Sanna Marinin hallitus

  • 2 667 448
  • 21 464

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Harmi, ettei nää tietäjät ole olleet tuolla päättämässä. Olis täälläkin miljoona suojainta jo sotkettavaksi. En tiedä, onko kaikki huomanneet, mutta maailmanmarkkinat suojavälineissä on tällä hetkellä villin lännen markkinat. En tiedä, pärjäisikö edes Niinistön Sauli noissa peleissä

Minä olisin soittanu Rennylle se on sentään kiinassa käyny.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eivät, koska rahoitus tulee huoltovarmuusrahastosta. Se saa taas saada tulonsa aivan mistä tahansa.
Tällä järjestelyllä on taattu se, että rahoitus ei ole poliitikkojen näpelöitävissä. Rahasto kartuttaa pääomaansa, ja osa siitä käytetään huoltovarmuuteen, eli ei ole suoraan verotuloista riippuvainen.
Aika paljon kerätään energia maksuja eli käytännössä veroja vuositasolla . Huoltovarmuuden rahoitus - Huoltovarmuuskeskus
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ihan voit lukea huoltovarmuuslain esitöineen, joissa tämä kerrotaan. On toki kerrottu aika monta kertaa viimeisen viikon aikana myös sellaisille, jotka eivät aivan suu vaahdossa ole kyseistä laitosta kritisoineet. Avainkohta laissa on "Ministeriöt kehittävät huoltovarmuutta omalla toimialallaan."

HVK on koordinaatti, mutta nimenomaan valtion koordinaatti - ei eri hallinnonalojen privaattikäytössä eikä toisaalta kuntien, joiden päätösvallassa ja vastuulla terveydenhuolto varautumisineen on.

HVK:n keskeiset "omat" sektorit ovat lähinnä polttoaineita, eräitä perusteollisuuden raaka-aineita, logistiikkaa ja viljaa/viljatuotteita. Terveydenhuollon osalta osa lääkehuollon varautumisesta on HVK:n vastuulla - mutta sen toteuttavat yksityiset yritykset ja mm. THL, ei HVK (eli käytännössä siis apteekit, joilla on velvoitevarastointia). Tästä on vielä oma lakinsa, jossa HVK:a ei taideta edes mainita (laki lääkkeiden velvoitevarastoinnista).


Valtion varmuusvarastoitavien materiaalien ylläpitäminen

Valtiolla on varmuusvarastoituna materiaaleja väestön toimeentulon ja talouselämän toiminnan turvaamiseksi vakavien häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalta. Varmuusvarastoilla turvataan energiahuoltoa, elintarviketaloutta, terveydenhuoltoa sekä maanpuolustusta palvelevaa tuotantoa. Huoltovarmuuskeskuksen tehtävänä on ylläpitää varastoitavia materiaaleja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Asian voitoki tulkita noinkin.
Minä tulkitsen sen niin, että edellisenä päivänä yhdelläkään yrityksellä ei ollut mitään syytänoidenihmisten YT- ja irtisanomisiin. Mutta bloginluettuaan varmuuden vuoksi oli.

Väitteeseesi, että hallitus oli ajanut Suomen seinään, kaipaisin hieman perusteluita?
"Asiakkaita ei käy, kansalaiset ovat kulutuskoomassa – paitsi vessapaperin ja tonnikalan osalta – eikä tuloja ole "
Tottakai silloin noilla yrityksillä oli syy lomautuksiin ja irtisanomisiin.
Ei yrittäjät niin tyhmiä ihmisiä, että lähtisivät mitenkään varmuuden vuoksi sellaisia ihmisiä lomauttamaan joilla on tuottavaa työtä. Se että neuvottelut aloitetaan ei tarkoita vielä, että ketään tarvitsee irtisanoa tai lomauttaa. Sen sijaan se, että niitä ei aloita tarkoittaa sitä, että lomautuksia ei voi tehdä ennenkuin määräaika on kulunut vaikka tarve olisi miten kuva.

Hallitus ajoi Suomen talouden seinään ohjeistamalla juuri tuota Pentikäisen blogia, että yleisötilaisuudet on peruttava ja ihmisten vältettävä muuta kuin työmatkustelua ja vältettävä sosiaalisia kontakteja. Sen jälkeen ravintolat ja erikoiskaupat olivat tyhjiä. Päätöstä voi pitää oikeana, mutta se ajoi talouden seinään ja aiheutti nuo lomautukset. Pentikäinen saattoi nopeuttaa toimeenpanoa säästämällä muutaman päivän ihmettelyn.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Valtion varmuusvarastoitavien materiaalien ylläpitäminen

Valtiolla on varmuusvarastoituna materiaaleja väestön toimeentulon ja talouselämän toiminnan turvaamiseksi vakavien häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalta. Varmuusvarastoilla turvataan energiahuoltoa, elintarviketaloutta, terveydenhuoltoa sekä maanpuolustusta palvelevaa tuotantoa. Huoltovarmuuskeskuksen tehtävänä on ylläpitää varastoitavia materiaaleja.

Edelleen, lue lain esityöt. STM ja kunnat hankkivat. On määritelty velvoitevarastointi tyyppitasolla. HVK on Suomen valtion koordinaatti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eivät, koska rahoitus tulee huoltovarmuusrahastosta. Se saa taas saada tulonsa aivan mistä tahansa.
Tällä järjestelyllä on taattu se, että rahoitus ei ole poliitikkojen näpelöitävissä. Rahasto kartuttaa pääomaansa, ja osa siitä käytetään huoltovarmuuteen, eli ei ole suoraan verotuloista riippuvainen.
Huoltovarmuusrahasto ei pidä myyjäisiä tai käy töissä, vaan sen rahoitus tulee huoltovarmuusmaksusta, joka siis kerätään energiaveron osana. Verolla kerättävä raha tulee veroista. Silloin kun maksetun energiaveron määrä pienenee, mutta huoltovarmuusmaksu pienenee eli se on suoraan verotuloista riippuvainen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainakin sitä voi pitää ”mokana”, että tehtävä annetaan toimijalle, jolle se ei kuulu ja jolla ei tämän sektorin hankintojen osaamista keskeisesti ole. Tehtävä on kuntien ja STM:n.

Kyllä HVK osaa tehdä kaupat asetusten ja ohjeiden mukaan. Ongelma on siinä, että niitä ei noudatettu. Sen sijaan tehtiin miljoonien eurojen kasvomaskisopimuksen yrityksen kanssa, joka on markkinoinut kasvosuojaimiaan väärennetyllä sertifikaatilla, ja jonka omistajalla on talousrikostuomioita Suomessa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huoltovarmuusrahasto ei pidä myyjäisiä tai käy töissä, vaan sen rahoitus tulee huoltovarmuusmaksusta, joka siis kerätään energiaveron osana. Verolla kerättävä raha tulee veroista. Silloin kun maksetun energiaveron määrä pienenee, mutta huoltovarmuusmaksu pienenee eli se on suoraan verotuloista riippuvainen.
Kyllä, mutta vuosikausiin ei vissiin ole ollut tarvetta käytölle, eli mihin/mitä on tehty? Tulevaisuutta ajatellen varmaan pitäisi miettiä joku kiertosysteemi ja hallittu varaston ylläpito.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä HVK osaa tehdä kaupat asetusten ja ohjeiden mukaan. Ongelma on siinä, että niitä ei noudatettu. Sen sijaan tehtiin miljoonien eurojen kasvomaskisopimuksen yrityksen kanssa, joka on markkinoinut kasvosuojaimiaan väärennetyllä sertifikaatilla, ja jonka omistajalla on talousrikostuomioita Suomessa.

Osaa toki. Tämä sektori vain ei ole edelleenkään heidän rooteliaan, miksi on erityisen jännää, että HVK oli se, jota tässä päätettiin käyttää. Toki tällaisessa tilanteessa se on yksi toimija, jolla on jotain hankintaosaamista, mutta pääsääntöisesti aivan eri sektoreilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä, mutta vuosikausiin ei vissiin ole ollut tarvetta käytölle, eli mihin/mitä on tehty? Tulevaisuutta ajatellen varmaan pitäisi miettiä joku kiertosysteemi ja hallittu varaston ylläpito.

Tokihan HVK:n varastot kiertävät koko ajan ja niitä päivitetään - niiden osalta, jotka ovat heidän tehtäväänsä (polttoaineet kulkevat, viljavarasto päivittyy jne.). Edelleen, se yksi erä H1N1-epidemian aikaan hankittuja hengityssuojaimia on vain yksi erä, joka ei kuulu heidän normaaliin toimintaansa. Se on kyllä ihan hyvä kysymys ja perkaamisen arvoinen, miksi juuri vuonna 2009 päätettiin tähän aivan eri toimijoille kuuluvaan varautumiseen käyttää Huoltovarmuuskeskusta.

Toki varmasti sekin on ihan kelpo kysymys, pitäisikö _kaiken_ varautumisen kulkea erillislakien sijaan yhden toimijan kautta, mutta siinä taitaa tulla jonkin verran vastaan mm. kunnallinen itsehallinto, joka on turvattu perustuslaissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Osaa toki. Tämä sektori vain ei ole edelleenkään heidän rooteliaan, miksi on erityisen jännää, että HVK oli se, jota tässä päätettiin käyttää. Toki tällaisessa tilanteessa se on yksi toimija, jolla on jotain hankintaosaamista, mutta pääsääntöisesti aivan eri sektoreilla.

Kyllä, en epäile ja en itse tunne HVK:n taustaa sen enempää kuin mitä mediassa kerrotaan. Jokainen voi epäonnistua näinä aikoina suojavarusteiden ostossa. Varsinkin, jos ei ole riittävää osaamista niiden osalle. Se on ymmärrettävää. Mutta menee kokonaan eri tasolle, miten HVK on lähtenyt ylipäätään hieromaan kauppoja em. henkilöiden kanssa. Talousohjesäännöistä yms alkaen valtiolla on tiukka ohjeistus siitä, miten pitää hoitaa ostot tahoilta, jotka eivät ole sopimuskumppaneita.

Puhdas arvaus on, että painetta on tullut pressan ja hallituksen ja varmaan sairaanhoitopiirien ja median suunnasta, että hoitakaa nyt helvetti äkkiä lisää suojatarvikkeita, ja sen jälkeen on tehty äkkiä kauppaa säännöistä ja ohjeista piittaamatta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Onneksi hallitus tajusi koota eli luoda jonkun " nyrkin":

Ehkä olisi kandennut perustaa jo viikko tai jopa pari aikaisemmin, mutta hyvä että on nyt täydessä ymmärryksessä ja kukkuu.
Toki koostumus on enimmäkseen virkamiehiä, mutta olisivat varmaan tajunneet esim. kinkkisuojainten sertifikoinneista kysellä muilta suomalaisilta, Kiinassa toimivilta operaattoreilta, vaan eivät ehtineet kokoontua yhteisymmärryksessä perumaan HVKn hätäkauppoja.

Lainaus yo. jutusta eli elämme hankalassa tilanteessa:
"
”Jos vaatimuksena on täydellisyys, emme voi kuin epäonnistua”, Marin sanoi.
Pääministeri kuitenkin vakuutti, että niin hallitus kuin viranhaltijat tekevät parhaansa."
"

Hallituksen joukostaan keräämä virkamies/avustaja- nyrkki tajunnee tulevaisuudessa ottaa kuuleviin korviinsa lisää ääniä, puhujia joukosta jotka jostain ehkä tietävät.

Mokat opettavat, ainakin mikäli ideologinen jääräpäisyys ei ole rasitteena.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Huoltovarmuusrahasto ei pidä myyjäisiä tai käy töissä, vaan sen rahoitus tulee huoltovarmuusmaksusta, joka siis kerätään energiaveron osana. Verolla kerättävä raha tulee veroista. Silloin kun maksetun energiaveron määrä pienenee, mutta huoltovarmuusmaksu pienenee eli se on suoraan verotuloista riippuvainen.

Totta.
Mutta Huoltovarmuusvarasto saa rahoituksensa sieltä Huoltovarmuusrahastosta, eli Huoltovarmuusvaraston rahoitus ei ole riippuvainen Huoltovarmuusmaksujen määrästä, vaan rahaston tuotosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Totta.
Mutta Huoltovarmuusvarasto saa rahoituksensa sieltä Huoltovarmuusrahastosta, eli Huoltovarmuusvaraston rahoitus ei ole riippuvainen Huoltovarmuusmaksujen määrästä, vaan rahaston tuotosta.
Jos työtön säästää joka viikko työttömyyskorvauksesta 20e alkoholirahastoon, jolla voi ostaa joka perjantai pullon viinaa, niin raha viinaan ei suinkaan tule työttömyyskorvauksesta, vaan alkoholirahastosta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tokihan HVK:n varastot kiertävät koko ajan ja niitä päivitetään - niiden osalta, jotka ovat heidän tehtäväänsä (polttoaineet kulkevat, viljavarasto päivittyy jne.). Edelleen, se yksi erä H1N1-epidemian aikaan hankittuja hengityssuojaimia on vain yksi erä, joka ei kuulu heidän normaaliin toimintaansa. Se on kyllä ihan hyvä kysymys ja perkaamisen arvoinen, miksi juuri vuonna 2009 päätettiin tähän aivan eri toimijoille kuuluvaan varautumiseen käyttää Huoltovarmuuskeskusta.

Toki varmasti sekin on ihan kelpo kysymys, pitäisikö _kaiken_ varautumisen kulkea erillislakien sijaan yhden toimijan kautta, mutta siinä taitaa tulla jonkin verran vastaan mm. kunnallinen itsehallinto, joka on turvattu perustuslaissa.
Duunin puolesta kyllä tuo suojainhomma ihmetyttää. Meillä ainakin kiertää säännöllisesti, jotta ei vanhene varastoon, toki jos uusi/outo ala niin en ihmettele. Mutta näitä asioita juuri mietin, että miten hoidettu valtion taholta.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Hallitus ajoi Suomen talouden seinään ohjeistamalla juuri tuota Pentikäisen blogia, että yleisötilaisuudet on peruttava ja ihmisten vältettävä muuta kuin työmatkustelua ja vältettävä sosiaalisia kontakteja. Sen jälkeen ravintolat ja erikoiskaupat olivat tyhjiä. Päätöstä voi pitää oikeana, mutta se ajoi talouden seinään ja aiheutti nuo lomautukset. Pentikäinen saattoi nopeuttaa toimeenpanoa säästämällä muutaman päivän ihmettelyn.

Tätä juuri hain. Hallituksen toimet tulivat vasta päiviä tuon blogi-kirjoituksen jälkeen, ja siksi en ostanut väitettäsi, että
hallitus oli jo ajanut talouden seinään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tätä juuri hain. Hallituksen toimet tulivat vasta päiviä tuon blogi-kirjoituksen jälkeen, ja siksi en ostanut väitettäsi, että
hallitus oli jo ajanut talouden seinään.
Nuo mainitsemani toimet tulivat 12.3. eli kaksi päivää ennen blogikirjoitusta. 16.3. tuli sitten vielä lisää rajoituksia, jotka olivat jo tuolloin 12.3. suunnittelilla eli aika vaikea niistäkään on syyttää Pentikäistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Duunin puolesta kyllä tuo suojainhomma ihmetyttää. Meillä ainakin kiertää säännöllisesti, jotta ei vanhene varastoon, toki jos uusi/outo ala niin en ihmettele. Mutta näitä asioita juuri mietin, että miten hoidettu valtion taholta.

Ei välttämättä uusi eikä outo ala, mutta siis karrikoiden polttoainevaraston perälle on ostettu 11 vuotta sitten yksi erä tavaraa, joka ei kuulu polttoainevarastoon eikä polttoainevarastoijalla ole mitään prosessia, missä sitä kierrättäisi - toisin kuin niille polttoaineille on.

Kun tämä asia ja toimiala ei edes kuulu kyseiselle toimijalle eikä pääosin valtiolle vaan kunnille/kuntayhtymille. Valtio on vain koordinaattina asiassa mm. lääkehuollon osalta, ja niissäkin varastointi tapahtuu alan toimijoilla, käytännössä apteekeissa.

Ihan aina tosin ei ole mennyt niillä toimialaan kuuluvillakaan sektoreilla putkeen: HS: Valtio myi polttoöljyä miljoonilla euroilla maksukyvyttömälle yhtiölle
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Nuo mainitsemani toimet tulivat 12.3. eli kaksi päivää ennen blogikirjoitusta. 16.3. tuli sitten vielä lisää rajoituksia, jotka olivat jo tuolloin 12.3. suunnittelilla eli aika vaikea niistäkään on syyttää Pentikäistä.

12.3. julkaistiin:
Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus on linjannut uusista rajoituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi.

Kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan toukokuun loppuun saakka THL:n suositusten nojalla. Sosiaali- ja terveysministeriö tulee ohjeistamaan aluehallintovirastot antamaan määräykset tartuntatautilain nojalla.

Lisäksi suositellaan, että muiden kokoontumisten järjestäjät harkitsevat tilaisuuksien perumista. Valtion järjestämät suuret seminaarit ja tapahtumat perutaan toukokuun loppuun asti.

– Suomessa on yhdistymis- ja kokoontumisvapaus, mutta vahva suositus on, ettei tilaisuuksia järjestetä, Sanna Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.

Hallitus valmistautuu myös virusepidemian taloudellisiin vaikutuksiin lisätalousarviolla, joka on pääministerin mukaan mahdollista antaa tarvittaessa erittäin nopealla aikataululla.

Vain välttämättömiä työmatkoja tulisi järjestää. Hallitus kehottaa kansalaisia siirtämään omatoimimatkojaan.

Rajoitustoimenpiteissä huomioidaan erityisesti riskiryhmät, kuten iäkkäät ja perussairaat.

– Kansalaisten tulee noudattaa erityistä harkintaa ja varovaisuutta asioidessaan riskiryhmien kanssa. Matkustusohjeita on seurattava ja matkustusilmoitus tehtävä, Marin jatkoi.

Virustartunnan saaneille turvataan hallituksen mukaan laadukas ja tarpeellinen hoito. Testien kohdalla siirrytään käytäntöön, jossa testit ovat saatavilla kaikille tarvitseville lääkärin arvion pohjalta. Myös THL:n resursseja vahvistetaan.

Koronaviruksesta kertovia infopisteitä laajennetaan satamien ja lentokenttien lisäksi maarajoille. THL lähettää kaikille kansalaisille tietopaketin kotiin molemmilla kotimaisilla kielillä.

Sanna Marinin mukaan kansalaisille suunnattu älypuhelinsovellus virustilanteesta on tällä hetkellä tekeillä. Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rokotteen kehittämiseksi viidellä miljoonalla eurolla.

– Varaudumme myös mahdollisesti laajempiin toimenpiteisiin. Kaikkien eduskuntapuoluiden puheenjohtajat ja ryhmäjohto on kutsuttu tänään Säätytalolle kello 18 keskustelemaan laajemmista rajoitustoimenpiteistä, Marin jatkoi.

Laajemmat toimenpiteet edellyttäisivät tartuntatautilain ohittamista ja valmiuslainsäädännön käyttöönottoa.



16.3. oli sitten se aika tanakampi setti, joka mulle tarkoitti laman alkua:

Hallituksen linjaamat toimenpiteet
Varhaiskasvatuksen toimintayksiköt ja niiden yhteydessä järjestettävä esiopetus pidetään toiminnassa. Näin turvataan yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen henkilöstön lasten pääsy varhaiskasvatukseen ja mahdollistetaan vanhemmille työssäkäynti. Valtioneuvosto linjaa, että ne vanhemmat ja huoltajat, joiden on mahdollista järjestää lapsen hoito kotona, menettelevät niin.

Koulujen, oppilaitosten, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen sekä kansalaisopistojen ja muun vapaan sivistystyön tilat suljetaan ja lähiopetus niissä keskeytetään. Poikkeuksellisesti kuitenkin järjestetään koulussa järjestettävä esiopetus sekä perusopetuksen 1-3 luokkien lähiopetus niiden vanhempien lapsille, jotka työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla. Lisäksi poikkeuksena järjestetään erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden lähiopetus sitä tarvitseville, kuitenkin niin että ne vanhemmat ja huoltajat, joiden on mahdollista järjestää lapsen hoito kotona, menettelevät näin. Edellä mainitut järjestelyt tulevat voimaan keskiviikkona 18.3.2020.

Lähiopetuksen sijaan kaikkien yliopistojen, ammattikorkeakoulujen sekä ammatillisen koulutuksen, lukiokoulutuksen ja perusopetuksen järjestäjien opetus ja ohjaus järjestetään mahdollisimman laajalti vaihtoehtoisilla tavoilla, muun muassa etäopiskelua, erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä ja -ratkaisuja sekä tarvittaessa itsenäistä opiskelua hyödyntäen.

Ylioppilastutkinnon kokeet toteutetaan 13.3.2020 julkaistussa tiivistetyssä aikataulussa 23.3.2020 mennessä huomioiden terveysviranomaisten antamat määräykset.

Valtioneuvoston linjaus suosituksista varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen, lukio- ja ammatillisen koulutuksen, korkeakoulutuksen, vapaan sivistystyön sekä taiteen perusopetuksen järjestäjille koronavirustartuntojen leviämisen hidastamiseksi (OKM tiedote 16.3.2020)

Rajoitetaan julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön ja suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.

Suljetaan valtion ja kuntien museot, teatterit, Kansallisooppera, kulttuuritalot, kirjastot, kirjastoautot, Kansallisarkiston asiakas- ja tutkijasalipalvelut, harrastustilat ja –paikat, uimahallit ja muut urheilutilat, nuorisotilat, kerhotilat, järjestöjen kokoontumistilat, vanhusten päivätoiminta, kuntouttava työtoiminta ja työkeskukset. Suositellaan yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden sekä uskonnollisten yhteisöjen toimivan samoin.

Kielletään vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluyksiköissä.

Kielletään ulkopuolisten vierailut hoitolaitoksissa, terveydenhuollon yksiköissä ja sairaaloissa pois lukien tapauskohtaisesti arvioiden kriittisesti sairaiden ja lasten oireettomat läheiset, saattohoidossa olevien läheiset sekä puoliso tai tukihenkilö synnytysosastolla.

Julkisen sektorin työnantajat määräävät ne julkisen sektorin työntekijät etätyöhön, joiden työtehtävät sen mahdollistavat.

Toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), poislukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

Lisätään sosiaali- ja terveydenhuollon kapasiteettia julkisella ja yksityisellä sektorilla. Samanaikaisesti vähennetään kiireetöntä toimintaa. Yksityisen sektorin kapasiteetti otetaan yhteiseen käyttöön tarpeen mukaan. Samaan aikaan joustetaan lakisääteisistä määräajoista ja velvoitteista.

Kasvatetaan korona-testauskapasiteettia. THL tukee alueita tältä osin.

Kriittisen henkilöstön osalta poiketaan työaikalain ja vuosilomalain säännöksistä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.

Varaudutaan velvoittamaan erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sisäisen turvallisuuden koulutettuja ammattihenkilöitä tarpeen mukaan töihin.

Ihmisten liikkumista voidaan rajoittaa henkeä ja terveyttä uhkaavan vakavan vaaran vuoksi.

Kansanterveyden ja terveysturvallisuuden vuoksi aloitetaan valmistelu Suomen rajojen sulkemiseksi pikaisella aikataululla kansainvälisiä velvoitteita noudattaen. Keskeytetään matkustaja- ja henkilöliikenne Suomeen niin pian kuin mahdollista, lukuun ottamatta Suomen kansalaisten ja Suomessa asuvien henkilöiden paluuta. Suomen kansalaisten ja Suomessa asuvien henkilöiden ei pidä matkustaa ulkomaille. Suomalaisille matkailijoille suositellaan välitöntä paluuta Suomeen. Pohjois- ja länsirajan yli sallitaan välttämätön työssäkäynti ja muu välttämätön asiointi. Tavara- ja rahtiliikenne jatkuu normaalisti.

Ulkomailta palaavat suomalaiset ja Suomessa pysyvästi asuvat henkilöt ohjataan kahden viikon karanteenia vastaaviin olosuhteisiin.

Ulkomailta palaavien tulee sopia työhön paluunsa ajankohdasta ja kahden viikon poissaolosta yhdessä työnantajansa kanssa.

Aina yhtä luotettava paskapaperi-indigaattori reagoi jo 13.3.
eli tukee tuota sinun näkemystäsi:

 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos työtön säästää joka viikko työttömyyskorvauksesta 20e alkoholirahastoon, jolla voi ostaa joka perjantai pullon viinaa, niin raha viinaan ei suinkaan tule työttömyyskorvauksesta, vaan alkoholirahastosta.

Mutta kun se työtön on kartuttanut sitä alkoholirahastoaan jo työssäolo aikanaan, ja sijoittanut osan pikavippeihin naapurin juopoille, jotka maksaa hyvää korkoa ,niin siksi se työttömän perjantaipullo ei ole kiinni työttömyyskorvauksesta, vaan alkoholirahasto rahoittaa sen perjantaipullon, vaikka työkkärin rahat olisi karenssin vuoksi myöhässä..
 

BaronFIN

Jäsen
Tuo HVK:n miljoonien suojamaskien varautuminen siten, että ne olisivat jossain bunkkerissa odottamassa käyttöönottoa on mahdotonta. Ilman kiertoa tavara happanee käsiin viidessä vuodessa.

Suomessa on kuitenkin yrittämisen vapaus ja terveydenhuollon tavara kiertää eri yksiköiden vapaasti hankkimana ja kilpailuttamana muutaman ison toimijan kautta jotka vastaavat kilpailutuspyyntöihin ja kantelevat markkinaoikeudelle jos hakemuksessa on ollut rasti väärässä kohdassa jne. HVK:n ja lainsäädännön rooli koordinaattorina on ohjata yksiköitä varautumaan itse siten, että käytössä on jatkuvasti puoleksi vuodeksi tavaraa. Tästä muistutettiin ja heti kuulemma syytettiin.

Kääntäen: Jos HVK:n rooli olisikin nyt kaivatun kaltainen eli valtiollinen monopoli terveydenhuollon hankinnoissa ja koko Suomen terveydenhuollon varastot kiertäisi sen kautta puolen vuoden kiertoajalla, niin voisin väittää talousliberaalien hyppivän riemusta kuinka sosialistinen kommunistimaa tämä olisi. Näin ei kuitenkaan ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Jos työtön säästää joka viikko työttömyyskorvauksesta 20e alkoholirahastoon, jolla voi ostaa joka perjantai pullon viinaa, niin raha viinaan ei suinkaan tule työttömyyskorvauksesta, vaan alkoholirahastosta.
En olisi uskonut, että köyhimpien työttömien 20€/kk korotus herättää tällaista kateutta. Vitsinäkin tämän on todella huono, ellei ole todella juurtunut norsunluutorniinsa. Tulevia leikkauslistoja odotellessa:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös