Ihan vaan ideana heitän sinne viestintään, että olisiko aika kaivaa nyt se pää pois pensaasta? Olisiko aika tulla esiin. Edes jollain tavalla.
Ja ottelutapahtumien uudistusta odottelen. Edelleen. Edes jotain.
Sanon nyt tässä nämä asiat niin miltä ne näyttävät minulle. En tiedä onko ne asiat oikeasti näin, mutta pelkään olevani oikeassa.
Vaihtoehdot:
A: Meillä on viestinnässä henkilö jolla ei ole minkäänlaista kykyä tehdä oma-aloitteisesti suuntaviivoja seuran viestinnällisistä linjauksista. Toki ei voi olettaa, että henkilö joka ei ole koskaan ollut viestinnällisessä vastuussa edes lähelle vastaavanlaisessa kriisitilanteessa seilaavassa yrityksessä, ei voi liikoja myöskään odottaa. Vaikka kokemusta olisikin yritysmaailmasta, niin se ei vielä vedä suoria yhtäläisyysmerkkejä siitä, että olisi selkeä visio kuinka viestintää kannattaa toteuttaa miljoonien liikevaihtoa tekevässä urheiluseurassa.
B: Meillä on viestinnässä henkilö jolla on kykyä ajatella ja tiedostaa, että mitä kannattaisi tässä kohdin kannattaisi viestiä ulospäin, mutta seuran organisaatiokaaviossa ylempänä oleva henkilö toimii jarruna ja kaikki jäävät piippuun.
Uskon itse vaihtoehtoon A.
Jos ei omat kyvyt riitä, niin maailman helpoin tapa on ensin katsoa että mitä ne muut tekevät ja sen jälkeen voit lähteä muovaamaan sitä omaa tapaa. Olen ennenkin maininnut että Porin Ässät on mallioppilas avoimuudesta. Tässä on muutama esimerkki siitä mitä se tarkoittaa.
assat.com
assat.com
Ässien kehitysjohtaja luo katsausta mm. pelaajamarkkinoille ja yhteistyöhön Janne Vuorisen kanssa.
assat.com
Ja ihan ilmaisena vinkkinä vielä: se, että asioita tai faktoja ei sanota ääneen tai kerrota niitä ihmisille niin se ei poista niitä asioita maailmasta. Se tuottaa vain epätietoisuutta ihmisille sekä spekulointeja suuntaan ja toiseen. Niitä asioita kannattaa vielä kertoa siinä vaiheessa kun tässä on edes muutama sata tai tuhat ihmistä joita ne asiat oikeasti kiinnostavat. Sitten niitä on myöhäistä enää kertoa kun ketään ei enää kiinnosta.
Siitä markkinoinnista en jaksa enää edes kirjoittaa. Maailma on täynnä ideoita joiden toteutukseen tarvitsee rahaa 0€ mutta kun sitä luovuutta ei löydy edes K-Raudan hyllyltä ostettavissa niin minkäs teet.
Tämän viestin kritiikki on kaikkinensa kohdistettu osastoon jotka ovat esihenkilönä Vuorinteelle ja heille jotka ovat palkkauksen suorittaneet. Työntekijä ei itse päätä siitä, että aloittaako hän työt ja onko hänellä kompetenssia tehdä kyseistä tehtävää. Hänellä voi olla siitä mielikuva olemassa, mutta palkkaavan tahon on tiedostettava kyseisen henkilön soveltuvuus työhön.
Maailma voisi olla hyvin erilainen jos SaiPa rallattelisi voitosta voittoon, kassassa olisi edelleen 0,5M niin mikäs siinä aallonharjalla olisi tehdä hommia, mutta nyt kun tilanne on tämä ja hänet on tähän tilanteeseen palkattu niin valinta on ollut valitettavasti väärä.
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta Vuorinne olisi varmasti erinomainen palanen SaiPan organisaatioon hoitamaan mm. yhteisvastuullisia asioita, yhteydenpitoa sidosryhmiin ja toimimaan jonkinlaisena yhteisömanagerina joka järjestää vaikkapa näitä yritysaamiaisia kumppaneille ym, mutta viestintään ja muuhun markkinointiin tarvitsemme järeämpiä voimia.