Minä luulen, ettet sinäkään hintaa alkaisi kysellä, jos vaakakupissa oolisi rakkaasi henki, siinä vaiheessa raha on sivuseikka, sillä rahalla ei voi koskaan saada sitä minkä voi menettää, siinä on perspektiiviä, jos poppamies sanoo, että tuot nämä ja nämä asiat niin asiat hoituu, et siinä tilanteessa edes mieti tinkaamista, luulen.
Tässä onkin juuri vastuunalaisen poliitikon ja vasemmistopellehermannin ero. Vastuunalaisen poliitikon on nähtävä kokonaisuus. Se tarkoittaa tässä tapauksessa kuntataloutta. Suostuminen korotuksiin, jotka tulevaisuudessa merkitsevät kuntatalouden romahtamista ja sitä kautta myös terveydenhuollon alasajoa voi pelastaa Tehyn panttivangit nyt, mutta tulee tappamaan satoja ihmisiä pitkällä aikavälillä ja vaurioittamaan myös yhteiskunnan muita sektoreita.
Tämä on tietenkin vaikeata ymmärtää niille, joiden päähän ei mahdu muuta kuin pyhää vihaa hallitusta vastaan ja automaattinen solidaarisuus jokaista korporaatioroistoa kohtaan, joka kehtaa ihan millaisen tahansa korotusvaatimuksen pöytään lyödä.
Hyvä Jypfabu, terroristien vaatimuksiin yksittäisen lentokonekaappauksen yhteydessä ei suostuta siksi, ettei varaa olisi maksaa muutamaa miljoonaa tai vapauttaa paria heidän frendiään vankilasta, vaan siksi, että yhteen kiristykseen myöntyminen on avoin kutsu muille kiristäjille. Siksi KT:n velvollisuus on katsoa Tehyn kassa pohjaan asti ja sitten tehdä sopimus, jossa kiristyksellä ei saa latiakaan enempää kuin muut ovat saaneet, pedagogisista syistä mieluummin vähemmän. Se voi maksaa joitakin ihmishenkiä nyt, mutta pelastaa satoja tulevaisuudessa.
Vastuullisen hallituksen tehtävä on lainsäädännöllä ja muilla toimilla pyrkiä minimisoimaan kiristyksen kansalaisille aiheuttamaa vaaraa. Näin on nyt toimittu. Jos säädetty laki ei riitä takaamaan kaikkien ehdotonta turvallisuutta, johtuu se siitä, että ei ole haluttu rajottaa kansalaisten vapauksia enempää kuin on AIVAN EHDOTTOMAN PAKKO. Tämä on mielestäni oikea linja.
Jos sinua hyvä Jypfabu kiinnostaa ihmisten henki ja elämä, vastaa tähän yhteen kysymykseen heiluttamatta Uuniperuna, Jyrkiboy tai hallitus korttia:
Millä moraalisella oikeudella mielestäsi Tehy kieltäytyi itse rajaamasta toimenpiteitään välittömässä hengenvaarassa olevien ulkopuolelle?
Sitten voit vastata toiseen kysymykseen heti perään:
Jos A työntää kanssaihmisen avantoon ja B. kieltäytyy häntä sieltä ylös auttamasta vaikka voisi, kumpi on suurempi syyllinen. Eli onko murha raskaampi rikos kuin tietoinen ratkaisu antaa toisen kuolla vaikka voisi auttaa?