En tiedä miksi yllätyin yleisestä (?) nihkeydestä Markkasen pestiä kohtaan, mutta tottahan se tietysti on, että varsinaista kokemusta johtamisesta Jussilla ei ole. Paitsi kentällä ja pukukopissa ja rautainen ammattitaito jääkiekosta ja näkemykset siinä. Seuran johtaminen tj:n pallilta on toki hieman eri juttu.
Itse kyllä ainakin loksautun leukani ja lähtökohtaisesti olen innoissani tästä sainauksesta. Selvää nyt oli, että iso rooli Markkaselle seurassa olisi luvassa. Itse jotenkin ajattelin, että mies toimisi enemmän taustalla ja sitten kun Tuomenoksa väistyy sivuun, niin Markkasessa voisi olla utj:n vikaa, kun kuitenkin on kertynyt varmasti kontakteja ympäri maailman uran aikana.
Ei kuitenkaan mitään epäilystä, etteikö Markkasen sydän ja sielu olisi joukkueessa 100%:sti ja tätähän kukaan ei tietenkään ole epäillytkään. Osaamista noin vaativassa pestissä toki voi ja saakin epäillä. En usko silti, että tässä on ihan harkitsemattomasti menty, vaan on todettu, että Markkanen on jo vuosia kerännyt hissukseen tiettyä osaamista johtamisessa ja osaa esittää selkeitä näkemyksiä seuran tulevaisuudesta ja mihin sitä tulisi viedä. Maine miehellä on todella hyvä ja on pidetty henkilö ja toimitusjohtajana on pr-hahmona todella merkittävä, mikä kompensoi sitten sitä mitä ehkä liike-elämän kokemuksessa menettää. Lisäksi on Kallioniemen tavoin nuorempaa kaartia ja vähemmän kiinni vanhanaikaisemmassa tavassa johtaa ja viedä asioita eteenpäin. Uskaltaisiko jopa toivoa, että Markkanen yrittää rohkeammin tuoda kasvua seuraan? Toki hyvä, että taustalla on myös vanhempia jääriä, koska ei SaiPalla ole varaa keulia ja yrittää liihotella Kuuhun harkitsemattomasti. Kai sieltä kuitenkin on katsottu, että Markkanen tuo tiettyä vetreyttä ja ymmärrystä missä nykykiekko kulkee ja on hyvät kontaktit ympäröivään kiekkomaailmaan.
Mielestäni hyvä siirto, vaikka ei nyt välttämättä olisi ollut paha asia jos Ek:n komennossa oltaisiin vielä menty ainakin yksi kausi.