Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 671 548
  • 21 461

Analyzer

Jäsen
Hieman vetää Appelsin mutkia suoriksi, mutta on siinä silti vinha perä.

Voisi todeta, että alkuun reagoitiin oikein, kun ei tiedetty minkä kanssa ollaan vielä tekemisissä. Ylivarovainen linja kuitenkin jatkui aivan liian pitkään - siinä oli se virhe.

Nostaisin kyllä mediankin vastuuta tässä pelon lietsonnassa. Se meni aivan hysteeriseksi ja rajuja toimia vaatimalla vaadittiin.

Mieleen on jäänyt julkaisematta jääneen kirjan ”kuinka-Suomi-voitti-koronan” kirjoittaja Lauri Nurmi, tällä kertaa toimittajan roolissa, joka erään Marinin live-tiedotustilaisuuden jälkeen kiitti Marinia suorassa lähetyksessä hallituksen tekemistä korona-rajoituksista. Siinä oltiin jo aika kaukana objektiivisuudesta vaan mentiin jo fanipoju kategoriaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hieman vetää Appelsin mutkia suoriksi, mutta on siinä silti vinha perä.

Voisi todeta, että alkuun reagoitiin oikein, kun ei tiedetty minkä kanssa ollaan vielä tekemisissä. Ylivarovainen linja kuitenkin jatkui aivan liian pitkään - siinä oli se virhe.

Nostaisin kyllä mediankin vastuuta tässä pelon lietsonnassa. Se meni aivan hysteeriseksi ja rajuja toimia vaatimalla vaadittiin.

Mieleen on julkaisematta jääneen kirjan ”kuinka-Suomi-voitti-koronan” kirjoittaja Lauri Nurmi, tällä kertaa toimittajan roolissa, joka erään Marinin live-tiedotustilaisuuden jälkeen kiitti Marinia suorassa lähetyksessä hallituksen tekemistä korona-rajoituksista. Siinä oltiin jo aika kaukana objektiivisuudesta vaan mentiin jo fanipoju kategoriaan.

Minusta suurin virhe oli Marinin hallituksen sekaantuminen asiantuntija-arvioiden tekemiseen. Hallitus halusi arvioita, jotka tukivat hallituksen poliittista agendaa. En meinannut uskoa kun luin Nohynekin kirjaa ja Salmelaisen haastattelua.

Sanotaanko varovaisesti, että politiikkojen sekaantuminen tieteeseen on harvoin näin törkeää.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Ruotsi oli hyvä esimerkki. Täällä media mässäili sillä kaaoksella joka siellä mahtaa olla kun väkeä kuolee jatkuvasti - "Tegnelliä varmasti vihataan", mutta havainnot Ruotsista oli hyvin toisenlaisia. Siellä korona ei aiheuttanut suurta paniikkia katukuvassa, se hyväksyttiin vaarana, sitä varottiin jos kuului riskiryhmään ja elämä jatkui - koska media ei siellä tehnyt siitä isoa asiaa. Olin jopa yllättynyt kun kuulin ruotsalaisilta kollegoiltani heidän suhtautumistaan koronaan. Media komppasi siellä hallituksen linjaa. Vähän sama kuin Koronan jälkimmäinen vuosi täällä. Kuolleisuusluvut olivat täällä poskettoman isot, mutta media ei jaksanut asialla enää mässäillä (kuten ei hallituskaan huomatessaan, ettei sitä voi paeta), joten ei korona näkynyt arjessa kovin radikaalisti.
Ei ollut koronan käsittely ihan näin auvoista naapurissakaan, vaan kyllähän tuo linja herätti laajaa kritiikkiä ihan kuningasta myöten. Toisaalta rajoituksia oli myös Ruotsissa, mutta ne eivät pääasiassa koskeneet koululaisia, mikä oli jälkikäteenkin ihan hyvä valinta. Jonkin verran löperö suhtautuminen koronaan näkyi vanhusten laajana kuolleisuutena vuonna 2020 ja myös Tegnellin mukaan Ruotsi epäonnistui pahoin hauraimpiensa suojelussa.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Siinä kohtaa kun tarttuvampia variantteja ilmaantui, kävi tukahduttaminen käytännössä mahdottomaksi ja osa porukasta ajoi tukahdutusta tietysti loppuun asti täysin uskonnollisella paatoksella.

Nimenomaan se ikkuna missattiin aika nopeasti ja sen jälkeen strategian esilletuonti globaalissa mittakaavassa oli todella outoa. Tarkoitukseni ei ollut vähätellä asiaa. Lienee jokaisen potentiaalisesti epidemiaksi tunnistettavan taudin työkalupakissa eristäminen.

Jossain vaiheessa puhuttiin kuitenkin jo tulevista aalloista ja tukahduttamisesta samaan aikaan. Se oli jotenkin ihan absurdia.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Taisi tulla maksuton toisen asteen opetus ainakin sekä tuliko myös 18 vuotiaaksi kestävä oppivelvollisuus? Aika hyviä asioita.
Tästä saisi niin paljon keskustelua aikaan ja ihan väärä ketju, mutta täysin eri mieltä.

Valaise toki @Spine lisää, elä jätä kommenttia roikkuu. Tämä edellisen hallituksen ketju lienee sopiva.

Milläs eväillä koulutusta uudistamaan siis? Vai kenties elämäm koululla Suomi nousuun?
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Valaise toki @Spine lisää, elä jätä kommenttia roikkuu. Tämä edellisen hallituksen ketju lienee sopiva.

Milläs eväillä koulutusta uudistamaan siis? Vai kenties elämäm koululla Suomi nousuun?

Olen mökillä, joten puhelimen varassa vain eikä muutenkaan halua alkaa mittailemaan miekkoja täällä. Jonkin verran kuitenkin on kokemusta ammattikoulusta toimimisesta ja nuo uudistukset ovat aivan kammottavia.

Nykyisessä velkatilanteessa toinen maksuton aste on aivan järjetön ratkaisu. Olemme pärjänneet aikaisemmalla systeemillä aivan hyvin, mutta nykyinen systeemi tarjoaa hyvä tuloisille perheillekkin ilmaiset laitteet. Lisäksi tarjotut oppimateriaalit ovat esimerkiksi verkossa, jota oppilaat eivät halua käyttää. Osa ostaa silti omalla rahalla fyysiset oppikirjat. Aikaisemmin jos sinulla ei ole ollut mahdollisuutta hankkia esimerkiksi tietokonetta tai oppimateriaaleja, niin sosiaalitoimen kautta on saanut avustuksia. Kenenkään koulunkäynti ei ole siihen loppunut jos ei ole varaa.

Ammattikoulujen oppivelvollisuudesta minulla on itseasiassa ihan dataakin. 21-vuonna aloittanut oppivelvollisten ryhmä mistä tämän uudistuksen kautta kaikkien piti valmistua ja rallatella voittoon, niin 167 oppilaasta valmistui tänävuonna 57. 1/3 valmistui!

Lukioissa tilanne saattaa olla tältä osin eri, mutta ainakin ammattikouluille tämä ei ole tuonut kuin ongelmia. Aivan käsittömän tyhmä ja ennen kaikkea kallis uudistus.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Jonkin verran kuitenkin on kokemusta ammattikoulusta toimimisesta ja nuo uudistukset ovat aivan kammottavia.

Ammattikoulujen oppivelvollisuudesta minulla on itseasiassa ihan dataakin. 21-vuonna aloittanut oppivelvollisten ryhmä mistä tämän uudistuksen kautta kaikkien piti valmistua ja rallatella voittoon, niin 167 oppilaasta valmistui tänävuonna 57. 1/3 valmistui!

Hyvä kun otit esille juuri ammatillisen opetuksen, minulla on lähisuvusta hallinnollisella ja opettajapuolella siitä kokemusta myös. Ammatillinen koulutus on ollut Sipilän hallituksen toimista asti ehkä suurin yksittäinen kärsijä kaikista koulutusasteista.

Koulutuksesta leikattiin isolla kädellä ja muutettiin painotusta työssäoppimisen suuntaan isolla kädellä. Kuulostaa ajatuksena varmasti ihan hyvältä.

Todellisuus kuitenkin oli, että oppilaista entistä useammalla ei ole edellytyksiä siirtyä työssä oppimaan kun sekä teoreettinen perusta ja käytännön taitotaso on niin huonoissa kantimissa. Yhteistyöyritysten viesti asiassa on ollut myös harvinaisen selkeä. Osaavat oppilaat kyllä pärjää mutta sen jälkeen tiputus on entistä suurempi. Eikä yrityksillä ole haluja alkaa kouluttamaan ihan perusasioita vaikka yhteistyökuvioiden kautta uutta työvoimaa voisi saadakin. Tuo 1/3 valmistui peilaa itseasiassa tuota tilannetta oikein hyvin.

Mielelläni siis kuulisin lisää miten tuo Marinin hallituksen uudistus meni pieleen ja jos se on tavattoman kallis niin lisäleikkauksillako se ammattikoulutus sitten korjataan kuntoon?

Ei ole päivän päälle. Mökkeile toki rauhassa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Hyvä kun otit esille juuri ammatillisen opetuksen, minulla on lähisuvusta hallinnollisella ja opettajapuolella siitä kokemusta myös. Ammatillinen koulutus on ollut Sipilän hallituksen toimista asti ehkä suurin yksittäinen kärsijä kaikista koulutusasteista.

Koulutuksesta leikattiin isolla kädellä ja muutettiin painotusta työssäoppimisen suuntaan isolla kädellä. Kuulostaa ajatuksena varmasti ihan hyvältä.

Todellisuus kuitenkin oli, että oppilaista entistä useammalla ei ole edellytyksiä siirtyä työssä oppimaan kun sekä teoreettinen perusta ja käytännön taitotaso on niin huonoissa kantimissa. Yhteistyöyritysten viesti asiassa on ollut myös harvinaisen selkeä. Osaavat oppilaat kyllä pärjää mutta sen jälkeen tiputus on entistä suurempi. Eikä yrityksillä ole haluja alkaa kouluttamaan ihan perusasioita vaikka yhteistyökuvioiden kautta uutta työvoimaa voisi saadakin. Tuo 1/3 valmistui peilaa itseasiassa tuota tilannetta oikein hyvin.

Mielelläni siis kuulisin lisää miten tuo Marinin hallituksen uudistus meni pieleen ja jos se on tavattoman kallis niin lisäleikkauksillako se ammattikoulutus sitten korjataan kuntoon?

Ei ole päivän päälle. Mökkeile toki rauhassa.

Luojan kiitos minulle ei makseta tai muutenkaan ole päättämässä miten etenkin ammatillisen koulutuksen sekamelska saataisiin korjattua. Enkä edes tiedä onko siihen yksiselitteistä korjausta. Nämä Marinin hallituksen uudistukset, jotka varmasti kuulostavat hyvältä lämpimässä kokoushuoneessa, mutta eivät toimi käytännössä lainkaan.

Rahoja voisi käyttää huomattavasti parempiinkin tarkoituksiin, kuin maksuttomaan toiseeseen asteeseen. Etenkin kun nämä maksuttomat palvelut ovat verkossa, jota on rehellisesti karmea käyttää.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Luojan kiitos minulle ei makseta tai muutenkaan ole päättämässä miten etenkin ammatillisen koulutuksen sekamelska saataisiin korjattua. Enkä edes tiedä onko siihen yksiselitteistä korjausta. Nämä Marinin hallituksen uudistukset, jotka varmasti kuulostavat hyvältä lämpimässä kokoushuoneessa, mutta eivät toimi käytännössä lainkaan.

Rahoja voisi käyttää huomattavasti parempiinkin tarkoituksiin, kuin maksuttomaan toiseeseen asteeseen. Etenkin kun nämä maksuttomat palvelut ovat verkossa, jota on rehellisesti karmea käyttää.
Oppivelvollisuuden pidentämisessä oli minusta ajatuksena vähentää syrjäytymistä. Jokaisen nuoren pitää hakeutua toisen asteen opintoihin. Maksuttomuus tuli sitä kautta, että ketään ei voida velvoittaa opiskelemaan, jos se ei ole maksutonta.

Kouluille (opettajille) tuli uusia tehtäviä. Pitää hankkia, jakaa ja kierrättää opetusmateriaalia ja välineitä. Oppivelvollisten keskiasteen opiskelijoiden oppilashuollon tehostaminen vaatii resursseja. Arjen toteuttaminen kouluilla on aiempaa hankalampaa.

Oppivelvollisuuden laajentamisen myötä varsinkin ammattikouluihin mutta myös lukioihin tulee oppilaita, joilla ei ole opiskelumotivaatioita eikä -valmiuksia. Ammattikouluissa kehitys kylläkin alkoi jo aiemmin, kun oppilasvalinnassa alettiin painottaa ensikertaa hakevia. Tämä pudotti keskiarvorajat monilla linjoilla todella alas, ja lisäsi sellaisten opiskelijoiden määrää, jotka eivät opiskeluista selviä.

Ammatillisen koulutuksen rahoituksen leikkaamisesta on vastannut eniten Sipilän hallitus. Lähiopetusta on karsittu ja harjoitteluja aikaistettu. Työnantajat eivät ole kovinkaan suostuvaisia ottamaan opiskelijoita, joilla ei ole tarvittavia pohjatietoja tai -taitoja työtehtävistä selviytymiseen. Ensimmäiset harjoittelut ovat jo muutaman viikon päästä opintojen alkamisesta. Opiskelijoiden ohjaaminen vaatii liikaa resursseja.

Nykyhallitus on taas vähentämässä rahoitusta, tarkoitus olisi kai hankaloittaa toisen tutkinnon tekemistä, ei niinkään leikata niiltä, jotka tulevat suoraan peruskoulusta. Jännää nähdä, mten tuo pystyttäisiin käytännössä toteuttamaan. Perusteluna leikkauksille on se, että ammatilliseen koulutukseen käytetään nykyään huomattavasti enemmän rahaa kuin parikymmentä tai kolmekymmentä vuotta sitten, rahan arvon muutos huomioiden, joten leikattavaa pitää löytyä.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Oppivelvollisuuden laajentamisen myötä varsinkin ammattikouluihin mutta myös lukioihin tulee oppilaita, joilla ei ole opiskelumotivaatioita eikä -valmiuksia. Ammattikouluissa kehitys kylläkin alkoi jo aiemmin, kun oppilasvalinnassa alettiin painottaa ensikertaa hakevia. Tämä pudotti keskiarvorajat monilla linjoilla todella alas, ja lisäsi sellaisten opiskelijoiden määrää, jotka eivät opiskeluista selviä.

Tämä on erittäin hyvä kappale ja osuu täysin naulan kantaan. Kokemuksestani ammattikoulussa on pelottavan paljon oppilaita keneltä ei löydy mitään motivaatiota opiskella. Nämä yksilöt vievät huiman määrän resursseja ja 95% ajasta noiden resurssien tarjoaminen ja antaminen noille oppilaille on turhaa. Kaikki kivet käännetään ammattikouluissa ja katsotaan sormienkin läpi asioita, jotta mahdollisimman moni valmistuisi, mutta kaikista ei vain ole siihen.

Onko oikea ratkaisu sitten käyttää posketon määrä resursseja siihen, että (ehkä) joku yksilö saadaan tuolta pelastettua muiden oppimishalukkaiden oppilaiden kustannuksella? En tiedä. Vaikeita kysymyksiä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Onko oikea ratkaisu sitten käyttää posketon määrä resursseja siihen, että (ehkä) joku yksilö saadaan tuolta pelastettua muiden oppimishalukkaiden oppilaiden kustannuksella? En tiedä. Vaikeita kysymyksiä.

Ei pitäisi tietenkään tehdä muiden oppilaiden kustannuksella. Yksi johtavia ajatuksia oppivelvollisuusiän pidentämisessä oli kuitenkin että peruskoulun jälkeen vaille mitään koulutusta jäävät ovat todella heikoilla työmarkkinoilla. Ja yhteiskunnan ulkopuolelle syrjäytyneen nuoren hintalappu on todella suuri.

Jos näistä edes osa saadaan ennaltaehkäistyä rahaa säästetään sitten pidemmällä skoopilla muualla. Mutta ydinkysymys tottakai on että se ei voi tulla muiden oppilaiden kustannuksella, ihan kuten peruskoulussakin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä on erittäin hyvä kappale ja osuu täysin naulan kantaan. Kokemuksestani ammattikoulussa on pelottavan paljon oppilaita keneltä ei löydy mitään motivaatiota opiskella. Nämä yksilöt vievät huiman määrän resursseja ja 95% ajasta noiden resurssien tarjoaminen ja antaminen noille oppilaille on turhaa. Kaikki kivet käännetään ammattikouluissa ja katsotaan sormienkin läpi asioita, jotta mahdollisimman moni valmistuisi, mutta kaikista ei vain ole siihen.

Onko oikea ratkaisu sitten käyttää posketon määrä resursseja siihen, että (ehkä) joku yksilö saadaan tuolta pelastettua muiden oppimishalukkaiden oppilaiden kustannuksella? En tiedä. Vaikeita kysymyksiä.
Nyt sitä samaa koulua käymättömien oppilaiden jahtaamista, mitä me teemme jatkuvasti peruskoulussa, joudutaan tekemään myös toisella asteella. Aika usein opettajana tulee ihan kummallinen olo, kun oppilaan opiskelu kiinnostaa eniten opettajia, toisiksi eniten huoltajia ja vähiten oppilasta itseään. Tuosta lähtökohdasta on vaikeaa ponnistella.

Oppivelvollisuusiän noston myötä myös toisen asteen oppilashuoltoa jouduttiin lisäämään. Moniin lukioihinkin on palkattu erityisopettajia. Koulupsykologeista on kaikilla asteilla huutava pula.

Minusta pitäisi olla jokin muu keino saada oppilaat kouluun kuin se, että koulun henkilökunta käyttää valtavasti työaikaa ja voimavarojaan oppilashuoltoon. Opettajilla ei edes koulutus tahdo riittää. Muun oppilashuollon olisi parasta saada keskittyä akuutteihin tapauksiin sekä ennaltaehkäisyyn. Kroonikot pitäisi siirtää ihan jonkin muun tahon hoidettavaksi. Ikävä vaan, että lastensuojelu, sosiaalitoimi, neuropsykiatria, poliisi ja muutkin viranomaistahot ovat jo valmiiksi ylityöllistettyjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös