Näin juuri. On ollut paljon puhetta siitä onko Espoo edes kaupunki vai pelkkä rypäs kaupunginosia. Itselleni tämä on lähes käsittämätöntä, sillä olen aina ollut ylpeä espoolainen. Tämä on nuori kaupunki, jonka identiteetin rakentumista on ollut mukava seurata... Suomi on jääkiekkomaa, ja se, että kaupungilla on oma jääkiekkojoukkue vahvistaa kaupungin identiteettiä huimasti. Erityisesti siksi oma joukkue tulisi pitää hengissä, vaikka mikä olisi.
Heitän nyt täysin ulkopuolisena tähän asiaan oman näkökulmani. Harkimohan ehti jo tokaisemaan, että onko Espoo edes kaupunki. Minun mielestäni on, ja minun mielestäni nimenomaan espoolaisuutta tulisi korostaa toiminnassa ja seuran nimessäkin. Eli jos ja kun omistaja vaihtuu, niin samalla voisi seura palata perinteikkääseen Kiekko-Espoo -nimeen ja luopua Salonojan makkaraperinnön (HK:n sininen) ja NHL-kopioinnin (St.Louis) ristisiitoksena syntyneestä Blues-nimestä.
Minulla ainakin on päässäni kaksi täysin erilaista mielikuvaa espoolaisesta liigakiekkoilusta. Kiekko-Espoo oli innokas, sinnikäs, yritteliäs espoolaisjoukkue joka herätti positiivisia mielikuvia ja joka jäi mieleen. Ei jäänyt epäselväksi, mistä lajista on kyse ja mistä kaupungista. Kiekko-Espoo -huudot jäivät mieleen. Ja se logo: selkeä, tyylikäs ja mieleenpainuva. Olihan Kiekko-Espookin kolmen eri espoolaisen pienseuran yhteenliittymä, mutta nimi ja seuraidentiteetti toimi sellaisenaan mainiosti.
Blues on sen sijaan nimenä ja seuraidentiteettinä aina herättänyt melko hajuttoman ja mauttoman tuntemuksen. Seuran nimi on ollut kuin halpa hiilikopio ulkomailta ja/tai HK:n Sinisestä. Harva muu seura assosioituu nimellään suoraan elintarvikkeeseen, puhumattakaan HK:n Sinisen kaltaiseen jauhomaiseen pötkäleeseen. Blues-nimellä identiteetin löytäminen on ollut vaikeaa, siitä kertovat jo muutaman vuoden välein tehdyt sekavat logomuutokset. Näistä logoista yksikään ei ole vetänyt vertoja Kiekko-Espoon logolle.
Taannoin kun TuTon omistajapohja muuttui, niin jos TuTosta olisi tullut kaavailtu "Turku River Lions" tai "Turku Toros", niin ainakin minun elinikäinen faniuteni olisi loppunut sillä sekunnilla, ja olisin joko jättänyt kiekkopeleissä käymisen kokonaan tai käynyt ennemmin katsomassa Tepsinkin pelejä kuin keinotekoisen muovisen "River Lionsin" pelejä. Veikkaan, että Espoossa kävi monelle samalla tavoin. Osa on saattanut tulla Bluesin peleihin takaisin ja nuoremmista ikäluokista osa on saattanut kiintyä Bluesiin sellaisenaan. Osa puolestaan on siirtynyt paremman puutteessa Jokereiden ja HIFKin peleihin.
Nimi siis takaisin Kiekko-Espooksi, vanha logo takaisin ja seuralle selkeän espoolainen identiteetti, joka saa myös ne vanhat K-Espoon aikaiset kiekkojäärät hallille. On parempi olla leimallisesti espoolainen jääkiekkoseura kuin "pääkaupunkiseudun kolmas seura".
Perinteitä tarvitaan, ja ilman riittävää ylpeyttä oman seuran juurista (EPS, EJK, Jäähonka) yleisömäärät eivät tuosta kasva. Mestiksessäkin varsin persoonaton HeKi palasi tällä kaudella vanhaan Peliitat-nimeensä, mikä herätti heti uutta nostetta seuran ympärille (mm. Karri Rämö tuli seuran omistukseen). Pelkkä nimenmuutos ei toki sellaisenaan vielä riitä, mutta se ainakin olisi selkeä alku ja paluu espoolaisen kiekkoilun juurille.
Mitä KHL-kaavailuihin tulee, niin KHL-Blues venäläisessä omistuksessa kuulostaa pystyyn kuolleelta idealta. KHL-Blues ei olisi missään nimessä "koko Suomen KHL-joukkue", se olisi kaukana siitä. Ja jos ei espoolaisyleisö syty liigapeleillekään, niin mitenkäs sitten joku Blues vs. Jugra Hanty-Mansijsk?