Salmelainen ota jumppatrikoosi ja lähe menee – tässä ketjussa odotamme uutta UTJ:ta!

  • 112 290
  • 870

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, jotkut jesjes-miehet täällä olettavat toisten ammattitaidon olevan alhainen, vain koska se on jotain muuta kuin lätkälafkan pyörittäminen. Joka on liikevaihdoltaan kuin nakkikioski. Tämä foorumi olisi niin paljon mukavampi paikka, jossa olisi huomattavasti yhteisöllisempi ilmapiiri, ilman tätä faneja haukkuvaa jesjes-katrasta.

Nimenomaan tämäkin. Jesjes-katras olettaa kaikkien tänne kirjoittavien olevan teinipoikia, mutta itse esimerkiksi eläköidyin jo. He koittavat myös maalata mielikuvaa kaikkien joukkueenrakennusta kritisoineiden alhaisesta ammattitaitoa, mutta tämä olettamus ei mihinkään perustu.

Taisit nyt ajaa itse vähän miinaan... sinä nimeät itsesi kanssa eri mieltä olevia jesjes-miehiksi ja seuraavassa lauseessa peräänkuulutat yhteisöllisempää ilmapiiriä "ilman tätä faneja haukkuvaa jesjes-katrasta". Pata ja kattila, ja mitä näitä nyt oli... Jos selaat viestejä palstalla, se on nimenomaan pääosin ihan jotkut muut kuin jesjes-katras, jolla on pakottava tarve asemoida eri mieltä olevat johonkin yhteen muottiin. En tiedä, olettaako joku jonkun olevan teinipoika tai -tyttö, mutta hyvin teinimäistä käytöstä palstalla kyllä esiintyy. Tunnistan sen, koska minulla on teini-ikäisiä kotona. Kun argumentit loppuvat, vedetään helposti joku "olet kaikkea krittiikiä vastaan" tai "olet toimiston kätyri" tai "olet hyväuskoinen ja sinisilmäinen hölmö" ja mitä muita näitä nyt onkaan. Näiltä jesjes-miehiltä harvemmin tällaista näkyy. Toki myönnän, että multakin on pari kertaa pinna palanut, mutta mkun ei tarvitse olla kenenkään kynnysmattona täällä, vaikka eri mieltä oltaisiinkin. Kyllähän täällä voisi itse kukin tehdä ihmisten kirjoituksista vaikka minkälaisia päätelmiä, minkälaisia ihmisiä siellä taustalla onkaan, mutta mitä se hyödyttäisi. Minustakin tämä foorumi olisi paljon mukavampi paikka, jos voisimme kuitenkin kaikki pitää mielessä, että me kaikki uskoaksemme toivomme HIFK:lle pelkkää hyvää ja parempaa menestystä.

Jos sinä et ole vastannut Liiga-joukkueen joukkueen kokoamisesta sanotaanko nyt vaikka vuoden 2015 jälkeen, sinulla ei ole ajantasaisia näyttöjä. Mikäli sinulla tällaista kokemusta löytyy, erinomaista ja se muuttaa toki tilannetta. Toki tämä vaatisi jonkinlaisia todisteita ja koska tämä on anonyymi palsta, en sellaista edes odota. Se, että olet vaikkapa pyörittänyt miljoonabisnestä toiselta alalta menestyksekkäästi, ei kerro mistään muusta kuin siitä, että olet menestynyt ko. alalla. Se on vähän sama kuin tarvittaisiin pikaisesti kirurgia ja joku ilmoittaisi, että hänellä on kyllä erittäin menestynyt parturi-kampaamo ja sakset pysyy kyllä kädessä, että eiköhän se umpisuolen poistokin helposti onnistu.

Kauden jälkeen selviää miten vaiheessa ensi kauden joukkue on. Kesällä jo selvisi miten vajavaisesti tämän kauden joukkue kasattiin.

Tässä on ollut koko viime kausi, kevät ja kesä aikaa hankkia jotain muuta kuin keskinkertaista. On vain odotettu ja viivytelty, kunnes ei enää ole hyviä tarjolla, joten nyt selityksen voi muuttaa muotoon "ei kannata hankkia keskinkertaista". Ei niin, vaan olisi kannattanut hankkia laatua ajoissa.

Ei, vaan tämän kauden jälkeen selviää sekä se, miten tämän kauden joukkue suoriutui että minkälainen on ensi kauden joukkueen runko. Tällä hetkellä voimme vain arvailla, miten tämä kausi tulee päättymään, mutta mitään faktaa se ei ole. Jos meininki jatkuu samanlaisena kuin se on ollut tähänkin asti, tiedämme kuitenkin jo nyt, että koko kausi on ollut absoluuttinen katastrofi. Itse en koko kauden jatkumiseen usko, mutta lopulta se ei ole uskon asia. Ihminen saa kuitenkin uskoa parempaan olematta tyhmä tai muuten vain heikko. Minä en voi niihin peliesityksiin kuitenkaan mitenkään vaikuttaa.

Kirjoitit esimerkiksi, ettet pidä lainkaan todennäköisenä että AB jätetään korvaamatta tai ettei hankita enää uutta sentteriä. Tuolloin toukokuussa AB:n korvaaminen olisi vielä ollut mahdollista, mutta suuret Ammattilaiset Visionäärit eivät sitä epäreilun markkinatilanteen, epäonnen, talousahdingon ja koronan sumentamien silmälasien läpi nähneet.

En pitänyt, enkä pidä vieläkään. Mahdollista se kuitenkin on, on ollut koko ajan, minä en vain ole pitänyt sitä kovinkaan todennäköisenä. Mitä merkitystä sillä on yhtään kenellekään, mitä mieltä minä olen? Tämä on keskustelupalsta, jossa ihmiset saavat jakaa omia mielipiteitään. Tietääkseni tämä ei ole mikään kilpailu, kuka on eniten oikeassa. Itse veikkaan, että sekä negasiipi että posisiipi tulevat olemaan joissain asioissa kumpikin oikeassa. Moni tosin on lyönyt omat mielipiteensä ja näkemyksensä jo niin auttamattomasti lukkoon, että niitä ei tule mikään muuttamaan. Pelaajan "hyvä kausi" on hyvin subjektiivinen käsitys, jos ei ole etukäteen sovittuja mittareita. Ja niiden mittareiden pitää olla sellaisia, jotka on edes teoriassa mahdollista saavuttaa. Minä en dumaa ketään etukäteen ja pidän siitä kiinni.

Uskon ihmisten tekevän huomattavasti enemmän objektiivisesti vääriä ja laadullisesti huonoja päätöksiä kuin moraalisesti vääriä valintoja. Tekevätkö niitä sitten tahallaan? No, laiskuuttaan ehkä enemmän, tai ylpeyttään, kun ei ole kykyä laajentaa perspektiiviä, ajatella boksin ulkopuolella, kyseenalaistaa omat valinnat ja näkemykset.

Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet vääriä valintoja, mutta en usko niiden olleen moraalisesti vääriä, eli ilkeyttään tai pahuuttaan tehtyjä.

Ei sulta ainakaan itseluottamusta puutu. Jotta voidaan tuomita joku valinta oikeaksi tai vääräksi, pitää tietää, mitkä olivat vaihtoehdot. Jos puhutaan jonkun pelaajan sopimuksesta, oli se sitten jatkosopimus tai kokonaan uusi, pitää tietää, mitkä vaihtoehdot olivat pöydällä. Jos pöydällä ei ollut vielä mitään konkreettista, vaihtoehtona on "X". Ja se voi olla joko parempi tai huonompi. Koska kuitenkin julistat päätösten olleen vääriä, pyydänkin sinua listaamaan vaihtoehdot, minkä väliltä valittiin. Ja tässä kohtaa et voi sanoa, että ei kuulu sinun tehtäviisi. Sinä et nimittäin kirjoittanut, että sinun mielestäsi Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet vääriä valintoja, vaan sinä kirjoitit : "Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet vääriä valintoja mutta en usko niiden olleen moraalisesti vääriä, eli ilkeyttään tai pahuuttaan tehtyjä."

Kirjoitat "pesänsä", aivan kuten tämä sekasorto olisi pelaajien vikaa. Se on enimmäkseen Peltosen vikaa koska toimivaa pelikirjaa ei ole, ja se on Salmelaisen vikaa koska pelinrakentajia ei ole. He jotka joutuvat siivoamaan näiden kahden mokia, joutuvat sijaiskärsijöiksi. Ja junnut myös, jotka tästä johtuen eivät saa kunnollisia näytönpaikkoja.

Kyllä kirjoitin pesänsä, koska joukkueena mennään. Joukkueen runko on ollut pitkään yhdessä, jolloin heille kuuluu myös enemmän vastuuta. En mainitse ketään pelaajaa nimeltä, koska se ei ole minulle olennaista, kuka virheitä on tehnyt, mutta sanottakoot, että esim. vastustajan maaliin johtaneita virheitä ovat tehneet useampi pelaaja. Virheeksi en laske luistimista menneitä omia maaleja.

Sinun näkemyksesi on, että pelikirjaa ei ole, minun nähdäkseni pelikirja löytyy kyllä, mutta sitä en nyt pystytä jostain syystä toteuttamaan. Lopputulos on joka tapauksessa sama, joukkue ei ole voittanut. Selvää varmuutta ei varmasti koskaan pystytä aukottomasti toteamaan, onko paska peli seurausta huonosta pelikirjasta vai perusasioiden tekemisestä huonosti. Olisi kuitenkin tärkeää, että peruasiat olisivat kunnossa, jotta sitä pelikirjaa voisi edes teoriassa toteuttaa. Esim. huonoista syötöistä lähteneitä pomppivia kiekkoja täysin ilman vastustajan painetta ei voi laittaa kenenkään muun kuin syötön antajan piikkiin. Noitakin on nähty todella paljon. Se on korvien välistä kiinni, koska kyllä kai nyt jokainen oikeasti syöttää osaa.

Sen, että junnut eivät pääse kollektiivisesti samaan aikaan kokoonpanoon ilman loukkantumisia, ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Sen pitäisi selvitä ihan joukkueen nimilistaa selaamalla. Tässä on pitkä kausi ajaa junnuja sisään ja antaa näyttöpaikkoja. Yhden junnun fiiliksistä ja tyytyväisyystasosta toimintaan sekä seuratasolla tai joukkueessa, voi kysyä lisätietoja vaikkapa Kasper Halttuselta. Järkevän tuntuinen kaveri.

Onneksi valmennus kuitenkin teki psykologisesti epäviisaasti ja vähän ravisteltiin kokoonpanoa. Muutama Ave Maria vaaditaan kuitenkin vielä syntisiltä, Peltoselta ja Salmelaiselta.

Tästä kun ottaa vittuilut pois, niin ei jää mitään jäljelle. Mutta toivottavasti helpotti.

Joukkue ilman pelinrakentajia on niin vajaa joukkue, etten sanoisi sen pitävän pystyä parempaan. Aika luonnollista, ettei pysty. Osa potentiaalisista kiekollisemmista pelaajista (Teissala, Kaskimäki) ovat istuneet katsomossa, ja nytkin Teissala saa "mahdollisuuden" vain Åstenin ja Väänäsen vierellä. Samalla 2-3 ketjut ovat täysin vailla pelinrakentajaa.

En edelleenkään kiistä, etteikö joukkueesta puuttuisi mielikuvituksellinen pelinrakentaja. Mutta ei se nyt mitenkään selitys ihan kaikelle ole. Pelitaktiikan pitää olla sellainen, että se maalinteko onnistuu ilman kiekkovirtuoosejakin. Siinä auttaa vaikka kunnon syötöt ja kaksinkamppailuvoitot. Taktiikka toki valmennuksen vastuulla.

Teissala sanoo moi.

Tämä Teissalan "yhdestä virheestä koirankoppiin" on muodostunut nyt jonkinlaiseksi palstatotuudeksi. Se, että Teissala oli vihaisen näköisenä penkillä on luonnollista, koska kukapa sitä haluaisi penkillä istua. Mutta näitä tulee ja valmentajahan sen päättää, kuka kentälle menee. Tilkanenhan ne hyökkääjät kaiketi peluuttaa, mutta Peltosen vika? Voihan se olla niinkin, että Teissalalle on annettu ohjeeksi toimia jollakin tavalla ja hän ei ole sitten niin pystynyt pelin aikana toimimaan ja kun voitosta pelataan, laitettiin kentälle sellaiset pelaajat, jotka eivät moisiin virheisiin sorru? En minä tiedä. Mutta vaikea kuvitella, että Teissalan ei nyt jotenkin haluttaisi onnistua HIFK:ssa. Mutta, jos haluat uskotella itsellesi ja muille, että HIFK:n valmennus on junnuja vastaan, niin toki niinkin voi toimia.

Mistä tiedät, että pystyy todella paljon parempaan? Se riippuu ihan Peltosen osaamisesta, Hirvosesta, Kaskimäestä ja mahdollisista hankinnoista. Viimeisestä lauseestasi olen täysin samaa mieltä, syö todella isosti nimittäin.

No, faktisesti en tiedäkään. Mutta luulen vahvasti niin, sillä olen nähnyt lähes saman joukkueen pelaavan myös hyvää ja tuloksellista jääkiekkoa.

Nyt tarvittaisiin onnistumisia, ihan sama millä tyylillä, jotta peliin saataisiin rentoutta. Peli näyttää siltä, että tappiota pelätään enemmän kuin halutaan voittaa ja jokainen luistelee kuin kaksnelonen persiissä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Lätty-ylämummo Niilo Halonen matkalla nhl:ään tästä haluasin nyt lisätietoja? On meinaan aika kova väite. Jos takauksena on vain yksi ottelu miten onnistuu olemaan selkeästi huonompi maalivahti paras 7 sarjasta tämä ei aukea? Ei muuten ole mistään kuulunut mitään viitteitä tai kirjoituksia että nippe olisi jotenkin todella lahjakas ja oikeasti kehityskelpoinen maalivahti isoihin vesiin. Voin toki olla väärässä, mutta en ole muualta kuullut yhtään ylistävää kommenttia, että nyt on seuraava iso maalivahti tulossa.

Se että joskus on omista noussut maalivahteja veden taakse ei ole mikään tehtaan takuu että nyt näin on. Ainoastaan lapsenomainen usko että jälleen on tulossa uskoo tähän.


Nippe on näköjään jo 24v. Pidin häntä pari kolme vuotta nuorempana. Vuodet vierii. En tiedä, onko Nipen huipputaso jo nähty. Mutta kiire alkaa olla kehityksen kanssa, se on selvä. Todennäköisesti olen väärässä, eikä ovet kaikkein kirkkaimpiin ikinä avaudu.
o/
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Taisit nyt ajaa itse vähän miinaan... sinä nimeät itsesi kanssa eri mieltä olevia jesjes-miehiksi

Ei ollut mitään miinaa johon ajaa. Tällä ei ole minun kanssani, tai mielipiteeni kanssa mitään tekemistä. Jesjes-porukka on se äänekäs vähemmistö joka naurunalaistaa, kyseenalaistaa ja haukkuu oman seuran faneja. Tällainen käytös myrkyttää koko palstan.

Käytin termiä jesjes-miehet myös niistä minkä tahansa autokraattisen organisaation sisällä olevista, jotka eivät uskalla kertoa huonoja uutisia johdolle, tai kyseenalaistaa heidän puutteellisia visioitaan, ja joka siten heikentää johdon kykyä luotsata kokonaisuutta ammattitaitoisesti.

ja seuraavassa lauseessa peräänkuulutat yhteisöllisempää ilmapiiriä "ilman tätä faneja haukkuvaa jesjes-katrasta". Pata ja kattila, ja mitä näitä nyt oli... Jos selaat viestejä palstalla, se on nimenomaan pääosin ihan jotkut muut kuin jesjes-katras, jolla on pakottava tarve asemoida eri mieltä olevat johonkin yhteen muottiin.

Tässä olet perusteellisen väärässä. Taidat lukea viestejä hyvin selektiivisesti ja ennakkoluuloin varustettuna.

En tiedä, olettaako joku jonkun olevan teinipoika tai -tyttö, mutta hyvin teinimäistä käytöstä palstalla kyllä esiintyy. Tunnistan sen, koska minulla on teini-ikäisiä kotona.

Minulla on ollut teini-ikäisiä kotona kymmeniä vuosia sitten, joten en ehkä muista. Sittemmin kotona kävi näiden lapsia ollessaan teini-ikäisiä. Teinimäistä käytöstä täällä esiintyy lähes yksinomaan heidän toimesta, jotka toisia kirjoittajia vastaan hyökkää, ja nämä ovat enimmäkseen sellaisia, jotka syyttävät näitä toisia kirjoittajia seuran ongelmista. Eivät nämä kriittisiä faneja syyttävät ole ainoat toksiset, on täällä joskus sellaisiakin huonostikäyttäytyviä, jotka purkaa turhautumistaan seuraan ja patoutunutta vihaansa väärin.

Kun argumentit loppuvat, vedetään helposti joku "olet kaikkea krittiikiä vastaan" tai "olet toimiston kätyri" tai "olet hyväuskoinen ja sinisilmäinen hölmö" ja mitä muita näitä nyt onkaan. Näiltä jesjes-miehiltä harvemmin tällaista näkyy.

Ei toki juuri noita argumentteja heiltä näy, mutta näkyy kirjoituksia toisten mielenterveydestä, olettamuksia toisten ammattitaidoista, taustoista, tarkoitusperistä.


Toki myönnän, että multakin on pari kertaa pinna palanut, mutta mkun ei tarvitse olla kenenkään kynnysmattona täällä, vaikka eri mieltä oltaisiinkin. Kyllähän täällä voisi itse kukin tehdä ihmisten kirjoituksista vaikka minkälaisia päätelmiä, minkälaisia ihmisiä siellä taustalla onkaan, mutta mitä se hyödyttäisi. Minustakin tämä foorumi olisi paljon mukavampi paikka, jos voisimme kuitenkin kaikki pitää mielessä, että me kaikki uskoaksemme toivomme HIFK:lle pelkkää hyvää ja parempaa menestystä.

Näihän sitä toivoisi. Joillakin vain tuntuu olevan agendana tuhota väärinajattelijat, heidän mielipiteensä ja maineensa, järkyttää heidän mielenterveyttään. Tällainen ylhäältäpäin suuntautunut ylimielinen ja pelottavan aggressiivinen mentaliteetti on luotaantyöntävää.

Jos sinä et ole vastannut Liiga-joukkueen joukkueen kokoamisesta sanotaanko nyt vaikka vuoden 2015 jälkeen, sinulla ei ole ajantasaisia näyttöjä.

Ei se nyt niin paljon ole muuttunut 7 vuodessa. Ei todellakaan, vaikka peli onkin muuttunut nopeammaksi, taktisemmaksi ja markkinatkin ovat muuttuneet. IFK ei tosin ole juuri muuttunut vaan ei edes vielä tajua kiekollisen nelosen tärkeyttä, eikä liioin nopean pakiston merkitystä. Nopeampaan peliin ja kiekkokontrolliin pyritään, mutta huonoin tuloksin. Kätisyyksien ja pakiston kiekollisuuden osalta osalta roolituksessa on menty hieman eteenpäin, mutta riskienhallinta on huonoa, ja vaikka keskushyökkääjät ovatkin nykyään yhä useammin kahden suunnan Paajasia tai jopa maalintekijöiksi suuntautuneita (Borgström, Koivistoinen), on kuitenkin niissä ketjuissa tarvetta kunnon syöttötaitoiselle pelinrakentaja-keskushyökkääjälle, joissa laiturit ovat Tallbergin, Jääskän tai Pakarisen tyylisiä. Eivät nämä perusasiat ole muutamassa vuodessa muuttuneet.

Mikäli sinulla tällaista kokemusta löytyy, erinomaista ja se muuttaa toki tilannetta. Toki tämä vaatisi jonkinlaisia todisteita ja koska tämä on anonyymi palsta, en sellaista edes odota. Se, että olet vaikkapa pyörittänyt miljoonabisnestä toiselta alalta menestyksekkäästi, ei kerro mistään muusta kuin siitä, että olet menestynyt ko. alalla. Se on vähän sama kuin tarvittaisiin pikaisesti kirurgia ja joku ilmoittaisi, että hänellä on kyllä erittäin menestynyt parturi-kampaamo ja sakset pysyy kyllä kädessä, että eiköhän se umpisuolen poistokin helposti onnistu.

Sovin paremmin tuohon toiseen kategoriaan, joskin olen ollut pienemmässä roolissa myös kiekko-organisaatiossa. En kuitenkaan puhunut itsestäni, vaan siitä miten tietyt kirjoittajat olettavat ja ilmoittavat totuutena, ettei toisilla ole mitään auktoriteettia, tietoa tai taitoa, kun todellisuudessa eivät voi siitä tietää yhtään mitään.

Ei, vaan tämän kauden jälkeen selviää sekä se, miten tämän kauden joukkue suoriutui

Aivan, miten joukkue suoriutui, eikä miten se koottiin.

että minkälainen on ensi kauden joukkueen runko. Tällä hetkellä voimme vain arvailla, miten tämä kausi tulee päättymään, mutta mitään faktaa se ei ole. Jos meininki jatkuu samanlaisena kuin se on ollut tähänkin asti, tiedämme kuitenkin jo nyt, että koko kausi on ollut absoluuttinen katastrofi. Itse en koko kauden jatkumiseen usko, mutta lopulta se ei ole uskon asia. Ihminen saa kuitenkin uskoa parempaan olematta tyhmä tai muuten vain heikko. Minä en voi niihin peliesityksiin kuitenkaan mitenkään vaikuttaa.

Tämä ei ole ensimmäinen eikä edes kymmenes kerta kun samanlaisia mokia tehdään. Voi kuinka monta kertaa finaalipaikka, semifinaalipaikka tai ylipäänsä parempi menestys on ollut "parin pompun" tai "onnekkaan sattuman" päässä. Yksinkertainen ajattelija laittaa sen tuurin piikkiin, helikopteriperspektiivistä se kuitenkin riippuu usein juuri niistä heikoista kohdista joita ei ajoissa vankistettu, aika usein kaikkein tärkeimmille paikoille (solidi ykkösmaalivahti, kiekollinen ykköspakki, pelinrakentaja, ja valmentaja tietenkin). Olisiko lisää mestaruuksia tai edes finaalipaikkoja tullut esim. 2012 paremmin soveltuvalla valmentajalla (KJ:n jatko) tai parilla ronskimmalla pelaajalla (kuten vastustajan Rita, Ruutu, Hahl, Tyrväinen, Lahti), 2017 Mikael Johanssonin, Juhani Tammisen ja Jarkko Malisen sijaan kunnon kiekollisella ykkössentterillä, 2018 Sopasta nopeammalla kärkiketjujen maalintekijällä ja kiekollisemmalla ykkössentterillä kuin Malinen/Carlsson, 2021 Tuohimaata paremmalla ykkösmaalivahdilla ja Ahosen, Teräväisen ja Varakkaan tilalla nopeammilla ja kiekollisemmilla puolustajilla, 2022 Garteigia paremmalla ykkösmaalivahdilla ja Ahosta, Karjalaista ja Teräväistä nopeammilla ja kiekollisemmilla puolustajilla sekä Lyytisen paikkauksella? Ei nämä tuuripomppuihin välttämättä ratkenneet vaan joukkueen vajauksiin.


En pitänyt, enkä pidä vieläkään. Mahdollista se kuitenkin on, on ollut koko ajan, minä en vain ole pitänyt sitä kovinkaan todennäköisenä. Mitä merkitystä sillä on yhtään kenellekään, mitä mieltä minä olen? Tämä on keskustelupalsta, jossa ihmiset saavat jakaa omia mielipiteitään. Tietääkseni tämä ei ole mikään kilpailu, kuka on eniten oikeassa.

On tässä myös suomen ainoalla jääkiekkofoorumilla eniten kirjoittavilla ja seuratuilla tietty vastuu yleisen mielipiteen muodostamisessa. Kyllä, tarkoitan sinua, mutta myös montaa muuta nimimerkkiä joiden mielipiteet heilauttavat muiden mielipiteitä. Ei ole suuruudenhullua ajatella, että kirjoituksillasi on vaikutusta, eikä ole harhaista uskoa että IFK:n toimistolla luetaan jatkoaikaa ja koitetaan myös tätä kautta aistia laajemman yleisön mielipiteitä. Tänne kirjoittavat ja etenkin tätä lukevat eivät ole mikään pieni mitätön klikki.

Ei sulta ainakaan itseluottamusta puutu.
Elämässä ei menesty ilman itseluottamusta. Tervettä sen kuitenkin pitää olla, kuten onkin.

Jotta voidaan tuomita joku valinta oikeaksi tai vääräksi, pitää tietää, mitkä olivat vaihtoehdot. Jos puhutaan jonkun pelaajan sopimuksesta, oli se sitten jatkosopimus tai kokonaan uusi, pitää tietää, mitkä vaihtoehdot olivat pöydällä. Jos pöydällä ei ollut vielä mitään konkreettista, vaihtoehtona on "X". Ja se voi olla joko parempi tai huonompi. Koska kuitenkin julistat päätösten olleen vääriä, pyydänkin sinua listaamaan vaihtoehdot, minkä väliltä valittiin. Ja tässä kohtaa et voi sanoa, että ei kuulu sinun tehtäviisi. Sinä et nimittäin kirjoittanut, että sinun mielestäsi Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet vääriä valintoja, vaan sinä kirjoitit : "Salmelainen ja Peltonen ovat tehneet vääriä valintoja mutta en usko niiden olleen moraalisesti vääriä, eli ilkeyttään tai pahuuttaan tehtyjä."

Ei minun tarvitse tietää mitä vaihtoehtoja on ollut pöydällä. Ainoa jolla on merkitystä on että joukkueen suurimmat aukot ovat jätetty (toistaiseksi) paikkaamatta. Se on fakta, että ne on jätetty tekemättä. Niiden paikkaamatta jättämisessä on tehty väärin. Kun ei olla onnistuttu näitä hankkimaan, on epäonnistuttu.

Kyllä kirjoitin pesänsä, koska joukkueena mennään. Joukkueen runko on ollut pitkään yhdessä, jolloin heille kuuluu myös enemmän vastuuta. En mainitse ketään pelaajaa nimeltä, koska se ei ole minulle olennaista, kuka virheitä on tehnyt, mutta sanottakoot, että esim. vastustajan maaliin johtaneita virheitä ovat tehneet useampi pelaaja. Virheeksi en laske luistimista menneitä omia maaleja.

Pelaajat joutuvat siivoamaan Peltosen ja Salmelaisen sotkeman pesän.

Sinun näkemyksesi on, että pelikirjaa ei ole, minun nähdäkseni pelikirja löytyy kyllä, mutta sitä en nyt pystytä jostain syystä toteuttamaan.

No pelikirja varmasti on, mutta onko se toimiva? Onko se riittävän laadukas? Onko se iskostettavissa pelaajistoon ja toteutettavissa, vai pelkkää toivetta? Riittääkö Peltosella osaaminen, saada pelaajisto toteuttamaan laadukasta viisikkopeliä, nopeita käännöksiä ja lyhytsyöttöpeliä? Mahdollistaako hänen sapluunat sen, että voitetaan alueita, tilaa ja aikaa, ja luodaan hetkellisiä alueen "ylivoimia" tai että kiekottomina viedään vastustajalta oikea-aikaisesti tila ja aika pois? En nähnyt niitä muutamia pelejä keskitalvella jolloin ilmeisesti sekä viisikkopeli toimi, että Schmaltz pelasi hyvin. Kaikki pelit jotka viime kaudella näin, olivat puurtamista jossa ei aivan lähtenyt, ei aivan osuneet ajoitukset eivätkä natsanneet etäisyydet.

Lopputulos on joka tapauksessa sama, joukkue ei ole voittanut. Selvää varmuutta ei varmasti koskaan pystytä aukottomasti toteamaan, onko paska peli seurausta huonosta pelikirjasta vai perusasioiden tekemisestä huonosti. Olisi kuitenkin tärkeää, että peruasiat olisivat kunnossa, jotta sitä pelikirjaa voisi edes teoriassa toteuttaa.

Kyllä, mutta eikö perusasioiden kuntoon laittaminen ole sekin yhtä lailla valmennuksen vastuulla?

Esim. huonoista syötöistä lähteneitä pomppivia kiekkoja täysin ilman vastustajan painetta ei voi laittaa kenenkään muun kuin syötön antajan piikkiin. Noitakin on nähty todella paljon. Se on korvien välistä kiinni, koska kyllä kai nyt jokainen oikeasti syöttää osaa.

Sehän voi johtua huonosta itseluottamuksesta, stressitilasta, huonosta jäästä, liian vähäisistä tai vääränlaisista syöttöharjoitteista, tai monesta muusta syystä. Joka tapauksessa syyt pitää pystyä analysoimaan ja valmennuksen niihin puuttumaan.

Sen, että junnut eivät pääse kollektiivisesti samaan aikaan kokoonpanoon ilman loukkantumisia, ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Sen pitäisi selvitä ihan joukkueen nimilistaa selaamalla. Tässä on pitkä kausi ajaa junnuja sisään ja antaa näyttöpaikkoja.

Mielestäni ei ole kausi aikaa. Jos siis haluamme junnuista hyötyä jo keväällä, täytyy heitä ajaa sisään koko kauden ajan. Ja vaikka tuo suurin hyöty realisoituisi vasta ensi kaudella, pitää heidät joka tapauksessa pystyä pitämään joukkueessa. Jos peliaikaa ei juuri irtoa, lähtevät he helposti muualle.

Tästä kun ottaa vittuilut pois, niin ei jää mitään jäljelle. Mutta toivottavasti helpotti.

Ei ollut tarkoitettu vittuiluna. Olen vain eri mieltä siitä että syntiset olisivat ensisijaisesti kentällä. Ja mielestäni se oli hyvä asia ravistella kokoonpanoa, vaikka sinun mielestäsi ei eli siitäkin oltiin eri mieltä. Toin vain nämä kaksi erimielisyyttä esille sarkastisesti.

En edelleenkään kiistä, etteikö joukkueesta puuttuisi mielikuvituksellinen pelinrakentaja. Mutta ei se nyt mitenkään selitys ihan kaikelle ole. Pelitaktiikan pitää olla sellainen, että se maalinteko onnistuu ilman kiekkovirtuoosejakin. Siinä auttaa vaikka kunnon syötöt ja kaksinkamppailuvoitot. Taktiikka toki valmennuksen vastuulla.

En minäkään ole sitä mieltä että pelinrakentajan puute on selitys ihan kaikelle, nimenomaan olen kirjoittanut että se on osittain pelinrakentajan puute, osittain pelitaktiikan puutteellisuus. Tietenkin jos Halosen tilalla olisi Olkinuora, sekin auttaisi aivan hirvittävästi, mutta uskon että Halonen-Taponenkin riittäisi jos IFK:ssa olisi se Broadhurst tai Turunen, Rantakarin tilalla Honka ja valmennuksessa Pennanen. Etenkin jos myös Taponen saisi pelata.

Tämä Teissalan "yhdestä virheestä koirankoppiin" on muodostunut nyt jonkinlaiseksi palstatotuudeksi.

Eikö se ole ihan fakta, ettei hän pelannut Tapparapelin virheiden jälkeen Ilvestä, Saipaa eikä Kookoota vastaan vaan lähetettiin sen sijaan Mestikseen viime viikonlopuksi? En tiedä mistä muusta koirankopista on kyse, mutta kolme peliä hän kuitenkin oli poissa ja nyt kun pääsi takaisin sai hän peliaikaa pelkästään Åstenin ja Väänäsen kanssa. Mielestäni hän sopisi Koivistoisen ja Jääskän kanssa ja toisi siihen kaivattua kiekollisuutta.

Se, että Teissala oli vihaisen näköisenä penkillä on luonnollista, koska kukapa sitä haluaisi penkillä istua.

Tästä en tiedä mitään, enkä siihen ole ottanut kantaa.

Mutta näitä tulee ja valmentajahan sen päättää, kuka kentälle menee. Tilkanenhan ne hyökkääjät kaiketi peluuttaa, mutta Peltosen vika?

Peluuttaminen on eri asia kuin matsin kokoonpanon valitseminen, ja sen tekee kyllä loppuviimein Peltonen päävalmentajana.

vaikea kuvitella, että Teissalan ei nyt jotenkin haluttaisi onnistua HIFK:ssa. Mutta, jos haluat uskotella itsellesi ja muille, että HIFK:n valmennus on junnuja vastaan, niin toki niinkin voi toimia.

En tietenkään usko ettei junnujen haluta onnistuvan. Heihin ei vain yksinkertaisesti luoteta, eikä heidän anneta tehdä niitä virheitä joita he väistämättä tekevät matkalla kohti VL-pelaajia ja jopa liigatähtiä. Kyse on siitä että pelataan liian varman päälle keskinkertaisuuksilla, kun voisi nyt peluuttaa junnuja, hävitä muutamia pelejä heidän tekemiinsä virheisiin mutta palkintona saada huomattavasti parempia pelaajia ja parempi joukkue kevääksi.

No, faktisesti en tiedäkään. Mutta luulen vahvasti niin, sillä olen nähnyt lähes saman joukkueen pelaavan myös hyvää ja tuloksellista jääkiekkoa.

Ei se ollut lähes sama joukkue viime kaudella, sillä siinä joukkueessa oli huomattavasti vahvempi keskikaista ja laadukkaampi sekä laajempi osasto pelinrakentajia. Innala ja Broadhurst olivat mielestäni hyökkäyksen kaksi tärkeintä pelaajaa, ja kummatkin ovat nyt poissa.

Nyt tarvittaisiin onnistumisia, ihan sama millä tyylillä, jotta peliin saataisiin rentoutta. Peli näyttää siltä, että tappiota pelätään enemmän kuin halutaan voittaa ja jokainen luistelee kuin kaksnelonen persiissä.

Varmasti totta tämäkin. Rentous ei silti ratkaise perusongelmia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Helsingforce , "keskustelumme" ei tule etenemään hedelmällisempään suuntaan mm. siksi, että esität mielipiteistäsi faktoina. Hyppään nyt tästä junasta pois ja toivotan sinulle leppoisia eläkepäiviä.
 

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
Jos IFK:n ongelmat olisi ratkaistavissa internetissä vittuilemalla, niin eiköhän oltaisi voitettu mestaruudet viimeisen kymmenen-viisitoista vuotta. Millä tahansa työpaikalla ymmärretään positiivisen työilmapiirin merkitys. Täällä jatkoajassa se tarkoittaa sitä, että mitä törkeämmällä tavalla pystyy joukkuetta tai sen jäsentä haukkumaan, niin sitä kriittisempi ja vaativampi kannattajana olevinaan on. Pelipäiväkiksit huutamalla vittua ja huoraa katsomossa.

Muistellaas Ilvestä kymmenen vuoden takaa. Seura oli kaatumassa, mutta pelastui niiden voimin, joilla oli aito rakkaus seuraan. Kuopan pohjalta noustessa rosteriin ei tarvittu maajoukkuemaalivahteja, eikä kahta kentällistä EHT-pelureita. TPS elää taas uutta huippukautta, jota edelsi pitkä todella kylmä kausi, jota ennen pitkä menestyksen kausi.
Entäpä Jukurit. Onko heidän rosterinsa jotenkin maaginen? Miksi Juhamatti on sieltä Liigan maalipörssin kärkipaikoilla, mutta sukelsi täällä? Väitän, että työilmapiiri on ollut kaikissa noissa merkittävässä osassa sitä, miten pelaajat työnsä tekevät ja henkilökohtaisesti menestyvät.

IFK:n talous on edelleenkin erinomaisessa kunnossa katovuosista huolimatta. Täällä pelaaja tietää saavansa palkkansa, ja erinomaiset olosuhteet työnsä tekemiseen. Mutta miksi ihmeessä niin tavattoman moni kovakin pelimies sulaa täällä? Tai valmentaja? Miksi täällä sairastetaan niin paljon? Työkseen työilmapiirejä tutkiva puolituttu uskoo tietävänsä vastauksen.

T: jees-mies
Mikä se vastaus sitten on?

Tämä aihe todella kiinnostaa minuakin sillä HIFK:n osalta nämä aihealueet (loukkaantumiset, sulamiset, ei päästä potentiaaliin tai ainakaan yli) ovat jo kroonisella tasolla..
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Muistellaas Ilvestä kymmenen vuoden takaa. Seura oli kaatumassa, mutta pelastui niiden voimin, joilla oli aito rakkaus seuraan. Kuopan pohjalta noustessa rosteriin ei tarvittu maajoukkuemaalivahteja, eikä kahta kentällistä EHT-pelureita.

Kaikkea hyvää HIFK:lle toivottaen täytyy silti muistaa, mitä Ilveksen suunnan kääntyminen vaati, ja missä järjestyksessä asiat tapahtuivat. Seurassa keskusteltiin tosissaan konkurssista, kun Manngard ja lähipiiristään kasattu seuran johto olivat itsevaltaisesti ajaneet seuran aina vain paheneviin tappioihin, joiden takia Manngardin piti sitten jokaisen kauden jälkeen itse paikata kassan pahimmat reiät. Manngardin kärsivällisyys tähän alkoi ilmeisestikin olla lopussa. Yleisömäärät pienenivät ja lipputulot ilmeisesti vielä enemmän. Sponsorimyynti ei toiminut, koska osa entisistä sponsoreista oli jo suututettu, eikä uusiakaan kauhean aktiivisesti kontaktoitu.

Vaihtoehdot Manngardille olivat jatkuva, vuosittain suurempana toistuva rahanmeno, konkurssi tai myynti. Onneksi löytyi ostajia, jotka pistivät yksittäisen osakkaan omistuksille katon, ja muutenkin osoittautuivat seuran etua ajaviksi, osaaviksi henkilöiksi. Varmaan jotain olisi voinut mennä paremminkin, mutta kokonaisuutena ja seuran kannalta tuo käänsi koko risteilijän suunnan.

Mitään käännettä parempaan ei siis tapahtunut, ennenkuin edellinen omistus ja johto oli saatu pois seurasta. Joskus tuli pieni hetkellinen hikka ja nykäisy parempaan, mitä seurasi aina vain paheneva krapula. Kannustamisella ja uskomalla parempaan huomiseen tuo ei muuttunut. Kannustettiin ja uskottiin parempaan vuosia ja vuosikymmeniä.

HIFKin tilanne ei ole suoraan verrattavissa Ilveksen pahimpiin aikoihin, mutta joitain yhtäläisyyksiä siinä on. Valta seurassa on tiukasti pienen porukan käsissä, joka ei näe syytä siitä luopua tai sitä jakaa. Tälle porukalle yksi oleellinen valintaperuste organisaation johtopaikoille on ehdokkaiden kuuluminen jo valmiiksi lähipiiriin. Asiat halutaan hoitaan pienessä piirissä, jossa kaikki tuntevat toisensa, eikä kukaan keikuta venettä liikaa. Tässä on ilman muuta hyvät puolensa, mutta tästä tulee myös heti ongelmansa: Mikä on organisaation virallisen hierarkian rooli, kun kuka tahansa voi mennä juttelemaan oman esimiehensä ohi kavereiden kanssa ? Päättikö Salmelainen itsenäisesti palkata Peltosen, vai tuliko siihen useampi Peltosen hyvin tunteva kokki vähän auttelemaan ? Tietenkin ja virallisesti Salmelainen teki päätöksen. Onnea vaan itsenäiseen päätöksen tekoon, jos joku teidän dinoistanne on toiminut suosittelijana. Meillä Manngard palkkasi valmentajia suoraan ohi TJ:n ja UTJ:n, ja tuohan meni yleensä ihan juuri kuten kuvitella saattoi.

Tästä piti tulla lyhyt kommentti, mutta tulikin pitkä. Noin lyhyesti, Ilveksen piti päästä ensin eroon meidän omista "dinoistamme", ennen kuin nousu oli mitenkään mahdollinen. Riippumatta pelaajien tai valmentajien nimistä. Teillä tilanne voi olla toinen, ja toivottavasti on. Teillä on yhtä kaikki vahvoja viitteitä ihan perinteisistä organisaatio-opeista, joiden mukaan vakiintunut organisaatio ensisijaisesti suojelee itseään ja toissijaisesti suorittaa roolinsa mahdollisimman hyvin tuon asettamissa rajoissa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mikä se vastaus sitten on?

Tämä aihe todella kiinnostaa minuakin sillä HIFK:n osalta nämä aihealueet (loukkaantumiset, sulamiset, ei päästä potentiaaliin tai ainakaan yli) ovat jo kroonisella tasolla..

Tietenkin pitäisin tiedon itselläni, jos minulla vastaus olisi. Mutta kun ei ole. IFK ei ole samalla tavalla kontannut vuosikymmenten saatossa, kuten suurin osa Liiga-jengeistä. Mutta hailaititkin ovat melko vähissä. Joukkueet ovat riittävän nimekkäitä, mutta yksilöiden tuloksentekokyky jää yleensä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta selvästi alle muualla pelaamansa tason. Vastustajat saapuu tänne ehkä hieman eri sykkeellä, kun mitä menevät vaasaan tai lappeenrantaan. Mä en usko siihen, etteikö tääläkin haluttaisi menestyä. Ihmeellisintä on, että välillä joukkue pelaa aivan hemmetin hienoa lätkää, mutta tulosta ei vain tule. Ei tohon mitään yksittäistä viisastenkiveä löydy.
 

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
Tietenkin pitäisin tiedon itselläni, jos minulla vastaus olisi. Mutta kun ei ole. IFK ei ole samalla tavalla kontannut vuosikymmenten saatossa, kuten suurin osa Liiga-jengeistä. Mutta hailaititkin ovat melko vähissä. Joukkueet ovat riittävän nimekkäitä, mutta yksilöiden tuloksentekokyky jää yleensä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta selvästi alle muualla pelaamansa tason. Vastustajat saapuu tänne ehkä hieman eri sykkeellä, kun mitä menevät vaasaan tai lappeenrantaan. Mä en usko siihen, etteikö tääläkin haluttaisi menestyä. Ihmeellisintä on, että välillä joukkue pelaa aivan hemmetin hienoa lätkää, mutta tulosta ei vain tule. Ei tohon mitään yksittäistä viisastenkiveä löydy.
Ajattelin jos se sinun työilmapiirejä työkseen tutkiva puolituttusi olisi kertonut tietämänsä vastauksen. Noh, jäämme odottelemaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ajattelin jos se sinun työilmapiirejä työkseen tutkiva puolituttusi olisi kertonut tietämänsä vastauksen. Noh, jäämme odottelemaan.
Ah' enpä tajunnut. Hänen mielipiteensä on, että sairastelun ja yleisen suorituskyvyn vajeen yksi selittävä tekijä voisi olla liian korkeat stressitasot. Ihmiskehon puolustautuu silloin sairastumalla. Stressissä yksi merkittävä osatekijä on ympäristön paine. Oma väitteeni on, että sillä saralla IFK on kärkijoukkueita.

Loukkaantumiset mielestäni väheni, kun fysiosta vastaava vaihtui. Tämä mutuna.

Yhteistä näille sairastumisille ja loukkaantumisille on, että ne toistuvat usein samoilla pelaajilla. Selittäviä tekijöitä on geeneistä pelityyliin, mutten poissulkisi sitäkään, että kaikki ei kestä sitä loanheiton määrää, mitä nytkin ilmassa on.

Yleinen karman laki on, että positiivisille ihmisille tapahtuu positiivisia asioita. Kyllä jokaiselle työtä tekevälle se on tuttua, että kun työpaikalla on hyvä henki ja kahvi, niin työt sujuvat ja tulosta syntyy. Mutta sen hengen pilaa yksi riidankylväjä hetkessä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Mutta sen hengen pilaa yksi riidankylväjä hetkessä.
Tästä on tutkimus olemassa.
Kymmentä ihmistä kohden on noin 1.3 ei niin mukavaa hiekoittajaa olemassa. Tämän olen itsekin huomannut, kun paljon eri yhteisöissä olen toiminut. Aina ei kymmenikköön yhtä mahdu, mutta 20 joukossa on varmuudella jo kaksi.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Onko Jumppaajan lähtölaskenta jo alkanut, kun on hankkinut uuden duunin vai meinaako jumpata meille pelaajia NHL-lähetyksistä. Jälkimmäinen olisi silkkaa nerokkuutta.

Oliko tämä siis nyt mielestäsi hyvä vai huono uutinen, että Salmelainen on kelpuutettu (tai säälistä otettu) lähetyksiin?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Oliko tämä siis nyt mielestäsi hyvä vai huono uutinen, että Salmelainen on kelpuutettu (tai säälistä otettu) lähetyksiin?
Hyvä uutinen. Erinomainen. Varsinkin, jos taka-ajatuksena uusi ura UTJn jälkeen ja saadaan tilalle oikea ammattilainen a’la ”Kultanen”. Kuten @Walkin tuossa yllä kirjoittaa niin puhua Salmelainen osaa ja on siitä syystä erinomainen lisä Viaplayn tiimiin. Urheilutoimenjohtana hyvinkin keskinkertainen.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Salmelainen voisi poiketa kaavoistaan ja hankkia meille sentteriksi jonkun taitavan tsekin, toki slovakkikin käy mikäli sellainen löytyisi. Meillä on kuitenkin aikoinaan ollut hyökkäyksessä Calounia ja Bednaria, joita kelpaa edelleenkin muistella lämmöllä ja rakkaudella. Onhan markkinat tietysti muuttuneet noista ajoista, mutta KHL:n nykytilanteen johdosta luulisi noitakin olevan saatavilla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainen voisi poiketa kaavoistaan ja hankkia meille sentteriksi jonkun taitavan tsekin, toki slovakkikin käy mikäli sellainen löytyisi. Meillä on kuitenkin aikoinaan ollut hyökkäyksessä Calounia ja Bednaria, joita kelpaa edelleenkin muistella lämmöllä ja rakkaudella. Onhan markkinat tietysti muuttuneet noista ajoista, mutta KHL:n nykytilanteen johdosta luulisi noitakin olevan saatavilla.

Kyllä! Tässä on nyt ollut liian pitkä kuiva kausi vailla slaavilaista verta. Ja lyhyt sytytyslanka pitää olla, mutta ei niitä taida montaa slaavilaista ilman sellaista olla olemassakaan.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainen voisi poiketa kaavoistaan ja hankkia meille sentteriksi jonkun taitavan tsekin, toki slovakkikin käy mikäli sellainen löytyisi. Meillä on kuitenkin aikoinaan ollut hyökkäyksessä Calounia ja Bednaria, joita kelpaa edelleenkin muistella lämmöllä ja rakkaudella. Onhan markkinat tietysti muuttuneet noista ajoista, mutta KHL:n nykytilanteen johdosta luulisi noitakin olevan saatavilla.
Iso miinus, missä Zidlicky! Ei vaan hyvä lisä Viasatin tiimiin, mutta jotenkin outo lisä UTJ homman lisäksi. Toisaalta hyvänä puhujana saa varmasti pitkästä aikaa vähän positiivisempaa palautetta, heh.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainen voisi poiketa kaavoistaan ja hankkia meille sentteriksi jonkun taitavan tsekin, toki slovakkikin käy mikäli sellainen löytyisi. Meillä on kuitenkin aikoinaan ollut hyökkäyksessä Calounia ja Bednaria, joita kelpaa edelleenkin muistella lämmöllä ja rakkaudella. Onhan markkinat tietysti muuttuneet noista ajoista, mutta KHL:n nykytilanteen johdosta luulisi noitakin olevan saatavilla.

Juu, ja onhan meillä ollut myös Podkonicky, Hurtaj ja Spanhel, joista Podko vissiin slovakki kylläkin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Katso tuloksen taakse ja lähe menee!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös