SaiPa Oy:n tulevaisuus

  • 1 353 184
  • 5 784

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Ei käy kiistäminen, että ideaalitilanteessa ykkössentteri olisi joukkueessa, strategia olisi julkaistu kera keskusta-areenahankkeen ja maailma olisi hienosti raiteillaan mutta muuttujia on matkassa paljon joista jokaiseen SaiPakaan ei voi itse vaikuttaa.
Toisaalta nyt julkaistava strategia tuskin ulottuu edes niihin vuosiin, kun tämä odotettu halli(missä tahansa) on käytössä. En usko, että esim viidessä vuodessa saadaan hallia pystyyn minnekään. Strategiasta voisi vain vetää pois kaikki mitkä liittyy muuhun halliin kuin kisapuiston nykyiseen ja julkaista. Päivitetty strategia kun tulevaisuudesta parempi tieto.
 

emz1

Jäsen
Toisaalta nyt julkaistava strategia tuskin ulottuu edes niihin vuosiin, kun tämä odotettu halli(missä tahansa) on käytössä. En usko, että esim viidessä vuodessa saadaan hallia pystyyn minnekään. Strategiasta voisi vain vetää pois kaikki mitkä liittyy muuhun halliin kuin kisapuiston nykyiseen ja julkaista. Päivitetty strategia kun tulevaisuudesta parempi tieto.
Jos 2027 ei ole missään uutta hallia pystyssä, niin silloin ei todennäköisesti tarvita mitään strategiaakaan enää.

Luulisin, että tämän vuoden puolella pitää olla selvillä että onko keskusta-areenalle olemassa mitään toivoa ja jos ei ole niin sitten täytyy vain mennä Kisapuistolla alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Tuo halliasia vaikuttaa SaiPan kasvumahdollisuuksissa niin moneen asiaan että en näe minkään välistrategian julkistusta järkevänä koska yksi päätös halliasiassa suuntaan tai toiseen voisi muuttaa sen nyt julkaistavan päälaelleen.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Toisaalta nyt julkaistava strategia tuskin ulottuu edes niihin vuosiin, kun tämä odotettu halli(missä tahansa) on käytössä. En usko, että esim viidessä vuodessa saadaan hallia pystyyn minnekään. Strategiasta voisi vain vetää pois kaikki mitkä liittyy muuhun halliin kuin kisapuiston nykyiseen ja julkaista. Päivitetty strategia kun tulevaisuudesta parempi tieto.
Ilman halliprojektia strategiasta kaiketi jäisi jäljelle Pekka Virran kolmen vuoden prosessi, johon ei kai ole tullut muutoksia. Toisaalta, varmasti ennen Liiga-kauden alkua Markkanen ja/tai Virta antavat jonkinlaisen päivityksen tulevan kauden asioista.

Sentteriasian lisäksi puolustuksen tilannetta on varmastui syytä päivittää. SaiPan nettisivun pelaajalistan mukaan sopimuksia on 12 pakin kanssa. Näistä Huttula ei ilmeisesti kuulu enää SaiPan suunnitelmiin, Ketterään lainattu Koskimies on kai lopettanut uransa ja keskittymässä opintoihin, ja Sarell ilmeisesti suuntaa rapakon taakse. Kun vielä Viitasalon saikku jatkuu pitkään, niin pakkeja onkin kauden alkaessa käytettävissä enää 8 kpl, joista Rikkilä, Hietala ja Laakso ovat vasta ottamassa Liiga-uransa ensimmäisiä askelia.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Voi toki olla aika köykänen strategia ilman uuden hallin mahdollisuuksia. Tuo heitto 5 vuodesta on sillä olettamalla, että halliasiaan saadaan jokin konkreettinen ehdotus tämän vuoden aikana ja poliittinen päätös siihen saadaan ensi vuonna. Tuosta noin vuoden päästä saadaan lupa-asiat ja tarkemmat selvitykset valmiiksi ja rakentaminen aluille, joka ottaa kokonaisuudessaan sen 2,5v.

ihan täysin lonkalta aikataulut, mutta ei se hetkessä siihen nouse. Kisapuistoon voisi ehkä saada 1v nopeammin kuin keskustaan.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Halliprojekti ja SaiPan strategia eivät ole yksi ja sama asia.

SaiPalla on visio: "Saipa Huipulle", tai ainakin tällaista slogania keväällä käytettiin. Ok, nyt ollaan sarjan pohjalla mistä pitäisi päästä askel kerrallaan huipulle. Tämä matka on siis strategia (polku visioon). Usein strategiassa on muutama painopistealue mitkä toteuttamalla edetään valitun strategian suunnassa ja kun näille painopistealueille asetetaan mittarit (KPI:t), niin voidaan todeta edetäänkö suunnitelman mukaan vaiko eikö. Jos benchmarkaa naapuria, niin Ketterä on selkeästi kertonut strategian keskiössä olevan Laadukas arki minkä toteutumista kysytään kauden aikana pelaajien subjektiivisena mielipiteenä ja etelä-karjalalaisuus pelaajissa (eli että pelaaja on pelannut joko SaiPassa tai Ketterässä ennen Ketterän edustusjoukkuetta). Turkka Partanen on tainnut jossain mainita, että haluttu taso etelä-karjalan pelaajissa on 50%. Tänään Suomen Cupin pelissä tällaisia pelaajia on kokoonpanossa 52%. Oman alueen pelaajilla voidaan olettaa olevan vahvempi logouskollisuus kuin vierastyöläisillä, joten siksi tämä on ihan relevantti strateginen painopistealue. Tämä Ketterän "varastama" idea oli Rikun aikana myös SaiPassa (Meidän pojat). Kun seuran strategiassa määritellään tekemiselle kivijalkoja, niin juna kulkee vaikka porukka valmennuksessa ja pelaajistossa vaihtuisikin. Mikä on siis nähtävissä Imatralla. Kun Liigassa katsoo esim Tapparaa, niin siellä koko seura huokuu strategista suunnitelmallisuutta kaikessa tekemisessä. Tätä siis peräänkuulutan SaiPassa. Itse en ainakaan löydä esim uusista pelaajahankinnoista punaista lankaa, eli että miten nyt hankituilla pelaajilla rakennetaan uutta ja uljaampaa tulevaisuutta. Samoin seuran viestintä, siinäkään ei ole uudistumista kovin paljon tapahtunut, jos ei Youtube-videoita Temptation Island hengessä lasketa mukaan. Mutta ei siis brändissä tai viestinässä mitään sellaista millä saataisiin pöhinää ja unelmia aikaan, millä täytettäisiin Kisapuiston lehterit. Rikun aikana oli olemassa strategia mikä yhdistyi sekä urheilupuolella että markkinoinnissa (Meidän Pojat) ja silloin pärjättiin kentällä ja toimistossa. Uutta ja veret seisauttavaa strategiaa siis odotellessa.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Halliprojekti ja SaiPan strategia eivät ole yksi ja sama asia.

SaiPalla on visio: "Saipa Huipulle", tai ainakin tällaista slogania keväällä käytettiin. Ok, nyt ollaan sarjan pohjalla mistä pitäisi päästä askel kerrallaan huipulle. Tämä matka on siis strategia (polku visioon). Usein strategiassa on muutama painopistealue mitkä toteuttamalla edetään valitun strategian suunnassa ja kun näille painopistealueille asetetaan mittarit (KPI:t), niin voidaan todeta edetäänkö suunnitelman mukaan vaiko eikö. Jos benchmarkaa naapuria, niin Ketterä on selkeästi kertonut strategian keskiössä olevan Laadukas arki minkä toteutumista kysytään kauden aikana pelaajien subjektiivisena mielipiteenä ja etelä-karjalalaisuus pelaajissa (eli että pelaaja on pelannut joko SaiPassa tai Ketterässä ennen Ketterän edustusjoukkuetta). Turkka Partanen on tainnut jossain mainita, että haluttu taso etelä-karjalan pelaajissa on 50%. Tänään Suomen Cupin pelissä tällaisia pelaajia on kokoonpanossa 52%. Oman alueen pelaajilla voidaan olettaa olevan vahvempi logouskollisuus kuin vierastyöläisillä, joten siksi tämä on ihan relevantti strateginen painopistealue. Tämä Ketterän "varastama" idea oli Rikun aikana myös SaiPassa (Meidän pojat). Kun seuran strategiassa määritellään tekemiselle kivijalkoja, niin juna kulkee vaikka porukka valmennuksessa ja pelaajistossa vaihtuisikin. Mikä on siis nähtävissä Imatralla. Kun Liigassa katsoo esim Tapparaa, niin siellä koko seura huokuu strategista suunnitelmallisuutta kaikessa tekemisessä. Tätä siis peräänkuulutan SaiPassa. Itse en ainakaan löydä esim uusista pelaajahankinnoista punaista lankaa, eli että miten nyt hankituilla pelaajilla rakennetaan uutta ja uljaampaa tulevaisuutta. Samoin seuran viestintä, siinäkään ei ole uudistumista kovin paljon tapahtunut, jos ei Youtube-videoita Temptation Island hengessä lasketa mukaan. Mutta ei siis brändissä tai viestinässä mitään sellaista millä saataisiin pöhinää ja unelmia aikaan, millä täytettäisiin Kisapuiston lehterit. Rikun aikana oli olemassa strategia mikä yhdistyi sekä urheilupuolella että markkinoinnissa (Meidän Pojat) ja silloin pärjättiin kentällä ja toimistossa. Uutta ja veret seisauttavaa strategiaa siis odotellessa.
Strategia on hyvä olla sellainen "jalat maassa", että se voidaan toteuttaa ja ei pelkkiä hienoja powerpointteja ja kuvia ja latteuksia. Kun seuralla on uskottava identiteetti, brändi ja strategia niin se kestää vaikka valmentajat, pelaajat vaihtuu koska ne voidaan korvata vastaavilla, jotka sitoutuvat brändin ja strategian mukaiseen toimintaan. Se olisi se punainen lanka ja valo tekemisessä ettei se unohtuisi marraskuun pimeinä aikoina kun aurinkoa ei juuri näy ja tulee pataan kaukalossa. Tässä mitataan nyt johtoa ja koko seuraa löytyykö ja onnistuuko SaiPa sellaisen vision ja strategian luomaan, joka sitouttaa fanit, kumppanit, sidosryhmät (kaupunki), pelaajat, valmentajat ja taustajoukot joukkueen ja brändin taakse. Itse odottaisin nyt jotain sellaista joka pistää kaikkien hihat heilumaan ja liput liehumaan SaiPan puolesta eikä mitään pelkkiä latteuksia ja pelkkää jo nähtyjen mantrojen toistoa. Mielestäni SaiPalla on historiasta lähtien varmasti tekijöitä joilla voidaan erottautua ja luoda erittäin vahva urheilubrändi. Nykyaikana se kyllä vaatii ihan uudenlaista ajattelua ja yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja mm. jatkuvaa innovatiivista interaktiivista viestintää ja pitkäjänteistä kumppanuutta yritysten ja eri sidosryhmien kuten fanit ja kannattajat ja suuri yleisö ja eri medioiden kanssa.

Yhtenä nostona Jussi on itse puhunut siitä SaiPalaisesta pelaajapolusta joka vie SaiPasta huipulle niin esim. siihen satsaamista niin, että seurasta tulee (KPI) joka vuosi tietty määrä: junioripelaajien määrä (jos ei ole junioreita tarpeeksi on turha odottaa että huippuja tulee tyhjästä), edustuspelaajia, maajoukkuepelaajia ml nuorisomaajoukkueet, NHL varauksia, NHL sopimuksien määrät. Jos tässä onnistutaan niin pelaajien rekrytointi on helpompaa ja samalla koko junioritoiminta saa uskottavuutta ja laajuutta jos siihen panostetaan. Lopputuloksena oli tuo esim. Ketterästä että sitten ei tarvitse hankkia paljon pelaajia ulkoa vaan muutamat täsmävahvistukset ja kovemmat hankinnat joita sitten tarvitaan ja joukkueen runko on paikallinen jolloin se varmaan kiinnostaa alueella enempi.
 

ahal

Jäsen
Mielestäni SaiPalla on historiasta lähtien varmasti tekijöitä joilla voidaan erottautua ja luoda erittäin vahva urheilubrändi. Nykyaikana se kyllä vaatii ihan uudenlaista ajattelua ja yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja mm. jatkuvaa innovatiivista interaktiivista viestintää ja pitkäjänteistä kumppanuutta yritysten ja eri sidosryhmien kuten fanit ja kannattajat ja suuri yleisö ja eri medioiden kanssa.
Se "muinoin kehittynyt identiteetti" osatekijöineen täytyisi kuitenkin tunnistaa ja päivittää nykyaikaan. Niiltä osin kuin on mahdollista. Esimerkiksi 60-luvun boomin analysointi voisi tuoda esiin asioita, jotka sopivat tähänkin päivään. Vahvat, paikalliset persoonat olivat silloinkin esillä niin hyvässä kuin pahassakin :), sekä kaukalossa että ulkopuolella. Toisaalta taas taustaryhmien ja -organisaatioiden hyvinvointi on erittäin tärkeää. Jos bisnes ei suju, mielenkiinto sponssitoimintaankin tyrehtyy. Tyhjästä on paha nyhjästä. Toiminta saattaa muuttua harrastukseksi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Pistin lapsen HIFK:n voimistelukerhoon, ja Hifkiltä on tullut reiluun kuukauteen valehtelematta kolme kutsua koko perheelle erilaisiin HIFK-aiheisiin tapahtumiin. Miettikää, puolitoistavuotiaan kun ilmoittaa kolmeksi kuukaudeksi voimistelemaan kerran viikossa, siellä alkaa jo ankara HIFK-perheeseen kosiskelu.

SaiPalla nyt ei tietenkään ole samanlaista "ei lajil välii" -kulttuuria eikä tarjontaa kuin HIFK:lla, mutta silti laittoi ihastelemaan, millä pieteetillä Helsingissä sidosryhmäsitouttamista tehdään.

Missä kantimissa oheiskiva on SaiPalla tällä hetkellä? Joko tälle kaudelle olisi keksitty uusia keinoja rahastaa etäkannattajia?
 

emz1

Jäsen
Joko tälle kaudelle olisi keksitty uusia keinoja rahastaa etäkannattajia?
Taitaa olla samassa putkessa odottamassa kuin +30v ikäryhmää kosiskelevat premium paitamallistot.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Pistin lapsen HIFK:n voimistelukerhoon, ja Hifkiltä on tullut reiluun kuukauteen valehtelematta kolme kutsua koko perheelle erilaisiin HIFK-aiheisiin tapahtumiin. Miettikää, puolitoistavuotiaan kun ilmoittaa kolmeksi kuukaudeksi voimistelemaan kerran viikossa, siellä alkaa jo ankara HIFK-perheeseen kosiskelu.

SaiPalla nyt ei tietenkään ole samanlaista "ei lajil välii" -kulttuuria eikä tarjontaa kuin HIFK:lla, mutta silti laittoi ihastelemaan, millä pieteetillä Helsingissä sidosryhmäsitouttamista tehdään.

Missä kantimissa oheiskiva on SaiPalla tällä hetkellä? Joko tälle kaudelle olisi keksitty uusia keinoja rahastaa etäkannattajia?
SaiPalla olisi jo nyt ihan kohtuullisen hyvät mahdollisuudet pienessä mittakaavassa alkaa järjestää seuratapahtumia, kun on kuitenkin jo jääkiekko ja salibandy saatu samaan seuraan. Nyt vaan vaatii entistä laajempaa yhteistyötä. Saipashopista taitaa saada molempien lajien fanituotteita ainakin jossain määrin, nyt vaan viisaat päät yhteen.

Esimerkiksi liiga_saipan ja saipasb:n rinnalle ihan pelkkä saipa-some jossa käsitellään kaikkea seuran asiaa ei ehkä ihan pelikohtaisesti vaan seurakohtaisesti keltamustaa sisältöä, yhteisiä tapahtumia ja kaikkea missä ovat mukana. Vähintään keväisin ja syksyisin seuran harrastajille ja heidän perheille, jos pienemmistä kyse omia tapahtumia jossa voisi olla edustusjoukkueista miehiä ja naisia mukana. Sponsoreita hieman mukaan, makkaran paistoa tai lettuja, ehkä leikkimielisiä kisoja tms. Yhdistäisi sekä kiekon, että säbän harrastajat.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
SaiPalla olisi jo nyt ihan kohtuullisen hyvät mahdollisuudet pienessä mittakaavassa alkaa järjestää seuratapahtumia, kun on kuitenkin jo jääkiekko ja salibandy saatu samaan seuraan. Nyt vaan vaatii entistä laajempaa yhteistyötä. Saipashopista taitaa saada molempien lajien fanituotteita ainakin jossain määrin, nyt vaan viisaat päät yhteen.

Esimerkiksi liiga_saipan ja saipasb:n rinnalle ihan pelkkä saipa-some jossa käsitellään kaikkea seuran asiaa ei ehkä ihan pelikohtaisesti vaan seurakohtaisesti keltamustaa sisältöä, yhteisiä tapahtumia ja kaikkea missä ovat mukana. Vähintään keväisin ja syksyisin seuran harrastajille ja heidän perheille, jos pienemmistä kyse omia tapahtumia jossa voisi olla edustusjoukkueista miehiä ja naisia mukana. Sponsoreita hieman mukaan, makkaran paistoa tai lettuja, ehkä leikkimielisiä kisoja tms. Yhdistäisi sekä kiekon, että säbän harrastajat.

Tuntuu, että tuossa kokonaisuudessa ja ns fuusiossa on vielä aika paljon tekemistä. Hyvä esimerkki on sählyn kausarimyynti. Kortit tuli myyntiin pari viikkoa ennen kautta ja tätä ennen sivuilla / verkkokaupassa oli ihan mitä sattuu infoa. Jäähallilla pilettejä on myyty vuosikymmeniä, NST:n aikaan urheilutalolle on myyty ammattimaisesti näitä vuosikausia, mutta nyt ei saada tämän enempää aikaan ns ajoissa.

Ehkä tämä tästä, mutta tähän mennessä organisaatiotasolla yhdistävä tekijä näyttää olevan lähinnä logo rinnassa.
 

emz1

Jäsen
En tiedä onko tämä edes käytössä millään tasolla (toivottavasti ei?) mutta aika erikoista että nettisivuilta löytyy yrityksille -linkin takaa lomake jossa voi esittää kiinnostuksensa tulla SaiPan yhteistyökumppaniksi ja tämän lomakkeen alapuolella on "Lataa SaiPan kumppaniesite tästä" joka vie 2019-2020 kauden esitteeseen. Esitteestä löytyy ihan relevantisti kuvia mm. Anssi Löfmanista ja ehkä sellainen eniten luotaan pois työntävä elementti oli Tero Lehterän kuva.

Jotain tarttis varmaan käydä tekemäs.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Luulen, että tuossa on tämä seuran taloustilanne jarruttanut kehitystä, mutta juuri myynti on se jolla taloustilanne nousee. Nyt vaan yksi puuhamies seuralle, joka tekee hommia kaikkien SaiPa seuran joukkueiden kanssa, pistää somet ja myyntimateriaalit kuntoon, kehittää yhteistyötä jne jne. Esim Ultimate-SaiPa kausari kaikkiin SaiPan peleihin kiekko ja säbä. 1500€ ja kortti on kultainen statussymbolin kaltainen. Yhdistettyjä lippupaketteja jääkiekko ja säbäpeliin, Ottelutapahtumakohtaisia mainoksia, samalla setillä mainos liiga-saipan, sekä miesten ja naisten säbään(Joku kuulutus esim.).
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
En tiedä mitä etäkannattajille olisi hyvä keksiä, mutta jotain tarvittaisiin, koska heitä on paljon. Ja tulee olemaan tulevaisuudessa yhä enemmän jos muuttosuuntaukset ovat yhä voimakkaammin pois Lappeenrannasta.

Omalla kohdallani toimisi parhaiten sellainen ihan rehellinen lahjoittaminen. Ei ole aikaa käydä Lappeenrannassa matseissa, enkä todellakaan halua ostaa mitään SaiPa-tuotteita, koska en tee tavaralla mitään. Tällä hetkellä kätevin tapa tukea on käytännössä ostaa "haamulippu" kotipeliin, sillä se on aineeton. Mutta sekin tuntuu vähän tyhmältä, kun siinä pitää ostaa turha lippu jonkun Lippu.fi:n kautta. Mutta joku sellainen lahjoitussysteemi olisi itselleni hyvä. Siis vähän samalla tavalla kuin voi siirtää rahaa vaikka Afrikan lapsille jonkun Unicefin kautta. Mutta olen kyllä varmaan aika vähemmistössä tämän mieltymykseni kanssa.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
En tiedä mitä etäkannattajille olisi hyvä keksiä, mutta jotain tarvittaisiin, koska heitä on paljon. Ja tulee olemaan tulevaisuudessa yhä enemmän jos muuttosuuntaukset ovat yhä voimakkaammin pois Lappeenrannasta.

Omalla kohdallani toimisi parhaiten sellainen ihan rehellinen lahjoittaminen. Ei ole aikaa käydä Lappeenrannassa matseissa, enkä todellakaan halua ostaa mitään SaiPa-tuotteita, koska en tee tavaralla mitään. Tällä hetkellä kätevin tapa tukea on käytännössä ostaa "haamulippu" kotipeliin, sillä se on aineeton. Mutta sekin tuntuu vähän tyhmältä, kun siinä pitää ostaa turha lippu jonkun Lippu.fi:n kautta. Mutta joku sellainen lahjoitussysteemi olisi itselleni hyvä. Siis vähän samalla tavalla kuin voi siirtää rahaa vaikka Afrikan lapsille jonkun Unicefin kautta. Mutta olen kyllä varmaan aika vähemmistössä tämän mieltymykseni kanssa.
Minulle rahan käyttö rajoittuu etäseuraajana tuohon tv pakettiin. Olisin ollut aikaisemmin valmis laittamaan paljonkin rahaa asiaan. Kaiken muutti nuo tilinpäätökset. Kerjätään ihan avoimesti rahaa, mutta voittoa tulee.

SaiPalta ei vielä ole tullut... miksi? Kerttula sai 10 tonnin sakot kun kommentoi että johtajat ei välttämättä puhu totta.

Jos Lappeessa käyn ja peli sattuu samalle ajankohdalle ostan lipun. Muuten en senttiäkään laita yhdellekkään seuralle. Kaiken tuen jälkeen jos Antoine Morand on hankinta niin olkoot.

Kyseessähän voi olla ihan ok pelaaja. Noilla meriiteillä minun mielestä 50k vuodessa on se mihin pitäs tyytyä. Asia on sillei mielenkiintoinen että aika paljon ilmeisesti joutuu maksamaan pelaajille joilla ei ole mitään näyttöjä.

Koskee tietenkin koko Liigaa.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Minä ostaisin etäkannattajana mielelläni Telialta pelkän SaiPa-paketin. Vähän mietityttää maksaa €29,95/kk kaikista Liiga-otteluista, kun muiden joukkueiden otteluiden katselemiseen ei riitä aika eikä kiinnostus.

Itse asiassa, jos hallilipun hinnalla voisi ostaa ottelukohtaisia katseluoikeuksia niin, että hinnasta menisi reilumpi siivu SaiPalle, osteskelisin niitä enemmän kuin mielelläni. Eikä haittaisi, vaikka todennäköisesti tulisin maksaneeksi enemmän kuin €29,95/kk. Haloo Telia, eikö raha kelpaa?!!
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Minä ostaisin etäkannattajana mielelläni Telialta pelkän SaiPa-paketin. Vähän mietityttää maksaa €29,95/kk kaikista Liiga-otteluista, kun muiden joukkueiden otteluiden katselemiseen ei riitä aika eikä kiinnostus. Itse asiassa, jos hallilipun hinnalla voisi ostaa ottelukohtaisia katseluoikeuksia niin, että hinnasta menisi reilumpi siivu SaiPalle, osteskelisin niitä enemmän kuin mielelläni.
Tälläisten Tv-sopimusten ongelma on seuran kannalta on se, että seurat ja liiga saavat kertakorvauksen kaudesta. Nyt Telia ja CMore myy lippuja ja passeja ja heillä on mahdollisuus lisäansaintaan ja käsittääkseni nämä tilaajamäärät on ovat olleet kokoajan kasvussa ja sitä kautta heidän tulot. Nyt jos et ole paikkakunnalla ja et pääse peliin niin mielummin ostaisi vaikka sen ottelukohtaisen Tv-lipun, joka hyödyttäisi myös seuraa. Toinen tapa joka mielestäni sopisi olisi että kauden jälkeen Telia jakaisi potin toteutuman mukaan liigalle ja seuroille mutta se vaatisi seurakohtaiset passit tai sitten koko potti pitäisi jakaa jotenkin vaikka tasan. Käsitin että viimeksi Rikun aikana Tv-sopimushinta nousi reilusti ja nyt seurat saavat kaudesta aikapaljon mutta edelleenkin sellaista lisämyyntiä ei tavallaan tule seuralle vaikka katsojia olisi jotka ovat maksaneet liigapassin. Lieneekö jo tilanne että ottelun näkee Liiga Tv:n kautta useampi kuin katsojia on hallissa? Nyt liigan pitäisi olla viimeistään hereillä ja päästä mukaan tähän kasvavaan tv-katsojien trendiin ja ne ottelukohtaiset passit voisivat olla yksi ratkaisu ymmärrän kyllä että Telia haluaa myydä jatkuvaa tilausta, joka mahdollistaa laskutuksen jokaisena kk.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Tälläisten Tv-sopimusten ongelma on seuran kannalta on se, että seurat ja liiga saavat kertakorvauksen kaudesta. Nyt Telia ja CMore myy lippuja ja passeja ja heillä on mahdollisuus lisäansaintaan ja käsittääkseni nämä tilaajamäärät on ovat olleet kokoajan kasvussa ja sitä kautta heidän tulot. Nyt jos et ole paikkakunnalla ja et pääse peliin niin mielummin ostaisi vaikka sen ottelukohtaisen Tv-lipun, joka hyödyttäisi myös seuraa. Toinen tapa joka mielestäni sopisi olisi että kauden jälkeen Telia jakaisi potin toteutuman mukaan liigalle ja seuroille mutta se vaatisi seurakohtaiset passit tai sitten koko potti pitäisi jakaa jotenkin vaikka tasan. Käsitin että viimeksi Rikun aikana Tv-sopimushinta nousi reilusti ja nyt seurat saavat kaudesta aikapaljon mutta edelleenkin sellaista lisämyyntiä ei tavallaan tule seuralle vaikka katsojia olisi jotka ovat maksaneet liigapassin. Lieneekö jo tilanne että ottelun näkee Liiga Tv:n kautta useampi kuin katsojia on hallissa? Nyt liigan pitäisi olla viimeistään hereillä ja päästä mukaan tähän kasvavaan tv-katsojien trendiin ja ne ottelukohtaiset passit voisivat olla yksi ratkaisu ymmärrän kyllä että Telia haluaa myydä jatkuvaa tilausta, joka mahdollistaa laskutuksen jokaisena kk.
Se ei varmastikaan olisi SaiPan kannalta hyvä, jos tv-tuloja alettaisiin jakamaan katsojamääräperusteisesti.

On television kautta katsojia melko varmasti vähintään saman verran kuin hallissa kävijöitä. Jossain harkkapelin nettistriimissäkin näkyi linjoilla olevien määrä, mikä oli yli 1000 katsojaa. Ja nuo olivat tosiaan erikseen kyseiseen otteluun katseluoikeuden hankkineita.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Yhtenä nostona Jussi on itse puhunut siitä SaiPalaisesta pelaajapolusta joka vie SaiPasta huipulle niin esim. siihen satsaamista niin, että seurasta tulee (KPI) joka vuosi tietty määrä: junioripelaajien määrä (jos ei ole junioreita tarpeeksi on turha odottaa että huippuja tulee tyhjästä), edustuspelaajia, maajoukkuepelaajia ml nuorisomaajoukkueet, NHL varauksia, NHL sopimuksien määrät. Jos tässä onnistutaan niin pelaajien rekrytointi on helpompaa ja samalla koko junioritoiminta saa uskottavuutta ja laajuutta jos siihen panostetaan. Lopputuloksena oli tuo esim. Ketterästä että sitten ei tarvitse hankkia paljon pelaajia ulkoa vaan muutamat täsmävahvistukset ja kovemmat hankinnat joita sitten tarvitaan ja joukkueen runko on paikallinen jolloin se varmaan kiinnostaa alueella enempi.
Ja siis tuo (kannatettava) ehdottamasi strategia vaatii etupainotteisesti rahaa, koska sitä varten on luotava akatemiatason fasiliteetit (Lukolla on jääkiekkojoukkueista vastaava akatemia). Koska tuossa mallissa panostukset tehdään junnupolun yläpäähän (mm ammattivalmentajat ja muualta tulevien pelaajien asunnot), niin silloin on oltava mittarit kuinka monta pelaaja joka vuosi pelaa Liiga-joukkueessa omasta akatemiasta ja kuinka monta niitä vuosittain akatemiasta ylös nostetaan. Silloin ei haeta arpalappua maailmalta vaan todellakin pelkkiä täsmähankintoja. Mutta siis tämä on juuri se mitä strategialla haetaan, eli selkeää suunnitelmallisuutta minkä takana seisotaan. Porter on kiteyttänyt strategian: "Strategia kuvaa mitä tehdään ja mitä ei tehdä". Kun seuralla on hyvä strategia, niin ei kimpoilla vuodesta toiseen eri suuntiin vaan mennään valitulla linjalla. Ja kun SaiPalla olisi uskottava strategia minkä takana seisoisi mahdollisimman laaja lappeenrantalainen yhteisö, niin hallihankekin olisi päättäjille helpompi. Nyt kun SaiPan tulevaisuus näyttää ulkoapäin hieman sumuiselta, niin kymmenien miljoonien hallirahatkin ovat kuntapolitikoilla tiukassa.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
... Mutta siis tämä on juuri se mitä strategialla haetaan, eli selkeää suunnitelmallisuutta minkä takana seisotaan. Porter on kiteyttänyt strategian: "Strategia kuvaa mitä tehdään ja mitä ei tehdä". Kun seuralla on hyvä strategia, niin ei kimpoilla vuodesta toiseen eri suuntiin vaan mennään valitulla linjalla...
Väittäisin että SaiPan toiminnassa on ihan kohtuullisesti suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Esimerkiksi valmentajia ei vaihdeta impulsiivisesti, vaan luotetaan ja annetaan työrauha. Tertsin kohdalla näin jälkiviisaudella tarkasteluna liiankin pitkään, mutta se on eri juttu.

SaiPa ei ole vielä julkistanut päivitettyä strategiaansa, mutta en usko että sieltä mitään veretseisauttavaa strategista viisautta löytyy. Ennemminkin pitkäjänteinen ja kunnianhinmoinen suunnitelma. Jussi Markkanen taisi jossain sanoa että kovasti on työstetty strategiaa, on tehty ihan SWOT-analyysiakin. Jos strategisen analyysin ytimessä on SWOT-analyysi, niin onhan siinä vaara että analyysi on jäänyt aika pinnalliseksi. Mutta kyllä sellainenkin voi olla ihan riittävä tässä tapauksessa.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Saipa hyötyy nykysysteemistä ja hyvä niin. Tv-rahat menee tasan kaikille joukkueille ja aivan varmasti SaiPa ei ansaitsisi samaa jos menisi joukkuekohtaisten pakettien myynnillä. Ollaan siis tyytyväisiä.

Väittäisin että SaiPan toiminnassa on ihan kohtuullisesti suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Esimerkiksi valmentajia ei vaihdeta impulsiivisesti, vaan luotetaan ja annetaan työrauha. Tertsin kohdalla näin jälkiviisaudella tarkasteluna liiankin pitkään, mutta se on eri juttu.

SaiPa ei ole vielä julkistanut päivitettyä strategiaansa, mutta en usko että sieltä mitään veretseisauttavaa strategista viisautta löytyy. Ennemminkin pitkäjänteinen ja kunnianhinmoinen suunnitelma. Jussi Markkanen taisi jossain sanoa että kovasti on työstetty strategiaa, on tehty ihan SWOT-analyysiakin. Jos strategisen analyysin ytimessä on SWOT-analyysi, niin onhan siinä vaara että analyysi on jäänyt aika pinnalliseksi. Mutta kyllä sellainenkin voi olla ihan riittävä tässä tapauksessa.
Kyllä se pelkkä SWOT-analyysi on vasta sellainen perusta, josta voidaan löytää niitä tekijöitä ja mahdollisuuksia, joita seura pyrkii toteuttamaan Strategiassaan ja uhkia joita pyritään välttämään, joita varten pitäisi tehdä suunnitelma uhan välttämiseksi (kuten Jäähalli jos jäädään jumiin kisapuistoon). Esimerkkinä on tietysti olosuhteet(halli), voi olla jonkin uusi yhteistoiminta/kuvio ja liiketoiminta, pelaajapolku, markkinointi/viestintä(SaiPa-yhteisön laajentaminen ja kehittäminen), tapahtumat/toiminta (myös uudet formaatit) ...
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lippukarttaa kun katsoo, niin ei mene 3000 millään rikki huomenna. Taitaa olla jopa 2500 tiukassa, riippuen seisomakatsomon myynnistä.

Eikä nyt ole tarkoitus liittyä tähän yleisömääristä päivittelevien joukkoon, kyllähän se totuus on, että sähkön hinnan nousu, korkojen nousu ja inflaatio yleisesti vaikuttaa kaikista eniten pienempiin maakuntiin. Tähän kun lisätään ihmisten tottuminen pelien katsomiseen telkkarista koronan jäljiltä, niin kyllä tuossa on SaiPan officella melkoinen vuori kiivettävänä. Toivottavasti yritysmyynti vetää, sillä sieltä ne isoimmat fyrkat tulee.

Taitaa vaatia jonkin sortin SaiPa-ilmiötä ja buumia v. 2012 ja 2013 tapaan, jotta kansa löytää taas Kisapuistoon.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Lippukarttaa kun katsoo, niin ei mene 3000 millään rikki huomenna. Taitaa olla jopa 2500 tiukassa, riippuen seisomakatsomon myynnistä.

Eikä nyt ole tarkoitus liittyä tähän yleisömääristä päivittelevien joukkoon, kyllähän se totuus on, että sähkön hinnan nousu, korkojen nousu ja inflaatio yleisesti vaikuttaa kaikista eniten pienempiin maakuntiin. Tähän kun lisätään ihmisten tottuminen pelien katsomiseen telkkarista koronan jäljiltä, niin kyllä tuossa on SaiPan officella melkoinen vuori kiivettävänä. Toivottavasti yritysmyynti vetää, sillä sieltä ne isoimmat fyrkat tulee.

Taitaa vaatia jonkin sortin SaiPa-ilmiötä ja buumia v. 2012 ja 2013 tapaan, jotta kansa löytää taas Kisapuistoon.

Laskusuuntaisia on olleet avaukset nyt muuallakin, joten varmasti myös täällä. Itse näen parikin muuta syytä kaiken kallistumisen ohella siihen, miksi hallilla ei ole tuon enempää sakkia luultavasti.

Ensimmäinen on edelleen se korona, jengi paahtaa jopa ulkoilmassa vielä maskien kanssa ja tapahtuma-ala sekä ravintola-ala ovat ilmaisseet kävijämäärän laahaavan edelleen perässä entisajoista. Pelko hälvenee hyvin hitaasti näköjään ja ihmiset tuntuvat karsivan tämän kaltaisia tapahtumia edelleen listoiltaan.

Toisena ei voi olla näkemättä tätä tuotteen laatua ja kiinnostavuutta ongelmana. Santasen kaudella vedettiin se buumi pöntöstä alas ja osa paatuneimmista kausarilaisista jäi silloin jo kotiin. Sen jälkeen kun katsojamäärät dippasi oikein kunnolla, on niitä haalittu takaisin, mutta siinä ei ole auttanut pitkän otannan peliesitykset yhtään. Kuka haluaa tulla katsomaan odotusarvoisesti keskimäärin tappiota hallille usean vuoden ajan putkeen? Prosessi etenee ja ehkä se pitkällä tähtäimellä parantaa tuotetta, mutta satunnaiskävijää tai jopa pitkän linjan hallikävijää se ei välttämättä kiinnosta kun tulos toivottavasti näkyy vasta vuosien päästä.
 

Mctavish85

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä kausi alkaa kyllä kieltämättä olemaan sellainen kohtalon kausi SaiPalle. Mikäli tammi-helmikuussa on jo kausi ohitse ja aloitetaan taas tyhjennysmyynnit niin voi olla, että SaiPan liigataival alkaa pikku hiljaa lähestyä päätepysäkkiään. Nyt on kuitenkin kolme peräkkäistä kautta jo jääty pudotuspelien ulkopuolelle. En tiedä kuinka kauan ihmiset (en mie ainakaan) jaksavat käydä peleissä jos aina vaan ollaan siellä häntäpäässä eikä pystytä kamppailemaan paikasta kympin sakissa enää keväällä, miulla ei riitä kiinnostusta vaan nauttia peleistä vaikka hävittäisiinkin , vaan haluan myös että joukkue voittaa ja on siellä vähintään kympin sakissa tai ainakin kamppailee niistä sijoista viimeiseen saakka, hienoa että jotkut kuten Lötjösen kaltaiset kaverit jaksavat vuodesta toiseen ja hänelle täytyy hattua nostaa. No aina ei voi joka peliä voittaa mutta tarkoitan sitä, että olisi ihan mukavaa jos kausi ei olisi ohi aina jo helmikuussa. Pakko myöntää, että haluan menestystä enkä ole tyytyväinen vain siihen, että ylipäätään pelataan liigassa ja ehkä kerran kymmenessä vuodessa saavutetaan pudotuspelipaikka vaan haluan enemmän. Olen glory hunter, voin sen myöntää. Silti SaiPaa tullut tässä kannatettua ja kausikortti ostettua tänäkin vuonna koska joukkue on kuitenkin täynnä mielenkiintoisia pelaajia ja Virta on valmentajana. Mutta jos tänäkään vuonna ei pudotuspelipaikkaa tule, niin voi olla että ensi kaudella jää kausikortti ostamatta. Saisi kuitenkin kaupungiltakin tulla hieman tukea ja uskoa SaiPaan, kyllä se keskustahalli pitäisi saada. Se olisi SaiPan (ja Lappeenrannan) elinehto.

Virran prosessi on vielä kuitenkin kesken, eikä se ole edes puolivälissä vielä ja tämä kausikin on niin alussa, että tämmöisiä ei saisi edes puhua. Mutta silti tässä alkaa huolestuttamaan jos nyt tämäkin kausi alkaa huonosti eikä nyt pystytä edes kotipelejä voittamaan. Nyt on kuitenkin jo alkukaudesta tärkeitä pisteitä jaossa samoista sijoista kamppailevia joukkueita vastaan, joten kyllä näistäkin olisi syytä saada raavittua joitakin pisteitä ja ainakin kotona olisi voitettava. No silti vielä täytyy huomenna peli katsoa ja voihan olla, että vaikka Virran aikakaudella ei vielä menestystä saada, niin voi olla, että seuraava valmentaja nauttii sitten Virran työn hedelmistä kun Virta on ensin laittanut hommat kuntoon SaiPassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös