Salaliittoteoriat voivat aiheuttaa välirikkoja perheiden sisällä. Läheisten ei silti pidä hylätä uskovaa, vaan hakea mieluummin apua.
seura.fi
Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen artikkeli Seuralta. Pitkälti tuntuvat lähtevän liikkeelle siitä, että löydetään joku vähän hörhö liike ja sitten lähdetään menemään syvemmälle ja syvemmälle.
Tämä QAnon, johon Seuran artikkelissakin viitataan, on tällä hetkellä sikäli oikeasti vaarallinen salaliittoteoria, että sitä levittävät ja toistavat selkeästi korkeamman profiilin tahot, (en kuitenkaan usko, että nämä tahot itse uskovat teoriaan, he vain levittävät sitä, koska katsovat sen hyödyttävän myös heidän asiaa). Osaltaan tämä johtuu juuri siitä, että Trump ja moni hänen lähipiiriin kuuluva on jakanut QAnon sepustuksia ja ainakin jollain tasolla resonoi sen kanssa, joten sen myötä nämä kannattajaryhmät ja QAnoniin uskovat nähdään otollisena kohteena myös muunlaiselle vaikuttamiselle.
Ei pidä lainkaan yllättyä siitä, että monessa maassa kiinteänä osana tässä verkostossa on Venäjälle kallellaan olevat vaikuttajat ja resonaattorit, Suomestakin heitä löytyy - kuten entinen Kansalaispuolueen asiantuntijajäsen Jarmo Ekman (CV:ssä mainintana työskentelyä venäläiselle propagandamedialle Donetskissa), MV-lehden nykyinen päätoimittelija Janus Putkonen jne. QAnonin myötä kaikupohja laajenee entisestään, ja sitä kautta muuta tarinaa saadaan levitettyä entistä enemmän rokotekriittisille foorumeille tai näiden "hyvinvointiammattilaisten" piiriin - muistelen, että tämä suomalainen Nordin on jo somessa jakanut muutakin salaliittoteoriamateriaalia tjsp. Ja kas, lopulta ollaan tilanteessa, jossa Trump, Putin, Erdogan jne. nähdään valkoisina ritareina taistelemassa pahuutta vastaan.
QAnoniin saadaan yhdistettyä "erinomaisesti" koronaviruksen ja rokotteen kautta 5G ja lopulta koko maailman hallinta. Sen jälkeen maailman eliitti kokoontuu luolastoissa, jotka etenevät Alpeilta Grönlannin kautta Yhdisvaltoihin, harjoittamassa haureutta lasten kanssa - tähänkin osa uskoo. Itse en vaan ole saanut mahdutettua litteään maahan, valtavia kymmeniä tuhansia kilometrejä pitkiä luolastoja ja maan alaisia valtakuntia, mutta kaipa tämä on vain osoitus mielikuvutukseni rajoittuneisuudesta.
Minun on aika vaikea kirjoittaa vakavasti näistä salaliittoteorioista, koska ne ovat yksi iso vitsi minulle. Toisaalta, kun olen nähnyt mitä siitä ihmisille seuraa ja millaiseen muuhun toimintaan näitä verkostoja voi käyttää (ja käytetään), niin vitsi muuttuukin olennaisesti vakavastiotettavammaksi.
Omassa lähipiirissäni ei ole onneksi ketään, kuka olisi hurahtanut näihin täysin - vuosikymmeniä sitten yksi kaverini uskoi horoskooppeihin, mutta se kaukana tästä hörhöilystä. (Eikä tämä kaverikaan enää horoskooppeihin usko). Joidenkin kavereiden näen toisinaan jakavan väestövaihtoteoriaan liittyviä sepustuksia siinä mielessä, että kyse on vakavastiotettavasta uhasta, mutta kukaan ei ole vielä luisunut "syvään päähän".