Mainos

Sanna Marin

• 1 055 749
  • 8 944

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rehellisesti sanottuna, en osaisi sanoa asiasta paljoakaan, meidän laki vrt. kansainväliset kentät. Moraalis-eettistä selkärankaa tuskin sensaatio-juorulehdistöltä kukaan odottaakaan.

Ei eroa Seiskan aikaisemmasta uutisoinnista mitenkään, ja on tainnut Seiskakin oikeuskäsittelyiden myötä saada tällaiselle uutisoinnille hyväksynnän. Vaikka perustuslakiasiantuntija Jari Sarasvuo eri mieltä onkin.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen suuresti, miksi Marin ei olisi saanut perustaa yritystä? Verokortilleko hänen olisi pitänyt niitä puhujakeikkojaan tehdä? Eipä taida onnistua kansainvälisillä markkinoilla tämä ja muutenkin liikaa byrokratiaa. Ei siis ole kenenkään näkökulmasta järkevää.

Suomi tarvitsee yrittäjiä ja jos Sanna tällä yrityksellään jonkun pystyy edes osa-aikaisesti työllistämään, upea homma. Mun näkemykseni mukaan yrittäminen ei lähtökohtaisesti ole mitään veronkiertoa eikä yksikään järkevä ihminen ryhdy yrittäjäksi puhtaasti siitä syystä, että pystyisi kiertämään veroja. Se voi toisinaan olla mahdollista, mutta ennen kuin siihen tilanteeseen pääsee ja varsinkaan ennen kuin pääsee isompien rahojen makuun, aika paljon on pitänyt tapahtua.

Nostan hattua Marinille, että hän suhtautuu hallitusohjelmaan tältä osin positiviisesti ja toimii esimerkkinä.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mä en oikein ymmärrä, että mikä tässä veroasiassa nyt taas on hankalaa ja mikä hiertää.

Me varmaan kaikki olemme sitä mieltä - oikeisto, vasemmisto, sentristit, ylhäistö ja alhaisto - että yrityksen on maksettava lakisääteiset verot, muttei enempää.

Me varmaan kaikki - oikeisto, vasemmisto, sentristit, ylhäistö ja alhaisto - olemme myös sitä mieltä siinä vaiheessa verosuunnittelu menee epämoraalisen puolelle, kun veroja aletaan välttämään vaikkapa kierrättämällä voittoja veroparatiiseihin perustettujen "tytäryhtiöiden" kautta. Siis vaikka se pysyisi vielä laillisen puolella. Tällä toiminnalla kun on paitsi suoria kansantaloudellisia vaikutuksia verotulojen vähenemisen kautta, myös markkinoita vääristävä ja siten kuluttajia haittaava vaikutus, koska toiminnan kautta suuret yritykset saavat epäreilua kilpailuhyötyä pienempiin toimijoihin nähden.

Eli semmoisen vaatiminen, että Marinin pitäisi maksaa muita enemmän yritystoiminnasta veroja (koska on Sanna Marin ja demari), on ihan helvetin raskasta jeesustelua ja lässytystä. Sen sijaan jos Sanna Marin alkaisi kierrättämään yritystoiminnan tuloja vaikka Cayman-saarten kautta, asiaa sopisi kritisoida ja tarkastella lähemminkin.

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Me varmaan kaikki - oikeisto, vasemmisto, sentristit, ylhäistö ja alhaisto - olemme myös sitä mieltä siinä vaiheessa verosuunnittelu menee epämoraalisen puolelle, kun veroja aletaan välttämään vaikkapa kierrättämällä voittoja veroparatiiseihin perustettujen "tytäryhtiöiden" kautta. Siis vaikka se pysyisi vielä laillisen puolella. Tällä toiminnalla kun on paitsi suoria kansantaloudellisia vaikutuksia verotulojen vähenemisen kautta, myös markkinoita vääristävä ja siten kuluttajia haittaava vaikutus, koska toiminnan kautta suuret yritykset saavat epäreilua kilpailuhyötyä pienempiin toimijoihin nähden.
Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi juuri Sanna ja lukuisat muut vasemmistolaiset ovat sitä mieltä, että verosuunnittelu menee kauan ennen sitä epämoraalisen puolelle.

- Ne kenellä on eniten varaa ja jotka ovat vahvimpia tässä yhteiskunnassa, niin heidän tehtävänsä on osallistua hyvinvointivaltion kustannuksiin enemmän, Marin toteaa.

Hänen mukaansa veronkierto on kuitenkin tehty melko helpoksi.

- Esimerkiksi ansiotulojen puolella voidaan muuttaa veromuotoa pääomatulojen puolelle. Tässä on yksi porsaanreikä, hän sanoo.

IL-TV:n videolla Marin kertoo, millä tavalla esimerkiksi hyvätuloiset juristit ja lääkärit hänen mielestään kikkailevat verotuksen kanssa.

Sannan pitää nyt ilman muuta näyttää esimerkkiä ja olla nostamatta osinkoja firmastaan.

4

444

Persuilla on vissiin vähän tylsää, kun pitää kuusi vuotta vanhoja juttuja kaivella. Arkeologiaa kuulemma. Ja ihmisetkin kuulemma muuttuvat, hyvinkin lyhyessä ajassa. Huvittavinta on, että mitään ei ole edes tapahtunut, mutta jeesustellaan varmuuden vuoksi jo etukäteen.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Persuilla on vissiin vähän tylsää, kun pitää kuusi vuotta vanhoja juttuja kaivella. Arkeologiaa kuulemma. Ja ihmisetkin kuulemma muuttuvat, hyvinkin lyhyessä ajassa. Huvittavinta on, että mitään ei ole edes tapahtunut, mutta jeesustellaan varmuuden vuoksi jo etukäteen.
Tällälailla persu ja demarilasien ulkopuolelta katsottuna kuusi vuotta vanhat nostot ovat suorastaan freshiä kamaa nykyaikana.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sannan pitää nyt ilman muuta näyttää esimerkkiä ja olla nostamatta osinkoja firmastaan.

Pitääkö siis poliitikon esimerkin vuoksi myös maksaa makeisista enemmän, jos tämä kannattaa makeisveron nostoa?

Itse en kannata pääomatuloveron nostoa (sitä voisi oikeastaan laskea yrittäjyyden kannustimien parantamiseksi), mutta en myöskään näe tarvetta ulista siitä, jos pääomatuloveron nostoa kannattanut poliitikko nostaa osinkoa firmastaan ja maksaa siitä veroa kulloinkin voimassa olevien prosenttien mukaisesti.

Viimeksi muokattu:
Pitääkö siis poliitikon esimerkin vuoksi myös maksaa makeisista enemmän, jos tämä kannattaa makeisveron käyttöönottoa?

Itse en kannata pääomatuloveron nostoa, mutta en myöskään näe tarvetta ulista siitä, jos pääomatuloveron nostoa kannattanut poliitikko nostaa osinkoa firmastaan ja maksaa siitä veroa kulloinkin voimassa olevien prosenttien mukaisesti.
Tuskin kukaan noin ajattelee. Mutta poliitikon ei pitäisi moralisoida jostain asiasta jos toimii lopulta itse samalla tavalla (nythän toki Marin ei ole tehnyt edes mitään joten koko keskustelu on ennenaikaista).

Hypoteettinen esimerkki:
1. Poliitikko x on sitä mieltä, että pääomatuloveroa tulee nostaa. Kukaan ei varmasti oleta hänen maksavan itse isompaa pääomaveroa kuin kukaan mukaan vaan mennään lain mukaan.
2. Poliitikko x kertoo haastatteluissa, että verojen välttely osinko kikkailulla on moraalisesti väärin vaikkei laitonta olekaan. Ihmisillä on oikeus olettaa, että poliitikko x ei itse alennu tuollaiseen.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääkö siis poliitikon esimerkin vuoksi myös maksaa makeisista enemmän, jos tämä kannattaa makeisveron nostoa?

Ei, mutta jos on sitä mieltä että joku toiminta on moraalisesti väärin / epäeettistä, tai että ihmisten pitäisi ilman lakimuutoksiakin toimia tavalla X, mutta ei itse elä näiden ideaaliensa mukaan, syyllistyy tekopyhyyteen. Lakimuutoksiahan voi kannattaa monesta syystä, mutta jos esim. pitää jotain naisiin kohdistuvaa asiatonta käytöstä niin asiattomana, että sen pitäisi olla lain edessä rangaistavaa, lienee varmaan kohtuullista itse pidättäytyä ko. toiminnasta jo ennen lakimuutosta, vai kuinka?

En nyt tiedä saako Marinin aiempia kirjoituksia ihan siihen taipumaan, että tällainen syyttäminen olisi kohtuullista. En osaa sanoa enkä siis Marinia syytä. Mutta keskustelussa ei ole kyse siitä, onko ok nostaa verottomia osinkoja lain sallimalla tavalla vaan siitä, onko ok toimia itse moraalittomana pitämällään tavalla jota ei olisi muille halukas sallimaan. Siksi vasta-argumentteja ei voi olla nämä armomurhat ja makeisverot yms. hassuttelut.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuskin kukaan noin ajattelee. Mutta poliitikon ei pitäisi moralisoida jostain asiasta jos toimii lopulta itse samalla tavalla (nythän toki Marin ei ole tehnyt edes mitään joten koko keskustelu on ennenaikaista).

Hypoteettinen esimerkki:
1. Poliitikko x on sitä mieltä, että pääomatuloveroa tulee nostaa. Kukaan ei varmasti oleta hänen maksavan itse isompaa pääomaveroa kuin kukaan mukaan vaan mennään lain mukaan.
2. Poliitikko x kertoo haastatteluissa, että verojen välttely osinko kikkailulla on moraalisesti väärin vaikkei laitonta olekaan. Ihmisillä on oikeus olettaa, että poliitikko x ei itse alennu tuollaiseen.

Ei, mutta jos on sitä mieltä että joku toiminta on moraalisesti väärin / epäeettistä, tai että ihmisten pitäisi ilman lakimuutoksiakin toimia tavalla X, mutta ei itse elä näiden ideaaliensa mukaan, syyllistyy tekopyhyyteen. Lakimuutoksiahan voi kannattaa monesta syystä, mutta jos esim. pitää jotain naisiin kohdistuvaa asiatonta käytöstä niin asiattomana, että sen pitäisi olla lain edessä rangaistavaa, lienee varmaan kohtuullista itse pidättäytyä ko. toiminnasta jo ennen lakimuutosta, vai kuinka?

En nyt tiedä saako Marinin aiempia kirjoituksia ihan siihen taipumaan, että tällainen syyttäminen olisi kohtuullista. En osaa sanoa enkä siis Marinia syytä. Mutta keskustelussa ei ole kyse siitä, onko ok nostaa verottomia osinkoja lain sallimalla tavalla vaan siitä, onko ok toimia itse moraalittomana pitämällään tavalla jota ei olisi muille halukas sallimaan. Siksi vasta-argumentteja ei voi olla nämä armomurhat ja makeisverot yms. hassuttelut.

Kiitos teille selvennyksestä. Makes sense ja olen samaa mieltä.

Eli jotta Marinia voisi asiasta näillä perustein kritisoida,

1) pitäisi hänellä olla mahdollisuus tehdä tuota puhujatyötä jonkun tahon palkollisena mutta päätyä tästä huolimatta tekemään sitä oman firmansa nimissä.

Ja

2) hänen pitäisi lisäksi kikkailla firmasta ulos maksamien rahojen kanssa (osingot vs. palkka).

Tuntuu tällä hetkellä kieltämättä varsin kaukaa haetulta kritiikiltä :-)

Ykköskohtaan vielä liittyen: Suomen hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta (johon Marin otti kantaa tuossa haastattelussa) on muuten tietenkin paljon parempi, jos Marin päätyy perustamaan yrityksen Suomeen eikä ryhtyä jonkun ulkomaalaisen think tankin palkolliseksi. Tällöin kun tuloverot maksetaan muualle.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Meistä ilmeiseti kukaan tiedä miten Marin firmansa kautta toimii.

Hän voi hyvin nostaa palkkiot joko palkkana tai osittain (jos kyseessä on uusi pienen pääoman yritys hyvin pienen osan) pääomatulona. Me näemme sen joskus verokoneesta ja tilinpäätöstiedoista.

En ole hänen politiikkansa kannattaja, mutta tekee miten vain, se on lain mukaista. Se riittää minulle.

BaronFIN

Jäsen
Pakkohan tuon on tehdä puhujatyötänsä oman firman kautta kun sitä ei oikein voi tehdä palkollisena verokortille.

Demareiden kritiikki kohdistuu minun mielestäni esim. lääkäreiden tapaan tehdä julkisissa terveyskeskuksessa yhden hengen firman kautta ulkoistettua alihankintana eikä suorassa palkkasuhteessa. Tämä on tietysti ihan oikein verosuunnittelun ja pykälien kannalta, mutta johtaa lopputulokseen missä kymppitonnin kuukausipalkasta maksetaan suhteessa vähemmän veroa kuin keskimääräisestä neljän tonnin kuukausipalkasta. Ja Lääkäriliitto tarjoaa ilmaista lakiteknillistä apua jäsenilleen miten tämän kuvion saa alkuun. Tiedän tämän kun olin 20 vuotta naimisissa lääkärin kanssa.

Harva tk-lääkäri on suorassa virkasuhteessa vaan vetävät firman kautta sen 1000€/päivä ja verojen jälkeen 700€/päivä. Sitten voidaan tehdä viikko töitä ja pitää kolme viikkoa vapaata. Tästä voisi jatkaa vaikka jossain toisessa ketjussa.

Ehkä olen liberaali oikeistolainen (tai peräti sitten kommunisti), mutta julkisessa terveydenhuollossa tuo on sotinut 15 vuotta minun oikeustajuani vastaan eikä yksikään oikeisto/vasemmisto porukka ole tehnyt mitään tuota vastaan, joten se on jäänyt maan tavaksi.

Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sanna pyytää yksityiselämäänsä rauhaa, kun ei ole enää PM. Julkisuuden henkilö hän kuitenkin kansanedustajana on, joten lienee selvää että seurantaa tapahtuu jatkossakin, ainakin sen yhden tietyn lehden toimesta....

"– Yksityiselämälläni ei ole minkäänlaista yhteiskunnallista merkitystä ja on kohtuutonta, että siitä yhä uutisoidaan. Minä en ole tuonut yksityisiä asioitani esille. Voisitteko jo lopettaa, hän kirjoittaa viestipalvelu Twitterissä."

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Jompikumpi iltapäivälahti tänään aamusta: tämä on Sannan rakkaustilanne nyt

Jompikumpi iltapäivälehti parin tunnin päästä: Sanna ärähti antakaa minun jo olla

Eikö ne edes itse tajua tekevänsä paskaa sisältöä? Vai onko se niin, jotta tulleet klikkaukset kertovat, jotta ihmisiä kiinnostaa kenen Kanssa se sanna on kaupungilla kävellyt? Mainosmarkat ohi yksityisyyden?

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Toivottavasti Marin on tajunnut sen että jos koittaa itse elää julkisuuden kautta niin se on sitten se vältämätön paha joka tulee mukana. Varsinkin kun itse ollu tietoisesti rakentamassa julkisuuskuvaa somen kautta ja on pääsyt asemaan jossa on yksi Suomen seuratuimmista ihmisistä. Kun tohon Suomen mittakaavassa megajulkkiksen asemaan on päässyt niin siitä ei kyllä lähdetä ihan helpolla veke.

Mutta jos Marin haluaa oikeasti että hänen yksityiselämänsä jätetään rauhaan, niin hintana silloin on että pitäs varmaan lähteä pois poliitikasta pois tai vähintään kadota Brysseliin. Sometilitkin pitäs varmaan laittaa aika hiljaiseksi ja kommentoida vain poliitisista asioista eikä tyrkyttää vapaa-ajan uutisa. Kyllä noita julkkisia jotka on kadonnut täysin julkisuudesta on sen verran monta että kyllä se Mariniltakin onnistuu jos vain haluaa.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kyllä noita julkkisia jotka on kadonnut täysin julkisuudesta on sen verran monta että kyllä se Mariniltakin onnistuu jos vain haluaa.

Jep. Täysin ymmärrettävää, että Marin haluaa rauhaan mutta se ei onnistu sormia napsauttamalla. Mediaa ja ihmisiä kiinnostaa vielä pitkään mitä tämä "politiikan rokkistara" tekee vapaa-ajallaan. Halusi hän sitä tai ei. Vanha sanonta "joka leikkiin lähtee....."

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jompikumpi iltapäivälahti tänään aamusta: tämä on Sannan rakkaustilanne nyt

Jompikumpi iltapäivälehti parin tunnin päästä: Sanna ärähti antakaa minun jo olla

Eikö ne edes itse tajua tekevänsä paskaa sisältöä? Vai onko se niin, jotta tulleet klikkaukset kertovat, jotta ihmisiä kiinnostaa kenen Kanssa se sanna on kaupungilla kävellyt? Mainosmarkat ohi yksityisyyden?
Jos ei ole tarpeeksi lukioita ja mainoksia ei ole pian lehtiäkään. Nytkin olen kuullut paljon kritiikkiä siitä kun jotkut sanomalehdet lopettavat sunnuntaina ilmestyvät papetilehdet kustannussyistä. Digilehti kuitenkin ilmestyy sunnuntaina koska se on edelleen edullismpi tehdä ja jakelukustannukset ovat korkeita sunnuntaina.

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei se julkisuus niin toimi, että sieltä kerätään vain itseään hyödyttävät irtopisteet pois ja muuten vaaditaan täyttä mediahiljaisuutta. Julkisuuteen itsensä tyrkyttäminen tuo myös nämä ikävämmät puolet mukanaan ja nyt ei auta Sannan kuin sopeutua.

Tuollainen roskamedian työn lopettamisen vaatiminen vain provosoi näitä kyseisiä toimittajia ja Sanna voi olla varma, että ovat kannoilla jatkossakin. Ehkä se toki voi olla tarkoituskin, tiedä häntä.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jep. Täysin ymmärrettävää, että Marin haluaa rauhaan mutta se ei onnistu sormia napsauttamalla. Mediaa ja ihmisiä kiinnostaa vielä pitkään mitä tämä "politiikan rokkistara" tekee vapaa-ajallaan. Halusi hän sitä tai ei.
Tanja Karpela oli vuosia sitten samanlaisessa tilanteessa kuin Marin. Toki hänen suosionsa alkoi jo reilusti ennen hänen poliittista uraansa, mutta toisaalta poliitikon uran päätyttyä vierähti useampi vuosi ennen kuin lehdistö alkoi hiljalleen antaa hänen olla rauhassa. Onkohan Marinilla edessä samanlainen kohtalo?

Hänen "ongelmansa" on se, että hänen suosionsa on edelleen kova sekä puoluekentällä että varsinkin sosiaalisessa mediassa, hänen siirtymisestään takavasemmalle on vierähtänyt vasta muutama hassu kuukausi ja lisäksi hänellä on edessä näkyvä työ puhujana. Karpelan politiikon uran aikoihin sosiaalinen media oli vielä lasten kengissä, joten vaikka hän kiinnosti todella monia ihmisiä, ei häntä jahdattu samalla tavalla kuin Marinia.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vanhasen Matti selvisi loppujen lopuksi aika vähällä yksityiselämänsä tapahtumien julkitulosta. Ilkka Kanerva sensijaan ei. Rydmanin osalta viestien julkitulo ei liity rakkausasioihin, vaan viestien sisältämiin epäkorrekteihin sivuhuomautuksiin.
Sanna Marinin osalta ollaan lähimpänä Matti Vanhasen tapausta.
Tosin en ainakaan vielä usko kenenkään suunnittelevan paljastuskirjaa "Pääministerin sulhanen". Enkä usko Marinin viestittelyssään käsitelleen politiikkaa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
SDP:n puheenjohtajan rakkauselämä julkisella paikalla, totta helvetissä viihdelehti siitä uutisoi. Erikoinen avautuminen Marinilta. Uskomatonta että hän kompastuu samassa asiassa taas, eli ei onnistu hoitamaan yksityisasioitaan yksityisesti. Jos haluaa pusutella kallioilla niin se kannattaa tehdä vaikka mökillä, vähän kuten tanssivideoita ei kannata laittaa someen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy