Vahvasti olen samoilla linjoilla kuin
@Clubittaja - suomalaisen seurajoukkueen kannattamisen ydin perustuu omiin ja vieraisiin. Oman ja vieraan raja on vaan nykyään huomattavasti häilyvämpi kuin aikaisemmin. Sami Lepistöön tämä ei sikäli liity, minulle Leppä on jokeri, vaikka pukisi jatkossa minkä tahansa seurajoukkueen paidan ylleen. Eri asia on se, miltä se kenestäkin tuntuu. Minua pienesti satuttaisi Sami Lepistön pelaaminen HIFK:ssa, koska HIFK edustaa minulle sitä kaikkea, jota en jääkiekkoilussa arvosta. Minulle tämä on opittua ja osin pakkosyötettyä, mutta uskon edelleen Juhani Tammisen sanoin siihen, että on olemassa oikeat ja väärät. Omat ovat oikeita ja vieraat ovat vääriä - näin se ajatuksissani menee.
Kun Helsingin Jokerit on nyt lähdössä kauteen joukkueella, jossa oikeasta leiristä tulee vain Tommi Kivistö, joka pelaa lähtökohtaisesti puolustajana kolmosparissa, vieraannuttaa tämä minua joukkueesta entisestään. Tuon kirjoittaminen tuntuu vaikealta ja asian myöntäminen raskaalta. Yli 30 vuotta tässä on keikuttu Jokerit-laivassa, välillä ihan kansipaikalla, mutta joskus olen tehnyt matkaani konehuoneen alapuolella, kun seuran touhut ovat tuottaneet myötähäpeää. Pahinta tässä nykytilanteessa on se, että itse seuran tekemiset eivät enää tunnu oikein miltään.
Helsingin Jokereiden lähdettyä KHL:ään, esim. Jukka Koivu kommentoi asiaa, että hyvä, kun lähtijä on Helsingin Jokerit, jolla ei ole oikeasti mitään identiteettiä. En voi olla Jukan kanssa asiasta enempää eri mieltä. Sami Lepistö on minulle suuri osa tätä identiteettiä. Minä haluan nähdä Jokerit jatkossakin paikkana, jossa arvostetaan viekkautta ja oveluutta, mutta myös omaa junioripolkua tarponeita kavereita. Teuvo Teräväinen taitaa olla tällä hetkellä tämän asian tiimoilta soihdunkantajamme maailmalla. Nautin kiekollisen yksilötaidon katselemisesta, mutta samalla tuntuu hivenen väärältä, kun oikeat tekevät oikeita asioita väärä pelipaita yllään. Esimerkkinä tästä 2010 kevään finaalit ja jatkoaikamaali, jossa Ilari Filppula uitti parit länget ja ratkaisi ottelun. Olli Juolevi on yksi mielenkiintoinen nimi, jonka lokeroiminen tunne edellä on vaikeaa. Hän on kiekollinen jokeri, mutta...
Sami Lepistölle toivon jatkossakin onnistumisia. Hieno ura kiekollisena puolustajana, mutta on näyttänyt vielä nykypäivänäkin pärjäävänsä vanhan liiton mailapuolustamisella.