Mainos

Sanna Marin

• 1 058 302
  • 8 944

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Joka tapauksessa, Marin jakaa suomalaisia kahtia. Käsitykset ovat pysyneet muuttumattomina selvällä enemmistöllä SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajista. Entistä kielteisemmin Marinista ajattelee selvä enemmistö keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen kannattajista.
Eiköhän SDP:n kannalta ole ihan sama, mitä persujen, Kepun ja Kokoomuksen kannattajat ajattelevat Marinista, kun he eivät kuitenkaan äänestä demareita. Sen sijaan Vasemmistoliitosta ja Vihreistä voi tulla sympatiaääniä, jos Marinin kohtelu koetaan epäreiluksi.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eiköhän SDP:n kannalta ole ihan sama, mitä persujen, Kepun ja Kokoomuksen kannattajat ajattelevat Marinista, kun he eivät kuitenkaan äänestä demareita. Sen sijaan Vasemmistoliitosta ja Vihreistä voi tulla sympatiaääniä, jos Marinin kohtelu koetaan epäreiluksi.
Demareita luulisi silti kiinnostavan, onko puolueen johtaja kansaa kokoava vai kansaa jakava.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
"Puhun niin totta kuin osaan" ja "sori siitä". Pääministereiltä jää kiperissä tilanteissa historiaan lausahduksia, jotka alkavat elää omaa elämäänsä.

Marinilta taitaa jäädä saman kirjan sivuille "minä olen ihminen ja kaipaan joskus iloa, valoa ja hauskuutta". Ei tarkka lainaus, mutta niinhän lentäville lauseille usein käy. Arvaan, että lause kuullaan monta kertaa, kun perustellaan miksi poikien kanssa pitää taas lähteä remuamaan. Olisi sydämetöntä asettua poikkiteloin, eikö vain?

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
"Puhun niin totta kuin osaan" ja "sori siitä". Pääministereiltä jää kiperissä tilanteissa historiaan lausahduksia, jotka alkavat elää omaa elämäänsä.

Marinilta taitaa jäädä saman kirjan sivuille "minä olen ihminen ja kaipaan joskus iloa, valoa ja hauskuutta". Ei tarkka lainaus, mutta niinhän lentäville lauseille usein käy. Arvaan, että lause kuullaan monta kertaa, kun perustellaan miksi poikien kanssa pitää taas lähteä remuamaan. Olisi sydämetöntä asettua poikkiteloin, eikö vain?
Joo ja kyllähän tuo "Olen tanssinut, laulanut, juhlinut, tehnyt laillisia asioita" on myös alkanut elää omaa elämäänsä jo.

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Joo ja kyllähän tuo "Olen tanssinut, laulanut, juhlinut, tehnyt laillisia asioita" on myös alkanut elää omaa elämäänsä jo.
Minäkin olen tehnyt noita kaikkia kivoja asioita. Suosittelen teitä katkeria tiukkapipoja myös joskus kokeilemaan, vaikkapa tänä lauantai-iltana, ettei ainoa elämän sisältönne ole Marinin haukkuminen Jatkoajassa.

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minäkin olen tehnyt noita kaikkia kivoja asioita. Suosittelen teitä katkeria tiukkapipoja myös joskus kokeilemaan, vaikkapa tänä lauantai-iltana, ettei ainoa elämän sisältönne ole Marinin haukkuminen Jatkoajassa.
Mutta näiden kivojen asioiden sijaan tulit itse tänä lauantaina haukkumaan Jatkoajassa foorumin muita kirjoittajia?

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Minä otin heti henkiseen tallelokerooni tuon olen tehnyt laillisia asioita -puolustuksen, kun sen kuulin.

Harmillisen vähän ollut Linkkarissa naisia enää tässä tissit paljaana -vaiheessa tukea osoittamassa postaamalla itsestään samanlaisen kuvan.

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Minäkin olen tehnyt noita kaikkia kivoja asioita.
Oletko sinäkin toiminut pääministerinä? Edelleen keskiössähän ei ole ei ole juhliminen, dokaaminen tai tanssiminen - jota Marin tosin toteutti jo ennen näitä Kesärannan tissibileitä jättessään virkapuhelimen kotiin juhliessaan Corona-pullo kädessä - vaan se, että pääministerillä luottamustoimessaan, julkisessa virassa ja keskeisenä vallankäyttäjänä voidaan olettaa - jopa vaatia - olevan keskivertokansalaista parempi harkintakyky.

Marinilla ei näin näyttäisi olevan julkisuudessa esittettyyn kuva- ja videomateriaaliin perustuen.

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Onko sukupuolella tässä asiassa merkitystä? Jos, niin miksi?

Vastaan vähän myöhässä, työeste..

Niin. Onko sukupuolella väliä? Mielestäni ei pitäisi olla.

Mutta aika monet on nostaneet keskusteluun sitä, että Marin on äiti ja kotona on pieni lapsi ja kyllä pitäisi äidin olla kotona, koska pieni lapsi…

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muutama lisää:
"Ei pidä provosoitua jos provosoidaan."
"Minä juon nyt kahvia."
"Nahkurin orsilla tavataan."

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletko sinäkin toiminut pääministerinä? Edelleen keskiössähän ei ole ei ole juhliminen, dokaaminen tai tanssiminen - jota Marin tosin toteutti jo ennen näitä Kesärannan tissibileitä jättessään virkapuhelimen kotiin juhliessaan Corona-pullo kädessä - vaan se, että pääministerillä luottamustoimessaan, julkisessa virassa ja keskeisenä vallankäyttäjänä voidaan olettaa - jopa vaatia - olevan keskivertokansalaista parempi harkintakyky.

Kyllä keskiössä on edelleen juhliminen. Pääministeriltä vaaditaan harkintaa eli käytännössä miksi et sano suoraan, mistä on kysymys? Mihin haluat pääministerin harkintaa lisää?

Keskustelun keskiössä on nimenomaan juhliminen ja epäsuorasti annetaan ymmärtää, että pääministerin tulisi kautensa ajan (4 vuotta) keskittyä pelkästään julkisuudelta piilottelemiseen ja ryypätä mieluummin yksin vaikka saunassa.

Jossittelu jatkuu ja jatkuu - useita päiviä jo. Mitään pahaa ei seurannut pääministerin juhlimisesta julkisesti. Ainoa, joka seurasi on tämä käsittämätön huseeraaminen nettipalstoilla. Pääministerin luottamus ja harkintakyky mitataan vaaleissa. Veikkaan, että luotto on kova & harkintakykyynkin luotetaan. Tosin aivan muista syistä Marin ei tietysti ole pääministeri ensi kerralla, koska kokoomuksen totaalinen moka enää estää varman vaalivoiton. Seuraava pääministeri lienee Orpo.

Ja edelleen alleviivataan sitä tosiaa, ettei keneltäkään ole viety yhtään mitään. Äänioikeus säilyy vaaleissa ja silloin voitte antaa mielipiteenne tulla julki. Jokaisella on se yksi ääni käytettävissä. Mitään sen kummempaa demokratian kriisiä tästä ei tule.

Yleisemmin suomalaisilla on nyt useamman kauden ollut trendinä sellainen, että jos pääministerit meillä istuvat koko kautensa niin vähintään neljästi tai viidesti yritetään saada potkut aikaiseksi. Mikä ihme siinä on, ettei kansa jaksa edes 4 vuottaa samaa tyyppiä? Jos Suomen pääministerin instituutio alkaa olla sellaisessa kunnossa, ettei tavallinen kuolevainen voi toimia enää tehtävässä kuin pätkinä niin silloin kannattaa kysyä, onko meillä tässä maassa kaikki ihan hyvin politiikassa noin muuten.

Politiikkaa totta kai saa ja kuuluukin kritisoida, mutta meillä on tätä "eroa!" -kulttuuria nyt vähän liikaa omaan makuuni. Siitä olisi hyvä päästä pois, koska ne ylimääräiset vaalit ja muutokset vasta maksavatkin rahaa sekä vastuuhenkilöiden vaihto. Jos koetettaisiin kestää sitä kansan mandaattia se 4 vuotta per rykäys.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tässäpä muutama lisää:
"Syökää silakkaa."
"Yritän puhua niin totta kuin voin".
"Vittu mitä paskaa, ei voisi vähempää kiinnostaa."
”Saatanan tunarit”
”Voiko vitutukseen kuolla”

(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ei pidä paikkaansa. Galllupissa kysyttiin "Onko pääministeri Sanna Marinin vapaa-ajanvietosta ja juhlimisesta noussut keskustelu vaikuttanut käsitykseesi hänestä pääministerinä?
9% Parantavasti
42% Huonontavasti
46% Ei mitenkään
3% En osaa sanoa
Taloustutkimus, kuten nyt tuossa ruudulla näkyy, julkaisi seuraavan gallupin, BV: "Biletysvideot eivät sovi pääministeri-instituution arvolle". 59% oli täysin samaa tai jokseenkin samaa mieltä. 37% oli taas erimieltä.

Tämä gallup antaa erilaisen kuvan Marinin toimista. On päivänselvää, että tässäkään ei kysymys ole kovinkaan selvästi asetettu, jos haluttaisiin saada selville jotakin Marinin suosiosta.

Joku voi ajatella, että BV, mutta Marin on jonkinlainen poikkeustapaus. PM:lle eivät BV:t eivät sovi, mutta Marinille sopii. Ja joku ajattelee, että syy oli muiden, olivatpa BV:t mitä hyvänsä. Marinia ei siis arvostella, koska hän ei voinut asialle mitään. Ja on niitä, jotka arvostelevat Marinia, mutta silti ovat hänen puolellaan.

Toisaalta, kun tarkastellaan toista väitettä, näyttäisi sen ja BV:n välillä olevan ristiriitoja. Jos 46% sanoo, ettei BV-keskustelu vaikuta mitenkään käsitykseen Marinista pääministerinä tai ja kuitenkin 59% pitää videoiden julkaisua instituution arvoa heikentävänä, silloin voi vähän ihmetellä näitä lukuja. Mutta, kuten todettua, osa ei pidä videoiden julkaisua Marinin syynä yms.

Ja voidaan myös pohtia sitä, että toisessa väitteessä on kyse laajemmasta kokonaisuudesta, keskustelusta yleensä ja toisessa yksilöidymmin videoista. Jään odottamaan gallupia, jossa mitataan ei hallituksen, vaan Marinin suosiota pääministerinä. Kysymys on harkittava tarkkaan. Jos kysytään, onko Marin hyvä pääministeri, moni vastaa kyllä huolimatta kohusta. Eihän kysytä sitä, onko Marin paras mahdollinen pääministeri.

Toisaalta, jos kysytään, haluatteko että Marin jatkaa pääministerinä, ei sekään kerro ihan kaikkea kohun vaikutuksista. Esim. kepulaiset roikkuvat epätoivoisesti hallituksessa. Voidaan kysyä suoraan, kannatatteko Marinia pääministerinä. Tämäkin sisältää kepuvarauksen. Ja on luultavasti paljonkin ihmisiä, jotka hyvin pragmaattisesti tukevat hallitusta ja hyväksyvät Marinin välttämättömänä pahana.

Ehkä pitäisi kysyä: jos se olisi mahdollista, haluaisitteko Marinin jättävän pääministerin tehtävän. Eikä tämäkään kysymys ole ongelmaton: joku voi niinkin miettiä, että tässä tilanteessa ei löydy parempaa pääministeriä. Eli tulkitsisi mahdollisuuden eri tavalla kuin se kysymyksen asettaja ajattelee tulkittavan, miettisi tosiasiallista mahdollisuutta, kun kysymyksen asettaja miettii enemmän loogista mahdollisuutta.

Helppoa siis gallupien tekijöillä ei ole. Tarvittaisiin aika laaja ja toisiaan tukeva kysymyspatteristo, jos haluttaisiin saada melko täsmällistä kuvaa sitä, mitä kansalaiset nyt tästä kohusta ja sen seurauksista ajattelevat. Se nyt on jo varmaa, ettei Marinin pääministeriys tähän lopu. Tähän jo ihan hellesäätkin ovat vaikuttaneet: ei oikein jaksa innostua jostakin bilekohusta, kun jokainen haluaa nauttia loppukesästä itse, bilettäen.

Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Olen juonut olutta. Tuokin taisi olla upean pääministerimme lausahduksia.

Eilen tuli juotua, eli olen itsekin juonut olutta. Taidan juoda tänään lisää kun on jopa vähän pöhnä ja se auttaa, mutta näistä ei Sanna tiedäkkään.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kysymyksiä tuleviin Sanna Marin -gallupeihin:

Onko Sanna Marinin BV-kohu muuttanut mielipidettäsi hänen kyvyistään poliitikkona?

Onko Sanna Marinin BV-kohu muuttanut mielipidettäsi SDP:stä?

Itse vastaan molempiin kysymyksiin: Ei.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tutkija Johanna Vuorelma osuvaa analyysia jälleen kerran:

"VÄITETTÄ poliittisesta ajojahdista esitetään Vuorelman mukaan lähes aina kohujen yhteydessä kaikissa puolueissa. Nyt poliittisesta ajojahdista ovat puhuneet hyvin voimakkaasti Marinin tukijat. Vuorelman mukaan politiikan tutkimuksessa on puhuttu pitkään englanninkielisestä käsitteestä hostile media effect.

Se tarkoittaa sitä, että uutisointi koetaan usein juuri sen oman poliittisen mieltymyksen vastaisena. Kun oma poliittinen suuntaus on kohteena, silloin uutisointi näyttäytyy kohtuuttomana. Pidän sitä kielteisenä ilmiönä. Usein silmät suljetaan silloin, kun vastaava kohu koskee vastakkaista poliittista suuntausta.

Vuorelman mukaan nykyaikaa ei voi sellaisenaan verrata 1960- tai 1970-lukuun. Aika on hyvin erilainen. Nykyään Kekkosen tai Karjalaisen asemassa oleva miespoliitikko saisi melko erilaisen kohtelun mediassa. Kohuja ei voi verrata toisiinsa historiattomassa tyhjiössä".

Allekirjoitan kuten varmaan valtaosa suomalaisista.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"VÄITETTÄ poliittisesta ajojahdista esitetään Vuorelman mukaan lähes aina kohujen yhteydessä kaikissa puolueissa. Nyt poliittisesta ajojahdista ovat puhuneet hyvin voimakkaasti Marinin tukijat. Vuorelman mukaan politiikan tutkimuksessa on puhuttu pitkään englanninkielisestä käsitteestä hostile media effect.
Minä en muista nähneeni mediassa ensimäistäkään väitettä siitä että Marin olisi joutunut poliittisen ajojahdin kohteeksi tässä biletyskohussa. Enkä nopeasti googlaamallakaan löytänyt oikein muuta kuin tuon saman artikkelin...

Oisko Vuorelma keksinyt koko jutun?

(1)
  • Tykkää
Reactions: erku

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä en muista nähneeni mediassa ensimäistäkään väitettä siitä että Marin olisi joutunut poliittisen ajojahdin kohteeksi tässä biletyskohussa. Enkä nopeasti googlaamallakaan löytänyt oikein muuta kuin tuon saman artikkelin...

Oisko Vuorelma keksinyt koko jutun?
Missä lukee, että mediassa olisi väitteitä ”poliittisesta ajojahdista”? Oli kyse Marinin tukijoista, jotka ovat sitä mieltä.

Vuorelma esittää aina poikkeuksetta objektiivisia ja teräviä mielipiteitä ihan jokaiseen poliittiseen suuntaan. Näyttävät näistä pahiten loukkaantuvan persut ja marinin fanit.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen aika tavalla samaa mieltä siitä, ettei kysymys ole kovin olennaisesti sukupuoleen liittyvä (joskin toki somessa on tämä taaja ihan oikeasti naisvihamielinen porukka, joka sitä vihaansa sitten suoltaa nettiin täysin käsittämättömiä määriä - absoluuttisen oksettava spektaakkeli). Mutta sukupolvikysymys tämä sitten pitkälti lienee. Tilanne ei näyttäydy niin skandaalimaisena niille, jotka ovat syntyneet someen kuin niille joille tämä murros tapahtui vasta aikuisiällä. Olen sanonut aiemminkin tässä ketjussa, mutta omat arvioni ovat todella menneet vikaan tämän kohun osalta ja lienee kysymys pitkälti siitä, että olen sangen vanhaa flatulenssia ja julkisuuden pelisäännöt ovat selkeästi muuttuneet.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä lukee, että mediassa olisi väitteitä ”poliittisesta ajojahdista”? Oli kyse Marinin tukijoista, jotka ovat sitä mieltä.

Vuorelma esittää aina poikkeuksetta objektiivisia ja teräviä mielipiteitä ihan jokaiseen poliittiseen suuntaan. Näyttävät näistä pahiten loukkaantuvan persut ja marinin fanit.
Mistä se Vuorela on niitä kuullut ellei mediasta? Pubin tiskillä? Taksikuskilta?

(1)
  • Tykkää
Reactions: erku
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy