Mainos

SaiPan viestintä ja markkinointi

  • 169 428
  • 729

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Ainahan se on sunnuntaisin kiinni. Miksi tehdä poikkeusta? Joutuisi vielä maksamaan sunnuntailisätkin.
Jep, saattaisi päätyä pienten SaiPa-fanien pukinkontteihin vaikka fanitavaraa. Tosin voihan se olla, että nämä viime viikon uutiset olisi tappaneet vanhempien halun hankkia tuollaista...
 

kunnonjykit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
KalPa vie ottelun selkein lukemin.

Nyt sitä tunnetta peliin niiku olis jo! Vähän persoonaa ja luonnetta voi näyttää. Ei mee fanit yhtään enempää rikki mitä ollaan jo. Saatatte jopa saada ihmisiä puolellenne jos vähän tuutte ulos sieltä formaalista kuorestanne.
 

MatamiX

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mutta hehän jo kannustavat faneja tulemaan/menemään Kisapuistoon. Eikö teille/meille mikään riitä?

*sarkasmi on taitolaji, jota en tainnut osata*
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Entistä erikoisemmaksi menee SaiPan touhu:

"Sen verran herkkä aihe lomautukset ja irtisanomiset Liiga-SaiPalle ovat, että viestintä- ja markkinointipäällikkö Jonna Vuorinne viesti vähän myöhemmin, että huoltajien kuvaaminen pukukopin huoltotiloissa ei käy. Kaikki lomautuksiin liittyvät henkilökunnan lausunnot Vuorinne halusi oikolukuun keskitetysti hänen kauttaan."

Kyllä työntekijöillä on oikeus sanoa mielipiteensä, eikä organisaation tehtäviin kuulu muokata niitä millään tavalla. Ei edes kuulu median velvollisuuksiin antaa sitaatteja kenenkään ulkopuolisen kommentoitavaksi - vain sitaattien antajan itsensä.

Miten se olikaan...SaiPa on kertonut pyrkivänsä viestinnässään avoimuuteen. Miksi tämä omaan silmään näyttää siltä, että avoimuuden ja läpinäkyvyyden sijaan tavoitellaan kontrollia ja valikoivuutta?

"Harjoituksia seuraamaan saa kuulemma mennä ja vaikea on kieltääkään, koska jäähalli on julkinen tila, jonka omistaa Lappeenrannan kaupunki."

Tuo on jo hyvä näpäytys Etelä-Saimaan suunnalta.
 

ForNever

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Anaheim Ducks, Linköping HC
Entistä erikoisemmaksi menee SaiPan touhu:

"Sen verran herkkä aihe lomautukset ja irtisanomiset Liiga-SaiPalle ovat, että viestintä- ja markkinointipäällikkö Jonna Vuorinne viesti vähän myöhemmin, että huoltajien kuvaaminen pukukopin huoltotiloissa ei käy. Kaikki lomautuksiin liittyvät henkilökunnan lausunnot Vuorinne halusi oikolukuun keskitetysti hänen kauttaan."

Kyllä työntekijöillä on oikeus sanoa mielipiteensä, eikä organisaation tehtäviin kuulu muokata niitä millään tavalla. Ei edes kuulu median velvollisuuksiin antaa sitaatteja kenenkään ulkopuolisen kommentoitavaksi - vain sitaattien antajan itsensä.

Miten se olikaan...SaiPa on kertonut pyrkivänsä viestinnässään avoimuuteen. Miksi tämä omaan silmään näyttää siltä, että avoimuuden ja läpinäkyvyyden sijaan tavoitellaan kontrollia ja valikoivuutta?

"Harjoituksia seuraamaan saa kuulemma mennä ja vaikea on kieltääkään, koska jäähalli on julkinen tila, jonka omistaa Lappeenrannan kaupunki."

Tuo on jo hyvä näpäytys Etelä-Saimaan suunnalta.
Tästä tosiaan keskusteltiin jo SaiPa Oy:n tulevaisuus -ketjussa.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Tästä touhuilusta jää ihmisille päällimmäiseksi mieleen, että yritetään salailla taas kerran jotain edellisten salailujen päälle. Jos nyt vedotaan siihen, että "aihe on herkkä", niin eikö se lähinnä helpottaisi näiden lomautuksen kohteeksi joutuneiden oloa, että pääsisi purkamaan tuntoja? Voisiko se jopa parantaa SaiPan imagoa, mikäli annettaisiin avoimesti kertoa SaiPassa työskentelevien ihmisten tilanteista?

Mitä tässä nyt taas pelätään? Sitäkö, että joku puhuisi SaiPan sisältä julkisuuteen totta?

SaiPa on todellakin valinnut Markkasen spekuloiman tuleen makaamaan jäämisen strategiakseen. Jähmetytään oikein kunnolla paikalleen, eikä tehdä mitään tai sanota mitään. Ehkä ihmiset vain jossain vaiheessa unohtavat, että SaiPa on akuutissa kriisissä ja alkavat yhtäkkiä käydä peleissä.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Viestinnällisesti ja markkinoinnillisesti nyt pitäisi päinvastoin löysätä pipoa. Tämä kausi on mennyt niin pitkin vittuja kuin voi mennä ja kohta varmaan hinataan Kohon paitaa katosta kaniin. Nyt pitäisi alkaa mainostaa kotipelejä teemalla "Tappioputkiennätys uusiksi myös tänä vuonna - ole osa tarinaa".

Kannattajia kannattaisi haastatella insertteihin, miten vitun paskaa tämä SaiPan seuraaminen on. Ainakin ite viihtyisin hallilla nykytilanteessa, jos avatarit pääsisivät pelikatkoilla ääneen muistelemaan, että tämä oli ihan täyttä kidutusta jo kasarilla.
 

HUMPPAJUGEND

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uus-Lavolan Peli-Pojat
Esaimaassa:

Hämäläinen korosti, ettei kanadalaishyökkääjä Adam Helewkaa ole laitettu niin sanotusti lihoiksi.

– Poissaoloon oli henkilökohtainen syy. Totta kai ottaisimme ykkössentterimme peliin, jos se olisi mahdollista. Ei ole menossa todellakaan mikään tyhjennysmyynti, Hämäläinen taustoitti.
Roihuavalla öljynporauslautalla ollaan. Yksi pesäke olisi ollut juuri käteen osuneella peitteellä tukahdutettavissa – ei mut mitä myö tällä.

Ethä sie helvetti sentäs anna ilmeisen selvässä, rauhallisessa ja tavanomasessa tilanteessa sellasta mahdollisuutta, että leviää tällanen huhu etabloituneen ketjun kovapalkkasen kanukkihyökkääjän puuttuessa. Median kautta hoituu näköjään näppärästi – median, jota tilaa ykkösellä alkava kaksinumeroinen prosentti lappeenrantalaisista. Miten moni heistä bongaa tuon sieltä seasta, en lähde arvailemaan. Osuus ei tuosta ainakaan suurene.

Ja kas, näin saadaan jälleen vähän lisää painetta ja epätietoisuutta seuran ja sen urheilutoiminnan vaiheille. Onneksi ei kuitenkaan päästetty saman aviisin toimittajaa välipäivänä huollon tiloihin jutulle, ni vältyttiin jämäkästi kaikelta mainehaitalta.

Avoimuus ja rehellisyys my ass. Jotain harmaasta massasta erottuvaa protestia odottaisi joltakin, jolle seuralla on enää mitään väliä.
 

ForNever

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Anaheim Ducks, Linköping HC
Nettisivujen tuoreimmasta jutusta:

SaiPa kirjoitti:
Saimaan Keltamustat ry kutsuu jäsenistönsä juhlimaan 20-vuotiskauttaan Kisapuistossa järjestettävään SaiPa - KooKoo-otteluun lauantaina 27. helmikuuta!
Ei tää voi olla näin vaikeeta, ettei edes kuukautta saada kirjoitettua oikein...
 

ForNever

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Anaheim Ducks, Linköping HC
Kovasti on pienentynyt verkkokaupan valikoima, kun kivijalkakauppa on menossa tällä viikolla kiinni. Ehkä puolet tuotteista on kadonnut sivuilta, ja pelipaitoja pitää tiedustella erikseen sähköpostilla, joka tuntuu hölmöltä. Luulisi kuitenkin, että noita menee jatkuvasti kalliimmasta hinnasta huolimatta, joten ne kannattaisi pitää näkyvillä. Nyt verkkosivut eivät neuvo missään, miten SaiPan pelipaidan (aidon tai replican) voisi ostaa, jos sitä ei ole osannut juuri tämän viikon viikkoinfosta lukea.

Tai no, onhan fanipaita mainoksilla edelleen etusivulla näkyvillä isoimpana tuotteena, mutta sen klikkaaminen aiheuttaa valkoisen sivun ilmoituksella "No products available!" Hyvällä mallilla taas yksi SaiPan verkkosivu.

Miinusta annan lisäksi siitä, ettei sivuilla ole ainakaan tällä hetkellä yhtäkään t-paitamallia myynnissä. Siis varmaan yksinkertaisin tuote, mikä pitäisi myös olla helppo myydä, vaikka design ei olisi kummoinen.

Mitä tulee fanituoteuutuuksiin, niin vähän ironisesti nauratti musta-valko-harmaa huivi, vaikka ihan tyylikäs onkin. Tuntuu meinaan tässä seuran tilanteessa suruhuivilta.
 

Suomi Kiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Tappara
Onko siellä enää henkilöä kuka pystyy hoitamaan verkkokauppaa? Verkkokaupan eli kaupan henkilöstö (3) ja kaksi henkilöä toimistolta on ne ketkä irtisanottiin niin eipä tarvitse ihmetellä. Näin olen ymmärtänyt ihmisten puheista kun Lappeessa kävin viikolla Ja myyntiin on jäänyt yksi henkilö kahden poistuttua toinen toistaiseksi hänen sairastuttua ja toinen siis irtisanottu.
 

kunnonjykit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo

Ajattelin et nostan tätä ketjua ylös kun on tullut ihan asiallista toivetta fanikunnalta siihen, millaista markkinointia tässä pitäisi tehdä eri kanavissa.

Tuntuu tuon avidly-yhteistyön kuten muun markkinoinnin osalta jääneen kuti piippuun. Itse kritisoin kauden aikana vahvasti sitä puunkuorelta maistunutta latteaa asioiden toteamista. Toki kyllä varmaan markkinointi osastolla otti pattiin kirjoittaa että SaiPa-TPS 1-9 (turpaan taas kerran), mutta olisi siihenkin jonkinlaista henkeä voinut puhaltaa. Viljakaista muistelen näissä asioissa kaiholla. Pisti kyllä kroppaa likoon.

Markkinoinnin osalta nyt heitetty jengiltä hyviä ideoita: pelaajien haastatteluja kauteen valmistautumisesta, kesä treenistä, toimitusjohtajalta vähän tilannekatsausta (kommentteja suunnitelmista, miltä kesäravintola näyttää jne). Myös Granholmille olisi voinut vaikka pyytää sähköpostilla videotervehdyksen tekoa jne. Antakaa vaikka Rikkilälle ja muille SaiPan some päiväksi haltuun niin pojat kertoo tavanomaisesta päivästään kesätreeneissä.

Edelleen odotan rauhassa että seura saa asioita maaliin & tulee aitoa contenttia uutisoitavaksi. Tää markkinointi on kyllä yks kärkijuttuja pöhinän luomiseksi samalla kun tietysti itse tuotteen on oltava kunnossa.
 

Mctavish85

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Markkinoinnin osalta nyt heitetty jengiltä hyviä ideoita: pelaajien haastatteluja kauteen valmistautumisesta, kesä treenistä, toimitusjohtajalta vähän tilannekatsausta (kommentteja suunnitelmista, miltä kesäravintola näyttää jne). Myös Granholmille olisi voinut vaikka pyytää sähköpostilla videotervehdyksen tekoa jne. Antakaa vaikka Rikkilälle ja muille SaiPan some päiväksi haltuun niin pojat kertoo tavanomaisesta päivästään kesätreeneissä.
Muuten olen täysin samaa mieltä mutta eihän Rikkilä enää SaiPassa jatka? Eikös hän siirtynyt Allsvenskaniin jo helmikuussa?

Tosiaan SaiPa voisi tuota somea pistää kuntoon ja olen siitä samaa mieltä. Eikös SaiPalla ollut joskus ihan näistä asioista vastaava henkilö töissä jonkun aikaa. Ei tainnut olla vakituinen vaan teki someen sisältöä ilmeisesti ihan harrastuspohjalta tai jollakin kulukorvauksilla?

Markkinointipäälliköllä ei välttämättä aika riitä kaikkeen mutta olisiko silloin hyvä palkata somesisällön tuotantoon vaikkapa joku niitä asioita opiskeleva? Jotkut opiskelijat tarvitsevat opiskeluissaan harjoittelupaikkaa ja sellaiseen tuo SaiPan somevastaavan tehtävä voisi olla juuri sopiva. Kyllähän näitä nollatuntisopimuksia käytetään paljon tämmöisessä. Mitä tuo oikeasti vaatisi, ehkäpä pari tuntia työaikaa päivittäin ja kauden aikana hieman enemmän ja silloin joutuisi useammin työskentelemään myös viikonloppuisin. Toki Viljakaista alkaa olla ikävä, sen verran hyvin oli silloin Contentit somessa hallussa. Toki myönnettäköön että perheelliselle tuollainen työ on paljon aikaa vievää etenkin kauden aikana kun joutuu työskentelemään usein myös viikonloppuisin. Mutta somesisällön tuottajaksi voisi silloin miettiä niitä asioita opiskelevan opiskelijan palkkaamista esim. juuri tämmöisellä ns.nollatuntisopimuksella.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Alasarjojen kylmät katsomot
Kyllähän some-viestinnässä ollaan vuosien varrella valuttu valitettavasti alamäkeen. Ei varmaan kenenkään mielestä organisaation tule vastata pelien jälkeen esimerkiksi instagramissa tunnekuohussa kirjoitettuihin kommentteihin suoraan, ja varsinkaan samankaltaisella sävyllä. Kertoo siitä kuinka näitä hävetti muutaman kerran lukea, kun muistissa on edelleen tämänkaltaisia asioita... epäammattimaista.

Sosiaalinen media urheilujoukkueen työkaluna on haastava hallittavaksi, siitä syystä myös jokaisesta asiasta ruoskiminen on epäreilua, mutta se ei poista sitä että sen kanssa toimimista on tärkeää tarkastella tarkalla kammalla. Viime vuosien mallioppilas sosiaalisesta mediasta oleva Ilves sai nopeasti osansa pleijareissa kun aletaan kaivamaan kuvakaappauksia paitsiomaalista ja veistelevään sävyyn otsikoidaan kuva vaikka oli samassa pelissä hyötyneet itse vastaavanlaisesta. Yhdellä päivityksellä saa nopeasti itsensä naurunalaiseksi, ja syystäkin.

Jottei mene pelkäksi sormille lyömiseksi, niin rupesin myös pohtimaan mahdollisia lisäyksiä näkyvyyden kasvattamiseksi. SaiPan olisi tosiaan hyvä näkyä somessa nyt kesäaikaan niin paljon kuin mahdollista. Tässä yksi esimerkki:

Sunnuntaina ilmoitus: Tulevalle viikolle kysymyksiin eniten oikein vastanneelle palkinnoksi, Lounaslahjakortteja/Harjoituspeleihin "kausikortteja"/Pelaajan maila/Varaston nurkissa pyörivää kaupaksi menemätöntä pelipaita, perhana vaikka kutsu tulla ojentamaan kynä ja paperi tulevan vahvistukselle sopimuksen allekirjoittamiseen ja siihen yhteiskuvat päälle (tästä saisi taas lisää kontenttia). Mitä vain mikä vetoaisi varsinkin nuorempiin seuraajiin.

Maanantaista-Lauantaihin pelaaja/huoltaja/ravintolan henkilökunta/toimiston työntekijä antaa Kuutamolla viihdeohjelman tapaan muutaman väärän ja yhden oikean tarinan tai vastauksen, ja viikon lopuksi kerätään vastaukset esimerkiksi Forms-kyselyllä ja julkistetaan voittaja. Näin on jokaiselle päivälle kesän ajaksi sisältöä, kun nämä voi kuvata koko kesäksi kerralla talteen.
 

kunnonjykit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Hups oma moka tuo Rikkilä - mulla meni hermot marraskuussa niin meni kevät sellaisella 25-75% intensiteetin seurannalla.

Topicciin: ehdottomasti some-contenttiin opiskelija-harjoittelijoita mukaan ja oppilaitosyhteistyötä tätä kautta käyntiin. Saa niille palkkaakin maksaa en mä sitä sano, mutta vähän pitää bolsteroida resursseja ettei jää koko markkinointi yhden seuran ihmisen vastuulle - ei riitä aika, ei riitä energiat jos näin meinataan ajatella. Tuollaisten videoiden suunnittelu, toteutus, editointi, julkaisu vie ihan varmasti jokusen tunnin tekijänsä ajasta.
 

kAntAlätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, 60 minuutin paine
Hyvä että päivityksiä someen on alkanut taas tulemaan. Mutta onhan se huvittavaa, että ilman tätä keskustelupalstalla tapahtunutta ihmettelyä, päivityksiä ei olisi tullut.

Tuostakin kai ihan yhdelle työntekijälle palkkaa maksetaan, niin luulisi ilman jatkoajan keskustelupalstaakin jotain tapahtuvan. Ja ei ollut ensimmäinen kerta, että reagoidaan vasta kun täällä ihmetellään.
 

emz1

Jäsen
Tuostakin kai ihan yhdelle työntekijälle palkkaa maksetaan, niin luulisi ilman jatkoajan keskustelupalstaakin jotain tapahtuvan. Ja ei ollut ensimmäinen kerta, että reagoidaan vasta kun täällä ihmetellään.
Valitettavaa todeta, mutta tässäkin kohtaa maksetaan kovaa hintaa Markkasen päätöksestä rekrytoida henkilö jolla oli nollatason kokemus markkinoinnista saati sitten käsitystä mikä on urheiluseuran markkinoinnin vaatimus.

Jos edes perusasioita ei saada hoidettua tai ei tiedosteta että markkinointiosaston täytyy jauhaa muulloinkin kuin kauden aikana, niin ollaan heikoilla kantimilla.

Täälläkin on varmasti 95% henkilöitä joilla ei ole päiväkään kokemusta itse markkinoinnista, mutta heillä on niin vankka seuraamistausta urheilusta että he pystyvät kertomaan mitä kannattaa tehdä mihinkin aikaan vuodesta.

Seuran markkinointia ei johda tällä hetkellä markkinointipäällikkö, vaan internetissä oleva keskustelupalsta joka määrittää mitä tapahtuu.

Toisin sanoen tulemme jatkossakin saamaan vain minimivaatimuksen, emmekä mitään uutta, innovatiivista tai yllättävää. Se, että reagoidaan ja täytetään ihmisten toiveita, ei ole paha asia. Se, että osataan tehdä vain ihmisten toiveita on paha asia.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Niin kuin Pehkonen puhui podcastissa, niin tämäkin on taas vähän erikoista touhuilua, että maksukykyisille asiakkaille myydään missään tilanteessa eioota.

Tässä oli paras tilaisuus vuosikausiin myydä kausikortteja tuon omistajakuvion ja uuden startin avulla, mutta ei. Kausikortteja saa toukokuussa, koska niin se nyt vaan on. Kummallista, että SaiPa nukkui tämän mahdollisuuden ohi, kun pääsyliput ovat se pääasiallinen pihvi, jota SaiPa myy kannattajille.

Ihan mahdollista, että jopa minä melko harkitsevaisena etäfanina olisin hommannut kausarin, mikäli sellaista olisi SaiPa tajunnut markkinoida noiden omistajakuvioiden yhteydessä. En varmasti olisi ollut ainut.
 

ahal

Jäsen
Niin kuin Pehkonen puhui podcastissa, niin tämäkin on taas vähän erikoista touhuilua, että maksukykyisille asiakkaille myydään missään tilanteessa eioota.

Tässä oli paras tilaisuus vuosikausiin myydä kausikortteja tuon omistajakuvion ja uuden startin avulla, mutta ei. Kausikortteja saa toukokuussa, koska niin se nyt vaan on. Kummallista, että SaiPa nukkui tämän mahdollisuuden ohi, kun pääsyliput ovat se pääasiallinen pihvi, jota SaiPa myy kannattajille.

Ihan mahdollista, että jopa minä melko harkitsevaisena etäfanina olisin hommannut kausarin, mikäli sellaista olisi SaiPa tajunnut markkinoida noiden omistajakuvioiden yhteydessä. En varmasti olisi ollut ainut.
Ehkäpä tässäkin keississä on vielä liikaa muuttujia avoinna, ja sen vuoksi pitää edetä askel kerrallaan. Myös valmentajan puuttuminen hankaloittaa myyntiä. Tuskin Vilille enää sanotaan: "siut myö pietään, jos parempaa ei saaha".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös