Sanna Marin

  • 957 736
  • 8 479

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikö Sanna Marin voisi omien standardiensa mukaisesti näyttää esimerkkiä myös henkilökohtaisesti maksamalla tuloistaan verot kuten hänen mielestään kuuluu? Kysehän on siitä, mitä Sanna Marin on pitänyt oikeutettuna ja moraalisesti kestävänä tai toisaalta paheksuttavana toimintana. Ei vain siitä, millaista lainsäädäntöä hän on ajanut.
Onko Sanna Marin siis jättänyt maksamatta veronsa tai harrastanut agressiivista verosuunnittelua? Ymmärtääkseni kyse on ollut tähän mennessä spekulaatioista siihen liittyen mitä Marin, ehkä mahdollisesti saattaa tehdä ja maalattu kuvaa hänestä tekopyhänä poliitikkona etukäteen.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Tästä samaa mieltä, mutta verojen maksaminen tilanteessa, jossa voimassa olevan lainsäädännön mukaan ei ole tarpeen veroja maksaa, ei ole minusta mitään esimerkin näyttämistä. Vastuullisia valintoja pitää totta kai tehdä etenkin, jos sellaisia muilta vaatii, mutta en näe Sanna Marinin harjoittamassa yritystoiminnassa mitään erityisen vastuutontakaan. Ja eikös tuon pitäisi oikeistolaisempien palstaveljien ja -siskojen mielestä olla poikkeuksellisen järkevää toimintaa Marinilta?
Kyllä. Se on normaalia ja järkevää, että osa voitoista nostetaan osinkona pihalle. Se että Marin on erittäinkin kärkkäästi tuominnut ihmisiä tämän toiminnan harjoittamisesta olisi suorastaan huutonaurun arvoista, että hän itse syyllistyisi siihen, eikä nostaisi vain palkkaa firmasta taltioiden tuloksen voittovaroihin. Tähän ei nyt mitään eutanasioita tai muita yhtä lennokkaita esimerkkejä tarvitse nostaa esiin ymmärtäkseen tämän pointin.
 
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Emme syytä Marinia vielä yhtään mistään. Esitimme ainoastaan ihan vilpittömän toivomuksen siitä, että Marin nyt sitten itse toimisi kuten muita opastaa ja maksaisi kiltisti maksimaaliset verot. Varmaan hän näin tulee tekemäänkin, eihän Sanna voisi toimia omien arvojensa vastaisesti, eihän?

Lopuksi haluan paheksua Seiskan uutta Marin uutista. En sitä luonnollisestikaan lukenut, mutta kannessa oleva teksti "kuhertelivat makuuasennossa" edustaa jonkin sortin pohjanoteerausta jopa Seiskan standardeilla. Toivoisin, että Marinin yksityiselämä jätetään rauhaan silloin kun se ei mitenkään liity politiikkaan.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Hmm, syytämme siis Marinia, mistä, potentiaalitekopyhyydestä? Koskas tästä tuli juttu?

Lähti tasantarkalleen tästä:

Hieno homma, että näistä touhuista pääsi keikkahommiin niin sanotusti. Kovaa vetoa sitten vaan ja paljon duunia, jos ei kansanedustajan työ estä tätä.

Kunhan sitten noudattaa vankkaa periaatettaan, eikä nosta sitten euron latiakaan osinkona pihalle verovapaasti, koska silloin syyllistyisi tekopyhyyteen ja kompastuisi omiin jalkoihin.

Ja johan lähtikin. :D
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Sanna Marin siis jättänyt maksamatta veronsa tai harrastanut agressiivista verosuunnittelua? Ymmärtääkseni kyse on ollut tähän mennessä spekulaatioista siihen liittyen mitä Marin, ehkä mahdollisesti saattaa tehdä ja maalattu kuvaa hänestä tekopyhänä poliitikkona etukäteen.

Tosiaan, tämä oli kommentti esitettyihin oikeutuksiin sen itsestäänselvyydestä, että tietenkin verot minimoidaan eikä siinä ole missään nimessä mitään tekopyhää. Minusta potentiaalinen tekopyhyys tulee siis moraalipositiosta, ei itsessään lainsäädäntömuutoksen ajamisesta. Jos laki mahdollistaa omien arvojen mukaan toimimisen, miksei niin toimisi? Marinia en syytä mistään enkä jää tätä pakkomielteisesti seuraamaankaan. Tekopyhyyskeskustelu sen sijaan kiinnostaa aina!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä samaa mieltä, mutta verojen maksaminen tilanteessa, jossa voimassa olevan lainsäädännön mukaan ei ole tarpeen veroja maksaa, ei ole minusta mitään esimerkin näyttämistä. Vastuullisia valintoja pitää totta kai tehdä etenkin, jos sellaisia muilta vaatii, mutta en näe Sanna Marinin harjoittamassa yritystoiminnassa mitään erityisen vastuutontakaan. Ja eikös tuon pitäisi oikeistolaisempien palstaveljien ja -siskojen mielestä olla poikkeuksellisen järkevää toimintaa Marinilta?
Duh. En huomannut tuota viestiäni kirjoittaessa, että oltiin Sannan ketjussa. My bad. Sannan yritystoiminnassa ei ole mitään pahaa eikä verojakaan pidä maksaa ylimääräisiä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Nyt siirtyy maalitolpat kentän rajojen ulkopuolelle. Sinä tuskin olet pääministerinä kritisoinut jotain verotuksen osa-aluetta ja sitä tekeviä, joka mahdollistaa mielestäsi veronkierron ja heti sen jälkeen kiertäisit itsekin veroja, jos siis Marin menisi näin tekemään.
Tästä jankkaaminen riittää nyt osaltani. Kummankaan mielipide tuskin tulee muuttumaan.
Onko Marin muuten syyttänyt osinkoja nostavia veronkierrosta, vai ollut sitä mieltä, että noin ei pitäisi voida toimia. Itse en nyt oikeasti muista, mutta kaksi ihan eri asiaahan nuo olisi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Emme syytä Marinia vielä yhtään mistään. Esitimme ainoastaan ihan vilpittömän toivomuksen siitä, että Marin nyt sitten itse toimisi kuten muita opastaa ja maksaisi kiltisti maksimaaliset verot. Varmaan hän näin tulee tekemäänkin, eihän Sanna voisi toimia omien arvojensa vastaisesti, eihän?

Lopuksi haluan paheksua Seiskan uutta Marin uutista. En sitä luonnollisestikaan lukenut, mutta kannessa oleva teksti "kuhertelivat makuuasennossa" edustaa jonkin sortin pohjanoteerausta jopa Seiskan standardeilla. Toivoisin, että Marinin yksityiselämä jätetään rauhaan silloin kun se ei mitenkään liity politiikkaan.
Tämä asia on sinänsä selkeä - Marinin tulisi maksaa verot juuri tässä kysymyksessä (toki eri tilanne jos olisi jokin henkilökohtainen rahoituskriisi menossa, perhe tulee aina ensin). Mutta noin yleisenä periaatteena on väsyttävää nähdä argumenttia, että ellei vihreä poliitikko elä veneen alla Päijänteen saaressa niin on tekopyhä tai että vasemmistolaisen poliitikon tulisi elää yksiössä slummissa ja koulushoppailla lapsilleen huonoimman mahdollisen opinahjon. Porvarillisilla on kyllä tässä suhteessa huomattavasti helpompaa...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rehellisesti sanottuna, en osaisi sanoa asiasta paljoakaan, meidän laki vrt. kansainväliset kentät. Moraalis-eettistä selkärankaa tuskin sensaatio-juorulehdistöltä kukaan odottaakaan.



Ei eroa Seiskan aikaisemmasta uutisoinnista mitenkään, ja on tainnut Seiskakin oikeuskäsittelyiden myötä saada tällaiselle uutisoinnille hyväksynnän. Vaikka perustuslakiasiantuntija Jari Sarasvuo eri mieltä onkin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen suuresti, miksi Marin ei olisi saanut perustaa yritystä? Verokortilleko hänen olisi pitänyt niitä puhujakeikkojaan tehdä? Eipä taida onnistua kansainvälisillä markkinoilla tämä ja muutenkin liikaa byrokratiaa. Ei siis ole kenenkään näkökulmasta järkevää.

Suomi tarvitsee yrittäjiä ja jos Sanna tällä yrityksellään jonkun pystyy edes osa-aikaisesti työllistämään, upea homma. Mun näkemykseni mukaan yrittäminen ei lähtökohtaisesti ole mitään veronkiertoa eikä yksikään järkevä ihminen ryhdy yrittäjäksi puhtaasti siitä syystä, että pystyisi kiertämään veroja. Se voi toisinaan olla mahdollista, mutta ennen kuin siihen tilanteeseen pääsee ja varsinkaan ennen kuin pääsee isompien rahojen makuun, aika paljon on pitänyt tapahtua.

Nostan hattua Marinille, että hän suhtautuu hallitusohjelmaan tältä osin positiviisesti ja toimii esimerkkinä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mä en oikein ymmärrä, että mikä tässä veroasiassa nyt taas on hankalaa ja mikä hiertää.

Me varmaan kaikki olemme sitä mieltä - oikeisto, vasemmisto, sentristit, ylhäistö ja alhaisto - että yrityksen on maksettava lakisääteiset verot, muttei enempää.

Me varmaan kaikki - oikeisto, vasemmisto, sentristit, ylhäistö ja alhaisto - olemme myös sitä mieltä siinä vaiheessa verosuunnittelu menee epämoraalisen puolelle, kun veroja aletaan välttämään vaikkapa kierrättämällä voittoja veroparatiiseihin perustettujen "tytäryhtiöiden" kautta. Siis vaikka se pysyisi vielä laillisen puolella. Tällä toiminnalla kun on paitsi suoria kansantaloudellisia vaikutuksia verotulojen vähenemisen kautta, myös markkinoita vääristävä ja siten kuluttajia haittaava vaikutus, koska toiminnan kautta suuret yritykset saavat epäreilua kilpailuhyötyä pienempiin toimijoihin nähden.

Eli semmoisen vaatiminen, että Marinin pitäisi maksaa muita enemmän yritystoiminnasta veroja (koska on Sanna Marin ja demari), on ihan helvetin raskasta jeesustelua ja lässytystä. Sen sijaan jos Sanna Marin alkaisi kierrättämään yritystoiminnan tuloja vaikka Cayman-saarten kautta, asiaa sopisi kritisoida ja tarkastella lähemminkin.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Me varmaan kaikki - oikeisto, vasemmisto, sentristit, ylhäistö ja alhaisto - olemme myös sitä mieltä siinä vaiheessa verosuunnittelu menee epämoraalisen puolelle, kun veroja aletaan välttämään vaikkapa kierrättämällä voittoja veroparatiiseihin perustettujen "tytäryhtiöiden" kautta. Siis vaikka se pysyisi vielä laillisen puolella. Tällä toiminnalla kun on paitsi suoria kansantaloudellisia vaikutuksia verotulojen vähenemisen kautta, myös markkinoita vääristävä ja siten kuluttajia haittaava vaikutus, koska toiminnan kautta suuret yritykset saavat epäreilua kilpailuhyötyä pienempiin toimijoihin nähden.
Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi juuri Sanna ja lukuisat muut vasemmistolaiset ovat sitä mieltä, että verosuunnittelu menee kauan ennen sitä epämoraalisen puolelle.


- Ne kenellä on eniten varaa ja jotka ovat vahvimpia tässä yhteiskunnassa, niin heidän tehtävänsä on osallistua hyvinvointivaltion kustannuksiin enemmän, Marin toteaa.

Hänen mukaansa veronkierto on kuitenkin tehty melko helpoksi.

- Esimerkiksi ansiotulojen puolella voidaan muuttaa veromuotoa pääomatulojen puolelle. Tässä on yksi porsaanreikä, hän sanoo.

IL-TV:n videolla Marin kertoo, millä tavalla esimerkiksi hyvätuloiset juristit ja lääkärit hänen mielestään kikkailevat verotuksen kanssa.

Sannan pitää nyt ilman muuta näyttää esimerkkiä ja olla nostamatta osinkoja firmastaan.
 

444

Jäsen
Persuilla on vissiin vähän tylsää, kun pitää kuusi vuotta vanhoja juttuja kaivella. Arkeologiaa kuulemma. Ja ihmisetkin kuulemma muuttuvat, hyvinkin lyhyessä ajassa. Huvittavinta on, että mitään ei ole edes tapahtunut, mutta jeesustellaan varmuuden vuoksi jo etukäteen.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Persuilla on vissiin vähän tylsää, kun pitää kuusi vuotta vanhoja juttuja kaivella. Arkeologiaa kuulemma. Ja ihmisetkin kuulemma muuttuvat, hyvinkin lyhyessä ajassa. Huvittavinta on, että mitään ei ole edes tapahtunut, mutta jeesustellaan varmuuden vuoksi jo etukäteen.
Tällälailla persu ja demarilasien ulkopuolelta katsottuna kuusi vuotta vanhat nostot ovat suorastaan freshiä kamaa nykyaikana.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sannan pitää nyt ilman muuta näyttää esimerkkiä ja olla nostamatta osinkoja firmastaan.

Pitääkö siis poliitikon esimerkin vuoksi myös maksaa makeisista enemmän, jos tämä kannattaa makeisveron nostoa?

Itse en kannata pääomatuloveron nostoa (sitä voisi oikeastaan laskea yrittäjyyden kannustimien parantamiseksi), mutta en myöskään näe tarvetta ulista siitä, jos pääomatuloveron nostoa kannattanut poliitikko nostaa osinkoa firmastaan ja maksaa siitä veroa kulloinkin voimassa olevien prosenttien mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkö siis poliitikon esimerkin vuoksi myös maksaa makeisista enemmän, jos tämä kannattaa makeisveron käyttöönottoa?

Itse en kannata pääomatuloveron nostoa, mutta en myöskään näe tarvetta ulista siitä, jos pääomatuloveron nostoa kannattanut poliitikko nostaa osinkoa firmastaan ja maksaa siitä veroa kulloinkin voimassa olevien prosenttien mukaisesti.
Tuskin kukaan noin ajattelee. Mutta poliitikon ei pitäisi moralisoida jostain asiasta jos toimii lopulta itse samalla tavalla (nythän toki Marin ei ole tehnyt edes mitään joten koko keskustelu on ennenaikaista).

Hypoteettinen esimerkki:
1. Poliitikko x on sitä mieltä, että pääomatuloveroa tulee nostaa. Kukaan ei varmasti oleta hänen maksavan itse isompaa pääomaveroa kuin kukaan mukaan vaan mennään lain mukaan.
2. Poliitikko x kertoo haastatteluissa, että verojen välttely osinko kikkailulla on moraalisesti väärin vaikkei laitonta olekaan. Ihmisillä on oikeus olettaa, että poliitikko x ei itse alennu tuollaiseen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääkö siis poliitikon esimerkin vuoksi myös maksaa makeisista enemmän, jos tämä kannattaa makeisveron nostoa?

Ei, mutta jos on sitä mieltä että joku toiminta on moraalisesti väärin / epäeettistä, tai että ihmisten pitäisi ilman lakimuutoksiakin toimia tavalla X, mutta ei itse elä näiden ideaaliensa mukaan, syyllistyy tekopyhyyteen. Lakimuutoksiahan voi kannattaa monesta syystä, mutta jos esim. pitää jotain naisiin kohdistuvaa asiatonta käytöstä niin asiattomana, että sen pitäisi olla lain edessä rangaistavaa, lienee varmaan kohtuullista itse pidättäytyä ko. toiminnasta jo ennen lakimuutosta, vai kuinka?

En nyt tiedä saako Marinin aiempia kirjoituksia ihan siihen taipumaan, että tällainen syyttäminen olisi kohtuullista. En osaa sanoa enkä siis Marinia syytä. Mutta keskustelussa ei ole kyse siitä, onko ok nostaa verottomia osinkoja lain sallimalla tavalla vaan siitä, onko ok toimia itse moraalittomana pitämällään tavalla jota ei olisi muille halukas sallimaan. Siksi vasta-argumentteja ei voi olla nämä armomurhat ja makeisverot yms. hassuttelut.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tuskin kukaan noin ajattelee. Mutta poliitikon ei pitäisi moralisoida jostain asiasta jos toimii lopulta itse samalla tavalla (nythän toki Marin ei ole tehnyt edes mitään joten koko keskustelu on ennenaikaista).

Hypoteettinen esimerkki:
1. Poliitikko x on sitä mieltä, että pääomatuloveroa tulee nostaa. Kukaan ei varmasti oleta hänen maksavan itse isompaa pääomaveroa kuin kukaan mukaan vaan mennään lain mukaan.
2. Poliitikko x kertoo haastatteluissa, että verojen välttely osinko kikkailulla on moraalisesti väärin vaikkei laitonta olekaan. Ihmisillä on oikeus olettaa, että poliitikko x ei itse alennu tuollaiseen.

Ei, mutta jos on sitä mieltä että joku toiminta on moraalisesti väärin / epäeettistä, tai että ihmisten pitäisi ilman lakimuutoksiakin toimia tavalla X, mutta ei itse elä näiden ideaaliensa mukaan, syyllistyy tekopyhyyteen. Lakimuutoksiahan voi kannattaa monesta syystä, mutta jos esim. pitää jotain naisiin kohdistuvaa asiatonta käytöstä niin asiattomana, että sen pitäisi olla lain edessä rangaistavaa, lienee varmaan kohtuullista itse pidättäytyä ko. toiminnasta jo ennen lakimuutosta, vai kuinka?

En nyt tiedä saako Marinin aiempia kirjoituksia ihan siihen taipumaan, että tällainen syyttäminen olisi kohtuullista. En osaa sanoa enkä siis Marinia syytä. Mutta keskustelussa ei ole kyse siitä, onko ok nostaa verottomia osinkoja lain sallimalla tavalla vaan siitä, onko ok toimia itse moraalittomana pitämällään tavalla jota ei olisi muille halukas sallimaan. Siksi vasta-argumentteja ei voi olla nämä armomurhat ja makeisverot yms. hassuttelut.

Kiitos teille selvennyksestä. Makes sense ja olen samaa mieltä.

Eli jotta Marinia voisi asiasta näillä perustein kritisoida,

1) pitäisi hänellä olla mahdollisuus tehdä tuota puhujatyötä jonkun tahon palkollisena mutta päätyä tästä huolimatta tekemään sitä oman firmansa nimissä.

Ja

2) hänen pitäisi lisäksi kikkailla firmasta ulos maksamien rahojen kanssa (osingot vs. palkka).

Tuntuu tällä hetkellä kieltämättä varsin kaukaa haetulta kritiikiltä :-)

Ykköskohtaan vielä liittyen: Suomen hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta (johon Marin otti kantaa tuossa haastattelussa) on muuten tietenkin paljon parempi, jos Marin päätyy perustamaan yrityksen Suomeen eikä ryhtyä jonkun ulkomaalaisen think tankin palkolliseksi. Tällöin kun tuloverot maksetaan muualle.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Meistä ilmeiseti kukaan tiedä miten Marin firmansa kautta toimii.

Hän voi hyvin nostaa palkkiot joko palkkana tai osittain (jos kyseessä on uusi pienen pääoman yritys hyvin pienen osan) pääomatulona. Me näemme sen joskus verokoneesta ja tilinpäätöstiedoista.

En ole hänen politiikkansa kannattaja, mutta tekee miten vain, se on lain mukaista. Se riittää minulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös