuisen vähemmän paska kun joku toinen, ei minkään koalition kätösiä puhtaaksi pese, mutta tämä tästä.

Mielestäni jos jotakin aiotaan tosissaan alkaa korjaamaan se kanssa korjataan sitten kerralla. Ei aitaakaan rakennella ensin kymmensenttiseksi ylpeillen ettei tämmöistäkään kukaan oo ennen tehny, vaan se joko rakennetaan määrämittaansa tai ei rakenneta.

Mää en nää tätä koko ongelmaa lainkaan suurimman osan tänne kirjoittavista tavoin kaikenmaailman mörköjen ja pelkojen värittämänä painajaisena, jonka edessä pää on lyötävä tiukasti pensaaseen, vaan pragmaattisesti järjesteltävissä olevana asiana, jossa jo KT:n sopimus on hyvänä sokkelina rakentaa kokonaispaketti kasaan niin, että se tyydyttää lopulta kaikkia asian osaisia. Niin että ne aidanrakennuspuut on jo olemassa, puuttu vielä yksi remonttireiska topparoikasta (hallitus) jolla se aita on täysimittaisena pystyssä kaikkien osapuolten pokata kunnia ja arvostus hyvin hoidetusta työstä piankin ( sillä jo melkein kyky olisi pokannut piikkipaikan seuraaviin vaaleihin. Vaikka kansa on unohtavainen, ei se sentään kaikkea unohda). vaan ei sitten jos ei kelpaa. Toinen vaihtoehto on itkeä ja tehdä se aita ja menettää kansan luottamus kykyyn hoitaa asioita. Simple as that.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tähänpä topikkiin ei ole kuulunut kai keskustelu edellisen hallituksen toimivuudesta tai siihen tyytyväisenäolemisesta, jos moinen asiaan kuulumaton trivia on jonkun mielestä oleellista, niin tulkoon sanotuksi, että aikoinaan vaaliketjussa ennustelin demarien kyntävän klyyvari ojossa vaalitappioon juurikin paskan ja pönäkän työnsähoitamisen vuoksi ja mielestäni joutivatkin mennä. Tietenkään se, että joku on näennäisesti pikkuisen vähemmän paska kun joku toinen, ei minkään koalition kätösiä puhtaaksi pese, mutta tämä tästä. .

Viitteet edellisten hallitusten tekemisiin ja tekemättä jättämisiin, ovat lähinnä perspektiivin saamiseksi niille rajoille jotka määrittävät pelivaraa.

Kyseessä kun ei ole "Tahdon asia".

Mielestäni jos jotakin aiotaan tosissaan alkaa korjaamaan se kanssa korjataan sitten kerralla. Ei aitaakaan rakennella ensin kymmensenttiseksi ylpeillen ettei tämmöistäkään kukaan oo ennen tehny, vaan se joko rakennetaan määrämittaansa tai ei rakenneta. .

Tuolla ajatusmaailmalla jäisi aivan uskomattoman paljon tekemättä.

Mää en nää tätä koko ongelmaa lainkaan suurimman osan tänne kirjoittavista tavoin kaikenmaailman mörköjen ja pelkojen värittämänä painajaisena, jonka edessä pää on lyötävä tiukasti pensaaseen, vaan pragmaattisesti järjesteltävissä olevana asiana, jossa jo KT:n sopimus on hyvänä sokkelina rakentaa kokonaispaketti kasaan niin, että se tyydyttää lopulta kaikkia asian osaisia. .

Täällä nimenomaan ei lyödä päätä pensaaseen, eikä sellaista vaihto-ehtoa enää ole, joka tyydyttäisi kaikkia osapuolia.

Täällä on keräännytty nyt puunjuurelle, jonka latvassa huutaa lapsi ja sitä lasta yritetään houkutella sieltä alas. Toiset haluavat lahjoa lasta, mutta sen jälkeen meillä olisi koko ajan joku kakara puussa mankumassa karkkia.

Niin että ne aidanrakennuspuut on jo olemassa, puuttu vielä yksi remonttireiska topparoikasta (hallitus) jolla se aita on täysimittaisena pystyssä kaikkien osapuolten pokata kunnia ja arvostus hyvin hoidetusta työstä piankin ( sillä jo melkein kyky olisi pokannut piikkipaikan seuraaviin vaaleihin. Vaikka kansa on unohtavainen, ei se sentään kaikkea unohda). vaan ei sitten jos ei kelpaa. .

Ne loput aidanrakennuspuut vaan olisi sitten revittävä talon seinästä. Olisipa sekin sitten ratkaisu.



Toinen vaihtoehto on itkeä ja tehdä se aita ja menettää kansan luottamus kykyyn hoitaa asioita. Simple as that.

Liikuttavan yksinkertainen ajattelutapa, tässäkin ketjussa on moneen kertaan käyty läpi asiaan liittyvät ongelmat, mutta et ilmeisesti halua niitä hyväksyä.
 
Mutta kun tämänkin voi hoitaa "paremmin". Eli nyt tehdään se perusta, eli ensimmäinen iso korotus. Kuitenkin tehdään se maltillisesti, jotta kokonaisuus pysyy kuitenkin kunnossa. Ja kun nyt hoidetaan asiat oikein, annetaan mahdollisuus niille korotuksille myös jatkossa. Näin saadaan se palkkataso nousemaan, mutta samalla valtiontalous ja kuntien talous pysyy terveempänä.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Mutta kun tämänkin voi hoitaa "paremmin". Eli nyt tehdään se perusta, eli ensimmäinen iso korotus. Kuitenkin tehdään se maltillisesti, jotta kokonaisuus pysyy kuitenkin kunnossa. Ja kun nyt hoidetaan asiat oikein, annetaan mahdollisuus niille korotuksille myös jatkossa. Näin saadaan se palkkataso nousemaan, mutta samalla valtiontalous ja kuntien talous pysyy terveempänä.

Aamen. Edessä on vääjäämättä taloudellisesti tiukemmat ajat. Tällöin on hyvä, että maan talous on siinä kunnossa, että näistä vaikeista ajoista selvitään ilman suurempia lainanottoja. Sitä velkaa kun on jo nyt reilu 10 000 euroa per lärvi.

Palkanmaksu ei katso ajan taloudellista tilannetta. Oli hyvät tai huonot ajat niin se sama palkka kuuluu työntekijälle (tällä ei oteta kantaa palkan suuruuteen ainoastaan siihen, että liksa tulee oikeana päivänä tilille). Kuntien talous on jo nyt äärirajoilla, joten kertarysäyksellä tulevat korotukset heikentävät tilannetta edelleen. Lääke tähän ei ole se, että valtio heittää tarpeen mukaan lisää rahaa kunnille. Ei sitä aitaa rakenneta muutamassa kuukaudessa tai edes vuodessa vaikka kuinka haluttaisiin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kysymyshän on siitä, että julkisen sektorin, etenkin hyvin koulutettujen, palkat ovat parin viimeisen vuosikymmenen aikana jääneet surkealla tavalla jälkeen yksityisen sektorin palkkatasosta. Rankasti yksinkertaistettuna Olli Opettaja nettoaa koulutukseensa nähden naurettavan vähän Tauno Duunariin verrattuna.

Miksi näin ikävästi ja hel**tin väärin on? Kahdestakin syystä. Ensinnäkin yksityisellä sektorilla vaan tuppaa olemaan enemmän pelimerkkejä käytettävissä kuin julkisessa taloudessa. Tyhjästä on vaikea nyhjästä. Julkisen sektorin ongelma on myös sen kohtuuton koko, joka puolestaan johtuu siitä, että vuosikausia Tane Demari on ajanut kunta- ja valtiotasolla politiikkaa, jossa jokaista uutta asiaa perustetaan hoitamaan virka. Jos ko. asia muuttuu tarpeettomaksi, jatkuu virka jonkinlaisena näennäistekemisenä maailman tappiin. Esimerkiksi Opetushallituksessa, jossa työmäärä on koulutarkastuksien lopettamisen ja varsinaisten opetussuunnitelmien siirtämisen kuntatasolle jälkeen romahtanut, on edelleen duunissa 800 sukan kuluttajaa. SDP-vetoisen hallituksen aikana ko. asialle ei voitu tehdä mitään, sillä ko. virasto on sossujen linnake (nyt sieltä on lähdössä sata tarpeettominta kilometritehtaalle).

Toinen syy on Toivo Duunarin ja Tane Demarin pyhä allianssi AY-liikkeessä, joka on taannut sen, että ainoastaan äijävaltaisten vahvojen vientiliittojen asiat ovat ketään kiinnostaneet. Kunnilla ja valtiolla nyhräävät naiset ja ennen muuta korkeasti koulutetut "luokkaviholliset" eivät ole mitään korotuksia edes ansainneet.

Tätä ongelmaa purkamaan hallitus lähti puheilla korkeasti koulutettujen julkisen sektorin ihmisten palkkakuopan korjaamisesta PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. Ensikäden toimenpiteenä kunnallisille tarjottiin kolmisen prosenttia vientiliittoja korkeampi palkankorotus. Tämä nimenomaan korjaa syntynyt vääristymää.

Tehyn sisälukutaidoton pj. hännystelijöidensä kanssa ei oikein tajunnut tätä julistusta, vaan teki pari pienimuotoista tulkintavirhettä:

1. ei ymmärtänyt, että se koskee koko julkista sektoria, ei yksin Tehyä

2. ei ymmärtänyt, mitä korkeasti koulutettu tarkoittaa. Jaossa ennen Tehyä pitäisi olla iso liuta oikeasti korkeasti koulutettuja, mutta hyvän tahdon eleenä hoitajatkin päätettiin sellaisiksi laskea.

3. ei ymmärtänyt, että kyse oli pitkästä aikavälistä, ei heti mulle kaikki tänne nyt -rarkaisusta.

4. kuvitteli, että nimenomaan hoitajien pitää saada enemmän kuin muiden julkisen sektorin korkeasti koulutettujen. Vertailu ei ollut kuitenkaan julkisen sektorin sisällä, vaan suhteessa yksityiseen sektoriin eikä kukaan sanonut, että juuri hoitsut ovat ainoa palkkakuopassa oleva ryhmä, joka korjauksia kaipaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Virkojen/toimien pisteytys ja palkkaluokat ovat turusta. On paljon porukkaa, joilla palkkaus on, varsinkin lääkäreihin verrattuna, todella kaukana ansaitusta, varsinkin kun käytännössä tekevät lääkärin työt, ko isopomon ollessa vain kumileimasin - lääkäri toki kantaa suurimman vastuun lopulta. Mutta on myös paljon jengiä, joiden palkkaus on vähintäänkin kohdallaan. Eli työn vaativuusluokittelu siellä eniten on perseellään.
Tästä hanun erinomaisesta kirjoituksesta, josta lainasin vain osan on huomioitava sellainen mielenkiintoinen seikka, että se on osittain vastakkainen sen ehdotuksen kanssa jota täällä on pariin kertaan esitetty. Siis sen että kaikki sairaanhoitajat saisivat sen reilun 8% korotuksen ja loppu reilut 4% jaettaisiin niille pienituloisimmille. Tai sinänsähän tuo ei ole ristiriitaista, mutta tämän hanun kirjoituksen mukaan erittäin todennäköistä on että pahimmassa palkkakuopassa eivät ole ne vähiten tienaavat, vaat jotkin ihan eri tahot.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lähinnä ihmettelen sitä, millä KT on hoitajia oikein itkettänyt?
Työnantaja on tehnyt jäynää tehyläisille työvuorosuunnittelulla, vuosilomien vahvistamisella sekä koulutukseen pääsemisellä. Näin on tehty myös työpaikoilla, jotka eivät ole Tehyn joukkoirtisanoutumisuhan piirissä. Lisäksi työnantaja on yrittänyt painostaa tehyläisiä eroamaan liitostaan Joensuun ja Juukan mallin mukaan sekä kutsumalla tehyn jäseniä johdon kanssa kahdenkeskisiin keskusteluihin joissa on nuoria sairaanhoitajatyttöjä uhkailtu, kiristetty ja syytetty kaikilla niillä argumenteilla joita tältäkin foorumilta on saatu lukea. Osa näistä ilmitulleista tapauksista saattaa olla samanlaista työtaistelupropagandaa kuin mitä KT:n puolelta tulee, mutta itse olen valmis uskomaan suurta osaa omalla nimellään esille tulleiden hoitajien kertomuksia.

Kentän tilanne ja kentältä tullut informaatio on siinä mielessä hauskaa, että sitä ei voida oikeastaan todistaa millään. Tehyn kentällä on myös ollut irtautumista liitosta, mutta ymmärrettävistä syistä tätä on vähätelty. "Kentän" kantaan on hyvä perustaa argumenttinsa, koska sieltä on helppo poimia ne omaa asiaa edesauttavat kannanotot.
Kentän tilanteella tarkoitin tässä tapauksessa näitä edellä mainittuja kuntatyönantajan painostustoimia jotka kyllä tulee todistettua oikeaksi viimeistään siinä vaiheessa jos niitä aletaan viemään oikeuteen. Itse kyllä harkitsisin tarkkaan mitä asioita lähdetään oikeudessa puimaan, tietyt pienimuotoiset ylilyönnit kun kuuluvat oleellisena osana tähän työtaistelukuvioon.

Se mikä gracen tarkoittama kentän tilanne on selvinnee muistaakseni ensi maanantaina kun todelliset irtisanoutujat ovat selvillä, itse hankaan edelleen vastaan tämän threadin yleistä mielipidettä että suurin osa (2-3 irtisanoutunutta...) peruisi irtisanoutumisensa. Maanantai sen kyllä sitten kertoo.

Mutta kun tämänkin voi hoitaa "paremmin". Eli nyt tehdään se perusta, eli ensimmäinen iso korotus. Kuitenkin tehdään se maltillisesti, jotta kokonaisuus pysyy kuitenkin kunnossa. Ja kun nyt hoidetaan asiat oikein, annetaan mahdollisuus niille korotuksille myös jatkossa. Näin saadaan se palkkataso nousemaan, mutta samalla valtiontalous ja kuntien talous pysyy terveempänä.
Tähän oli kuntatyönantajalla ja hallituksella mahdollisuus. Jos he olisivat osanneet lukea kevään poliittisia puheita, hoitajien mielialoja ja yleensäkin tilannetta oikein liittoneuvotteluiden aikana, niin uskon että kuntasektorin palkkaraamin sisällä olisi voitu rakentaa hyväksyttävissä oleva palkkaohjelma hoitoalalle. Eli kun KT piti tiukasti vanhasta neuvottelujärjestelmästä kiinni eikä sallinut hoitajille pienintäkään erioikeutta niin tässä ollaan. Toimiihan se näinkin, mutta itse en aina jaksa ymmärtää miksi tämäkin asia pitää hoitaa vaikeamman kautta.

Se mitä tällä hetkellä kaipaisin olisi puolueettoman tahon tekemä laskelma hoitajien palkankorotusten todellisista nettomenoista yhteiskunnalle. Se on ainakin selvä että jos hallitus antaa esimerkiksi 500 miljoonaa euroa hoitajien palkkaohjelmaa varten, niin se ei tarkoita että verorasitus nousisi 500 miljoonalla, vaan palkankorotuksista palautuisi julkiselle sektorille erilaisina maksuina ja veroina eräiden arvioiden mukaan jopa 80% korotuksista. Se ainakin on selvä että sijoitussalkkuja ei niillä rahoilla perustettaisi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tätä ongelmaa purkamaan hallitus lähti puheilla korkeasti koulutettujen julkisen sektorin ihmisten palkkakuopan korjaamisesta PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. Ensikäden toimenpiteenä kunnallisille tarjottiin kolmisen prosenttia vientiliittoja korkeampi palkankorotus. Tämä nimenomaan korjaa syntynyt vääristymää.

Tehyn sisälukutaidoton pj. hännystelijöidensä kanssa ei oikein tajunnut tätä julistusta, vaan teki pari pienimuotoista tulkintavirhettä:

1. ei ymmärtänyt, että se koskee koko julkista sektoria, ei yksin Tehyä

2. ei ymmärtänyt, mitä korkeasti koulutettu tarkoittaa. Jaossa ennen Tehyä pitäisi olla iso liuta oikeasti korkeasti koulutettuja, mutta hyvän tahdon eleenä hoitajatkin päätettiin sellaisiksi laskea.

3. ei ymmärtänyt, että kyse oli pitkästä aikavälistä, ei heti mulle kaikki tänne nyt -rarkaisusta.

4. kuvitteli, että nimenomaan hoitajien pitää saada enemmän kuin muiden julkisen sektorin korkeasti koulutettujen. Vertailu ei ollut kuitenkaan julkisen sektorin sisällä, vaan suhteessa yksityiseen sektoriin eikä kukaan sanonut, että juuri hoitsut ovat ainoa palkkakuopassa oleva ryhmä, joka korjauksia kaipaa.

Saattoikohan olla että oheisen kaltaiset lausunnot olivat jonkun verran myös lisäämässä tätä ylikuumentunutta ilmapiiriä:

"Mitä enemmän naisvaltaisille koulutetuille aloille maksetaan yli yleisen korotustason, sitä enemmän olemme valmiit nostamaan kuntien saamia valtionosuuksia. Esitämme, että valtio siis maksaa kunnille sen osuuden naisvaltaisten alojen palkankorotuksesta, joka ylittää yleisen korotustason."

Anyway, olettaisin kyllä, että päätös oli jo pitkälle tehty Tehyn piirissä - tässähän on takana monien vuosien kehityskulku, ja poliittista retoriikkaa käytettiin epäilemättä vain suht. kyynisesti hyväksi tilanteessa, jossa joka tapauksessa oltaisiin lähdetty hakemaan ylisuuria korotuksia. Mikä toki oli myös aivan varmasti ennakoitavissa poliittisellakin puolella, mutta kiusaus oli liian suuri. Eikä vain nykyisille hallituspuolueille.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Työnantaja on tehnyt jäynää tehyläisille työvuorosuunnittelulla, vuosilomien vahvistamisella sekä koulutukseen pääsemisellä.

Työnantajalla lienee täysi oikeus (uudelleen)järjestellä työvuoroja, vuosilomia ja koulutuksia. Mahtaako työnteon vaatiminenkin olla painostusta?

... kutsumalla tehyn jäseniä johdon kanssa kahdenkeskisiin keskusteluihin joissa on nuoria sairaanhoitajatyttöjä uhkailtu, kiristetty ja syytetty kaikilla niillä argumenteilla joita tältäkin foorumilta on saatu lukea.
Samoin työnantajalla lienee täysi oikeus käydä kahdenkeskisiä keskusteluja työntekijöidensä kanssa. Eritysesti, jos työsuhteessa ilmenee epäselvyyksiä; esimerkiksi kun on epäselvää aikooko työntekijä irtisanoutua vai ei. Tällaiset keskustelut tulee toki hoitaa asiallisesti.

-tt
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Esimerkiksi Opetushallituksessa, jossa työmäärä on koulutarkastuksien lopettamisen ja varsinaisten opetussuunnitelmien siirtämisen kuntatasolle jälkeen romahtanut, on edelleen duunissa 800 sukan kuluttajaa. SDP-vetoisen hallituksen aikana ko. asialle ei voitu tehdä mitään, sillä ko. virasto on sossujen linnake (nyt sieltä on lähdössä sata tarpeettominta kilometritehtaalle).

Tämä ei kyllä pidä alkuunkaan paikkaansa. Jos olisit lukenut jotain muutakin kuin vain vähän alusta Lankisen Timon (muuten kok.) ansiokkaasta selvitysmiesraportista tehdyistä uutisista, havaitsisit, että työmäärä on nimenomaan kasvanut kouluhallitusajoista valtavasti. Se, miksi sata virkaa/tointa (taitaa olla molempia) ollaan vähentämässä liittyy viraston tehtävien muutokseen, ei siihen, että siellä toimetta palkkaa nauttisi kukaan. Ylityöllistetty virasto se on, muttei ydintehtävistään, vaan erinäisistä monista liitännäisistä.

Ennenkuin asiasta lisää aivopieruja päästät, linkki käytettävissäsi http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2007/Opetushallituksen.html
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mahtaako työnteon vaatiminenkin olla painostusta?
Mahtaa, jos sen vaatiminen tapahtuu laillisen irtisanoutumisen jälkeen. Ennen vanhaan työhön pakottamista ilman oikeuksia kutsuttiin orjuudeksi

Ja sitten tämä ainakin itseäni hieman hymyilyttänyt uutinen; http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...vostolta+Tehyn+lakon+rajaamista/1135231258813

Epätoivoisia työnantajan viimeisiä pyristyksiä jotka kuuluu käsikirjoitukseen, jokohan kohta KT hyväksyisi realiteetit ja alkaisi keskittämään voimiaan itse neuvotteluihin...

Oikeuden kanta asiaan on erittäin selkeyttävä tekijä tässä sillisalaatissa.
Pitää pikkasen kiirettä jos KO:n kanta ja ennakkotapaus tästä saadaan alle kuukaudessa..
 
Samoin työnantajalla lienee täysi oikeus käydä kahdenkeskisiä keskusteluja työntekijöidensä kanssa. Eritysesti, jos työsuhteessa ilmenee epäselvyyksiä; esimerkiksi kun on epäselvää aikooko työntekijä irtisanoutua vai ei. Tällaiset keskustelut tulee toki hoitaa asiallisesti.

Taisi kalevi tuoda esille sitä, että työnantaja on uhkailluit (yleensä käytetään sanaa painostanut) työtaistelutoimenpiteiden seurauksilla yksittäisiä työntekijöitä. Ottamatta kantaa siihen pitääkö paikkaansa niin se taitaa kuitenkin olla laitonta.

Kahdenkeskisiä keskusteluja toki saa käydä kenen kanssa heitä huvittaa.

Itse asiassa kaikkien kannalta hyvä, että työnantajat vievät tuon asian oikeuteen. Sen jälkeen ei tarvitse pohtia, onko kyseessä jokin laiton teko vai muu. Tämä siis ei liity quoteen mitenkään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Kerrotko vielä, mikä hymyilyttää? Eihän asialla mitään ratkaista tietysti, mutta ainakin sen 2 viikon siirron voi mahdollisesti tehdä. Tehyhän on ihan itse korostanut, että kyseessä on työtaistelutoimi, jolloin sen suhteen on erinäistäkin lainsäädäntöä. Toki saattaa olla, että törmää perustuslakiin, saattaa olla, että ei törmää. Ennakkoja on heikosti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Työnantajalla lienee täysi oikeus (uudelleen)järjestellä työvuoroja, vuosilomia ja koulutuksia. Mahtaako työnteon vaatiminenkin olla painostusta?


Samoin työnantajalla lienee täysi oikeus käydä kahdenkeskisiä keskusteluja työntekijöidensä kanssa. Eritysesti, jos työsuhteessa ilmenee epäselvyyksiä; esimerkiksi kun on epäselvää aikooko työntekijä irtisanoutua vai ei. Tällaiset keskustelut tulee toki hoitaa asiallisesti.

-tt

tt, olet oikeassa, työnantajalla on täysi oikeus tehdä näin.

Tosiasia on kuitenkin se, että työnantaja peloittelee virheellisellä tiedolla työntekijöitä. Vaimoni sai kirjeen SatKS:lta maanantaina, eikä siinä ainakaan kiitetty 16 vuoden työsuhteesta.

Tilanne on todella riistäytymässä käsistä, sillä kävi tässä miten vaan, katkeruus heikentää varmasti Suomen terveydenhoidon tilaa. Tämä jättää varmasti syvät arvet.

Kenen vika??

Tehynkö?? Varmasti omalta osaltaan, sillä vaatimus on kohtuuton. Toisaalta kaikki tietävät, ettei vaatimus ole sama kuin maksettava raha.

Kuntatyönantaja?? KT on lähtenyt pelottelu linjalle, joka saa vastustajassa aikaan vain uhoa.

Poliitikot? Keväällä puhuttiin suulla suuremmalla ja nyt ollaan hiljaa. Mielestäni tästä ryhmästä ratkaisu pitäisi löytyä.

Nyt pelataan aika suurilla panoksilla järjestöjen välillä, Tehy heitti pöytään all-in ja KT haistelee onko kädessä A, A vain roskaa. Tässä tilanteessa kärsijän osassa on yksittäinen työntekijä, joka joutuu pistämään sinne pelipöytään elämänsä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Saattoikohan olla että oheisen kaltaiset lausunnot olivat jonkun verran myös lisäämässä tätä ylikuumentunutta ilmapiiriä:

"Mitä enemmän naisvaltaisille koulutetuille aloille maksetaan yli yleisen korotustason, sitä enemmän olemme valmiit nostamaan kuntien saamia valtionosuuksia. Esitämme, että valtio siis maksaa kunnille sen osuuden naisvaltaisten alojen palkankorotuksesta, joka ylittää yleisen korotustason."

Tästä lausunnosta tulisikin hallitus (Katainen) ottaa tilille. Olen nähnyt erään demarivetoisen kaupungin kaupunginjohtajan kirjoituksen paikallisessa lehdessä. Hän esitti siellä, että jo nyt 90%:sti sovittu kunta-alan palkkaratkaisu ylittää yli 2% yleisen korotustason. Tämä merkitsee 350 milj. kustannukset yli yleisen linjan yhteensä kunnille. Kataisen tulisikin lisätä valtion osuutta kunnille vielä 200 milj. eurolla, että lupaukset tulisivat täytettyä valtion puolelta. Sen sijaan Tehy:lle ei voida maksaa enää yhtään lisää, niinkuin akavalaisen OAJ/Juko:n puheenjohtaja Erkki Kangasniemi on ryhdikkäästi ilmoittanut.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyseessähän on siis terveyskeskuspäivystyksen ulkoistaminen reppufirmalle osittain myös henkilökunnan toiveesta; nyt sairaalan hoitajat voivat keskittyä erikoissairaanhoitoon täysipainoisesti eikä tarvitse revetä monelle eri sektorille. Halukkailla hoitajilla on toki ollut mahdollisuus siirtyä Medonen palkkalistoille vanhoina työntekijöinä, halukkuus on ymmärrettävistä syistä (tulevat kunnalliset palkankorotukset + muutenkin huonompi työehtosopimus) ollut laimeaa.
Siis kunnalliselta puolelta ei haluta siirtyä yksityiselle huonompien etujen takia?? tämä on taatusti uutta tietoa kaikille asiasta kiinnostuneille.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ennenkuin asiasta lisää aivopieruja päästät, linkki käytettävissäsi http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2007/Opetushallituksen.html

Tässä ne kyseisen raportin luettelemat OPH:n tehtävät:

Koulutuksen keskushallintoa kehitetään yhtenäisenä toimialan konserniesikuntana (opetusministeriö) ja toimeenpano-organisaationa (Opetushallitus). Tehtävien, toimivallan, roolin ja organisaation osalta uudistettu Opetushallitus aloittaisi 1.1.2009. Opetushallitukseen kootaan seuraavat toimintojen kokonaisuudet: 1) kansallinen tutkinto- ja opetussuunnitelmaviranomainen, 2) koulutuksen, opetuksen ja opetushenkilöstön kehittämiskeskus, 3) koulutuksen tuloksellisuuden seurannan, tutkimustulosten hyödyntämisen ja koulutustarpeiden ennakoinnin palvelut, 4) koulutuksen tietokeskus, 5) kansainvälisten koulutuspalvelujen ja henkilövaihdon keskus ja 6) koulutuksen hallintopalvelut.


1. OPS-viranomainen (=kokoaa kerran X:ssä vuodessa muutaman ulkopuoleisen asiantuntijan kirjoittamaan OPS:n perusteet, n. 3 sivua per oppiaine. Tätä ei siis tehdä vuosittan.

2. Koulutuksen, opetuksen ja opetushenkilöstön kehittämiskeskus (mitä konkreettista OPH on tehnyt näiden asioiden hyväksi, siis muuta kuin puuhastellut yhtenäiskoulu- yms. ulkoavaruudesta kotoisin olleita hankkeita?)

3. Montako virkamiestä tarvitaan koulutuksen tuloksellisuuden seurantaan? Sata, kaksisataa vaiko vallan kolmesataa. OPH:ssa on jengiä saman verran kuin koko Tampereen yliopistossa opettajia!

4. Koulutuksen tietokeskus (mikä? antaa siis tietoa koulujärjestelmästä jos joku sitä sattuisi joskus kysymään?)

5. kv-palvelujen ja henk.vaihdon keskus (tämä työ kuuluu nyt CIMO:lle, jonka henkilöstö ei ymmärtääkseni sisälly siihen kahdeksaansataan)

6. koulutuksen hallintopalvelut (siis mitkä? kunnat kaiketi hallinnoivat ihan itse järjestämänsä koulutuksen. Mihin siinä OPH:ta tarvitaan tai edes kaivataan?)

Summa summarum. En ollenkaan väitä, etteikö siellä työtä löytyisi kaikille kahdeksalle sadalle ja vaikka tuhannelle. Kyllä työtä keksitään tekijöille. Eri asia sitten on mikä osa tästä työstä millään tavalla hyödyttää koulutusta tässä maassa (osa on suoranaisesti vahingollista). Ilmeisesti selvitysmieskin kuitenkin jotain pientä trimmaamisen varaa löysi, kun sata byrokraattia on tarkoitus siirtää muualle. Jos sama tehtäisiin kaikissa ministeriöissä ja ylimmissä virastoissa, meillähän olisi, herran jumala, ehkä jopa varaa niihin hoitsujen palkankorotuksiin. Tai kenties vaikkapa koulutukseen suunnattujen valtionosuuksien kasvatukseen, josta olisi oikeata hyötyä koulutoimelle toisin kuin loputtomista kiertokirjeistä ja ohjeistuksista, jotka joutuvat suurimmassa osassa kouluja anyway suoraan ö-mappiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös