Salmelainen ota jumppatrikoosi ja lähe menee – tässä ketjussa odotamme uutta UTJ:ta!

  • 112 480
  • 870

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Perustuuko tämä heitto mihinkään faktaan? Oman käsityksen mukaan Salmelainen ei agenttina ollut IFK:hon siirtyessään vielä mikään ns. ykkösrivin ukko. En usko, että vuodet IFK:ssa on sillä rintamalla varsinaisesti asemia parantanut. Tuskin se Zito Koulesista ihan työpaikan vertaa pystyyn jäänyt. Ja Zitollahan on ollut lämpimät välit IFK:n organisaatioon jo siinä kohtaa, kun Salmelainen pelasi C-junnuissa, joten tästä suhteesta ei voi Salmelaista kiittää.

Ei mitään faktaa. Siis heitin vain.

Olen kyllä kuullut, että Salmelaiselle on tarjottu muualta maailmalta duunia ja valinnut silti IFKn intohimonsa takia. Kauan se intohimo sitten jaksaa kantaa näiden vaikeiden vaiheiden yli? Ollut varmaan aika raskaat vuodet kaikille IFKssa tuon lepakkoliemikuumeen ja sen tuoman epävarmuuden takia.

Mutta en ole varma siitä, etteikö vuodet IFK:ssa olisi parantanut asemia... Salmelainen on kyllä kiekkopiireissä arvostetumpi kuin perus Jatkis-kirjoittajan silmissä. Tämä on tullut vastaan useasti. Kun ei ne oikeasti osaamista arvota pelkkien mestaruuksien kautta.

Edit: Ja siis täyttä MuTuiluahan tämä on, että lähteekö Tobbari vai saako potkut vai mitä tapahtuu? Ei ole mitään tietoa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Salmelaisen yksi vahvuus on esimerkiksi ollut se, että hän on napannut näitä Turusia ja Innaloita juuri ennen kuin ne on puhjennut kukkaan ja saanut ne ennen kuin niille on tarjottu ulkomailta rahakkaampaa sopparia.
Jäiköhän minulla jotain ymmärtämättä, mutta kai nyt mainitsemiesi Innalan ja Turusen voidaan katsoa puhjenneen kukkaan jo ennen IFK:hon siirtymistään? Kolmella edeltävällä kaudella Innala oli tehnyt 24 + 17 + 20 maalia kun taas Turunen siirtyi tänne tultuaan edeltävällä kaudella pistepörssissä kolmanneksi. E: toki siinä olet oikeassa, että IFK ehti ennen kuin ulkomaat veivät.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jäiköhän minulla jotain ymmärtämättä, mutta kai nyt mainitsemiesi Innalan ja Turusen voidaan katsoa puhjenneen kukkaan jo ennen IFK:hon siirtymistään? Kolmella edeltävällä kaudella Innala oli tehnyt 24 + 17 + 20 maalia kun taas Turunen siirtyi tänne tultuaan edeltävällä kaudella pistepörssissä kolmanneksi. E: toki siinä olet oikeassa, että IFK ehti ennen kuin ulkomaat veivät.

Joo. Siis faktana tiedän, että Salmelainen oli molempien kohdalla liikenteessä ennen kuin tuo viimeinen HPK-kausi alkoi. Eli oli "ajoissa".

Molempien viimeisen HPK-kauden jälkeen ottajia olisi ollut. Mutta aika vähän niitä diilejä enää tehdään kauden päätteeksi.

Niinhän moni UJ on sanonut, että käytännössä 90% diileistä tehdään tosiaan jo elo-lokakuussa ja silloin pitää olla silmää ja näkemystä, että kuka niistä 20-40 pisteen jätkistä voi olla vuoden päästä 50-60 pinnan mies?

Eli tällä harjoituskaudella monet isojen seurojen UJt jo scouttaa pienempien seurojen harjoituspelejä ja se "ryöstö" saattaa tapahtua jo syyskuussa. Ennen kuin pelaja tai agentti itse tajuaa, että "perkele, ensi keväällä olisi ollut rahastuksen paikka."
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Joo. Siis faktana tiedän, että Salmelainen oli molempien kohdalla liikenteessä ennen kuin tuo viimeinen HPK-kausi alkoi. Eli oli "ajoissa".

Molempien viimeisen HPK-kauden jälkeen ottajia olisi ollut. Mutta aika vähän niitä diilejä enää tehdään kauden päätteeksi.

Niinhän moni UJ on sanonut, että käytännössä 90% diileistä tehdään tosiaan jo elo-lokakuussa ja silloin pitää olla silmää ja näkemystä, että kuka niistä 20-40 pisteen jätkistä voi olla vuoden päästä 50-60 pinnan mies?

Eli tällä harjoituskaudella monet isojen seurojen UJt jo scouttaa pienempien seurojen harjoituspelejä ja se "ryöstö" saattaa tapahtua jo syyskuussa. Ennen kuin pelaja tai agentti itse tajuaa, että "perkele, ensi keväällä olisi ollut rahastuksen paikka."
Hyvä pointti. Kyllähän asia on juurikin näin, että isot sopimukset solmitaan hyvissä ajoin ennen loppukautta - monesti jopa alkukauden aikana. Innala oli toki tehtaillut isoja maalimääriä jo usean kauden ajan ennen siirtymistään IFK:hon (heti toisella liigakaudellaan huikeat 24 runkosarjamaalia), mutta Turunen oli ennen tuota tykkikauttaan sellainen 30 pisteen mies, eli ei missään nimessä mikään ykköspyssy.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Hyvä pointti. Kyllähän asia on juurikin näin, että isot sopimukset solmitaan hyvissä ajoin ennen loppukautta - monesti jopa alkukauden aikana. Innala oli toki tehtaillut isoja maalimääriä jo usean kauden ajan ennen siirtymistään IFK:hon (heti toisella liigakaudellaan huikeat 24 runkosarjamaalia), mutta Turunen oli ennen tuota tykkikauttaan sellainen 30 pisteen mies, eli ei missään nimessä mikään ykköspyssy.
Turusesta näki ekalla kaudellaan HPK:ssa heti että nyt on pelimies kyseessä. Saman näki myös esim Merelästä mutta Tappara vei, he ovat todella hyviä haistelemaan näitä prospecteja joista tulee nopeasti johtavia pelaajia. Sitä en ymmärrä millä ne pystyy pitämään nämä tyypit niin pitkään ennenkuin käyvät jossain pikaisella ulkomaan kierroksella ja palaavat aina takaisin pelaamaan Tapparaan ”halvoilla” soppareilla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen aidosti kerta toisensa jälkeen yllättynyt siitä, miten moni ajattelee urheilua vain niminä listassa ja resurssien määrässä. Jos verrataan Liiga-seuroja, niin ei tuolla yhdelläkään seuralla resurssit ole suhteessa muihin niin ylivertaiset, että itse pelillä ei ole merkitystä. Tästä todisteena lähes joka kausi joku pienen budjetin jengi on ylittänyt ennakkokaavailut.

Mulle itselleni on täysin selvää, että ottelut käydään aina kentällä kahden joukkueen välillä ja peli sitten kertoo, kumpi voittaa. Mestaruus on aina tavoite, mutta ymmärrän, että sen saavuttaakseen kaiken pitää osua lähes täydellisesti kohdilleen. Ja se onnistuu lopulta vain yhdeltä joukkueelta. Tämä on urheilun suola. Ja tietysti se koko "matka", mikä joukkueen kanssa on kauden aikana kuljettu. Kyllä mulla ainakin on muistoissani niitä kausia, jolloin akuuteimman pettymyksen jälkeen kaudesta jäi lopulta käteen muutakin kuin vain pelkkää pettymystä.

Mulle minimitavoite on olla neljän parhaan joukossa, koska sinne asti ei sattumalta päästä. Kun joukkue on neljän parhaan joukossa, monta asiaa on tehty oikein monella eri tasolla: joukkueen kokoamisessa, valmennuksessa, pelaajistossa, jne.

Mä en henkilökohtaisesti koe, että mulla olisi minkäänlaisia natsoja vaatia kenellekään kenkää niin kauan, kun kaikki toiminta kestää "päivänvalon". Jos sitten käykin ilmi, että taustalla suhmuroidaan, käyttäydytään huonosti, ei tehdä omia duuneja sata lasissa ja sitä kautta vaikeutetaan muiden duuneja, tilanne muuttuu ja se muuttuu hyvin olennaisesti. Tällöin mun mielestäni kenelläkään ei ole edellytyksiä jatkaa pestissään, oli se positio ihan mikä tahansa. Mutta sen olen hyväksynyt, että virheitä tekee kaikki.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Muuten samaa mieltä, mutta se että tulos oli positiivinen ei silti tarkoita, että rahaa olisi ollut parempien pelaajien satsaamiseen. Ei 267 k€ voittoa riitä kovin moneen paljon parempaan pelaajaan.
Tämä ei silti puolusta tyhmiä sopimuksia. Itse en olisi tehnyt sopimusta Karvisen kanssa edes aluksi. En liioin olisi tehnyt 2 v sopparia Tallbergin ja Väänäsen kanssa. Enkä olisi uusinut Åstenin kanssa. Enkä tehnyt Lyytisen, Dykin ja Palolan kanssa. Kaikkien kohdalla olisi varmasti samalla rahalla sokea Reettakin löytänyt paremmat ratkaisut.

Olisin tehnyt 2v sopparit ainakin Väänäsen, varmaankin myös Tallbergin kanssa. Lyytisen kanssa olisin tehnyt sopparin vain jos sen sai pitkästä loukkaantumisesta johtuen todella halvalla, sillä Lyytisen tason heittelyistä ja loukkaantumisista johtuen en olisi uskaltanut panostaa häneen yhtä "kokonaista" kokoonpanon paikkaa, vaan hän olisi enemmänkin ylimääräinen musta hevonen, jolla iso upside. Olisin tehnyt ajoissa myös patongin kanssa jatkon, ellei hän sitten ollut oikeasti joku pukukopin syöpä joka puhui venäjäpropagandaa kopissa. Dykin kanssa olisin tehnyt jatkon, jos suostuu aiempaan pienempään rooliin ja palkkaan. Hidastuneen Palolan olisin päästänyt menemään ja Åstenin ja Karvisen kanssa en olisi vuotta aiemmin edes neuvotellut. Kun silloin puolitoista vuotta sitten puhuin heidän sopimuksiaan vastaan ja kiekolliseman nelosen puolesta, satoi melko paljon kakkaa niskaan kun täällä oli melko vahva konsensus siitä, että ovat todella tärkeitä palasia joukkuetta ja pystyvät kiekolliseen peliin sekä pelaamaan hyvää alivoimaa ja puolustuspeliä. Väärin, he eivät pystyneet mihinkään näistä, vaan olivat juuri niin turhia kun kirjoitinkin.

Jos Åstenista, Karvisesta ja Palolasta säästyneillä palkoilla olisi saanut kassaan tarpeeksi lisäystä hankkiakseen yhden Reid Gardinerin (lisäys: ja sen puuttuvan pelintekijän joka unohtui tästä, eli "Turusen" tai "Broadhurstin"), olisin ollut ajoissa liikkeellä ja kestittänyt vaikka koko Jyväskylän suostutellakseni heitä luopumaan sopimuksesta alkavalle kaudelle. Huomattavasti Palolaa liikkuvampi pelaaja ja vieläkin astetta parempi pyssy.

Maalivahtitilanne on kinkkinen. Vaihtoehtoina olisi mennä näillä ja toivoa että Halosen todellinen taso on vielä viime runkosarjaa korkeammalla, eikä jämähtämässä, tai vuokrata hänet toiseen liigajoukkueeseen viimeiselle sopimuskaudelleen ja hankkia varma ykköskassari tasoa Heljanko/Bartosak/Lehtinen/Langhamer. En tiedä mitä olisin tehnyt, sillä minulla ei ole riittävästi tietoa Halosen tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Mä olen aidosti kerta toisensa jälkeen yllättynyt siitä, miten moni ajattelee urheilua vain niminä listassa ja resurssien määrässä. Jos verrataan Liiga-seuroja, niin ei tuolla yhdelläkään seuralla resurssit ole suhteessa muihin niin ylivertaiset, että itse pelillä ei ole merkitystä. Tästä todisteena lähes joka kausi joku pienen budjetin jengi on ylittänyt ennakkokaavailut.

Totta, mutta usein kun tällainen ylitys ja yllätys on tapahtunut (etenkin Pennasen HPK joka 18-19 löi ylivertaisen kokoonpanon Kärpät, myös Jukka Jalosen HPK joka saavutti jotain viisi pronssia ja mestaruuden ei nyt millään liigan säkenöivimmällä kokoonpanolla, ehkä myös Karri Kiven Ässät jotka 12-13 löi runkosarjan kaksi parasta joukkuetta JYPin ja Tapparan saavuttaakseen mestaruuden), on tämän mahdollistanut valmentajavelho. Kivestä voidaan olla montaa eri mieltä ja hänen osakkeensa ovat sittemmin olleet laskussa, mutta tuolloin hän onnistui nostamaan Ässät monta kertaluokkaa paremmaksi joukkueeksi kuin pelaajiston taso antoi ymmärtää.

HIFK:lla on nyt tuollainen ei-säkenöivä kokoonpano täynnä toisaalta kysymysmerkkejä ja toisaalta potentiaalia, mutta mielestäni se valmentajavelho puuttuu. En näe, että Peltosesta on Pennasen tai Jalosen (tai edes Kiven) urotekoihin, ei ainakaan vielä lähivuosina.

Lisäys: Valmentajavalinta on monella tapaa UTJ:n tärkein päätös, ja siinä Salmelainen on mielestäni epäonnistunut. Pennanen, Jaloset, Pekka Virta, Marjamäki, Ahokas, Söderholm. Siinä niiden vaihtoehtojen olisi pitäneet olla, mielestäni Peltonen tuli liian aikaisin eikä ole vielä noussut riittävälle tasolle. Lisäksi sen on huomannut peleissä, että hän on kykenemätön tekemään pelinsisäisiä muutoksia taktiikkaan ja on erittäin jääräpäinen peluutuksen, ketjukoostumusten, YV-koostumusten ja taktiikoiden osalta, vaikka katsomoon asti näkyy niiden olevan toimimattomia.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta, mutta usein kun tällainen ylitys ja yllätys on tapahtunut (etenkin Pennasen HPK joka 18-19 löi ylivertaisen kokoonpanon Kärpät, myös Jukka Jalosen HPK joka saavutti jotain viisi pronssia ja mestaruuden ei nyt millään liigan säkenöivimmällä kokoonpanolla, ehkä myös Karri Kiven Ässät jotka 12-13 löi runkosarjan kaksi parasta joukkuetta JYPin ja Tapparan saavuttaakseen mestaruuden), on tämän mahdollistanut valmentajavelho. Kivestä voidaan olla montaa eri mieltä ja hänen osakkeensa ovat sittemmin olleet laskussa, mutta tuolloin hän onnistui nostamaan Ässät monta kertaluokkaa paremmaksi joukkueeksi kuin pelaajiston taso antoi ymmärtää.

HIFK:lla on nyt tuollainen ei-säkenöivä kokoonpano täynnä toisaalta kysymysmerkkejä ja toisaalta potentiaalia, mutta mielestäni se valmentajavelho puuttuu. En näe, että Peltosesta on Pennasen tai Jalosen (tai edes Kiven) urotekoihin, ei ainakaan vielä lähivuosina.

Lisäys: Valmentajavalinta on monella tapaa UTJ:n tärkein päätös, ja siinä Salmelainen on mielestäni epäonnistunut. Pennanen, Jaloset, Pekka Virta, Marjamäki, Ahokas, Söderholm. Siinä niiden vaihtoehtojen olisi pitäneet olla, mielestäni Peltonen tuli liian aikaisin eikä ole vielä noussut riittävälle tasolle. Lisäksi sen on huomannut peleissä, että hän on kykenemätön tekemään pelinsisäisiä muutoksia taktiikkaan ja on erittäin jääräpäinen peluutuksen, ketjukoostumusten, YV-koostumusten ja taktiikoiden osalta, vaikka katsomoon asti näkyy niiden olevan toimimattomia.

Varmistan nyt vielä, että sinulta Salmelainen saisi puhtaat paperit, jos nuo mainitsemasi huonot kiinnitykset vaihdettaisiin Gardineriin ja HIFK ja Kärpät vaihtaisivat koutseja päittäin?

Omasta puolestani voin sanoa, että näillä muutoksilla itse olisin kyllä kohtuullisen ihmeissäni.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen aidosti kerta toisensa jälkeen yllättynyt siitä, miten moni ajattelee urheilua vain niminä listassa ja resurssien määrässä. Jos verrataan Liiga-seuroja, niin ei tuolla yhdelläkään seuralla resurssit ole suhteessa muihin niin ylivertaiset, että itse pelillä ei ole merkitystä. Tästä todisteena lähes joka kausi joku pienen budjetin jengi on ylittänyt ennakkokaavailut.
Se saattaa johtua ainakin alkavan kauden osalta siitä, että IFK on usein tarvinnut lähes all star -tasoisen nipun, ennen kuin on päästy nostelemaan kannua kauden päätteeksi, ja toisaalta siitä, että pari vuosikymmentä sitten edellinen omat pojat -projekti karahti kiville oikein komeasti. Itse en lähtisi vertaamaan tämän hetken tilannetta Penan viritelmään, mutta joku varmaan vetää yhtäläisyysmerkit kausien välille jo tässä vaiheessa.

@Helsingforce :n listaan voisin lisätä vielä Bluesin finaalikaudet 2007-2008 ja 2010-2011.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinällään ihan hyvää pohdintaa, mutta näihin jälkikäteen tehtyihin jossitteluihin ei vain koskaan saada vastauksia. Jos jokaiselta jengiltä huomioidaan vain se runkosarjavedon paras ajanjakso, niin sarjassa on aika monta moraalista mestaria. Siinä mielessä siis lienee helpointa, että lasketaan jatkossakin vain ne oikeat mestarit.
Olet aivan oikeassa, mutta 26 pelin ajanjakso on melkein puolet kaudesta. Mielestäni sitä ei voi enää sanoa suonenvedoksi. Valitsin juuri tuon jakson, koska siinä on pelit joulutauon jälkeen siihen hetkeen asti, jolloin IFK:n kausi keskeytyi koronakaranteenin takia. Lauantaina 13.3. haettiin täydet pisteet Kisapuistosta voittamalla SaiPa vieraissa 1-2. Maanantaina 15.3. tuli ilmoitus, että HUS on asettanut IFK:n karanteeniin.

Kävin vilkaisemassa, miltä meno näytti IFK:n kausiketjussa tuolloin. Maaliskuun kahden ensimmäisen viikon aikana ketjuun kirjoitettiin peräti viisi viestiä. Miettikää: vaivaiset viisi viestiä kahdessa viikossa! Mielestäni se kertoo siitä, että fanit olivat erittäin luottavaisia. Verrokkina tämä ketju, jolla on mittaa jo yli sata sivua, vaikka runkosarjan alkuun on aikaa vielä toista viikkoa.

Joka tapauksessa viime kauden jälkeen on palattava mitalikantaan ja CHL-peleihin oikeuttavaan sijoitukseen runkosarjassa. Mikä tahansa muu on pettymys.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Luke

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Varmistan nyt vielä, että sinulta Salmelainen saisi puhtaat paperit, jos nuo mainitsemasi huonot kiinnitykset vaihdettaisiin Gardineriin ja HIFK ja Kärpät vaihtaisivat koutseja päittäin?

Omasta puolestani voin sanoa, että näillä muutoksilla itse olisin kyllä kohtuullisen ihmeissäni.

En minä puhtaita papereita antaisi, mutten toisaalta voi olla ottamatta huomioon karanteenien, maailmantilanteen, budjettien, garden hankkeen ja muiden ulkopuolisten vaikutusta antaakseni myöskään mitään likaisia papereita.

Hyökkäykseen Palola->Gardiner vaihdoksen lisäksi tarvitaan vähän lisää pelintekoa, sillä nyt se on aika pitkälti keskushyökkääjän paikalla kokemattoman Hirvosen sekä vielä kokemattomamman (ylipäänsä liigatasolla) Kaskimäen harteilla, siellä pitäisi olla yksi "Broadhurst" tai vähintään yksi "Turunen" vasemmalla laidalla, mielummin keskellä tulokseen kykenevä pelintekijä.

Tuokaan ei aivan riitä, vaan puolustukseen tosiaan olisin koittanut saada Auvitun tasoista puolustajaa vasemmalle laidalle, Lyytinen kenties extrana "mustaksi hevoseksi". Rantakari saattaa osoittautua oikeaksi valinnaksi, mutta turvallisempi mieli olisi jos hänenkin tilallaan olisi varmempi kortti. Hyviä pelaajia, jos kaikki menee nappiin, mutta loukkaantumisriskejä olisin koittanut minimoida enemmän kuin nyt Salmelainen on päätynyt tekemään.

Pennanen olisi ollut oma valintani pitkäaikaisemmaksi valmentajaksi, ja viime kauden olisin koittanut saada 1v sopimuksen esim. Ahokkaan kanssa. Kuulostaa ehkä mahdottomalta, mutta luultavasti nykyistä parempia vaihtoehtoja kuitenkin oli. Kuten mennä vielä yksi kausi Pikkaraisella, jos sen jälkeen olisi Pennanen ollut mahdollista kiinnittää pidemmäksi aikaa.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Olen tästä kyllä vahvasti eri mieltä. Näiden Teksti-TVstä pelaajia analysoivien "Mobergien" yms. aika on ohi.

Ei UJn entinen huippupelaaja tarvitse olla, mutta UJn pitää nähdä minkälaisen pelaajan voi saada tietyllä hinnalla eli miten saadaan paras hintalaatu -suhde ja siihen pitää osata nähdä mihin sen polku voisi olla menossa? Kaikkihan nyt osaa Teksti-TVstä ottaa HPKn parhaat pelaajat Kivelän ja Peltolan. Mutta pitää osaa nähdä pärjäisikö tuo pelaaja tietyn tyyppisen valmennuksen alla jne. Pitää osata nähdä voiko siitä 3.ketjun kaverista tulla tietyn valmennuksen alla 1.ketjun pelaaja? Pitää osata nähdä mikä on 16-vuotiaan pelaajan polku. Onko hänellä jotain psyykkisiä esteitä menestykseen, joita ei jälleen Elite-prospectista näe?

Tähän auttaa laaja kokemus pelaajana / valmentajana tai Salmelaisen kohdalla agenttina. Kalle Sahlstedt on pitkän uransa ansiosta varmasti valmiimpi tohon hommaan Lukossa tai Joe Sacic...jne. Onkohan NHLässä enää yhtään GMää joilla ei olisi laaja pelaaja tai urheilujohtamiskokemus ainakin jostain lajista? Bill Zito taisi olla entinen jenkkifutaaja jne.

Salmelaisen yksi vahvuus on esimerkiksi ollut se, että hän on napannut näitä Turusia ja Innaloita juuri ennen kuin ne on puhjennut kukkaan ja saanut ne ennen kuin niille on tarjottu ulkomailta rahakkaampaa sopparia.

Lisäksi valmentajien valinnassa on muutakin kuin menestyksen katsominen. Jos sulla ei ole kokemusta siitä, että sua on valmennettu erilaisten valmentajien toimesta, niin ura alkaa helposti katastrofihauilla.

Tuon lisäksi pitää osaa johtaa yli 20 hengen organisaatiota, kommunikoida, delegoida ja saada tiimi toimimaan parhaalla tavalla jne.

Ei ole helppo homma ja palkka ei todellakaan vastaa sitä työn määrää. Teet talven 60-tuntisia viikkoja ja fanit vittuilee. Verokone näyttää yli satatonnia tienanneet ja Salmelainen ei siellä ole.

Sitten jos kesällä sattuu olemaan golfaamassa, kun olet vetänyt itsesi burnouttiin talven työtuntien takia, niin fanit vittuilee siitäkin, kun "toimisto on kiinni ja HIFK on kriisissä".

Saa muuten nähdä lähteekö Salmelainen itse tuosta pestistä. Varmasti tienaisi paremmin agenttina. En ihmettelisi, jos Zito palkkaisi Floridan organisaatioon jollain tuplaliksalla.
Et tainnut lukea tarkkaan kommentoimaasi viestiä.
UTJ:n ei tarvitse osata kaikkea. Tobbe toki pelasi ja valmensi ja oli agentti. Meriiteistä en lähde nyt väittelemään.
Mutta UTJ voi delegoida ja johtaa. Kyllä valmentaja osaa sanoa pelaajista, millaisia niiden pitäisi olla ja mitkä sopivat mihinkin.
UTJ voi haastatella ja päätellä riittääkö psyyke, mutta kyllä valmentaja tietää riittävätkö taidot ja onko kehityskelpoinen. Nuo muut mainitsemasi tehtävät ovat aivan riittävän monta täyttämään työpäivät.
Ei yritysmaailman johtajakaan puutu alemman johtotason henkilövalintoihin tai tehtäviin.
Ei Ikean johtaja rakenna huonekaluja.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kuulun itse positiivisesti Tobiakseen suhtautuviin, mutta totuus on ettei tulosta ole saatu irti. Se on minulle kuitenkin se tärkein mittari, ja puolestani tulkoot menestys ja mestaruudet minkälaisilla sirkustempuilla tahansa, tyyli on vapaa.
Tämä on itseasiassa mielenkiintoinen aihe, josta olen eri mieltä. Voi olla että pointtisi meni ohi, mutta jos puhutaan tyylistä niin itselleni se ei ole yhdentekevää.

Lätkä on mulle ensisijaisesti viihdettä. Kuten joku IFK-vaikuttaja (oisko ollut itse Mr.IFK) totesi, mestaruudet ovat hyvä lisä tjsp...mä oon enemmän Nybondaksen (kyllä, luit oikein) linjoilla filosofiasta "eniten maaleja, eniten jäähyjä" koska se on viihdettä.

Jos kestomenestyksen hinta olisi näätien tilkkutäkkipaita ja kahvaran unettava trap, en vaihtaisi. En toki sano että viime kausien IFK on ollut viihdyttävä, mutta en itse olisi kuitenkaan valmis menemään tuohon "vain tulos ratkaisee"- ajatteluun jos se tarkoittaisi esim. edellä mainittuja asioita.

Tottakai on mukavampi voittaa ku hävitä, mutta ei se mulle ainoa mittari ole.
 

AllBehind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nuo pelaajabudjetti-luvut ovat totta, ja se on kiinni tuossa nipussa mikä nyt on kasattu niin kenkää on annettava välittömästi kauden jälkeen mikäli taas tulee höpöhöpö-sijoituksia.
Uskon kyllä itsekkin siihen, että noihin lukuihin on budjetoitu kauden aikana tehtävät mahdolliset reagoinnit. Ei nuo voi mitenkään muuten pitää paikkaansa, eihän?
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Et tainnut lukea tarkkaan kommentoimaasi viestiä.
UTJ:n ei tarvitse osata kaikkea. Tobbe toki pelasi ja valmensi ja oli agentti. Meriiteistä en lähde nyt väittelemään.
Mutta UTJ voi delegoida ja johtaa. Kyllä valmentaja osaa sanoa pelaajista, millaisia niiden pitäisi olla ja mitkä sopivat mihinkin.
UTJ voi haastatella ja päätellä riittääkö psyyke, mutta kyllä valmentaja tietää riittävätkö taidot ja onko kehityskelpoinen. Nuo muut mainitsemasi tehtävät ovat aivan riittävän monta täyttämään työpäivät.
Ei yritysmaailman johtajakaan puutu alemman johtotason henkilövalintoihin tai tehtäviin.
Ei Ikean johtaja rakenna huonekaluja.

Joo. Mä ymmärrän kyllä. Ehdottomassasi ideaalimaailmassa olisi enemmän organisatoorinen UJ, liigan päävalmentaja tekisi isot päätökset pelaajien hankinnasta (näinhän kai jossain liigaseuroissa onkin) A-junnujen koutsi An ja B-junnujen koutsi Bn.

Ja miksei toikin voisi toimia...onko jossain nyt menestysorganisaatiossa tuollainen järjestely?

Nythän IFKssa Salmelainen kai vastaa näiden kaikkien joukkueiden pelaajahankinnoista. Koska ajatus on hankkia juuri näitä Urosia ja Kaskimäkiä B-junnuikäisenä ja ajaa samantien "liigapolkuun"

En tiedä miksi se on mennyt enemmän siihen, että UJ:t on entisiä pelaajia / urheiljoita yms.

Ehkä siksi, että valmentajat on harvemmin enää kovin kauaa yhdessä joukkueessa. Hyvät lähtee maajoukkueympyröihin, huonot saa potkut.

Toi systeemi vaatisi siis päävalmentajan, joka on A) hyvä B) sitoutunut kasvattamaan myös pitkällä linjalla B-junnu ikäisiä liigapolulle eikä fokus ole liiaksi vain edareissa.

Mutta siis:

Kärpillä entinen pelaaja Harri Aho
Tapparalla Tapola vastaa pelaajista ja on entinen pelaaja A-sm tasolle ja sitten pitkän linjan valmennusura.
Lukolla Sahlstedt on entinen kiekkoilija.
Ilveksellä Koskela on entinen kiekkoilija.

jne.

Huippuseuroilla tuntuu olevan aika samanlainen malli kuin meillä ja siksi ajattelin, että "Mobergien aika on ohi" En tiedä. Ei ole minun erikoisalaani..
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on itseasiassa mielenkiintoinen aihe, josta olen eri mieltä. Voi olla että pointtisi meni ohi, mutta jos puhutaan tyylistä niin itselleni se ei ole yhdentekevää.

Lätkä on mulle ensisijaisesti viihdettä. Kuten joku IFK-vaikuttaja (oisko ollut itse Mr.IFK) totesi, mestaruudet ovat hyvä lisä tjsp...mä oon enemmän Nybondaksen (kyllä, luit oikein) linjoilla filosofiasta "eniten maaleja, eniten jäähyjä" koska se on viihdettä.

Jos kestomenestyksen hinta olisi näätien tilkkutäkkipaita ja kahvaran unettava trap, en vaihtaisi. En toki sano että viime kausien IFK on ollut viihdyttävä, mutta en itse olisi kuitenkaan valmis menemään tuohon "vain tulos ratkaisee"- ajatteluun jos se tarkoittaisi esim. edellä mainittuja asioita.

Tottakai on mukavampi voittaa ku hävitä, mutta ei se mulle ainoa mittari ole.

Samaa mieltä oikeastaan kaikesta. Ja kun täällä on haikailtu jotain Marjamäkeä HIFK:n peräsimeen, niin kannattaa nyt katsoa vaikka niitä viime kevään Kärppien pelejä nauhalta uudestaan, että tuollaistako tekisi mieli katsella viikosta toiseen koko vitun talvikausi?
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Jos kestomenestyksen hinta olisi näätien tilkkutäkkipaita ja kahvaran unettava trap, en vaihtaisi. En toki sano että viime kausien IFK on ollut viihdyttävä, mutta en itse olisi kuitenkaan valmis menemään tuohon "vain tulos ratkaisee"- ajatteluun jos se tarkoittaisi esim. edellä mainittuja asioita.

Tottakai on mukavampi voittaa ku hävitä, mutta ei se mulle ainoa mittari ole.

Ei se ainoa mittari ole, vaan jonkinlainen yhdistelmä viihdyttävyyttä ja menestystä olisi se haluttavin lopputulos. Nyt ei kuitenkaan olla saatu juurikaan kumpaakaan melko pitkään aikaan, joten menestys millä tyylillä tahansa olisi huomattava parannus nykymenoon.

Ostan ajatuksen siitä, ettei Kahvaran unettava trap ja vauhdin tappaminen roikkumalla ole hyvä hinta edes menestyksestä. Huomattavasti huterampi pointti on mielestäni sanoa, että puhdas ja kaunis pelipaita on menestystä tärkeämpää, kyllä itse ainakin oikein mielelläni ottaisin mestaruuden vaikka se tulisi pelipaidalla, joka on täynnä sponsoreita (=eli kassaan rahaa). Nekin logot voi varmasti valikoida, sijoittaa ja muokata niin, ettei ole valkoisella pohjalla purppuraa tai punaisella pohjalla vihreää.

Huippuseuroilla tuntuu olevan aika samanlainen malli kuin meillä ja siksi ajattelin, että "Mobergien aika on ohi" En tiedä. Ei ole minun erikoisalaani..

Saatoin seurata keskusteluanne ylimalkaisesti, mutta ymmärsin sinun tarkoittaneen lauseella "Näiden Teksti-TVstä pelaajia analysoivien "Mobergien" yms. aika on ohi." meitä kotisohvalta kommentoivia joukkueenrakentajia, kun kerran puolustelit Salmelaisen ammattitaitoa ja miten duuninkuvaansa kuuluu niin paljon muuta, josta asiantunteva jatkoaikaan kirjoittajakin on autuaan tietämätön ja automaattisesti myös osaamaton.

Samaa mieltä oikeastaan kaikesta. Ja kun täällä on haikailtu jotain Marjamäkeä HIFK:n peräsimeen, niin kannattaa nyt katsoa vaikka niitä viime kevään Kärppien pelejä nauhalta uudestaan, että tuollaistako tekisi mieli katsella viikosta toiseen koko vitun talvikausi?

En tiedä onko kukaan muu Marjamäkeä haikaillut, itse mainitsin hänet yhtenä nimenä seitsemästä ja hänen edelleen menisivät omissa papereissani lähes kaikki ne muut kuusi eli Pennanen, Ahokas, kummatkin Jaloset ja myös Söderholm. Aika samalla viivalla Virran kanssa. Virran pelitapa on kaunista kun se toimii, mutta sen iskostamiseen tuntuu menevän vuosia. Marjamäen pelitapa on myös toimiva, muttei suinkaan kaunista. IFK:lla ei kuitenkaan ole kuin kolme finaalipaikkaa koko tällä vuosituhannella, joten kauneus ei nyt ole mielestäni se ykkösprioriteetti, vaan menestys.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Saatoin seurata keskusteluanne ylimalkaisesti, mutta ymmärsin sinun tarkoittaneen lauseella "Näiden Teksti-TVstä pelaajia analysoivien "Mobergien" yms. aika on ohi." meitä kotisohvalta kommentoivia joukkueenrakentajia, kun kerran puolustelit Salmelaisen ammattitaitoa ja miten duuninkuvaansa kuuluu niin paljon muuta josta asiantunteva jatkoaikaan kirjoittajakin on autuaan tietämätön ja automaattisesti myös osaamaton.

En viitannut sillä lainkaan Jatkis-kirjoittajiin enkä siis puolustellut Salmelaista.

Vaan ihan vain, että ennen oli monesti UJna tai Toimarina joku ei entinen lätkänpelaaja. Tämä on muuttunut. Ihan analysointia.

Jostain on muuten nyt syntynyt käsitys, että aina puolustelen Salmelaista...?

En tietenkään. En tunne tyyppiä vaikka olenkin muutaman kerran tavannut ja meillä on yhteisiä kavereita ja tyyppi on kuulemma hyvä tyyppi ja erittäin ahkera ja motivoitunut. Toivon siis hänelle onnistumista.

Mutta osaan minäkin sitä kundia kritisoida eikä ole tarve pitää sitä jos homma ei toimi. JA erityisesti jos tuohon jengiin on palanut oikeasti kolme miljoonaa tai edes lähelle niin kyseenalaistan voimakkaasti Salmelaisen osaamisen.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Huomattavasti huterampi pointti on mielestäni sanoa, että puhdas ja kaunis pelipaita on menestystä tärkeämpää, kyllä itse ainakin oikein mielelläni ottaisin mestaruuden vaikka se tulisi pelipaidalla, joka on täynnä sponsoreita (=eli kassaan rahaa). Nekin logot voi varmasti valikoida, sijoittaa ja muokata niin, ettei ole valkoisella pohjalla purppuraa tai punaisella pohjalla vihreää.
En rupea jankkaamaan tästä, mutta en todennut hienon pelipaidan olevan menestystä tärkeämpää.

Otin kantaa toteamukseen, että tyylillä ei väliä kunhan menestystä tulee. Tyyliä on monenlaista, ja itse pidän IFK:ta kaikkiaan tyylikkäänä seurana monellakin eri mittarilla. Se, että pelipaidassa pidetään tietty taso vuodesta toiseen eikä siitä tehdä markkinatalouden alttarilla samanlaista järkyttävää oksennusta kuin joillain muilla, on osa sitä tyyliä. Tähän sisältyy paljon muutakin, kyllä te tiedätte.

Näistä asioista en olisi valmis luopumaan, vaan menestystä on saavutettava jollain muulla tavalla, ei hinnalla millä hyvänsä. Jos kadotamme juuret ja sen mikä tekee IFK:sta IFK:n, on jotain peruuttamattomasti pilalla eikä sitä mestaruus paikkaa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
IFKn kohdalla toki kaikilla ennakkoarvioilla voi heittää vesilintua kaudesta toiseen, mutta median usko tähän Salmelaisen kyhäelmään tuntuu olevan yhtä pieni kuin allekirjoittaneella. Jotain on mielestäni pielessä ja pahasti, kun media näkee IFKn ryhmän nippanappa suorana pudotuspelijoukkueena. Edes positiivisimmat täällä eivät puhu mestaruudesta. Täysin ennenkuulumatonta. Välikausi tulossa ja se on toivottavasti samalla myös Salmelaisen viimeinen. Hänen pitää kantaa vastuu.

Jengi toki saa käännettyä kansirotsini hetkessä, mutta en pidätä hengitystä sen osalta. Tiedän, että tämä on myös omalta osalta saman levyn vinguttamista, mutta rehellisesti en muista milloin IFK on kiinnostanut näin vähän ja odotukset olleet näin nollissa. Samalla myös kiinnostus koko Liigaa kohtaan laskenut. Kateellisena katson edelleen Tampereen ja Oulun menoa.

Joka tapauksessa kömmin taas ensi viikolla kausaripaikoille.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Jos kestomenestyksen hinta olisi näätien tilkkutäkkipaita ja kahvaran unettava trap, en vaihtaisi.

En ole samaa mieltä.

Se, että pelipaidassa pidetään tietty taso vuodesta toiseen eikä siitä tehdä markkinatalouden alttarilla samanlaista järkyttävää oksennusta kuin joillain muilla, on osa sitä tyyliä. Tähän sisältyy paljon muutakin, kyllä te tiedätte.

Olen samaa mieltä.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Kärppien pelejä nauhalta uudestaan, että tuollaistako tekisi mieli katsella viikosta toiseen koko vitun talvikausi?

Huudellaan nyt vieraisiin pöytiin, mutta pakko tarttua tohon.
Marjamäki tuli Kärppiin tilanteessa jossa joukkueen peli oli täysin sekaisin, omiin meni joka pelissä 4-5 maalia ja mikään muu kuin ylivoima ei toiminut. 9 peliä oli aikaa. Ei se mitään Marjamäen lätkää edes ollut, vaan joukkue keskittyi puolustamaan. 10 sija näytti jopa karkaavan, mutta tuo tyyli oli ainoa keino ja se toimi. Runkosarjan 6 sija ja puolivälierässä 7 pelin jatkoajalle.


Linkin takaa Kärpät - Sport matsin tallenne keskiviikolta. Minusta tuo on aika näyttävää lätkää ja sillä ei ole mitään tekemistä kevään peliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös