Kokoonnutaan sitten täällä. Jos johonkin Suomesta muuttaisin joskus, niin sitten Saksaan. Saksa on aina kiinnostanut ja tulee kiinnostamaan. Kenties yhtenä suurimpana syynä tähän on Suomen Englanti-myönteisyys. Muistan mm. vuoden 1996 jalkapallon EM-kisat Englannissa. Silloin Kelloggs-pakkausten mukana tuli Englannin maajoukkueen pelaajia sellaisina käänneltävinä kuvina, joissa kuva muuttui, kun sitä liikutteli. Ainakin David Seaman, Gary Pallister ja Alan Shearer olivat niissä kuvissa. Siihen kun lisää vielä Englantia fanittavan Suomen Yleisradion, niin kyllähän siinä tarvitaan joku vastavoima tai muu seuraamisen kohde Englannille. Onneksi Saksa on olemassa tätä tarkoitusta (ja muutakin) varten.
Kaksi mummon siskoa on asunut Berliinissä jo pitkiä aikoja. Toinen muutti sinne 1963 ja toinen ensimmäisen kerran viitisen vuotta myöhemmin. Onhan kummankin luona tultu vierailtua, mutta jotenkin se rajoittaa menoja, kun yöpyy sukulaisten luona.
Berliinissä kävin elokuussa 2006 (viisi päivää) ja heinäkuussa 2013 (kuusi päivää). Olen käynyt Tiergartenissa, eläintarhassa, Siegessäulessa (huipulla asti), Checkpoint Charliella, KaDeWe:ssa, Sanssoucissa, muurin pätkällä, Brandenburger Torilla, Reichstagin pihalla, päärautatieasemalle jne. Onhan se Berliini hieno paikka ja siellä tulee varmasti vielä joskus vierailtua.
Huhtikuussa 2013 ostin lennot Kölniin. Siellä olin kuusi päivää hotellissa. Kölnissä tuli katseltua natsimuseota (EL-DE Haus), Kölnin tuomiokirkkoa, Reinin rantaa ja sitä ylittäviä siltoja ja nautittua paikallista juomaa sekä hyviä ruokia ravintoloissa. Mutta yksi reissun päätarkoitus oli käydä katsomassa Borussia Dortmundin kotipeli Mainzia vastaan. Ja senhän kävin katsomassa. Hotelli oli parin sadan metrin päässä Kölnin rautatieasemasta. Siitä junalla Dortmundiin (liput etukäteen ostettuna netistä Signal Idunalle asti) ja junanvaihto Dortmundissa, että pääsen stadionille. Ja paluuliputkin olin ostanut jo valmiiksi.
Täältä Jatkoajasta luin, että ottelulipulla pääsisi matkustamaan ilmaiseksi jostain Dortmundin lähikaupungeista. Tähän tarjoukseen en tarttunut, kun en ymmärtänyt, että miten homma toimii. Mutta sellainen kysymys, että jos olen ostanut netistä seuraavat junamatkat (matka on siis jo tehty, mutta kysely on tulevia matkoja varten):
Signal Iduna Park-Dortmund Hbf 18:35-18:43
Dortmund Hbf-Köln 18:56-20:02
Jos en ehdi vaihtamaan junaa tuon 13 minuutin aikana, niin voiko sitä netistä ostettua (itse tulostettua) junalippua käyttää myös myöhemmissä junissa? Ja pitääkö niiden junien olla samoja kuin ostettu lippu (RE, ICE yms.). Minä kyllä ehdin vaihtaa junaa omalla matkallani, mutta jälkimmäinen juna oli myöhässä, joten siihen ehdin. Mutta olisihan se ensimmäinenkin juna voinut olla myöhässä. Silloin olisi voinut tulla ongelmia.
PS. Seuraavalla Saksan matkalla voisi olla hienoa käydä katsomassa kolme Bundesliiga-peliä (pe, la ja su). Yksi näistä olisi mielellään BvB:n kotipeli. Junamatkat Berliini-Dortmund-Berliini ovat turhan kalliita, joten ei oikein sukulaiste luona yöpyminen kannata. Mutta Saksan matka on vielä kaukainen haave. Ehkä seuraavaksi on etelän lomamatkan vuoro.