Sanna Marinin hallitus

  • 2 590 622
  • 21 526

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomi nousuun. Täysin mutulla väitän, että ainoastaan kohdilla 6 ja 7 on jotain vaikutusta työllisyyteen ja sekin riippuu miten ne toteutetaan. Todennäköisesti huonosti.

On mahdollista. Mutta tiedän kuntien halunneen ykkösen, koska paikallistuntemusta yrityselämään ja työllisyyteen löytyy valtiota enemmän. Kakkonen eli palkkatuen uudistaminen on välttämätöntä, koska yritykset eivät käyttäneet jaettavissa olevaa summaa.

Muitakin voisi nostaa samalla tavalla. Ei nyt vielä tuomita, vaikka sinun ja @rice cooker sanoissa on perää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rinteellä ei tainnut mikään mennä ilman töyssyjä. Marinilla voi mennäkin. Tässä vielä yksi näkökulma tähän avustajapopulismiin:

Myös hyvä näkemys siitä, miten käy jos ei ole avustajia.

Jos vetää yhteen Rinne/Marinin hallituksen kasvaneen avustajamäärän, EU-puheenjohtajuus oli siis savuverho, jonka turvin Rinne ujutti määrän kasvamisen perustelut mediaan. Todelliset syyt lienevät alla:

1. Ministerit toteuttavat avustajillaan yhä enemmän sellaisia poliittisia tehtäviä, joita aiemmin hoiti puoluetoimisto tai puolueen lähellä olevat muut järjestöt. Tässä on nähtävissä piilopuoluetukea.

2. Eri ministerien avustajat valmistelevat asioita aiempaa enemmän keskenään, ja tässä työssä mennään tällöin pidemmälle ilman virkamiesten panosta kuin aiemmin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Viime vaalikaudella soten tarkoituksena oli saada säästöjä. Nyt euroista ei puhuta mitään, kustannusten nousu pitäisi saada hallintaan.


– Kyllä meillä tuottavuutta pitää parantaa. Sellainen ajatus, että terveydestä tai sairauden hoitamisesta voitaisiin säästää, se ei vastaa ihmisten tarpeita. Ilolla osallistun keskusteluun, miten voitaisiin tehdä paremmin ja siitä silloin säästää. Piikki ei ole auki, vaaditaan myös järjen käyttöä, Kiuru sanoi.”

Säästöistä ei puhuta, mutta niitä tavoitellaan. Siiiis mitä? Voisiko joku poliitikkoa osaava kääntää tuon Suomeksi?

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voisiko joku poliitikkoa osaava kääntää tuon Suomeksi?

On päätetty toteuttaa sote, joka menee eduskunnassa läpi. Muita tavoitteita ei ole, ja kulut tulevat nousemaan. Muodon vuoksi asioista voidaan keskustella, mutta näin se menee.

Noin ymmärrän hallituksen ja Kiurun linjan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On päätetty toteuttaa sote, joka menee eduskunnassa läpi. Muita tavoitteita ei ole, ja kulut tulevat nousemaan. Muodon vuoksi asioista voidaan keskustella, mutta näin se menee.

Noin ymmärrän hallituksen ja Kiurun linjan.
Kiitti. Hetken jo elättelin toiveita jostakin kunnes tiputit minut maanpinnalle.
 
Tämä on joskus ollut tavoitteena, mutta jo varsin varhain viime vaalikaudella asiantuntijat totesivat silloisen maakuntaratkaisun tuovan merkittäviä lisäkustannuksia.

Tämä Sipilän hallituksen kiville karahtanut uudistus ehti Talouslehden mukaan tuottaa jo valtiolle 150 miljoonaan euron ylimääräiset menot: pelkästään sillä summalla voisi kustantaa Marinin hallituksen kasvaneet avustajamenot sadaksi vuodeksi.

Ne maakuntavalmistelut on tosiaan tehty, eli jos niitä käytetään pohjana, ei niistä tarvitse sentään uudestaan maksaa...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on joskus ollut tavoitteena, mutta jo varsin varhain viime vaalikaudella asiantuntijat totesivat silloisen maakuntaratkaisun tuovan merkittäviä lisäkustannuksia.

Tämä Sipilän hallituksen kiville karahtanut uudistus ehti Talouslehden mukaan tuottaa jo valtiolle 150 miljoonaan euron ylimääräiset menot: pelkästään sillä summalla voisi kustantaa Marinin hallituksen kasvaneet avustajamenot sadaksi vuodeksi.
Kyllä. Edellinen hallitus ei todellakaan saa mitään kiitosta sote-pelleilystään. Kepun maakuntahimmeli on yksi aikamme suurimmista koplauksista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä Sipilän hallituksen kiville karahtanut uudistus ehti Talouslehden mukaan tuottaa jo valtiolle 150 miljoonaan euron ylimääräiset menot: pelkästään sillä summalla voisi kustantaa Marinin hallituksen kasvaneet avustajamenot sadaksi vuodeksi.

Tarkkaa lukua tuskin kukaan tietää paljonko voidaan aiemmasta hyödyntää, mutta Kiuru sanoi tänään, että "ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen. Kyllä aiempi valmistelutyö on käytettävissä, kun ne sopivat sapluunaan".

Eikös tuo mene silloin pitkälti aiemman mukaan, josta valinnanvapautta on poistettu ja Uusimaa pilkottu.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Hallituksen toimittajille jakamassa pamfletissa:
1) työllisyyden kuntakokeilut
2) palkkatuen uudistaminen,
3) yksilöllinen työnhaun tuki,
4) työkykyohjelman toteutus,
5) osaamisen ja työmarkkinoiden kohtaannon parantaminen,
6) työperäisen maahanmuuton sujuvoittaminen ja
7) työlainsäädännön ja paikallisen sopimisen kehittäminen.

Suomi nousuun. Täysin mutulla väitän, että ainoastaan kohdilla 6 ja 7 on jotain vaikutusta työllisyyteen ja sekin riippuu miten ne toteutetaan. Todennäköisesti huonosti.

Kyllä tätä miekenkiinnolla ja pelolla odottelee. Tuo listaus näyttää juuri siltä, että se työllisten määrän lisääntyminen tulee avaamalla paperinpyörittäjän virkoja ainakin te-toimistoon koska tarkka yksilöinti tarvitsee miehitystä.

Avataan virkoja seuraaviin asioihin n. 4300 per paikka seuraaviin per tutkimuskohde:

1) työllisyyden kuntakokeilujen tutkiminen
2) palkkatuen uudistamisen tutkiminen
3) yksilöllisen työnhaun tuen tutkiminen
4) työkykyohjelman toteutuksen tutkiminen
5) osaamisen ja työmarkkinoiden kohtaannon parantamisen tutkiminen
6) työperäisen maahanmuuton sujuvoittamisen tutkiminen ja
7) työlainsäädännön ja paikallisen sopimisen kehittämisen tutkiminen

Palkka 5000 euroa nettopalkka /kk. Vaatimukset: Uuden vihervasemmistopuolueen puoluekirja. Ainoastaan työttömiä palkataan. Muita vaatimuksia ei ole.

Näin saavutetaan 30000 lisä työllistä jo ennen syksyä.
 

rice cooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hippoksen Minardi, Suomi
Kyllä tätä miekenkiinnolla ja pelolla odottelee. Tuo listaus näyttää juuri siltä, että se työllisten määrän lisääntyminen tulee avaamalla paperinpyörittäjän virkoja ainakin te-toimistoon koska tarkka yksilöinti tarvitsee miehitystä.

Avataan virkoja seuraaviin asioihin n. 4300 per paikka seuraaviin per tutkimuskohde:

1) työllisyyden kuntakokeilujen tutkiminen
2) palkkatuen uudistamisen tutkiminen
3) yksilöllisen työnhaun tuen tutkiminen
4) työkykyohjelman toteutuksen tutkiminen
5) osaamisen ja työmarkkinoiden kohtaannon parantamisen tutkiminen
6) työperäisen maahanmuuton sujuvoittamisen tutkiminen ja
7) työlainsäädännön ja paikallisen sopimisen kehittämisen tutkiminen

Palkka 5000 euroa nettopalkka /kk. Vaatimukset: Uuden vihervasemmistopuolueen puoluekirja. Ainoastaan työttömiä palkataan. Muita vaatimuksia ei ole.

Näin saavutetaan 30000 lisä työllistä jo ennen syksyä.

Jos joku vastaava te-toimistoon touhuamaan -rekry oikeasti avautuu, niin haen kyllä ihan läpällä, vaikka ei mitään puolueuskottavuutta taustalla olekaan. Sitten jos ei hommaa satu saamaan, niin on mukava keskustella työkkäritädin kanssa siitä, että mihin tuli juuri äskettäin haettua. :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Analyzer

Jäsen
Ihan pelkkää huttua työllisyystoimet tuon pamfletin mukaan. Työperäisen maahanmuuton sujuvoittamisella isoin merkitys. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että tässäkin käytännössä pullonkaula on liian pitkät jonot työluvan saamisessa. Niiden purkaminen vaatii henkilöresursseja eli rahaa.

Paikallinen sopiminen olisi kova juttu, mutta siihen en tällä hallituspohjalla usko hetkeäkään.


Jos unohdetaan näpertely, niin tässä jutussa Lauri Nurmi avaa hyvin mitä pitäisi tehdä. Jos halutaan oikeasti niitä päätösperäisiä työllisyystoimia.

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastus ja kotihoidontukeen tuntuvat leikkaukset. En näe mahdottomana, että demarit voisivat työttömyysturvan porrastukseen taipua, Lin joukoille sitten vaikeampaa.

Keskustalle ongelmana sitten kodinhoitotuki, joka osuisi pahasti äänestäjäkuntaan. Persut kaivaisivat varmaan Soinin lanseeraaman kotiäitiviha-kortin aika nopeasti naftaliinista, jos menisi toteutukseen.

Huomioitavaa, että ay-liikkeet kannattavat kotihoidontukeen heikennyksiä.

Itselleni iskenyt pieni toiveikkuus siitä, että jotain kovemmankin kaliiberin toimia saatetaan nähdä. Perustan tämän orastavan positiivisuuteni siihen, että uskon Marinilla olevan kova halu näyttää, että poliittista johtajuutta ja vastuullisuutta löytyy demarivetoiseltakin hallitukselta.

Jään seuraamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös toi kodinhoidontuki ole jotain 350 euroa? Eikä niin hirveästi nouse vaikka olisi useita lapsiakin. Tuskinpa ne kotiäidit ja perheet tuon rahan takia töihin jättävät menemättä... vai olenko ymmärtänyt väärin?
 

Analyzer

Jäsen
Eikös toi kodinhoidontuki ole jotain 350 euroa? Eikä niin hirveästi nouse vaikka olisi useita lapsiakin. Tuskinpa ne kotiäidit ja perheet tuon rahan takia töihin jättävät menemättä... vai olenko ymmärtänyt väärin?

Jutusta lainattua:
”Yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta tukea maksetaan 338 euroa ja kustakin seuraavasta alle kolmivuotiaasta 102 euroa. Kolme vuotta täyttäneestä alle kouluikäisestä sisaruksesta perhe saa kotihoidontukea 65 euroa.”

Sitä voi laskeskella, että kuinka kannattavaa esim 3 lapsen äidin , joista yksi alle 3 v. , on mennä töihin 2000 bruttopalkkaiseen työhön. Vero% isompi ja päivähoitomaksut päälle. Jos kyseessä ei ole yksinhuoltaja ja puoliso on työelämässä, niin päivähoitomaksut ovat useampi satanen(riippuen pariskunnan tuloista).
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Tuostahan lähtee vielä verot, eli monelle 25% ellei ole muutosverokorttia hakenut. Summa on siis jotain hivenen päälle parin sadan, joka tuosta tilille napsahtaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös toi kodinhoidontuki ole jotain 350 euroa? Eikä niin hirveästi nouse vaikka olisi useita lapsiakin. Tuskinpa ne kotiäidit ja perheet tuon rahan takia töihin jättävät menemättä... vai olenko ymmärtänyt väärin?
Helsingissä tuohon tulee vielä 200-250 euroa "helsinkilisää" ja perheen tulojen perusteella voi saada myös korotettua tukea.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jutusta lainattua:
”Yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta tukea maksetaan 338 euroa ja kustakin seuraavasta alle kolmivuotiaasta 102 euroa. Kolme vuotta täyttäneestä alle kouluikäisestä sisaruksesta perhe saa kotihoidontukea 65 euroa.”

Sitä voi laskeskella, että kuinka kannattavaa esim 3 lapsen äidin , joista yksi alle 3 v. , on mennä töihin 2000 bruttopalkkaiseen työhön. Vero% isompi ja päivähoitomaksut päälle. Jos kyseessä ei ole yksinhuoltaja ja puoliso on työelämässä, niin päivähoitomaksut ovat useampi satanen(riippuen pariskunnan tuloista).
Kun ottaa huomioon päivähoidon kustannukset yhteiskunnalle, niin voi laskeskella kumpi on yhteiskunnalle kannattavampaa, mutsin jäädä kotiin vai mennä töihin.
Mielestäni tämä kodinhoidontuen muutos on ihan näpertelyä.

Työttömyystukiin sekä erityisesti ansiosidonnaiseen kunnon leikkaukset. Tai sitten jonkinlainen perustulomalli.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingissä tuohon tulee vielä 200-250 euroa "helsinkilisää" ja perheen tulojen perusteella voi saada myös korotettua tukea.
Tuosta ”helsinkilisästä” en tiennytkään. No se selittää ja tekee jo aika ison eron. Perun ainakin osittain äsken kirjoittamani ja muutan mielipidettäni toiseen suuntaan.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Helsingissä tuohon tulee vielä 200-250 euroa "helsinkilisää" ja perheen tulojen perusteella voi saada myös korotettua tukea.
Tuo lisä tulee vain alle 2-vuotiaasta. Helsinkihän taisi viime vuonna poistaa sen yli 2-vuotiaasta. Aika harvassa taitaa nuo paikat enää olla jotka tuota ns. ylimääräistä lisää enää maksavat. Täällä seudulla ei ainakaan kukaan, mutta hyvä että on jossain säilynyt. Pitäisi varmaan itsekkin muuttaa sen perässä.

//Lisättäköön vielä että moni tuntemistani ihmisistä on tehnyt töitä ( itseni mukaanlukien) kotihoidontuen aikana. Ainakin hoitoalalla on helppo heittää välillä esim. sunnuntaina keikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jutusta lainattua:
”Yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta tukea maksetaan 338 euroa ja kustakin seuraavasta alle kolmivuotiaasta 102 euroa. Kolme vuotta täyttäneestä alle kouluikäisestä sisaruksesta perhe saa kotihoidontukea 65 euroa.”

Sitä voi laskeskella, että kuinka kannattavaa esim 3 lapsen äidin , joista yksi alle 3 v. , on mennä töihin 2000 bruttopalkkaiseen työhön. Vero% isompi ja päivähoitomaksut päälle. Jos kyseessä ei ole yksinhuoltaja ja puoliso on työelämässä, niin päivähoitomaksut ovat useampi satanen(riippuen pariskunnan tuloista).
Ei noilla tuloilla yksinhuoltaja mitään päivähoitomaksuja maksaisi. Jos puoliso olisi ja tienaisi esimerkiksi saman verran niin päivähoitomaksu olisi nuorimmasta 59€/kk keskimmäisestä 30€/kk ja vanhin menee ilmaiseksi. Toki jos tulot kasvaa niin maksut myös.
 

julle-jr

Jäsen
Jutusta lainattua:
”Yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta tukea maksetaan 338 euroa ja kustakin seuraavasta alle kolmivuotiaasta 102 euroa. Kolme vuotta täyttäneestä alle kouluikäisestä sisaruksesta perhe saa kotihoidontukea 65 euroa.”

Sitä voi laskeskella, että kuinka kannattavaa esim 3 lapsen äidin , joista yksi alle 3 v. , on mennä töihin 2000 bruttopalkkaiseen työhön. Vero% isompi ja päivähoitomaksut päälle. Jos kyseessä ei ole yksinhuoltaja ja puoliso on työelämässä, niin päivähoitomaksut ovat useampi satanen(riippuen pariskunnan tuloista).
Ei töihinmenon kannattavuutta voi noista luvuista laskea. Ainakin minua jokainen työtehtävä on vienyt jollain tavalla uralla eteenpäin ja siten myös vaikuttanut merkittävästi tulokehitykseen. Jokaisella vuodella työkokemusta on positiivinen merkitys parempipalkkaisia tehtäviä haettaessa, varsinkin työuran alkupuolella, jossa tilanteessa useimmat pienten lasten vanhemmat ovat.

Vaikka saisin nyt seuraavan vuoden ajan enemmän massia jostain muualta kuin mitä saan palkkatuloa, en usko, että olisi rahallisestikaan kannattavaa jäädä kotiin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kotihoidon tuki on oiva esimerkki saavutetusta edusta, josta ei päästä eroon. Kyseinen tuki sorvattiin 1980-luvulla, kun päivähoitolakia uudistettiin mm. subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä. Kotihoidon tuki oli tapa saada kepu mukaan uudistukseen.

Nyt sitä ei saada enää kumottua. Kepu on omaksunut, että kyseinen tuki suosii sen omia kannattajia (=Pohjois-Pohjanmaan lestadiolaiset, köyhät maalaiset, kotiäidit), joten tietysti se haraa vastaan hamaan loppuun saakka. Puhe valinnanvapaudesta on savuverho, jolla peitetään omaneduntavoittelu, josta on harmia Suomen valtiolle.

Näin tämä systeemi toimii. Kaikilla puolueilla on omat intressinsä, joista neuvotellaan ja joista pidetään kiinni niin kauan, kunnes parempia tarjouksia ilmenee.

Marinin hallituksella pitäisi olla cojoneseja ajatella kokonaisetua, mutta toistuvasti näyttää siltä, että yhteistyö ei toimi. Kepu ei anna periksi eduistaan. Vastaavasti vasurit ja vihreät on pidettävä tyytyväisinä epärealistisilla lupauksilla ilmastonsuojelusta ja hyvinvointivaltiosta. Demareilla ei liene muita lojaliteetteja kuin eläkeläiset ja ay-liike. Ei tämä hyvältä näytä, ja vielä on kolme vuotta edessä.
 

rice cooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hippoksen Minardi, Suomi
Olen sinänsä lapsettomana jäävi arvostelemaan kotihoidon tukea, mutta on silti mielestäni jotenkin huvittavaa, että tuollaiset pennoset ovat jonkun mielestä oikea "kannustinloukku", jonka vuoksi ei muka haluta tienata palkkaa duunissa jne. Tavallaan se heijastelee muutenkin suomalaisten aavistuksen outoa suhtautumista rahaan ja omaisuuteen ylipäätään: Mitä olen muualla maailmassa kokenut, niin raha on pääasiassa vain se vaihdannan väline eri muodoissaan, mutta Suomessa taas fyrkkaan liittyy yleisesti ihmeen moraalisia ja suorastaan tunteellisia elementtejä. Raha on jotain, minkä ansaitsemisen lisäksi täytyy olla "sen arvoinen" ym paskaa. Tämä taas sitten heijastuu välillä suorastaan hysteerisenä suhtautumisena joihinkin onnettomiin KELA:n tukiin tai jopa työttömyyskorvauksiin, joita käytännössä kukaan ei ansaitse ja joiden vastineeksi tulisi tehdä järkevän toiminnan puutteessa vaikka ties mitä kyykkyhyppelyä ihan veronmaksajan pitämiseksi tyytyväisenä. Osittain tästäkin syystä sitten ei haluta nähdä työttömyyden syynä työpaikkojen olematonta määrää per työnhakija ja uskotellaan, että kunhan kepitetään tarpeeksi, niin kyllä "sohvallamakaajat"(=kaikki työttömät) lähtevät nöyrinä kysymään töitä lähimmän sankarimenestyjän firmalta hattu kourassa. Mielenkiinnolla odotan, että mihin suuntaan Marinin hallitus lähtee tätä työllisyysongelmaa ratkomaan, mutta pahoin pelkään reitiksi valittavan taas se helpoin ja tutuin, eli toisin sanoen kuvitellaan työnhakemisen lisäävän myös työpaikkoja. Puff, magic happens? Sitten kun se ei onnistu, niin näperrellään tilastoja siedettävämmiksi jollain vippaskonstilla, Sipilä style. Lopputulemana työtön tulee edelleen olemaan tarinan konna ja hylkiö, jota ei loputtomien viinerikahvikokouksien innovaatioillakaan saatu töihin ja jonka sohvalla makaaminen uhkaa rehdin Keijo Keskiluokan haavetta uudesta citymaasturista. Jos ei muuta, niin ainakin saadaan kansalaiset pidettyä sopivan eripuraisina toisiaan kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

Analyzer

Jäsen
Ei noilla tuloilla yksinhuoltaja mitään päivähoitomaksuja maksaisi. Jos puoliso olisi ja tienaisi esimerkiksi saman verran niin päivähoitomaksu olisi nuorimmasta 59€/kk keskimmäisestä 30€/kk ja vanhin menee ilmaiseksi. Toki jos tulot kasvaa niin maksut myös.

Aivan totta, kirjoitin huolimattomasti.

Joissain tapauksissa kannustinloukkua muodostuu(lapsikoko, kodinhoidontuelle jäävän vanhemman ansiotaso ja mahdollisen puolison tulot vaikuttavat olennaisesti.), Kaikissa tapauksissa ei kuitenkaan ole näin ja ansiotason ero kotiin jääminen vs työelämä
on iso.

Meillä ollaan nyt kuitenkin tilanteessa, jossa on aidosti vajetta osaavasta työvoimasta. Tilanne vain pahenee suurten ikäluokkien eläköityessä. Vaihtoehtoina on joko työperäisen maahanmuuton selvä lisääminen tai saada nopeutettua kodinhoidontuelle jäävien vanhempien(käytännössä äitien) töihin paluuta. Se onnistuu vain tukia leikkaamalla.

Tämä on toki isomman luokan luokan kysymys myös lapsen edun näkökulmasta. En ole lainkaan vakuuttunut, että keskiarvollisesti on lapsen kannalta hyvä asia olla vaikka kouluikään asti kotona. Mielenterveystilastot (tarkoitan aikuisten)osoittavat jyrkästi ylöspäin. Somevanhemmat tuijottavat näyttöruutujaan puolet päivästä. Suomen varhaiskasvatus on niin laadukasta, että on monissa tapauksissa lapsen etu päästä ajoissa varhaiskasvatuksen piiriin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö kotiin jäävä vanhempi voisi olla lapsen kehitykselle ensiluokkainen vaihtoehto. Itse voin ihan suoraan sanoa, että uskon lapsieni kehitykselle olevan parempi vaihtoehto olla päiväkodissa kuin että jäisin itse kotiin. Kun on arkipäivät omissa töissä niin se jäljelle jäävä yhteinen aikakin on paljon läsnäolevampaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen sinänsä lapsettomana jäävi arvostelemaan kotihoidon tukea, mutta on silti mielestäni jotenkin huvittavaa, että tuollaiset pennoset ovat jonkun mielestä oikea "kannustinloukku", jonka vuoksi ei muka haluta tienata palkkaa duunissa jne.
Ihmeesti se kuitenkin näkyy työurissa, kun kotona ollaan useita vuosia. Muissa Pohjoismaissa työelämän ja vanhemmuuden yhdistäminen on sujuvampaa, jolloin työurat ovat ehjempiä ja palkkataso siten parempi. Kotihoidon tuki ohjaa ihmisiä väärään suuntaan.

Tavallaan se heijastelee muutenkin suomalaisten aavistuksen outoa suhtautumista rahaan ja omaisuuteen ylipäätään: Mitä olen muualla maailmassa kokenut, niin raha on pääasiassa vain se vaihdannan väline eri muodoissaan, mutta Suomessa taas fyrkkaan liittyy yleisesti ihmeen moraalisia ja suorastaan tunteellisia elementtejä. Raha on jotain, minkä ansaitsemisen lisäksi täytyy olla "sen arvoinen" ym paskaa.
Joo. Suomessa on suorastaan epäilyttävää käydä osakekauppaa tai tavoitella korkeaa elintasoa. Jos onkin kerryttänyt omaisuutta, se kannattaa ehdottomasti pitää piilossa, koska muuten vaikuttaa moraalisesti epävakaalta.

Tämä taas sitten heijastuu välillä suorastaan hysteerisenä suhtautumisena joihinkin onnettomiin KELA:n tukiin tai jopa työttömyyskorvauksiin, joita käytännössä kukaan ei ansaitse ja joiden vastineeksi tulisi tehdä järkevän toiminnan puutteessa vaikka ties mitä kyykkyhyppelyä ihan veronmaksajan pitämiseksi tyytyväisenä. Osittain tästäkin syystä sitten ei haluta nähdä työttömyyden syynä työpaikkojen olematonta määrää per työnhakija ja uskotellaan, että kunhan kepitetään tarpeeksi, niin kyllä "sohvallamakaajat"(=kaikki työttömät) lähtevät nöyrinä kysymään töitä lähimmän sankarimenestyjän firmalta hattu kourassa.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta katselen asiaa vähän eri kulmasta. Mielestäni Suomen ongelma ei ole sohvassa makaajissa tai yksittäisissä syrjäytyneissä, vaan siinä, että järjestelmä ei ohjaa aktiivisuuteen. Siitä, että alat hoitamaan omia asioitasi, saatetaan jopa rankaista jollain karenssilla tai etuuksien leikkaamisella. Seurauksena on taktikointia, jota harrastavat ihan tavalliset ihmiset työuran eri vaiheissa. Tällä tarkoitan ihan niitä perustyyppejä, jotka käyvät keskiluokkaisissa töissä suurimman osan elämästä ja maksavat veroeuroja.

Ongelmat piilevätkin niissä epäsuorissa motivaatiotekijöissä, joita erilaiset kulttuuriset tekijät (agraarisuus, konsensushakuisuus) ovat luoneet. Poliittinen linja suorastaan kannustaa muuttamaan jonnekin hevonperseeseen, minkä jälkeen voi sitten äänestää kepua ja valittaa, kun ei ole "oman alan töitä" 10 kilometrin säteellä.

Ohjauksella viittaan ennen kaikkea siihen, että suomalainen asumispolitiikka suosii omistusasumista, isoja neliömääriä ja harvaan asumista. Poliitikot toistelevat toinen toisensa jälkeen, miten "koko maa pitää pitää asuttuna" ja miten "palvelut on turvattava kaikkialle". Tämä ei ole realismia nyt eikä tulevaisuudessa, ja loppuviimeksi se maksaa pitkän pennin.

Työttömille ollaan puolestaan kateellisia, vaikka työpaikasta saisi olla kiitollinen jo oman terveydenkin puolesta. Yleensä parasta, mitä ihmisille voi yleensä tapahtua, on työllistyminen vakaaseen työsuhteeseen. Sillä saa merkitystä arkeen, sosiaalisia suhteita ja mielekästä tekemistä. Vaikka se vakanssi ei olisikaan juuri omaa koulutusta vastaava, aina voi pitää verkot vesillä ja siirtyä toiseen työpaikkaan. Suomessa tätäkin jollain tapaa karsastetaan, koska oletetaan, että työpaikkaa/asuinpaikkaa/työroolia ei voi vaihtaa sujuvasti.

Mielenkiinnolla odotan, että mihin suuntaan Marinin hallitus lähtee tätä työllisyysongelmaa ratkomaan, mutta pahoin pelkään reitiksi valittavan taas se helpoin ja tutuin, eli toisin sanoen kuvitellaan työnhakemisen lisäävän myös työpaikkoja. Puff, magic happens? Sitten kun se ei onnistu, niin näperrellään tilastoja siedettävämmiksi jollain vippaskonstilla, Sipilä style. Lopputulemana työtön tulee edelleen olemaan tarinan konna ja hylkiö, jota ei loputtomien viinerikahvikokouksien innovaatioillakaan saatu töihin ja jonka sohvalla makaaminen uhkaa rehdin Keijo Keskiluokan haavetta uudesta citymaasturista. Jos ei muuta, niin ainakin saadaan kansalaiset pidettyä sopivan eripuraisina toisiaan kohtaan.
Työpaikkoja syntyisi, jos kohennettaisiin olosuhteita. Suomi tarvitsee ehdottomasti enemmän maahanmuuttoa korjaamaan työvoiman kysyntäpulaa ja ikääntymistä. Tämän jälkeen pitää sujuvoittaa maahanmuuttajien työllistymistä, kuten on tehty muissa Pohjoismaissa.

Elinkeinoelämän rakennetta pitäisi uudistaa mm. kannustavammalla tukipolitiikalla (=yritys- ja investointituille tarkemmat kriteerit), infran parantamisella (=raiteet kuntoon) ja opiskeluelämän vauhdittamisella.

Suomessa on ihmeellinen kulttuuri, jonka mukaan yliopistoon pitää olla helvetin vaikea päästä. Muualla maailmassa sinne pääsee helpommin, mutta sieltä myös tippuu nopeammin, jos ei pärjää. Suomessa voit norkoilla tuloksetta vaikka 10 vuotta, eikä juuri ketään kiinnosta, koska hei, sähän läpäisit sen pääsykokeen.

Sama pätee eläkeputkeen: ei huolta työpaikasta, kun voi odotella, milloin tulee eläkeikä vastaan. Muissa Pohjoismaissa tehdään eläkeiän kynnyksellä huomattavasti enemmän töitä, ja se näkyy työllisyysasteessa. Työvoimapalvelut ovat myös kattavammat ja kannustavammat.

Luonnollisesti myös työmarkkinoiden välinen kitka on vähäisempää vaikkapa Ruotsissa. Siellä ollaan tajuttu, että ay-liike selviää vain jos työmarkkinat toimivat. Suomessa ollaan edelleen tilanteessa, jossa vanhan maailman tupoja sovitaan sulle-mulle -periaatteella.

Eli eivät ne konstit ole sen kummempia kuin että katsotaan, mitä vieressä sijaitsevissa, moderneissa hyvinvointivaltioissa tehdään. Kaikkea ei tarvitse kopioida, mutta ainakaan ei kannattaisi olla se ainoa menneisyydessä elävä periferia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös