Sanna Marin

  • 942 657
  • 8 446

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voiko tanssia ja bailata, valehdella että ei ole krapulaa ollut, vetää virka-aikana.
Mitään tolkkuahan ei ole siinä että väität tietäväsi muiden ihmisten krapuloista paremmin kuin he itse.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mitään tolkkuahan ei ole siinä että väität tietäväsi muiden ihmisten krapuloista paremmin kuin he itse.
Yleensä se menee juuri noin, ihmiset tietävät itse krapulansa ja muut arvailevat.

Ihmisen päätyessä korkeisiin luottamustehtäviin asia muuttuu. Tuolloin muut tietävät krapula-asiat ihmistä itseään paremmin, ja sitä varmemmin ovat marjat näin, mitä korkeammasta tehtävästä on kyse. Kansa tietää kansanedustajan krapulat koko lailla hyvin, ja ministerien krapulat kansa tietää tarkalleen. Etenkin tämä koskee pääministeriä ja tasavallan presidenttiä, joiden krapulat ovat yhteistä kansallisomaisuutta.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Mun somessa on näkynyt myös kirjoituksia sen puolesta, ettei alkoholin kanssa ole leikkiminen. Sinänsä täyttä totta ja monet entiset ja nykyisetkin alkoholiongelmaiset ja heidän läheiset tietävät tämän harmittavan hyvin. Multakin on läheinen alkoholisti sukulainen kuollut saunan lauteille sydämen pysähdykseen kossupullo vieressä. Silti mulla tulee näistä pitkistä ja sinänsä hyvistä näkökulmista mieleen, että näissä kyseenalaistetaan ettei ihmisellä voi olla noin hauskaa, kuin Marinilla bileissä oli ellei ole "aivan naamat." On sanottu myös että suomessa alkoholiin kuolee niin paljon ihmisiä että edesvastuutonta tuollainen juomiseen kannattava esimerkki. Nyt en muista tarkasti, mutta Marin ei ole mielestäni mainostanut alkoholin juontia noilla videoilla. Onko edes pitämällä olutta tai muita mietoja kädessään? Se ei ole ainakaan jäänyt mieleen noilta videoilta että olisi pitänyt alkoholijuomia kädessään. Joillekin se sitten tietenkin tarjosi "todisteita" huumeiden käytöstä. Koska noin hauskaa ei voi olla ilman että on aineissa.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yleensä se menee juuri noin, ihmiset tietävät itse krapulansa ja muut arvailevat.
Ihan sivuhuomiona krapuloihin. Isäni tykkää mainostaa, ettei hänelle tule krapulaa, mutta kyllä se silti ryyppyillan jälkeisenä aamuna on lähes poikkeuksetta huonolla tuulella. Voisin siis lisätä, että ihmiset itse myös määrittelevät mikä on krapulaa, mikä ei. Liittyykö krapulaan aina päänsärky?
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Kiintoisaa, miten eri tavalla galluppejakin voidaan uutisoida:

Kun katsoo noita lukuja, niin 59% on sitä mieltä, että bilekohu on vaikuttanut Marinin suosioon negatiivisesti. YLE kuitenkin uutisoi niin, että 46% käsitys Marinista ei ole muuttunut. Tämä tarkoittaisi ensi kuulemalta sitä, että kansa hyväksyy Marinin edesottamukset. Se, että käsitykset Marinista eivät ole muuttuneet, on huomattavan monitulkintainen väite. Jos minulla on jo ennestään Marinista negatiivinen kuva, edes bilekohukaan ei ole vaikuttanut siihen lisää, kuuluu myös tämän väitteen piiriin. Kyseessä on selkeästi merkityksetön väite ilman että sitä täsmennetään muilla väitteillä.

On esimerkiksi mahdollista, että suhtautuu Mariniin positiivisesti, mutta bilekohu on vaikuttanut laskevasti Marinin arvostukseen. Tai päinvastoin. Eli bilekohu on nostanut Marinin arvostusta, vaikka henkilö on aiemmin suhtautunut negatiivisesti Mariniin. Bilekohusta huolimatta on mahdollista, että henkilö edelleen kannattaa Marinia, vaikka onkin nyt vähemmän innokas kannattaja. Ja vastaajien keskuudessa voi olla tiedemies, joka vain toteaa, että bilekohu on vaikuttanut jompaan kumpaan suuntaan ottamatta itse asiaan lainkaan kantaa. Yms.

Täsmällisen gallupin laatiminen tai niiden uutisoiminen näyttää olevan liian vaikeaa medioilla.

Kuitenkin on selvää, että Marinin suosio on edelleen korkealla tasolla, vain kulttihenkilö selviää sekoiluistaan näinkin hyvin. Syitä on useita. Ovat tietysti puolueuskolliset, jotka ottavat vaikka luodin nahkaansa suuren johtajan edestä. Ovat kultin jäsenet, jotka eivät näe idolissaan mitään ongelmia, on varmaan poliittinen ajojahti parhaillaan käynnissä. Nämä sisältyvät Marinin kannatukseen ja luultavasti kuitenkin kaksinkertainen määrä ihmisiä demarien kannatukseen nähden eli 40% pitää Marinia hyvänä pääministerinä ja sallii tälle hyvin suuria vapauksia.

Miksi näin? Yksi syy siihen on se, että monella on vahva "demokraattinen vaisto", jonka mielestä kaikki ihmiset ovat samanlaisia, olivatpa johtajia tai eivät. Ja silloin kaikki saavat käyttäytyä asemastaan riippumatta samalla tavalla. Toinen on se, että jotkut prolet nauttivat siitä, kun johtajatkin käyttäytyvät sekopäisesti, toisin sanoen, kun on kännissä, sehän antaa luvan sekoiluun missä tahansa. Marin on kuin mekin. Kolmas on se, että varsinkaan nuoret eivät kykene erottamaan vielä erilaisia velvollisuuksia toisistaan. Tulkitaan asiaa ikäänkuin tässä kritisoitaisiin Marinia bilettämisestä. Ja sitähän harva nuori todella voi hyväksyä, vain viikonloppuna eletään.

Neljänneksi ovat sitten humaanit tunneihmiset, kukkahattutädit. Heidän mielestään Marin on jo kärsinyt tarpeeksi. Marinin kyynelten vuo on laukaissut syvät äidinvaistot monessa. Viidenneksi ovat naiskortin käyttäjät. Aina kun naista kritisoidaan politiikassa tai muussa julkisessa elämässä, tämä kortti heilahtaa. Kyse on patriarkaatin sorrosta nuorta ja liian menestynyttä naista kohtaan. Kuudenneksi, varmaan joukkoon mahtuvat myös laissez faire- liberaalit ja immoralistit, joiden mielestä on ihan sama mitä joku tekee, kaikki käy. Tähän joukkoon mahtuvat myös kyynikot.

Lisätään vielä joukkoon anarkistit, jotka nauttivat tällaisesta. Päämääränä on valtion hajoittaminen ja sehän onnistuu, jos päättäjät itse toimillaan vähentävät julkisen vallan toimijoiden arvostusta.
 
Viimeksi muokattu:

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
@IceWalker ja nämä on juuri näitä pieniä pikkuruisia tekoja jolla journalistit, tässätapauksessa maikkarin eli valtamedian toimittajat koittaa muuttaa muuta maailmaa oman maailman näköiseksi.

Kuvottavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiintoisaa, miten eri tavalla galluppejakin voidaan uutisoida:

Kun katsoo noita lukuja, niin 59% on sitä mieltä, että bilekohu on vaikuttanut Marinin suosioon negatiivisesti. YLE kuitenkin uutisoi niin, että 46% käsitys Marinista ei ole muuttunut.
Olisiko tässä kyse kahdesta eri vastauksesta? Pääministeri-instituutiolle on tullut haittaa 59 prosentin mielestä. Marinilla taas on omat lukemat?

Joka tapauksessa, Marin jakaa suomalaisia kahtia. Käsitykset ovat pysyneet muuttumattomina selvällä enemmistöllä SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajista. Entistä kielteisemmin Marinista ajattelee selvä enemmistö keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen kannattajista.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kiintoisaa, miten eri tavalla galluppejakin voidaan uutisoida:

Kun katsoo noita lukuja, niin 59% on sitä mieltä, että bilekohu on vaikuttanut Marinin suosioon negatiivisesti.
Ei pidä paikkaansa. Galllupissa kysyttiin "Onko pääministeri Sanna Marinin vapaa-ajanvietosta ja juhlimisesta noussut keskustelu vaikuttanut käsitykseesi hänestä pääministerinä?
9% Parantavasti
42% Huonontavasti
46% Ei mitenkään
3% En osaa sanoa
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on asia, josta lähes kaikilla on mielipide. EOS-vastauksia on huomattavan pieni määrä, vain muutama prosentti.
Välillä tuntuu, ettei kansa edes tiedä kuka on pääministerinä. Sitä ei tällä kertaa tarvitse pelätä!
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Joka tapauksessa, Marin jakaa suomalaisia kahtia. Käsitykset ovat pysyneet muuttumattomina selvällä enemmistöllä SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajista. Entistä kielteisemmin Marinista ajattelee selvä enemmistö keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen kannattajista.
Eiköhän SDP:n kannalta ole ihan sama, mitä persujen, Kepun ja Kokoomuksen kannattajat ajattelevat Marinista, kun he eivät kuitenkaan äänestä demareita. Sen sijaan Vasemmistoliitosta ja Vihreistä voi tulla sympatiaääniä, jos Marinin kohtelu koetaan epäreiluksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eiköhän SDP:n kannalta ole ihan sama, mitä persujen, Kepun ja Kokoomuksen kannattajat ajattelevat Marinista, kun he eivät kuitenkaan äänestä demareita. Sen sijaan Vasemmistoliitosta ja Vihreistä voi tulla sympatiaääniä, jos Marinin kohtelu koetaan epäreiluksi.
Demareita luulisi silti kiinnostavan, onko puolueen johtaja kansaa kokoava vai kansaa jakava.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
"Puhun niin totta kuin osaan" ja "sori siitä". Pääministereiltä jää kiperissä tilanteissa historiaan lausahduksia, jotka alkavat elää omaa elämäänsä.

Marinilta taitaa jäädä saman kirjan sivuille "minä olen ihminen ja kaipaan joskus iloa, valoa ja hauskuutta". Ei tarkka lainaus, mutta niinhän lentäville lauseille usein käy. Arvaan, että lause kuullaan monta kertaa, kun perustellaan miksi poikien kanssa pitää taas lähteä remuamaan. Olisi sydämetöntä asettua poikkiteloin, eikö vain?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
"Puhun niin totta kuin osaan" ja "sori siitä". Pääministereiltä jää kiperissä tilanteissa historiaan lausahduksia, jotka alkavat elää omaa elämäänsä.

Marinilta taitaa jäädä saman kirjan sivuille "minä olen ihminen ja kaipaan joskus iloa, valoa ja hauskuutta". Ei tarkka lainaus, mutta niinhän lentäville lauseille usein käy. Arvaan, että lause kuullaan monta kertaa, kun perustellaan miksi poikien kanssa pitää taas lähteä remuamaan. Olisi sydämetöntä asettua poikkiteloin, eikö vain?
Joo ja kyllähän tuo "Olen tanssinut, laulanut, juhlinut, tehnyt laillisia asioita" on myös alkanut elää omaa elämäänsä jo.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Joo ja kyllähän tuo "Olen tanssinut, laulanut, juhlinut, tehnyt laillisia asioita" on myös alkanut elää omaa elämäänsä jo.
Minäkin olen tehnyt noita kaikkia kivoja asioita. Suosittelen teitä katkeria tiukkapipoja myös joskus kokeilemaan, vaikkapa tänä lauantai-iltana, ettei ainoa elämän sisältönne ole Marinin haukkuminen Jatkoajassa.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minäkin olen tehnyt noita kaikkia kivoja asioita. Suosittelen teitä katkeria tiukkapipoja myös joskus kokeilemaan, vaikkapa tänä lauantai-iltana, ettei ainoa elämän sisältönne ole Marinin haukkuminen Jatkoajassa.
Mutta näiden kivojen asioiden sijaan tulit itse tänä lauantaina haukkumaan Jatkoajassa foorumin muita kirjoittajia?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Joo ja kyllähän tuo "Olen tanssinut, laulanut, juhlinut, tehnyt laillisia asioita" on myös alkanut elää omaa elämäänsä jo.
Minä otin heti henkiseen tallelokerooni tuon olen tehnyt laillisia asioita -puolustuksen, kun sen kuulin.

Harmillisen vähän ollut Linkkarissa naisia enää tässä tissit paljaana -vaiheessa tukea osoittamassa postaamalla itsestään samanlaisen kuvan.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Minäkin olen tehnyt noita kaikkia kivoja asioita.
Oletko sinäkin toiminut pääministerinä? Edelleen keskiössähän ei ole ei ole juhliminen, dokaaminen tai tanssiminen - jota Marin tosin toteutti jo ennen näitä Kesärannan tissibileitä jättessään virkapuhelimen kotiin juhliessaan Corona-pullo kädessä - vaan se, että pääministerillä luottamustoimessaan, julkisessa virassa ja keskeisenä vallankäyttäjänä voidaan olettaa - jopa vaatia - olevan keskivertokansalaista parempi harkintakyky.

Marinilla ei näin näyttäisi olevan julkisuudessa esittettyyn kuva- ja videomateriaaliin perustuen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Onko sukupuolella tässä asiassa merkitystä? Jos, niin miksi?

Vastaan vähän myöhässä, työeste..

Niin. Onko sukupuolella väliä? Mielestäni ei pitäisi olla.

Mutta aika monet on nostaneet keskusteluun sitä, että Marin on äiti ja kotona on pieni lapsi ja kyllä pitäisi äidin olla kotona, koska pieni lapsi…
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Puhun niin totta kuin osaan" ja "sori siitä". Pääministereiltä jää kiperissä tilanteissa historiaan lausahduksia, jotka alkavat elää omaa elämäänsä.
Muutama lisää:
"Ei pidä provosoitua jos provosoidaan."
"Minä juon nyt kahvia."
"Nahkurin orsilla tavataan."
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletko sinäkin toiminut pääministerinä? Edelleen keskiössähän ei ole ei ole juhliminen, dokaaminen tai tanssiminen - jota Marin tosin toteutti jo ennen näitä Kesärannan tissibileitä jättessään virkapuhelimen kotiin juhliessaan Corona-pullo kädessä - vaan se, että pääministerillä luottamustoimessaan, julkisessa virassa ja keskeisenä vallankäyttäjänä voidaan olettaa - jopa vaatia - olevan keskivertokansalaista parempi harkintakyky.

Kyllä keskiössä on edelleen juhliminen. Pääministeriltä vaaditaan harkintaa eli käytännössä miksi et sano suoraan, mistä on kysymys? Mihin haluat pääministerin harkintaa lisää?

Keskustelun keskiössä on nimenomaan juhliminen ja epäsuorasti annetaan ymmärtää, että pääministerin tulisi kautensa ajan (4 vuotta) keskittyä pelkästään julkisuudelta piilottelemiseen ja ryypätä mieluummin yksin vaikka saunassa.

Jossittelu jatkuu ja jatkuu - useita päiviä jo. Mitään pahaa ei seurannut pääministerin juhlimisesta julkisesti. Ainoa, joka seurasi on tämä käsittämätön huseeraaminen nettipalstoilla. Pääministerin luottamus ja harkintakyky mitataan vaaleissa. Veikkaan, että luotto on kova & harkintakykyynkin luotetaan. Tosin aivan muista syistä Marin ei tietysti ole pääministeri ensi kerralla, koska kokoomuksen totaalinen moka enää estää varman vaalivoiton. Seuraava pääministeri lienee Orpo.

Ja edelleen alleviivataan sitä tosiaa, ettei keneltäkään ole viety yhtään mitään. Äänioikeus säilyy vaaleissa ja silloin voitte antaa mielipiteenne tulla julki. Jokaisella on se yksi ääni käytettävissä. Mitään sen kummempaa demokratian kriisiä tästä ei tule.

Yleisemmin suomalaisilla on nyt useamman kauden ollut trendinä sellainen, että jos pääministerit meillä istuvat koko kautensa niin vähintään neljästi tai viidesti yritetään saada potkut aikaiseksi. Mikä ihme siinä on, ettei kansa jaksa edes 4 vuottaa samaa tyyppiä? Jos Suomen pääministerin instituutio alkaa olla sellaisessa kunnossa, ettei tavallinen kuolevainen voi toimia enää tehtävässä kuin pätkinä niin silloin kannattaa kysyä, onko meillä tässä maassa kaikki ihan hyvin politiikassa noin muuten.

Politiikkaa totta kai saa ja kuuluukin kritisoida, mutta meillä on tätä "eroa!" -kulttuuria nyt vähän liikaa omaan makuuni. Siitä olisi hyvä päästä pois, koska ne ylimääräiset vaalit ja muutokset vasta maksavatkin rahaa sekä vastuuhenkilöiden vaihto. Jos koetettaisiin kestää sitä kansan mandaattia se 4 vuotta per rykäys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös