Viestin lähetti Vakio
Olikohan ihan viisas veto nostaa Sami kapteeniksi? Henkisesti mies on varmasti kova luu joukkueessa, sitä en epäile, mutta kyllä kapteenilta pitäisi voida odottaa jotain pelillistäkin esimerkkiä. Jatkuva jäähypenkin kuluttaminen ei sitä mielestäni ole..
Itse olen pohtinut sitä, että mistä ne jäähyt tulevat. Tiedä sitten, kuvittelenko ihan itse, mutta kyllä eilen mielestäni Henriksson puhalsi erittäin tarkasti Heleniuksen kohdalla ja hyväksyi empimättä sen, että bluesilaiset vielä filmasivat mm. Heleniuksen koskiessa. Sen sijaan esimerkiksi Kankaanperä sai hakata mailalla ja muutama bluesilainen nyrkillä Henrikssonin katsoessa päältä. Siksi mulle tuli mieleen, että nyt on sitten Heleniukselle jo omat säännöt. Osittain samanlaisia tilanteita on ollut läpi koko kauden. Niissä Heleniuksen rikkoma pelaaja filmaa ja heittäytyy jäähän.
Tämä on osaltaan johtanut siihen, että Helenius ei mielestäni uskalla tällä hetkellä pelata oikein mitenkään. Jäähyjä hän ei missään nimessä halua ottaa, koska Jokerit tarvitsee voittoja siinä kuin muutkin joukkueet. Niinpä Samin peli on sellaista muniin puhaltelua oman maalinkin edessä. Kun liikettä ei aivan hirveästi ole, tuo tyyli johtaa jopa jäähyjen lisääntymiseen. Vielä alkukaudesta nähdyt mailalla kopsautukset ovat jääneet lähes tyystin pois. Ja makuupaikkoja hän ei ilmeisesti uskalla tarjoilla siitä yksinkertaisesta syystä, että niistä seuraa tällä hetkellä aina jäähy.
Samin perusongelma SM-liigassa on myös koko. Kun on lähes 2.20 luistimet jalassa, siinä osuu liiankin helposti kädet tai maila päätä lyhyempiin vastustajiin.
Kun Samilla ei ole mitkään Jantusen kädet, niin Jokereilta on pelattu näillä säännöillä ja niiden tulkinnalla Heleniuksen vahvuksia pois. Tilannetta pahentaa vielä se, että Areenan kaukalo on 200 neliötä leveämpi kuin ennen ja esimerkiksi NHL-kaukaloihin verrattuna tilaa on jotain 400 neliötä enemmän. Sami ei todellakaan ole Laineen veroinen pikakiituri, joten pelkästään jo puitteet tuovat ongelmia.
Omasta mielestäni myös Jortikka peluuttaa Heleniusta väärin. Nykyinen pakkipari Helenius-Lepistö ei ole optimi kolmosen pakkipari. Toinen puute Jortikalla on se, että hän ei roolita Heleniusta parhaalla mahdollisella tavalla. Oikeassa roolissa Samin peliaika saattaisi vähentyä, mutta peli-ilo lisääntyä. Se tekisi uskoakseni hyvää koko joukkueelle. Samin roolista voi hakea sitä tuntemattomat oppia vaikkapa katselemalla videokoosteen hänen peleistään Pohjois-Amerikassa. Vaikka SM-liigassa pelataan aivan eri tavalla, roolia voidaan silti rakentaa.
Nyt ainakin minun mielestäni muista joukkueista löytyy kuolevia joutsenia, jotka pääsevävät tosta noin vaan ohjaamaan Jokereiden ja Heleniuksen pelia filmaamalla jäähyjä. Niistä voisi tehdä lopun antamalla Samille vapauden tehdä niistä lopun. Kerran kun filmaaja saisi vähän turpaansa, seuraava filmaaja jättäisi filminsä kehittämättä?
Samin rooliin voisi kuulua myös se, että vastustaja tietäisi sen, että aina kun Heleniius luistelee kaukaloon, se tietää 100 % varmuudella kipeitä makuupaikkoja Jokereiden maalilla. Niistä tulee lähes aina jäähy, mutta samalla syntyy kunnioitus ja pieni pelko. Seuraavalla kerralla vastustaja ei enää olekaan niin valmis menemään maskiin hakattavaksi.
Minä sanoisin niin, että Heleniuksella on vähintään Gagnonin potentiaali erilaisiin alan tempauksiin. Mutta Jortikalla ei ole Summasen & Westerlundin kykyä ja halua käyttää ja ohjata tuota pontentiaalia. Sen sijasta Jortikka kieltää Heleniukselta tämän vahvuuksien käyttämisen ja niinpä tulos on jotain sellaista, jonka näemme otteluissa.
Se vituttaa ainakin minua. Uskon, että se vituttaa monia muitakin. Ja uskon, että se vituttaa Heleniuksen Samia. Ja Virmasta. Ja Jokereiden markkinointia. Ja vastustajien faneja, vaikka heistä jotkut saavatkin siitä hyvän pilkanteon kohteen.
Jortikasta en tiedä. Hän on sen verran hyvä valmentaja, että liekö tuo Heleniuksen roolittamattomuus nyt aivan sattumakaan ole. Ehkäpä Jortsu ei sellaista roolitusta omista syistään lainkaan halua.
Edit. kirjvirh.